• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-15 23:35:39 följande:

Hej! läkaren sa att målet är 10 ägg. Var där i dag och jag hade 17 äggblåsor ganska jämn storlek på de flesta, allt mellan 10 till 21 mm läkaren trodde att de mindre också skulle ha chans att växa tills sig till på onsdag. Tog ovitrelle sprutan ikväll. Läste också det, att bara för de finns många äggblåsor behöver det inte betyda el garantera graviditet. Är 39år blir 40 i feb, är orolig över kvaliteten över äggen, har haft 3 missfall under året på vanligt försök till graviditet. Kan beror på åldern, har även problem med sköldkörteln och äter medicin för det nu. Är nervös inför onsdagen och de kommande dagarna efteråt. Det som känns väldigt positivt med ivf är att embrylogerna kan hjälpa till och se defekter och livsdugliga ägg och embryon från start sen ska det bara fortsätta att utvecklas och stanna kvar.. oj vilka jobbiga dagar det kommer bli! Hur går det för dig med allt?

Ja, det är nervöst. Är detta ditt första ivf? Det är nervöst med Äggplock och inför resultatet och dagarna efter. Det låter ändå som att du har goda förutsättningar att få ut ett antal ägg ändå, så det är bra. Så bra att embrylogerna kan se defekter på äggen! Det kan inte min klinik. Jag är nåt år äldre än vad du är så jag förstår precis och att risken för att äggen har kromosonfel är ju något högre, vilket ökar risken för missfall. Mina två graviditeter slutade i tidigt missfall, slutade växa i v. 5-6, upptäcktes i vecka 9. Nu har vi ett FET kvar. Har nyss haft mens, ska på ultraljud på måndag för kontroll av slemhinnan. Sedan invänta ägglossning, beräknat nästa vecka med. Har jag tur, blir det återföring om ca 2 v. Hoppas hoppas. Dagarna går så sakta.
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-15 18:15:24 följande:

@Inalina

Vet du nått om cystan? Vet man om den kommer växa eller spricka?

Sök på gyn i norr, har bra info om cystor. Finns olika typer jag har haft de som sprukit gör förbenat ont innan hade jag som gravsymptom.. Och sen har jag en tvillingcysta som jag håller koll på varken växer påverkar eller så. Den kan innehålla typ hud, hår, tänder. Som en liten alien. Den måste jag operera bort om den börjar bråka..sitter på ena äggstocken.

Kanske kolla på hysteroskopi? Jag tog bort en liten polyp. Trevligare än äggplock då jag var nedsövd.

nej vet ingenting mer än att det är en äggblåsa som inte ägglossat som den ska och därför vuxit till sig och blivit kvar- den har inte funnits där innan. jag fick ta ovitrelle i fredags för att försöka få bort cystan men det vet jag inte ännu om jag har fått, hade ordentligt ont i magen i söndags i alla fall så jag hoppas den lossade eller nåt då.

jag har opererat bort en cysta 2017 som satt på ena äggstocken, som verkar blivit kvar efter någon äl då. 

väntar fortfarande på blödning här (story of my life..) och ska på VUL på fredag igen OM blödningen har kommit, men har den inte det vet jag inte vad planen är, vänta ÄNNU längre?? tänkte skriva till min klinik i morgon om inget har hänt tills dess så jag har möjlighet att boka av mitt VUL på fre.
    Hur känns det med ruvningen?? är du på RD 5 nu?? Glad
  • Inalina
    smulis85 skrev 2021-11-15 19:50:53 följande:

Hej!

Mitt cb test var antingen fel på eller så har jag fått en kemisk graviditet för igår kväll fick jag ett knappt synbart plus inom tiden men vart tydligt efter en halvtimme. men i morse var de helt blankt och nu kom mensen. :( Så imorgon ska jag ringa kliniken för att se om jag får starta nästa ivf

usch så tråkigt, jag tyckte det var ett tydligt plus på bilden, men så himla trist när de släpper och blir svagareObestämd låter ju som kemisk som du skriver. kram hoppas du får starta snart igen!
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-11-16 09:07:17 följande:

nej vet ingenting mer än att det är en äggblåsa som inte ägglossat som den ska och därför vuxit till sig och blivit kvar- den har inte funnits där innan. jag fick ta ovitrelle i fredags för att försöka få bort cystan men det vet jag inte ännu om jag har fått, hade ordentligt ont i magen i söndags i alla fall så jag hoppas den lossade eller nåt då.

jag har opererat bort en cysta 2017 som satt på ena äggstocken, som verkar blivit kvar efter någon äl då. 

väntar fortfarande på blödning här (story of my life..) och ska på VUL på fredag igen OM blödningen har kommit, men har den inte det vet jag inte vad planen är, vänta ÄNNU längre?? tänkte skriva till min klinik i morgon om inget har hänt tills dess så jag har möjlighet att boka av mitt VUL på fre.

Hur känns det med ruvningen?? är du på RD 5 nu?? 

Hej ok men då är det bara att vänta.

Tja vet inte riktigt. Försöker bara känna mig lugn. Mår riktigt bra. Satt/stod på träningscykel igår kväll typ 40min. Ville inte vara ute å gå nått igår var så halkigt. Mullrar i magen till och från och försöker sova på sidan. Inte hänt så mycket annars. Är så pepprad på all möjlig med så svårt och veta om tecken eller bieffekter. Mer hungrig dock, kan också vara kortisonet..till middag åt jag 2 stora köttbitar med potatis gratäng därefter en liten skål linschips. Kunde lätt! ha ätit mer. Sambon hadde räknat med jag skulle äta 1köttbit..försöker inte lägga in så mycket i allt och försöka vara lugn bara och må bra samtidigt, lyssna på kroppen. Vill jag jobba mindre en dag gör jag det och så..
  • Gulgja

Hej!

Hur har kvalitén varit på de ägg ni fått nedfrysta? Vilka har plussat med AA kvalité på äggen? Undrar inför kommande äggplock.

• Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-16 09:53:03 följande:
    Hej ok men då är det bara att vänta.

Tja vet inte riktigt. Försöker bara känna mig lugn. Mår riktigt bra. Satt/stod på träningscykel igår kväll typ 40min. Ville inte vara ute å gå nått igår var så halkigt. Mullrar i magen till och från och försöker sova på sidan. Inte hänt så mycket annars. Är så pepprad på all möjlig med så svårt och veta om tecken eller bieffekter. Mer hungrig dock, kan också vara kortisonet..till middag åt jag 2 stora köttbitar med potatis gratäng därefter en liten skål linschips. Kunde lätt! ha ätit mer. Sambon hadde räknat med jag skulle äta 1köttbit..försöker inte lägga in så mycket i allt och försöka vara lugn bara och må bra samtidigt, lyssna på kroppen. Vill jag jobba mindre en dag gör jag det och så..
    ja det verkar ju så, väntar är det enda jag gör dock, tänkte nog maila min klinik idag o se hur de tänker för det känns mer o mer som att detta blir en inställd omgång denna gångenObestämd
    låter bra att behålla lugnet{#emotions_dlg.flower}skönt att du tränar och måt bra, och äter ordentligt (!!) haha!
    skönt du inte har det så stressigt med jobb heller,

när ska du testa tänkte du? 
  • Mina pojkar 2

Nu har jag varit på äggplock, av 16 blåsor, hittade dom bara 4 ägg och dom var osäker om de var omogna el mogna.. hon surrade någon om att det kan vara celler. Jag fattar ingenting. Imorgon får vi iaf veta om något av dem blivit befruktade.

• Inalina
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 12:53:37 följande:

Nu har jag varit på äggplock, av 16 blåsor, hittade dom bara 4 ägg och dom var osäker om de var omogna el mogna.. hon surrade någon om att det kan vara celler. Jag fattar ingenting. Imorgon får vi iaf veta om något av dem blivit befruktade.

hej,
    tråkigt att höra att det var så få ägg i äggblåsorna. jag förstår om man blir förvirrad (och speciellt med lite alla möjliga medikament i kroppen) jag hoppas du får ett tydligare svar i morgon och att något blir befruktatHjärta håller tummarna!
  • Mina pojkar 2
    Inalina skrev 2021-11-17 14:40:47 följande:

hej,

tråkigt att höra att det var så få ägg i äggblåsorna. jag förstår om man blir förvirrad (och speciellt med lite alla möjliga medikament i kroppen) jag hoppas du får ett tydligare svar i morgon och att något blir befruktat håller tummarna!

Ja precis, var lite små hög på morfin. Jag är fullt medveten att det kan vara så att det inte är ägg i alla, men av 16 äggblåsorna hade jag hoppas på mer än fyra. Tack för omtanken, får höra i morgon om någon har blivit befruktade. Får hålla tummarna .
  • Mina pojkar 2
    Frida123123 skrev 2021-11-16 06:35:40 följande:

Ja, det är nervöst. Är detta ditt första ivf? Det är nervöst med Äggplock och inför resultatet och dagarna efter. Det låter ändå som att du har goda förutsättningar att få ut ett antal ägg ändå, så det är bra. Så bra att embrylogerna kan se defekter på äggen! Det kan inte min klinik. Jag är nåt år äldre än vad du är så jag förstår precis och att risken för att äggen har kromosonfel är ju något högre, vilket ökar risken för missfall. Mina två graviditeter slutade i tidigt missfall, slutade växa i v. 5-6, upptäcktes i vecka 9. Nu har vi ett FET kvar. Har nyss haft mens, ska på ultraljud på måndag för kontroll av slemhinnan. Sedan invänta ägglossning, beräknat nästa vecka med. Har jag tur, blir det återföring om ca 2 v. Hoppas hoppas. Dagarna går så sakta.

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021