• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mina pojkar 2
    Frida123123 skrev 2021-11-17 19:29:25 följande:

Förstår att du känner dig besviken. Var 16 st i bra storlek, dvs mogna eller vad man brukar säga. Ibland kan man se flera små som de är osäkra på om de kommer hinna växa till sig till Äggplocket. Man vet aldrig med kroppen men min slemhinna brukar vara en fin storlek, runt 12-14. Men man vet ju aldrig. På mitt första ivf hade jag 5 äggblåsor med 3 ägg i, andra ivf 10 äggblåsor med 10 ägg i, tredje ivf hade jag 15 äggblåsor med 9 ägg i. Hoppas hoppas på att något ägg blir befruktad. Som du vet, och som någon skrev, första ivf är en test omgång, så det är vanligt att man inte får topp-resultat. Ta hand om dig nu!

Oj du hade väldigt olika resultat för varje äggplock. Ja det verkar vara mer som ett test första omgången. Jag frågade om det kan vara så att jag redan hunnit haft ägglossning då så många var tomma, så kunde det vara sa hon. Blev tyvärr ingen insättningen på mig då lilla embryot ej klarat sig.

Nästa behandling blir i januari då får dom se vilken behandling som är bättre för mig. Nu skulle jag visst få en blödning om 1-2 veckor som inte är riktig mens. Kan man ha egen ägglossning mellan ivf behandling?
  • Frida123123
    chislin skrev 2021-11-19 07:12:39 följande:

Hej alla!

Jag gjorde igår min första FET på en 3-dagars och ska fortsätta med både Zumenon och Cyklogest ett par veckor minst (stimulerad cykel). Nu börjar det olidliga väntan?. Har TD om två veckor.

Hur tidigt har ni som plussat fått symptom?

Vad kul. Grattis. Som ruvare på en 3-dagars så fick jag symptom efter typ 5 dagar. Men det är svårt att veta vad som ger symptom. Har du haft en stimulerad cykel dessutom så sitter symptom från behandling kvar såsom spända bröst, huvudvärk etc kvar i kroppen ett antal dagar eller vecka.
  • Kronärtskocka

[quote=81495103]

Känns bara så hopplöst om det fanns 16 äggblåsor som dom tömt och fick bara ut 4 stycken av dessa, samt att jag hade ett bra amh värde, vad har hänt då? Om amh värdet är bra? Äggen kan ju inte bara trollas bort?

En annan sak som jag funderat över, utan ivf så släpper vi normalt ett ägg per månad, och ivf läkarens mål är att få ut tio ägg och ändå verkar det inte vara många som lyckas bli gravid. Om jag fått ut fyra ägg så ser chanserna inte ljusa ut och läkaren såg inte heller så speciellt hoppfull ut, men 4 ägg borde ju statistik sett vara fyra gånger bättre chans än en person som försöker bli gravid utan ivf som bara släpper ett ägg, samt att båda kräver sina delar för att det ens ska bli en graviditet.

Haha nu kanske jag spårar i mina funderingar, får kanske ställa dom frågorna i morgon när dom ringer.

Du verkar vara kunnig inom detta, hur går det för dig i denna ivf karusell?[/quote]

Inalina gav dig ett bra svar tycker jag, kring detta att man vid IVF tar fram fler ägg än bara det som kroppen hade valt. Alla folliklar innehåller tyvärr inte heller ägg och alla ägg är inte mogna vid uttag och sedan ska de bli befruktade och utvecklas fint. Så mycket som ska stämma.

Sedan verkar du ha haft otur minst sagt. Hoppas läkaren kan ge bättre förklaring, men olika protokoll och val av mediciner kan ge olika resultat. Så det som hände nu behöver inte upprepa sig.

Även med fyra ägg innebär det ju bara ett som sätts tillbaka och vid IVF brukar chansen vara drygt 30% chans till graviditet. Högre än vanligt samlag men ändå långt ifrån garanti. Sedan är det ju ändå skönt att veta att det ägg som var har blivit befruktat och satts in.

Tråkigt att höra att ingen av era befruktade ägg klarade sig till insättning. Så slitigt när allt du gjort inte ledde till insättning. ( Själv varit med om det. Och även om det är en liten tröst i besvikelsen höll jag fast vid: att ett misslyckat försök ändå gav mig/min läkare mer information inför nästa försök.) Ta hand om dig!

Och visst kan du försöka hemma vid nästa försök! Var dock beredd på att nästa cykel kan vara lite annorlunda mot normalt, för mig har cyklerna efter ett försök alltid varit lite påverkade. Ta hand om dig!

• Kronärtskocka

Citatet ovan från Mina pojkar 2. Blev visst lite knasigt där?

Chislin: Spännande! Hoppas du får må bra och att det kommer ett plus framöver!

Inalina skrev 2021-11-18 08:59:53 följande:

hej! ja segare än segast.. tror inte min kropp vill denna gång, kanske blev den lite missnöjd av att ta Zoladex-sprutan både i augusti och i slutet på oktober, kanske var det för tätt eller något.

hur går det för dig? det måste vara ÄP när som helst?? hur har det sett ut på VUL med antal äggblåsor etc?

Ja, kanske en cykel som inte var redo. Hoppas du snart får blödningen och kan räkna ned till nästa cykel isf. Hoppas januari 2022 blir månaden för dig! ( Det är tungt och en får välja bort eller avfölja folk. Var rädd om dig!)

Har denna vecka varit på ultraljud och hade då åtta folliklar i bra storlek och en mindre. Vid uttaget fann de åtta ägg. Det gick bra även denna gång som tur var. Jag har inte så ont av det så det är skönt. Mest det psykiska som är slitigt. Vemodet över att det är sista chansen för mina ägg. Svullen och förstoppad men annars fysiskt ok. Av åtta ägg var sex mogna och de gjorde de icsi på. Tre blev befruktade och idag fick jag tillbaka ett embryo av toppkvalitet och de andra två fortsätter de odla. Är glad över att ha fått en sista chans och att det även denna gång blev ett embryo av bästa kvalité. ( Har hittills aldrig fått till frysen så det tror jag inte jag får nu heller.) Hoppas nu verkligen detta tar sig!
  • chislin
    Frida123123 skrev 2021-11-19 12:49:42 följande:

Vad kul. Grattis. Som ruvare på en 3-dagars så fick jag symptom efter typ 5 dagar. Men det är svårt att veta vad som ger symptom. Har du haft en stimulerad cykel dessutom så sitter symptom från behandling kvar såsom spända bröst, huvudvärk etc kvar i kroppen ett antal dagar eller vecka.

Tack för svar! Jag har inga symptom alls från behandling med zumenon och cyklogest så om jag får symptom borde det vara från graviditet?. Tänker jag, hm. Återstår väl bara att se?
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-19 09:40:43 följande:

Oj du hade väldigt olika resultat för varje äggplock. Ja det verkar vara mer som ett test första omgången. Jag frågade om det kan vara så att jag redan hunnit haft ägglossning då så många var tomma, så kunde det vara sa hon. Blev tyvärr ingen insättningen på mig då lilla embryot ej klarat sig.

Nästa behandling blir i januari då får dom se vilken behandling som är bättre för mig. Nu skulle jag visst få en blödning om 1-2 veckor som inte är riktig mens. Kan man ha egen ägglossning mellan ivf behandling?

Ah, jättetrist. Ingen annan kan förstå hur det är att göra en ivf behandling. Fysiskt såväl som psykiskt påfrestande. Alla här känner nog igen sig vid undran hur man orkar gå vidare, men man gör det på nåt sätt. Vilka val finns det. Vid mitt första och senaste FET fick jag Fragmin sprutor. Jag grät nog varje kväll, min stackars sambo som fick sticka mig kallade jag serial killer varje gång, nåja lite på skämt men ändå. Det var hemskt. Jag hatar sprutor. Vi blev ju gravida, men ingen hjärtljud. Jag har frågat mig många gånger hur man orkar, men det gör man då längtan är så stor. Tillåt dig att vara ledsen, besviken, förbannad, sen kommer du tillbaka med ny styrka, på egen hand, andras eller vår hjälp. Kram på er
  • smulis85
    Kronärtskocka skrev 2021-11-19 16:42:15 följande:

Citatet ovan från Mina pojkar 2. Blev visst lite knasigt där?

Chislin: Spännande! Hoppas du får må bra och att det kommer ett plus framöver!

Ja, kanske en cykel som inte var redo. Hoppas du snart får blödningen och kan räkna ned till nästa cykel isf. Hoppas januari 2022 blir månaden för dig! ( Det är tungt och en får välja bort eller avfölja folk. Var rädd om dig!)

Har denna vecka varit på ultraljud och hade då åtta folliklar i bra storlek och en mindre. Vid uttaget fann de åtta ägg. Det gick bra även denna gång som tur var. Jag har inte så ont av det så det är skönt. Mest det psykiska som är slitigt. Vemodet över att det är sista chansen för mina ägg. Svullen och förstoppad men annars fysiskt ok. Av åtta ägg var sex mogna och de gjorde de icsi på. Tre blev befruktade och idag fick jag tillbaka ett embryo av toppkvalitet och de andra två fortsätter de odla. Är glad över att ha fått en sista chans och att det även denna gång blev ett embryo av bästa kvalité. ( Har hittills aldrig fått till frysen så det tror jag inte jag får nu heller.) Hoppas nu verkligen detta tar sig!

Håller tummarna för dig med guld ägget! <3
    chislin skrev 2021-11-19 07:12:39 följande:

Hej alla!

Jag gjorde igår min första FET på en 3-dagars och ska fortsätta med både Zumenon och Cyklogest ett par veckor minst (stimulerad cykel). Nu börjar det olidliga väntan?. Har TD om två veckor.

Hur tidigt har ni som plussat fått symptom?

Håller tummarna att ägget fäster och gror! Alltid spännande med att riva men olidligt att vänta på besked!
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-19 09:40:43 följande:

Tråkigt att höra att de inte blev nån insättning för dig. <3 ska också göra nästa behandling i Januari då kan vi följas åt! :) egentligen skulle jag börja denna vecka men på grund av miss från läkaren kunde jag inte få ut mina sprutor från apoteket så det sket sig. De har dock lovat att jag ska bli prioriterad i Januari pga missen. Liten tröst..
  • Jill92

Hej! Tyvärr fick vi minus idag på stickan på testdag. Känns som att mensen verkligen är på G också. Tungt som attan! Särskilt med tanke på att vi inte fick nått till frysen nu och inte förra behandlingen heller. Vill ju va hoppfull inför ivf nummer 3(sista landstingsfinanserade) men svårt.. verkar inte som att våra embryon lyckas fortsätta utvecklas(befruktning och fästning tror jag fungerar). Men går ju aldirg hela vägen?! Kram på er.

• Frida123123
    Jill92 skrev 2021-11-20 07:09:26 följande:

Hej! Tyvärr fick vi minus idag på stickan på testdag. Känns som att mensen verkligen är på G också. Tungt som attan! Särskilt med tanke på att vi inte fick nått till frysen nu och inte förra behandlingen heller. Vill ju va hoppfull inför ivf nummer 3(sista landstingsfinanserade) men svårt.. verkar inte som att våra embryon lyckas fortsätta utvecklas(befruktning och fästning tror jag fungerar). Men går ju aldirg hela vägen?! Kram på er.

Tråkigt att höra. När får ni köra igång med tredje behandlingen?
  • Anonym1Ha
    Jill92 skrev 2021-11-20 07:09:26 följande:

Usch va tråkigt! Hoppas de kan göra någon förändring som att byta till menopur eller nått nästa gång så ni får nytt hopp! Håller tummarna stenhårt för er!!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021