• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Amelia84
    CarroAnd skrev 2021-08-25 19:03:40 följande:

På grund av att jag läst massor av skräckhistorier innan ÄP (tyvärr) så var jag så nervös. Jag tog lugnande och sa att de kunde spruta in extra morfin. Det gick hur bra som helst. Inte ont, men lite obehag. Dagarna efter var värre ??

Men vad skönt att det gick bra till slut. Kan tänka mig att det är en märklig upplevelse. Hur känns det inför VUL imorgon?
  • CarroAnd
    Amelia84 skrev 2021-08-26 08:07:28 följande:

Men vad skönt att det gick bra till slut. Kan tänka mig att det är en märklig upplevelse. Hur känns det inför VUL imorgon?

Det känns bra! Men jag fick bekräftat bakteriell vaginos idag och ska påbörja medicinering. Hur går det för dig?
  • Smilla93
    Michan9 skrev 2021-08-25 18:38:38 följande:

Tack! :) ja precis så känns det för mig. Känner dock inte mer än lätt molvärk, som t.ex. ömma bröst, men det är väl olika när det kommer. Lite sämre aptit har jag nog dock.

Vad tråkigt att höra att fostret inte utvecklades :( hur har det gått efter det?

Ja men det är vanligt, det är livmodern som växer sa barnmorskan till mig! Jag hade också sämre aptit precis som du, sen fick jag väldigt ömma bröst i typ vecka 6. Hoppas verkligen ägg det går hela vägen för dig!! :)

Ja det var sorgligt, vi visste att det skulle bli svårt att få barn eftersom jag har pcos och väldigt sällan ägglossning så när vi väl fick det där plusset efter drygt 1,5 år var man ju överlycklig! Efter MA försökte vi i ett halvår typ sen tog vi hjälp via privat klinik där jag fick hjälp att ägglossa och när det inte funkade efter typ 8 rundor så fick min sambo lämna spermie prov och då visade det sig att hans produktion va nedsatt.. Så det är väl lite fel på oss båda, men i juni gjorde vi vår första ivf där jag fick återföring dag 2 som tyvärr inte tog sig.. Lyckligtvis fanns det ett embryo som gick att frysa dag 5 och det ska återföras nästa vecka, så nu håller jag tummarna att det klarar upptining och allt! :)
  • Smilla93
    Steeph skrev 2021-08-25 19:54:38 följande:

Åh okej, tack snälla för att du svarade. Min läkares plan är att få ut 20-30 ägg och göra totalfrys då han tror det är de allra bästa för mig. Allt är så nytt även om jag kan och är väldigt påläst om fertilitet

Åh perfekt, ska verkligen tänka på det gällande sprutorna.

Ja äggplocket känns läskigt men blir lugn av att allt gick så bra för dig.

Önskar dig all lycka till med insättning och tusen tack för alla svar

Ingen fara, hoppas du fick lite svar på dina funderingar! :) ja det är ganska snurrigt allt, för det är ju så olika för alla.. Jag tycker att 20-30 låter väldigt mycket, kände mig svullen typ 15 stora blåsor. Men läkarna har ju koll på vad de håller på med och alla planer är ju individuella!

Tack så mycket! Allt kommer gå toppen för dig, håller tummarna att det blir några riktigt toppägg!
  • Frida123123
    Smilla93 skrev 2021-08-26 17:18:28 följande:

Ja men det är vanligt, det är livmodern som växer sa barnmorskan till mig! Jag hade också sämre aptit precis som du, sen fick jag väldigt ömma bröst i typ vecka 6. Hoppas verkligen ägg det går hela vägen för dig!! :)

Ja det var sorgligt, vi visste att det skulle bli svårt att få barn eftersom jag har pcos och väldigt sällan ägglossning så när vi väl fick det där plusset efter drygt 1,5 år var man ju överlycklig! Efter MA försökte vi i ett halvår typ sen tog vi hjälp via privat klinik där jag fick hjälp att ägglossa och när det inte funkade efter typ 8 rundor så fick min sambo lämna spermie prov och då visade det sig att hans produktion va nedsatt.. Så det är väl lite fel på oss båda, men i juni gjorde vi vår första ivf där jag fick återföring dag 2 som tyvärr inte tog sig.. Lyckligtvis fanns det ett embryo som gick att frysa dag 5 och det ska återföras nästa vecka, så nu håller jag tummarna att det klarar upptining och allt! :)

Har du med återföring nästa vecka? Kul! Jag har inbokad återföring FET på måndag. Så himla nervös för att det ens ska bli någon, dvs upptiningen som du nämnde. Gud, det är många gånger som jag undrar hur man orkar med allt som man gör..psykiskt påfrestande.
  • Clemmentina
    Steeph skrev 2021-08-25 08:23:48 följande:

Tack så mycket åh då förstår jag. Hur många ägg fick du ut och hur många blastocyster? Jag är helt ny på allt gällande ivf och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig för resultat

Ja jag fick gå igenom hur man blandar, och mannen min fick och prova så jag tänker att vi gör det tillsammans.

Jag äter sen lång innan Q10 och kommer att lägga till inositol nu dessa månader framöver då jag ligger på pco gränsen. Så det blir inositol, Q10, vanliga prenatals, d vitamin, zink och magnesium. Sen kommer jag försöka bättra på kosten ytterligare. Känner att jag vill göra allt jag kan nu inför, då vi betalar ur egen ficka.

Även om man inte trodde att man skulle göra ivf så är jag så glad att dessa forum finns. Tycker ni är helt fantastiska

Jag hade 18 äggblåsor men fick tyvärr bara ut 8 ägg. 6 stycken befruktades och av dem blev det 2 till frysen. Läkarna tyckte 2 blastocyster var helt okej men helst vill man nog att lite fler blåsor ska innehålla ägg.

Jag äter q10 (fast lägre dos nu mellan behandlingar), inositol, multivitaminer, omega3 och nac. Kommer inom kort börja lägga till d-vitamin igen. Äter du extra zink och d-vitamin alltså? :)

Håller med dig! Det stöd som finns här inne är ovärderligt. Trots att jag önskar att ingen av er behövde gå igenom detta känns det skönt att veta att jag inte är ensam.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-08-25 09:45:22 följande:

Hehe ja det var en lättnad! Jag kör första VUL på måndag, på dag 8, efter det så säger läkaren när nästa VUL blir som de egentligen vill att jag gör i Prag men jag försöker övertala dem att jag ska göra det i Schweiz. (annars blir det så många nätter borta).

Jag tror det kommer att gå och att jag får som jag vill ännu en gång.. så jag bara åker dit för plocket ja.

min tanke är att jag åker hem samma dag som äggplocket (inte jättebra egentligen kanske då man vart nersövd, )men att åka dit snabbt igen när jag vet hur befruktningen har gått och ev återföring. Vi frös in min mans simmare 2018 när vi gjorde IVF där så den grejen är redan avklarad i alla fall vilket är skönt, och just därför åker jag själv denna gången. 

Hur är det nu, väntar du på nästa ÄL? När är den?

Åh spännande! Hoppas att de går med på att du gör även det andra ultraljudet i Schweiz. Förstår att det skulle underlätta saker och ting! Smidigt att din man inte behöver åka dit denna gång. Innebär det att de gör icsi?

Jag väntar på mens nu. Sen ägglossning och återföring. Mensen borde komma vilken dag som helst nu. Har också lite tidspress så börjar med Provera i veckan om den inte kommer i helgen....
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-08-26 18:23:57 följande:

Har du med återföring nästa vecka? Kul! Jag har inbokad återföring FET på måndag. Så himla nervös för att det ens ska bli någon, dvs upptiningen som du nämnde. Gud, det är många gånger som jag undrar hur man orkar med allt som man gör..psykiskt påfrestande.

Ja jag har planerad återföring på onsdag! :) ja man är ju det!! Jag va på vul igår och då frågade om det var vanligt att de inte klarar upptining men då sa dom bara att det kan men att det oftast inte var några problem! Men jag håller med om att det är ganska påfrestande för allt kan ju hända! Dock försöker jag att inte ha för höga förhoppningar i denna processen för minska oron och allt sånt och för att slippa bli besviken om det skulle skita sig. Eller iallafall ha realistiska förhoppningar.. Är det din första insättning? :)
  • Frida123123
    Smilla93 skrev 2021-08-26 22:44:26 följande:

Ja jag har planerad återföring på onsdag! :) ja man är ju det!! Jag va på vul igår och då frågade om det var vanligt att de inte klarar upptining men då sa dom bara att det kan men att det oftast inte var några problem! Men jag håller med om att det är ganska påfrestande för allt kan ju hända! Dock försöker jag att inte ha för höga förhoppningar i denna processen för minska oron och allt sånt och för att slippa bli besviken om det skulle skita sig. Eller iallafall ha realistiska förhoppningar.. Är det din första insättning? :)

Hej, vi har genomgått 3 ivf, med 3 Äggplock och 3 återföringar. På min 3:e ivf fick jag två embryo till frysen för första gången. Var jätteglad. Sista gången var därmed väldigt lyckad för jag blev även gravid, men det varade tyvärr inte så länge. Usch, cytotec, dvs missfallsbehandling var inte kul. Gjorde jätteont men morfinet hjälpte något iaf. Det som var positivt var ju att jag överhuvudtaget lyckats bli gravid. Så nu är försök Nr 1 på FET.

Kommer ihåg första ivf- gången, gick sådär med antal Ägg och äggen var bra, men inte perfekta. Vi satte in två och var nervösa för tvillingar och trodde att det skulle gå vägen. Inte trodde vi då att det skulle bli så svårt.
  • Amelia84
    CarroAnd skrev 2021-08-26 16:11:40 följande:

Det känns bra! Men jag fick bekräftat bakteriell vaginos idag och ska påbörja medicinering. Hur går det för dig?

Åh nej vad drygt! Men skönt att komma igång med behandlingen. Det går bra, börjar känna mig svullen nu och trött och lite illamående. Så jag hoppas det ser bra ut idag på VUL så det blir äggplock snart! Lycka till idag!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021