• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123
    Inalina skrev 2021-11-12 12:10:29 följande:

japp varit där nu, och har väl inga roliga nyheter direkt :( det hade bildats en ganska stor cysta (typ 27x30mm) av en follikel som tydligen inte ägglossat. (är ju rätt vanligt och de brukar ju försvinna vid nästa mens). men kan ju absolut inte börja med någon stimulering nu väntar på besked från min klinik nu om jag ska ta något som startar en blödning, ska vänta ut eller bara skita i alltihopa denna gången känner mig rätt ledsen och är så trött på alla hinder som dyker upp hela tiden. svårt att se något positivt i detta idag

Men gud vad frustrerande för er. Ja alltid är det något som strular. Tusan vad du kämpar på!
  • SilverDarling
    Gulgja skrev 2021-11-12 11:06:26 följande:

Hej allihopa,

Jag kan berätta om mitt första äggplock. Natten till äggplocket så fick jag så fruktansvärt ont i högra sidan av magen, precis där äggstocken är. Smärtan gick inte att lindra, varken med vetekudde eller Alvedon. Vi bestämde oss för att åka till gyn akuten. Där fick jag morfin och blev tillsagd att det kan vara så att min äggstock vridit sig runt sig själv och jag behöver opereras. Jag sa emot ganska bestämt eftersom jag inte ville att äggplocket skulle ställas in. Bad dem att vänta tills jag fått tag på min IVF läkare. Läkaren svarade på mitt mejl 6 på morgonen och sa att äggplocket ska bli av och att jag får komma dit för undersökning. Ingen var gladare än mig. Smärtan hade blivit bättre med hjälp av all morfin jag hade fått under natten. Klockan 9 hämtade maken upp mig från kvinnokliniken avdelning och vi begav oss mot äggplocket. Vi fick ut 23 ägg. Jag var så lycklig. Vi fick åka hem och jag vilade hela kvällen och natten gick bra. Dagen efter äggplocket (onsdag) så känner jag att samma smärta som jag hade på måndagen innan äggplocket började komma tillbaka. Kl 22 var smärtan så outhärdlig så jag fick åka till gyn akuten igen. Denna gång blev jag akut opererad under natten och fick tömmas på 3 L blod som hade samlat sig runt äggstockar och livmoder. På morgonen hade jag tid med IVF läkaren som skulle ge oss besked om hur många ägg som blivit befruktade. Jag låg illamående och yr från nedsövningen och fick veta att endast 7 av 23 blivit befrukade och de 7 som blivit befrukade var avvikande. Hela min värld rasade. Nu ligger jag nyopererad med de sämsta nyheterna man någonsin kan få. Hur tar man sig upp från något sånt här? Jag ville bara ha bra fina ägg, inget mer. Fick info om att de ska försöka odla alla 7 och på tisdag nästa vecka så vi tillbaka och diskutera nästa IVF och även få veta hur de 7 ser ut men jag skulle inte ha höga förhoppningar enligt min läkare. Fick order om att börja äta Q10. Har ni några tips? Vad gör man för att förbättra kvalitén?

Åh, jag lider med dig Gråter Jag förstår att det måste kännas supertungt att ta sig upp ur det. Men jag tror du klarar det! längtan och kärleken till att få barn är så stark, och man är så oerhört mycket starkare än man trorHjärta

Gav de dig någon anledning till att äggen var avvikande? Jag tänker att det påverkades av morfinet kanske? Jag kan vara helt ute och cykla men det är inte omöjligt.

Gav de dig någon anledning till att äggstocken vridit sig? Jag fick väldigt starka anvisningar av min läkare att jag ABSOLUT INTE fick träna eller göra något ansträngande under sprut-perioden, just för att äggstock och livmoder sväller upp och risken för detta fanns Obestämd men du har kanske inte gjort något fel, det kan kanske hända ändå om man har max otur... 

Det finns många olika sidor på nätet som talar om för en hur man ska förbättra sin äggkvalitet. Det tar ju ca 3 månader för äggen att utvecklas, så det handlar om att man gör det över tid också och inte bara samma cykel. Googla på det så kommer du få upp alla möjliga tips, så får man väl tro på vad man vill utav det sen... 

Styrkekramar!
  • SilverDarling
    japp varit där nu, och har väl inga roliga nyheter direkt :( det hade bildats en ganska stor cysta (typ 27x30mm) av en follikel som tydligen inte ägglossat. (är ju rätt vanligt och de brukar ju försvinna vid nästa mens). men kan ju absolut inte börja med någon stimulering nuGråter väntar på besked från min klinik nu om jag ska ta något som startar en blödning, ska vänta ut eller bara skita i alltihopa denna gångenSkrikandes känner mig rätt ledsen och är så trött på alla hinder som dyker upp hela tiden. svårt att se något positivt i detta idagObestämd
    Åh nej Gråter Detta var ju inte alls roligt att höra! Jag lider så med digRynkar på näsan Förstår att det är svårt att blicka framåt när det känns som att allt går emot... men vi får hålla tummarna för att du får ut den med nästa blödning, försöka hålla ett positivt mindset. Efter regn kommer solsken. Jag skulle nog själv ha svårt att se det just när man känner sig som mest nere, men så är det Hjärta

Styrkekramar!
  • chislin

Någon här som tagit Zumenon inför FET? Jag kommer att göra FET på dag 19, känns som en ovanligt lång behandling eller har jag fel? Hur länge tog ni Zumenon?

• Inalina
    Dibella skrev 2021-11-12 12:41:32 följande:

japp varit där nu, och har väl inga roliga nyheter direkt :( det hade bildats en ganska stor cysta (typ 27x30mm) av en follikel som tydligen inte ägglossat. (är ju rätt vanligt och de brukar ju försvinna vid nästa mens). men kan ju absolut inte börja med någon stimulering nuGråter väntar på besked från min klinik nu om jag ska ta något som startar en blödning, ska vänta ut eller bara skita i alltihopa denna gångenSkrikandes känner mig rätt ledsen och är så trött på alla hinder som dyker upp hela tiden. svårt att se något positivt i detta idagObestämd
    Neeej! Vad tråkigt, det kanske är den som lurar kroppen då så ingen blödning kommit... Förstår att du är besviken och less, det är okej att känna så Hjärta avvakta klinikens svar nu då kring nästa steg.

SilverDarling skrev 2021-11-12 13:56:45 följande:
    Åh nej Gråter Detta var ju inte alls roligt att höra! Jag lider så med digRynkar på näsan Förstår att det är svårt att blicka framåt när det känns som att allt går emot... men vi får hålla tummarna för att du får ut den med nästa blödning, försöka hålla ett positivt mindset. Efter regn kommer solsken. Jag skulle nog själv ha svårt att se det just när man känner sig som mest nere, men så är det Hjärta

Styrkekramar!
    Frida123123 skrev 2021-11-12 12:52:11 följande:
    Men gud vad frustrerande för er. Ja alltid är det något som strular. Tusan vad du kämpar på!

Tack snälla tjejer för stöd o pepp!Hjärta
    detta är inget annat än en bergochdalbana...

Min klinik rådde mig att ta en Ovitrelle-spruta för att försöka bli av med cystan och få blödningen att komma igång - sedan nytt VUL nästa fredag för att kolla slemhinna och dylikt och förhoppningsvis start för stimulering då!Förvånad

så nu fick jag upp hoppet igen! vart och tagit Ovitrelle redan, så får vi se hur detta ter sig efter helgen. herregud man blir alldeles svettig här (och inte bara då för att jag blivit nedreglerad till klimakteriet!)
    stor kram på er och ha en fin helg!

• Jill92
    Always choklad skrev 2021-11-10 23:45:56 följande:

Hej vid en av mina färska återföringar så fick jag egentligen det enda tydliga svaret jag fått av en äldre läkare. Han sa inte före 3 veckor passerat pga infektionsrisk och då gärna med kondom. Tar tid innan allt läker till och så. Efter det har vi följt det rådet samt kört kondom till 1a ultraljudet. Vet inte om det spelar nån roll men det har känts bra i alla fall. Fast i ärlighetens namn har det med sex nedprioriterats lite är så mycket fokus på processen och jag kan inte riktigt slappna av inför och efter återföringar..

Tack för ditt svar!! Mm det låter ju vettigt egentligen, och skydd kan man ju ?stå ut med? ett tag till ;p fattar! Nä det är ju väldigt mkt fokus på annat i denna berg och dal-banan till process.
  • Kronärtskocka

Always choklad: Lycka till!

Gulgja: Så smärtsamt och läskigt för dig med äggstockarna och operationen. Tror de äggstockarna påverkas efter operationen eller handlade den om att ta bort blodet?

Förstår att det måste vara tungt med beskedet om få befruktade och att de som blivit det är avvikande. Hoppas såklart att några utvecklats bättre om någon dag. Och att läkaren eller embryologen kan förklara vad det kan bero på.

Inalina: Förstått att en kan få cystor som gör att blödningen inte startar. När jag läst om det har de ibland punkterat dem. Låter smidigare om ovitriellen och ägglossning kan påverka det. Hoppas du får en fin helg och att du får positiva besked på fredag. Vilken känslomässig berg och dalbana för dig? Banne mig inte lätt att vara i denna process. Förstår att du blir svettig av flera anledningar!

• Always choklad

Hej tackar för allt pepp! Ruvardag 2 idag sockerdricka i magen, lite trött och smakar skit i munnen. Är ju kanske positivt. Mått så bra innan mitt FET pga alla uppiggande hormoner, King of the world! Haft världens självförtroende enda som jag hälst skulle slippa är lutinus. Inge kul..Då får vi se. 11 dagar kvar..visst blir det så idag lördag och återföring tors. Då blir det väl GT 24/11? Glömde fråga i gynstolen mitt i allt med benen i vädret. Är som jag förtränger all info som sägs som jag eller dom ej skriver ned..

• Lewaize
    Always choklad skrev 2021-11-13 16:53:57 följande:

Hej tackar för allt pepp! Ruvardag 2 idag sockerdricka i magen, lite trött och smakar skit i munnen. Är ju kanske positivt. Mått så bra innan mitt FET pga alla uppiggande hormoner, King of the world! Haft världens självförtroende enda som jag hälst skulle slippa är lutinus. Inge kul..Då får vi se. 11 dagar kvar..visst blir det så idag lördag och återföring tors. Då blir det väl GT 24/11? Glömde fråga i gynstolen mitt i allt med benen i vädret. Är som jag förtränger all info som sägs som jag eller dom ej skriver ned..

Fick du ingen broschyr eller papper med dig hem med information vad som händer efter återförandet? Mycket märkligt! Men det. Låter korrekt :) lycka till. :D
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Always choklad
    Lewaize skrev 2021-11-13 18:11:45 följande:

Fick du ingen broschyr eller papper med dig hem med information vad som händer efter återförandet? Mycket märkligt! Men det. Låter korrekt :) lycka till. :D

Jo på sätt och vis men allt står inte. Och så är det lite förvirrande om man börjar räkna från återhörande dagen eller dagen efter. Det står inte.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021