• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Kronärtskocka

Lewaize: Grattis! Härligt med plus!

Izza8511: Så tungt med negativt test. Ta hand om dig. Tillåt dig vara ledsen, det är väldigt jobbigt med alla nederlag. ( Tids nog återkommer lite kraft inför FET.)

smulis85: Tungt för dig också. Och extra jobbigt när ett test gett hopp som sedan försvinner.

Inalina: Så segt med väntan. Hoppas du snart får besked, förstår att det inte känns så hoppfullt om denna cykel.

Mina pojkar 2: Så tråkigt att höra. Alla folliklar ger ju hopp om ägg. Visst var det ert första IVF? Det brukar ses som ett test, det ger info om hur kroppen reagerar och på äggens kvalitet. Håller tummarna för att de du fick ut var mogna och blir befruktade. Hoppas kliniken kan ge dig tydligare besked om vad de tror det berodde på. Hur mår du nu efter uttaget?

• Always choklad
    Inalina skrev 2021-11-17 08:11:28 följande:

ja det verkar ju så, väntar är det enda jag gör dock, tänkte nog maila min klinik idag o se hur de tänker för det känns mer o mer som att detta blir en inställd omgång denna gången

låter bra att behålla lugnetskönt att du tränar och måt bra, och äter ordentligt (!!) haha!

skönt du inte har det så stressigt med jobb heller,

när ska du testa tänkte du? 

Hej jo mår fint.

Kommer testa testdag, är om en vecka, peppar peppar ännu inga negativa tecken men inga positiva heller. Försöker bara må bra.

Tråkigt om det blir inställt. Men de som är att ibland behöver knopp och kropp välbehövlig vila. Jag har inte gjort nå ivf sen slutet av maj..före denna. Försök att se en liten ljusning, och kom tillbaka med ny kraft. Är inte förutsättningarna gjorda så bra som möjligt har nog våra ivfare en minimal chans till att lyckas, hur nattsvart det än kan kännas.
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 15:13:20 följande:

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.

Förstår att du känner dig besviken. Var 16 st i bra storlek, dvs mogna eller vad man brukar säga. Ibland kan man se flera små som de är osäkra på om de kommer hinna växa till sig till Äggplocket. Man vet aldrig med kroppen men min slemhinna brukar vara en fin storlek, runt 12-14. Men man vet ju aldrig. På mitt första ivf hade jag 5 äggblåsor med 3 ägg i, andra ivf 10 äggblåsor med 10 ägg i, tredje ivf hade jag 15 äggblåsor med 9 ägg i. Hoppas hoppas på att något ägg blir befruktad. Som du vet, och som någon skrev, första ivf är en test omgång, så det är vanligt att man inte får topp-resultat. Ta hand om dig nu!
  • Mina pojkar 2
    Kronärtskocka skrev 2021-11-17 17:13:16 följande:

Izza8511: Så tungt med negativt test. Ta hand om dig. Tillåt dig vara ledsen, det är väldigt jobbigt med alla nederlag. ( Tids nog återkommer lite kraft inför FET.)

smulis85: Tungt för dig också. Och extra jobbigt när ett test gett hopp som sedan försvinner.

Inalina: Så segt med väntan. Hoppas du snart får besked, förstår att det inte känns så hoppfullt om denna cykel.

Mina pojkar 2: Så tråkigt att höra. Alla folliklar ger ju hopp om ägg. Visst var det ert första IVF? Det brukar ses som ett test, det ger info om hur kroppen reagerar och på äggens kvalitet. Håller tummarna för att de du fick ut var mogna och blir befruktade. Hoppas kliniken kan ge dig tydligare besked om vad de tror det berodde på. Hur mår du nu efter uttaget?

Tack snälla för svar!

Ja, jag börjar förstå nu att första omgången är mer som ett test, för nu när du säger det sa läkaren att nu får dom utvärdera och justera medicinerna till nästa behandling.

Är det någon som lyckas på första försöket?

Känns bara så hopplöst om det fanns 16 äggblåsor som dom tömt och fick bara ut 4 stycken av dessa, samt att jag hade ett bra amh värde, vad har hänt då? Om amh värdet är bra? Äggen kan ju inte bara trollas bort?

En annan sak som jag funderat över, utan ivf så släpper vi normalt ett ägg per månad, och ivf läkarens mål är att få ut tio ägg och ändå verkar det inte vara många som lyckas bli gravid. Om jag fått ut fyra ägg så ser chanserna inte ljusa ut och läkaren såg inte heller så speciellt hoppfull ut, men 4 ägg borde ju statistik sett vara fyra gånger bättre chans än en person som försöker bli gravid utan ivf som bara släpper ett ägg, samt att båda kräver sina delar för att det ens ska bli en graviditet.

Haha nu kanske jag spårar i mina funderingar, får kanske ställa dom frågorna i morgon när dom ringer.

Du verkar vara kunnig inom detta, hur går det för dig i denna ivf karusell?
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-17 18:42:00 följande:
    Hej jo mår fint.

Kommer testa testdag, är om en vecka, peppar peppar ännu inga negativa tecken men inga positiva heller. Försöker bara må bra.

Tråkigt om det blir inställt. Men de som är att ibland behöver knopp och kropp välbehövlig vila. Jag har inte gjort nå ivf sen slutet av maj..före denna. Försök att se en liten ljusning, och kom tillbaka med ny kraft. Är inte förutsättningarna gjorda så bra som möjligt har nog våra ivfare en minimal chans till att lyckas, hur nattsvart det än kan kännas.
    ja några tecken redan är nog ganska ovanligt, men då jag förstår att du har en liten cocktail med mediciner också så vet man ju ändå inte vad som skulle vara vad. Mina symptom kom efter BIM när jag fick plus på stickan 2018. sen kom det jobbiga med illamåendet etc inte förrän i v 7 ;)

ja min kropp verkar inte riktigt redo för detta ännu uppenbarligen, jag måste helt enkelt vänta in blödning och se vad kliniken säger då.. eller så kommer ingen blödning och jag får börja planera inför 2022 istället. man kan ju inte styra allt hur mycket man än vill, det betyder dock inte att jag har 'lätt' att acceptera läget... blir dagligen påmind om alla andra som blir gravida hit o dit, mina vänner som springer på ultraljud titt som tätt, mår dåligt, har sammandragningar, planerar bebisars namn etc etc. är ju inte avundsjuk på allt det där givetvis men man blir så medveten om vad man själv strävar efter hela tiden. kram
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2021-11-17 17:13:16 följande:

hej! ja segare än segast.. tror inte min kropp vill denna gång, kanske blev den lite missnöjd av att ta Zoladex-sprutan både i augusti och i slutet på oktober, kanske var det för tätt eller något.

hur går det för dig? det måste vara ÄP när som helst?? hur har det sett ut på VUL med antal äggblåsor etc?Hjärta
  • Inalina
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 20:04:09 följande:
    Tack snälla för svar!

Ja, jag börjar förstå nu att första omgången är mer som ett test, för nu när du säger det sa läkaren att nu får dom utvärdera och justera medicinerna till nästa behandling.

Är det någon som lyckas på första försöket?

Känns bara så hopplöst om det fanns 16 äggblåsor som dom tömt och fick bara ut 4 stycken av dessa, samt att jag hade ett bra amh värde, vad har hänt då? Om amh värdet är bra? Äggen kan ju inte bara trollas bort?

En annan sak som jag funderat över, utan ivf så släpper vi normalt ett ägg per månad, och ivf läkarens mål är att få ut tio ägg och ändå verkar det inte vara många som lyckas bli gravid. Om jag fått ut fyra ägg så ser chanserna inte ljusa ut och läkaren såg inte heller så speciellt hoppfull ut, men 4 ägg borde ju statistik sett vara fyra gånger bättre chans än en person som försöker bli gravid utan ivf som bara släpper ett ägg, samt att båda kräver sina delar för att det ens ska bli en graviditet.

Haha nu kanske jag spårar i mina funderingar, får kanske ställa dom frågorna i morgon när dom ringer.

Du verkar vara kunnig inom detta, hur går det för dig i denna ivf karusell?
    hej! vet inte om jag har något klokt svar till dig egentligen.. har de ringt från kliniken ang befruktningen ännu?

det är vanligt att inte alla äggblåsor innehåller ägg, men 4/16 är lågt, så förmodligen behöver du kanske en annan medicin i stimuleringen som kan ge bättre kvalitet, bättre mognad på äggen. 
    jag har också högt AMH-värde, men säger tyvärr inget om hur många ägg man egentligen får ut, bara att det finns en hyfsat hög reserv (dock vet man inget om kvaliteten med AMH).  

förklaringen jag har fått mina senast IVF då jag blivit stimulerad med gonal f har varit att de får äggblåsorna att växa (de har sett 12-16 äggblåros vid VUL), men ger ingen bra kvalitet på äggen däri tyvärr, därför ska jag nu nästa gång prova ny stimulering med Pergoveris - som är en blandning mellan menopur och gonal f.

När man gör en IVF triggar man ägg som annars inte skulle bli till vid en vanlig ägglossning, där bara ett eller max 2 ägg lossar varje månad. - man tillåter alltså de äggen som vanligtvis hade tillbakabildats - att växa också, och dessa har ev. inte alls lika bra kvalitet som det ägget som naturligt hade 'vunnit' matchen och lossat naturligt, om du förstår? 
    men bra att fråga din klinik vad de tror{#emotions_dlg.flower}
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-11-18 08:55:15 följande:

ja några tecken redan är nog ganska ovanligt, men då jag förstår att du har en liten cocktail med mediciner också så vet man ju ändå inte vad som skulle vara vad. Mina symptom kom efter BIM när jag fick plus på stickan 2018. sen kom det jobbiga med illamåendet etc inte förrän i v 7 ;)

ja min kropp verkar inte riktigt redo för detta ännu uppenbarligen, jag måste helt enkelt vänta in blödning och se vad kliniken säger då.. eller så kommer ingen blödning och jag får börja planera inför 2022 istället. man kan ju inte styra allt hur mycket man än vill, det betyder dock inte att jag har 'lätt' att acceptera läget... blir dagligen påmind om alla andra som blir gravida hit o dit, mina vänner som springer på ultraljud titt som tätt, mår dåligt, har sammandragningar, planerar bebisars namn etc etc. är ju inte avundsjuk på allt det där givetvis men man blir så medveten om vad man själv strävar efter hela tiden. kram

Nä inte är det lätt. Bryter ihop en smula varje gång jag hör om nån som är gravid.. sociala medier har jag gett upp för längesen. LinkedIn det är det enda. Ofarligt
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 15:13:20 följande:

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.

Hej! Hur gick det för er? Befruktade ägg? Jag hoppas det blir en återföring. Det är mycket som ska stämma i processen, inte lätt.
  • chislin

Hej alla!

Jag gjorde igår min första FET på en 3-dagars och ska fortsätta med både Zumenon och Cyklogest ett par veckor minst (stimulerad cykel). Nu börjar det olidliga väntan?. Har TD om två veckor.

Hur tidigt har ni som plussat fått symptom?

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021