• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Kronärtskocka
    Inalina skrev 2021-11-03 09:32:24 följande:

hej! vi verkar vara lite i samma sits, både att det kanske är sista försöket med egna ägg och nu med långa protokollet.(dock så sprayar inte jag, utan fick en spruta som ska nedreglera äggstockarna istället.) så jag väntar också på en blödning som ska komma 'några dagar efter sprutan'.. jahaa??? Är på dag 5 nu så precis som du längtar jag efter att se blod denna gången, för annars kommer jag inte hinna med sprutorna i tid och får ev. ställa in stimuleringen denna gången  förra gången jag körde långa protokollet tror jag blödningen kom en vecka efter sprutan, och det ska i så fall vara på fredag denna veckan så jag hoppas min kropp fattar att göra samma sak denna gången!!

det står i mitt protokoll att 10-14 dagar efter sprutan gör man ett VUL och kan då börja md sprutorna direkt om det ser bra ut. men detta förutsätter att jag fått blödningen såklart! tycker också att jag svettas en del men minns att de värsta biverkningarna kom när man började blöda senast.

ska du också göra ett VUL innan du får börja spruta?

Här retades kroppen och jag fick lite blod ev dag, men bara lite och sedan inte mer. Så stressande. Men dagen därpå kom blödningen igång på riktigt så nu har jag börjat med sprutorna. Skönt att vara på gång igen!

Olika kliniker verkar göra olika. Jag behöver inte göra VUL innan, blödningen ska räcka som bevis för dem.

Har din blödning kommit?
  • Jill92

Alltså ni som tar lutinus...upplever att det skaver så jäkla mycket att ?föra in? med plaststaven. Troligtvis för att det skrapar/kommer åt såren efter äggplocket? (Tre dagar sen för mog nu). Nån som känner igen? Hur gör ni?

• Lewaize
    Jill92 skrev 2021-11-06 22:48:37 följande:

Alltså ni som tar lutinus...upplever att det skaver så jäkla mycket att ?föra in? med plaststaven. Troligtvis för att det skrapar/kommer åt såren efter äggplocket? (Tre dagar sen för mog nu). Nån som känner igen? Hur gör ni?

Känner inte att det skaver direkt men jag för in den men ett finger, funkar fin fint och då vet jag precis vart den sitter :)
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Frida123123
    Fogeln skrev 2021-11-04 20:28:18 följande:

Ja jag håller verkligen med om konsistensen på cyklogesten. Mycket behagligare och väldigt smidigt att bara ta morgon och kväll. Jag tycker mig inte känt lika mycket biverkningar med den heller än jag gjorde med lutinus så när jag idag på rd1 fick rejäl molvärk kändes det pirrigt och ganska positivt. Även om jag ju förstår att man inte känner någonting på första dagen.

Jag vill så gärna tro att jag ska kunna vara avslappnad men jag är grymt orolig. Hehe. Min man och mina vänner som vet är alla så otroligt positiva och räknar med att det ska gå vägen och att det ska bli en juli-bebis. Jag vet inte, jag blir så stressad av att de är så positiva och att jag vet att det är långt ifrån säkert att lyckas. Jag försöker vara positiv men ändå inställd på att det misslyckas.

Vill gärna tro att jag ska kunna vänta till testdag men det är verkligen otroligt långt. Akademiska har 18 dagar som standard men jag har aldrig klarat att vänta så länge. Tänker att jag ska försöka vänta till nästa vecka. Har planerad mens på fredagen om jag räknat rätt.

Hur går det för dig nu? Har ni kommit igång i processen igen?

Heja embryot!

Hur mår du? Vi har ett till fryst embryo. Så vi kommer att försöka med det så snart mensen kommer, ev nästa vecka. Sedan ska man ju invänta ägglossning osv. Men om allt går som det ska så beräknar jag att det blir en insättning i slutet av november/ början av december.
  • Always choklad
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-05 02:13:18 följande:

Ja, så är det säkert :) jag började blöda lite mer, men mensen är inte som den tidigare varit, då jag blödde väldigt mycket. Igår tog jag första sprutan gonal-f det gick bra. Är 200 E vanlig dos? Vet inte vad jag kan förvänta mig att börja känna av sprutorna? Har du gjort flera behandlingar?

Jag läste att var tredje par blir gravida, vilket är positivt. Det är så hemskt, är som att jag är helt avtrubbad på känslor, jag bara gör det jag ska göra. Tar Sprutorna, bokar tid för blodprov, ultraljud till veckan. Men jag vågar inte längre ha förhoppningar, är som att jag inte försöker känna något för att klara av att tackla motgång.

Hej jag 3 st, väntar min sista vid landstinget sim finns i frysen nu. Dosen på gonal-f är något de provar sig fram med, de brukar börja lågt för att inte riskera att man blir överstimulerad och sen justerar de upp och ned, men det beror på grundförutsättningar a. Äggreserv, värden osv så som jag förstått i alla fall. Jag kan inte i huvudet vilka doser jag haft. Det har varit under och över 200E det vet jag. Fyrmadelen är ju alltid densamma..

Kanske är hälsosamt att ha lite distans till de, är en hård resa för knopp och kropp. Alla hormoner gör att man mår lite olika från dag till dag timme till timme. Är slitigt, men har man inget val, funkar ju inte naturligt så man får göra vad som krävs. Bra att detta forum finns där man kan bolla idéer tankar jämföra behandlingar osv. Jag har själv haft stor hjälp till att prova olika saker i min behandling genom att läsa och fråga andra här. Vi sitter på massa kunskap tillsammans.

Lycka till!
  • Always choklad
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-05 02:13:18 följande:

Ja, så är det säkert :) jag började blöda lite mer, men mensen är inte som den tidigare varit, då jag blödde väldigt mycket. Igår tog jag första sprutan gonal-f det gick bra. Är 200 E vanlig dos? Vet inte vad jag kan förvänta mig att börja känna av sprutorna? Har du gjort flera behandlingar?

Jag läste att var tredje par blir gravida, vilket är positivt. Det är så hemskt, är som att jag är helt avtrubbad på känslor, jag bara gör det jag ska göra. Tar Sprutorna, bokar tid för blodprov, ultraljud till veckan. Men jag vågar inte längre ha förhoppningar, är som att jag inte försöker känna något för att klara av att tackla motgång.

Hej jag 3 st, väntar min sista vid landstinget sim finns i frysen nu. Dosen på gonal-f är något de provar sig fram med, de brukar börja lågt för att inte riskera att man blir överstimulerad och sen justerar de upp och ned, men det beror på grundförutsättningar a. Äggreserv, värden osv så som jag förstått i alla fall. Jag kan inte i huvudet vilka doser jag haft. Det har varit under och över 200E det vet jag. Fyrmadelen är ju alltid densamma..

Kanske är hälsosamt att ha lite distans till de, är en hård resa för knopp och kropp. Alla hormoner gör att man mår lite olika från dag till dag timme till timme. Är slitigt, men har man inget val, funkar ju inte naturligt så man får göra vad som krävs. Bra att detta forum finns där man kan bolla idéer tankar jämföra behandlingar osv. Jag har själv haft stor hjälp till att prova olika saker i min behandling genom att läsa och fråga andra här. Vi sitter på massa kunskap tillsammans.

Lycka till!
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-11-05 10:34:03 följande:

ok jag förstår, och mycket handlar nog om att de inte förstår allt vi måste gå igenom rent fysiskt heller när de tycker det är 'jobbigt' med ett spermaprov sen är det ju en otroligt intim handling de behöver göra som vi inte behöver, det är ju liksom inget man brukar göra på beställning, medan vi ändå varit på otaliga gyn-besök under åren och är rätt vana att sätta fötterna i vädret typ.. skönt din sambo är med på banan nu, det är ju viktigt att man kan stödjas mot varann i detta.

jo nåldyna har man verkligen blivit på senare år, man önskar ju det fanns något annat sätt att få i sig hormonerna än genom sprutor..

spännande med VUL idag, skriv o berätta hur det gick sen! Jag väntar på en blödning nu som borde komma idag, blir galen av att det tar sån tid för min kropp att fatta att den måste blöda ut innan jag kan börja med sprutorna

Hej! Jo en jobbig resa för kropp och knopp och parrelationer. Men klarar man av detta klarar man väl typ av allt. Har klart med att det blir FET nästa tors. Då är det bara nedräkning tills dess.
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2021-11-06 07:24:39 följande:
    Här retades kroppen och jag fick lite blod ev dag, men bara lite och sedan inte mer. Så stressande. Men dagen därpå kom blödningen igång på riktigt så nu har jag börjat med sprutorna. Skönt att vara på gång igen!

Olika kliniker verkar göra olika. Jag behöver inte göra VUL innan, blödningen ska räcka som bevis för dem.

Har din blödning kommit?
    Ok skönt att höra att din blödning kom igång :)!
    Min blödning har FORTFARANDE inte kommit så kanske blir det inget för oss med stimulering och ÄP denna månadenObestämd känner mig väldigt besviken... jag kan inte vänta hur länge som helst, både pga av att min svörmor kommer o hälsar på första v i december men också för att när man tagit den här sprutan som jag har - så verkar den endast i en månad och då kan det bli för sent för äggplocket... suck.   
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021