• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Smilla93
    Michan9 skrev 2021-08-25 15:39:05 följande:

Hej!

Jag och min sambo genomgår just nu också IVF-behandling. Har maniskt följt alla IVF-trådar här känns det som :) Så nu tänkte jag att jag kunde dela med mig av min IVF-resa.

Anledningen till IVF är få och slöa spermier. Vi har nu genomgått vår första behandling med det korta protokollet och min sambo har gjort TESA/PESA där vi tack och lov hittade rörliga spermier.

Vid äggplock fick vi ut 19 ägg varav 12 var mogna och injicerades med spermier, (ICSI). Av dessa fick vi 8 normalt befruktade embryo, och tre dagar senare återfördes ett embryo med 8 celler. Resterande embryo fick odlas vidare, där ett embryo (blastocyst) kunde frysas ner. 

Tyvärr ledde den färska återföringen inte till någon graviditet. 

Så nästa steg blev FET där vi höll tummar och tår att vår enda blastocyst i frysen skulle överleva uppting, vilket den gjorde!

Insättning skedde förra veckan och jag är nu på ruvardag 7. 

Natten till ruvardag 6 fick jag ganska jobbig "mensvärk" och var bombsäker att det inte fungerat denna gången heller. Jag bestämde mig för att ta ett gravtest och det visade positivt(!), helt chockad. Har även testat idag (ruvardag 7) och det visar fortfarande positivt. Alla signaler på mens har försvunnit, och känner endast en ovanlig spänning och lätt molvärk i livmodern. BIM är imorgon.

Nu ska jag invänta min officiella testdag som är om 5 dagar och hålla tummarna att ingen mens dyker upp och att det visar positivt då med :)

Stort grattis!! Jag blev gravid för två år sedan ungefär och jag hade också först kraftig mensvärk sen mer molvärk! Slutade tyvärr i MA i vecka 8 där det visade sig på vul att fostret inte utvecklats.. Så jag tror absolut att din värk handlar om att den lilla rackaren fastnat! Håller Nina tummar för dig nu fram till test dag!
  • Smilla93
    Steeph skrev 2021-08-24 18:04:44 följande:

Hej!

Vi är på G in i IVF svängen och varit på Linnékliniken nyss. Jag ligger på gränsen till PCO och har en hel del ägg. Stor volym på äggstockarna och ett amh på 4.4 vilket han tyckte var mycket positivt. Tanken är att jag ska göra totalfrys i och med risk för överstimulering och med mitt amh. 

Vi har fått behandlingsschema och kommer börja med sprutor mensdag 1 och då 225 menopur. Hur ligger ni andra i dos? Vad har ni för tips till mig gällande just ivf, sprutor etc?

Vi kommer köra igång i november då jag vill ha 2 månader nu för att förbättra och optimera äggkvalitén. 

Hej och välkommen!

Jag har också lätt pcos och har god äggreserv. Jag har genomgått en ivf behandling där jag på mens dag 2 började stimulera med 137,5 ie menopur i 8 dagar. Äggen fick plockas lite tidigare än normalt då helgen kom emellan och läkaren inte vågade vänta på grund av risk för överstimulering. Vid ÄP plockades totalt 10 ägg varav 7 var mogna, 4 befruktades och två klarade sig, ett som återfördes på dag 2 efter ÄP och ett till frysen. Tyvärr blev det inget första insättningen och jag väntar nu på ny insättning nästa vecka.

Vad det gäller sprutorna så gick det över förväntan! Är inte jätte förtjust i nålar men jag tyckte inte att dessa var så farliga. Ta tag i mage och stick snabbt så känns det typ inte, jag tog dom själv då jag tyckte det kändes enklare. Dock så var fyremadel som man börjar ta på stinuleringsdag 5 lite jobbigare. Se till att nålen är i 45 ° vinkel och stick snabbt så kommer det gå toppen!

Jag var sjukt nervös inför äggplocket, men även det gick över förväntan. Kände ingenting och fick lugnande så var mest snurrig haha.

Hoppas du fått lite svar på det du funderat över! :)
  • Frida123123
    Michan9 skrev 2021-08-25 15:39:05 följande:

Hej!

Jag och min sambo genomgår just nu också IVF-behandling. Har maniskt följt alla IVF-trådar här känns det som :) Så nu tänkte jag att jag kunde dela med mig av min IVF-resa.

Anledningen till IVF är få och slöa spermier. Vi har nu genomgått vår första behandling med det korta protokollet och min sambo har gjort TESA/PESA där vi tack och lov hittade rörliga spermier.

Vid äggplock fick vi ut 19 ägg varav 12 var mogna och injicerades med spermier, (ICSI). Av dessa fick vi 8 normalt befruktade embryo, och tre dagar senare återfördes ett embryo med 8 celler. Resterande embryo fick odlas vidare, där ett embryo (blastocyst) kunde frysas ner. 

Tyvärr ledde den färska återföringen inte till någon graviditet. 

Så nästa steg blev FET där vi höll tummar och tår att vår enda blastocyst i frysen skulle överleva uppting, vilket den gjorde!

Insättning skedde förra veckan och jag är nu på ruvardag 7. 

Natten till ruvardag 6 fick jag ganska jobbig "mensvärk" och var bombsäker att det inte fungerat denna gången heller. Jag bestämde mig för att ta ett gravtest och det visade positivt(!), helt chockad. Har även testat idag (ruvardag 7) och det visar fortfarande positivt. Alla signaler på mens har försvunnit, och känner endast en ovanlig spänning och lätt molvärk i livmodern. BIM är imorgon.

Nu ska jag invänta min officiella testdag som är om 5 dagar och hålla tummarna att ingen mens dyker upp och att det visar positivt då med :)

Åh , så roligt! Låter mycket positivt. Som många skriver så är det vanligt att man tror att mensen kommer medans det faktiskt är någonting annat..
  • Michan9
    Smilla93 skrev 2021-08-25 17:59:25 följande:

Stort grattis!! Jag blev gravid för två år sedan ungefär och jag hade också först kraftig mensvärk sen mer molvärk! Slutade tyvärr i MA i vecka 8 där det visade sig på vul att fostret inte utvecklats.. Så jag tror absolut att din värk handlar om att den lilla rackaren fastnat! Håller Nina tummar för dig nu fram till test dag!

Tack! :) ja precis så känns det för mig. Känner dock inte mer än lätt molvärk, som t.ex. ömma bröst, men det är väl olika när det kommer. Lite sämre aptit har jag nog dock.

Vad tråkigt att höra att fostret inte utvecklades :( hur har det gått efter det?
  • Michan9
    Frida123123 skrev 2021-08-25 18:20:22 följande:

Åh , så roligt! Låter mycket positivt. Som många skriver så är det vanligt att man tror att mensen kommer medans det faktiskt är någonting annat..

Ja jag hoppas det går som vi vill nu! :) Ja precis, man har ju ganska bra koll på hur det känns när mensen kommer. Och detta kändes precis likadant. Man tror ju ändå att det inte borde kännas exakt likadant, men det gjorde det visst :)
  • CarroAnd
    Amelia84 skrev 2021-08-25 08:06:27 följande:

Ok, men då ligger vi ungefär lika i tid :) jag ska ju på VUL idag. Ja, äggplocket är jag också nervös inför. Men är mest orolig inför befruktningen, tänk om våra ägg och spermier helt enkelt inte gillar varandra. Hur gick förra äggplocket för dig?

På grund av att jag läst massor av skräckhistorier innan ÄP (tyvärr) så var jag så nervös. Jag tog lugnande och sa att de kunde spruta in extra morfin. Det gick hur bra som helst. Inte ont, men lite obehag. Dagarna efter var värre ??
  • Steeph
    Smilla93 skrev 2021-08-25 18:17:18 följande:

Hej och välkommen!

Jag har också lätt pcos och har god äggreserv. Jag har genomgått en ivf behandling där jag på mens dag 2 började stimulera med 137,5 ie menopur i 8 dagar. Äggen fick plockas lite tidigare än normalt då helgen kom emellan och läkaren inte vågade vänta på grund av risk för överstimulering. Vid ÄP plockades totalt 10 ägg varav 7 var mogna, 4 befruktades och två klarade sig, ett som återfördes på dag 2 efter ÄP och ett till frysen. Tyvärr blev det inget första insättningen och jag väntar nu på ny insättning nästa vecka.

Vad det gäller sprutorna så gick det över förväntan! Är inte jätte förtjust i nålar men jag tyckte inte att dessa var så farliga. Ta tag i mage och stick snabbt så känns det typ inte, jag tog dom själv då jag tyckte det kändes enklare. Dock så var fyremadel som man börjar ta på stinuleringsdag 5 lite jobbigare. Se till att nålen är i 45 ° vinkel och stick snabbt så kommer det gå toppen!

Jag var sjukt nervös inför äggplocket, men även det gick över förväntan. Kände ingenting och fick lugnande så var mest snurrig haha.

Hoppas du fått lite svar på det du funderat över! :)

Åh okej, tack snälla för att du svarade. Min läkares plan är att få ut 20-30 ägg och göra totalfrys då han tror det är de allra bästa för mig. Allt är så nytt även om jag kan och är väldigt påläst om fertilitet

Åh perfekt, ska verkligen tänka på det gällande sprutorna.

Ja äggplocket känns läskigt men blir lugn av att allt gick så bra för dig.

Önskar dig all lycka till med insättning och tusen tack för alla svar
  • CarroAnd
    Frida123123 skrev 2021-08-25 18:20:22 följande:

Hej Frida! Vi är i samma situation som er där det finns för få och slöa spermier. Våran dotter på 9 år fick vi naturligt, men vi och hon har längtat efter syskon alldeles för länge. Vi gjorde vårt första försök i somras. Det lyckades inte och inga till frysen. Nu är vi inne på vårt andra försök med sprutor och allt vad det innebär. Jag hoppas så att vi lyckas bättre denna gången. Denna gång tar jag Gonal F tillsammans med menopur och började med fyrmadel idag. På fredag är det första VUL. Åååh, vad jag längtar efter en bebis..
  • Frida123123
    CarroAnd skrev 2021-08-25 21:12:10 följande:

Hej Frida! Vi är i samma situation som er där det finns för få och slöa spermier. Våran dotter på 9 år fick vi naturligt, men vi och hon har längtat efter syskon alldeles för länge. Vi gjorde vårt första försök i somras. Det lyckades inte och inga till frysen. Nu är vi inne på vårt andra försök med sprutor och allt vad det innebär. Jag hoppas så att vi lyckas bättre denna gången. Denna gång tar jag Gonal F tillsammans med menopur och började med fyrmadel idag. På fredag är det första VUL. Åååh, vad jag längtar efter en bebis..

Tror att du syftade på något annat inlägg kanske. Michan9? Ingen fara. Ville bara skriva det.
  • Amelia84
    endotjej92 skrev 2021-08-25 15:08:12 följande:

Vad kul med första försöket! Hm vad används Fyremadel till? Jag fick börja med Synarela nässprej för att nerstimuleras tror jag det heter, sen fick jag gonal-f 300 och fick många ägg direkt typ så den sänktes till 225 tror ja de va. Fick ut 18 ägg av det vilket blev totalfrys av de 4 som vart bra pga överstimulering. Så spännande med hela processen tycker det är ganska coolt endå när man upplever allt för första gången. Hur lång är din process du ska göra? Tror min blev ca 6 v från de att jag började med sprayen tills äggutaget

Ja men det känns spännande. Jag kör korta protokollet, så på sprutdag 5 började även med Fyremadel som ska förhindra för tidig ägglossning. Men wow 18 ägg! Hur mådde du då? Måste vart tufft med överstimuleringen?

Min process är typ som en vanlig cykel, började ta hormonstimulering på andra mensdagen. Var på första VUL i onsdags på 6e sprutdagen, ska tillbaka på nytt VUL imorgon. Sen blir det äggplock på tis-ons trodde hon :) så vi får se hur det går! Nu börjar jag bli riktigt nervös?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021