• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Jill92 skrev 2021-11-22 09:53:41 följande:
    Tack så mkt för pepp!! Skönt på nått sätt att veta att vi är fler som går igenom samma<3 Jag tror att vi ändå kommer köra på samma protokoll som sist. 13 av 13 äggblåsor hade mogna ägg, sen odlades 9 av dem vidare till blastocyster. Men bara en var av tillräckligt bra kvalite för att kunna ges till mig, därför ingen till frys. Men känner ändå att det är lite hoppfullt att så många ens ?klarade sig? till dag 5, även om kvaliten inte var perfekt...

Det stod att det som de satte in hade kvaliten 4:1:2. Har du som gjort många IVF koll på vad det är för skala?
    oj 9 stycken överlevde till dag 5? det var inte dåligt.

jag kan inte kvaliten med siffror, min klinik använder sig av A,B,C kvalitet på blastocyster. jag misstänker då (lite logiskt haha)  att 4 kanske motsvarar C-D? min klinik verkar ge embryon upp till dag 3 en 1, 2 eller 1-2.

men sedan ger de AA,AB,AC etc för blastocyster. när jag fick tillbaka min blastocyst som faktiskt blev min dotter 2018 så var det en 'b' så inte 'toppkvalitet' enligt embryologen.

det verkar som att dina delar sig så fort som de ska, men kanske innehöll dina blastisar för mkt fragmentering för att de ska känna sig säkra på att frysa och gå att tina upp igen. jag skulle försöka fråga mer om möjligt, det är alltid bättre att förstå så mkt som möjligt i denna processen, kanske kan man lägga till någon typ av tillskott om man tror på det också.

Tillskott av Q10 är det många som får tipsat om att äta för lite bättre äggkvalitet, men vet egentligen inte om det finns bevisat att det hjälper. 

skönt om du får köra igång i januari igenGlad!!
  • Frida123123

Uppdatering från mig: Otroligt nog, så bestämde de sig för att kalla in läkare och labb personal för att jag ska kunna göra återföring på söndag, alltså jag förstår ingenting. De har egentligen inte öppet på lördagar eller söndagar men gjorde det för vår skull! Så fint, på första advent och allt. Herregud. Ultraljudet visade ägglossning och en fin slemhinna på 10 mm dag 13. Så det såg bra ut och nu är vi redo att köra. Visst, nu kan det absolut hända att embryot inte klarar upptiningen vilket vore sorgligt, men just nu är jag glad. Söndag, det är ju snart! Saken är den att om de hade sagt nej nu så hade det även inte gått om 1 månad heller pga att de har jul/nyårs stängt.

• Frida123123
    Jill92 skrev 2021-11-22 09:57:04 följande:

Åh ja det är ju verkligen såå påfrestande att ruva. De sista dagarna gick jag all in och tänkte ut dagliga ?belöningar? för att ge mig själv. För att orka haha. Typ beställa vad jag ville online, baka kladdkaka osv;p Hejar på dig, håll ut!

Älskar din idé där om att unna sig något varje dag! Jättebra förslag ju! Till Always choklad: hoppas verkligen att det går bra för er!! Testdag denna vecka eller hur!
  • Kronärtskocka
    Frida123123 skrev 2021-11-22 18:14:58 följande:

Uppdatering från mig: Otroligt nog, så bestämde de sig för att kalla in läkare och labb personal för att jag ska kunna göra återföring på söndag, alltså jag förstår ingenting. De har egentligen inte öppet på lördagar eller söndagar men gjorde det för vår skull! Så fint, på första advent och allt. Herregud. Ultraljudet visade ägglossning och en fin slemhinna på 10 mm dag 13. Så det såg bra ut och nu är vi redo att köra. Visst, nu kan det absolut hända att embryot inte klarar upptiningen vilket vore sorgligt, men just nu är jag glad. Söndag, det är ju snart! Saken är den att om de hade sagt nej nu så hade det även inte gått om 1 månad heller pga att de har jul/nyårs stängt.

Vilken känslomässig berg och dalbana du haft idag. Så intensivt. Överraskande och väldigt roligt att höra att det blir FET ändå. Heja det lilla embryot! Snart är det söndag!
  • Frida123123
    Inalina skrev 2021-11-22 09:48:21 följande:

nej vilket jäkla skit! är det helt kört denna månaden? får man inte göra återföring på en lördag? kram!

Mirakulös löste det sig. Återföring på söndag, om embryot vill så att säga..Stort lycka till till dig på ultraljudet imorgon. Håller alla tummar och tår på att det ser bra ut!
  • Kronärtskocka

Jill92: Skönt att ha ett datum att förhålla sig till och räkna ned inför.

Inalina skrev 2021-11-22 08:35:52 följande:

men vad skönt att du ruvar nu!!! och speciellt när det är toppkvalitet, låter ju som att du har möjlighet att lyckas denna gången! när får du reda på om något gick att frysa? äter du några extra mediciner eller liknande nu vid ruvning?

här är det som vanligt, inget händer och jag har gett upp hoppet att få sätta igång med sprutor innan jul. ska på ett VUL imorgon för att se om min cysta gav med sig nu med ovitrelle för 10 dagar sedan, och även se hur slemhinnan ser ut men utan blödning har den förmodligen inte blivit tunn nog för att sätta igång med Pergoveris.

känner mig uppgiven och trött och tycker det är så jobbigt med ovissheten om när man ev. kan börja nästa gång. eftersom min blödning inte kom igång denna gången kan jag tänka mig att de vill att det går typ 3 cykler innan vi kan sätta igång igen.  känns ju även som att allt kan hända med nedstängning av länder och landsgränser etc också, speciellt då Tjeckien ligger rätt risigt till med Corona. nä jag får väl vänta o se vad kliniken säger efter mitt VUL imorgon men det känns ledsamt nu

Får besked imorgon eller onsdag. Försöker dock inte hoppas, tidigare har ju inget varit fint nog att frysas. Har inget annat än lutinus utskrivet. Har ju inte så många misslyckade försök bakom mig trots allt.

Hoppas du får mer klarhet efter VUL imorgon. Förstår att ovissheten sliter på dig. Minns själv stressen förra året med mina resor till Danmark, det tjorviga med regler som kan ändras och ställa till det. Som om inte processen i sig är nog.
  • Jill92
    Inalina skrev 2021-11-22 10:56:23 följande:

oj 9 stycken överlevde till dag 5? det var inte dåligt.

jag kan inte kvaliten med siffror, min klinik använder sig av A,B,C kvalitet på blastocyster. jag misstänker då (lite logiskt haha)  att 4 kanske motsvarar C-D? min klinik verkar ge embryon upp till dag 3 en 1, 2 eller 1-2.

men sedan ger de AA,AB,AC etc för blastocyster. när jag fick tillbaka min blastocyst som faktiskt blev min dotter 2018 så var det en 'b' så inte 'toppkvalitet' enligt embryologen.

det verkar som att dina delar sig så fort som de ska, men kanske innehöll dina blastisar för mkt fragmentering för att de ska känna sig säkra på att frysa och gå att tina upp igen. jag skulle försöka fråga mer om möjligt, det är alltid bättre att förstå så mkt som möjligt i denna processen, kanske kan man lägga till någon typ av tillskott om man tror på det också.

Tillskott av Q10 är det många som får tipsat om att äta för lite bättre äggkvalitet, men vet egentligen inte om det finns bevisat att det hjälper. 

skönt om du får köra igång i januari igen!!

Ja så förstod jag det som iallafall, det stod i journalen på 1177 att efter återföringen odlades 8 stycken vidare till dag 6. Men ja man men ju inte hur långt ifrån de var i kvaliten. Ska absolut fråga mer som du säger!Ju mer info ju tryggare känner jag ju sig.

Tack för din utförliga svar om graderingen, ska fråga om detta också. Du menar alltså att A är bäst/högst kvalité så som 1 är bäst på skalan då? Om man ska följa din linje..:)
  • Always choklad

Hej Svej, ruvaren här.

Försöker hålla sig lugn, hungrig det är jag. Är väl kortisonet..

Haft lite extra humör som kanske fick nått positivt med sig i alla fall. Jag anmälde ett troll här på ivf forumen. Inte ofta jag kan säga jag är stolt över mig själv men de e jag faktiskt denna gång . Kämpa på alla! Får se om man orkar skriva nu på ett tag..peppar peppar inget blod i alla fall..bara näsblod, är väl trombylen + att min näsa är extra känslig denna tid + C-19 test varje vecka pga jobb, less och få saker uppstuckna i alla hål. Om ni fattar vad man menar.

• Frida123123
    Always choklad skrev 2021-11-22 23:31:03 följande:

Hej Svej, ruvaren här.

Försöker hålla sig lugn, hungrig det är jag. Är väl kortisonet..

Haft lite extra humör som kanske fick nått positivt med sig i alla fall. Jag anmälde ett troll här på ivf forumen. Inte ofta jag kan säga jag är stolt över mig själv men de e jag faktiskt denna gång . Kämpa på alla! Får se om man orkar skriva nu på ett tag..peppar peppar inget blod i alla fall..bara näsblod, är väl trombylen + att min näsa är extra känslig denna tid + C-19 test varje vecka pga jobb, less och få saker uppstuckna i alla hål. Om ni fattar vad man menar.

Åh, så spännande. Du håller dig till testdag? Visst är det imorgon onsdag? Att du inte fått mens dagen innan testdag samt att du fick tillbaka en blastocyst tycker jag låter väldigt väldigt lovande!!
  • Dibella
    Frida123123 skrev 2021-11-22 18:14:58 följande:

Åh va fint Hjärta av dem och för dig. Håller tummarna att allt går bra.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021