nattuw skrev 2021-08-22 14:07:06 följande:
Anser du att en privat postleverantör själva skall få sätta spelreglerna? Att den privata postleverantören godtyckligt kan bestämma vilka regler som skall tillämpas just den dan och som kan ta beslut som de inte motiverar och som du inte kan överklaga?
Hur ser du på andra privata företag. Bör till exempel ett privat apotek själv få bestämma spelreglerna? Eller kan det finnas samhällsintressen som gör att viss verksamhet behöver styras upp även om det handlar om privata bolag? Lever vi i en diktatur när vi inte tillåter privata bolag att sätta sina egna godtyckliga regler?
Befordran av postförsändelser omfattas av andra lagar än media och elektroniska anslagstavlor.
Iofs har den som har tillstånd att befordra postförsändelser skyldigheter att bistå myndigheter vid brottsmisstanke.
Lagen om elektroniska anslagstavlor reglerar tjänsteleverantörens ansvar att ha uppsikt över och ta bort vissa meddelanden
"Uppsikt över tjänsten
4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall, för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattningen och inriktningen av verksamheten.
NJA 2007 s. 805:Fråga om ansvar för hets mot folkgrupp; enligt brottsbalken beträffande den som underlåtit att ta bort meddelanden från en elektronisk anslagstavla (I=B 2673-06) och enligt yttrandefrihetsgrundlagen beträffande utgivaren av en webbplats (II=B 2115-06). Även fråga om underlåtenhet att ta bort meddelanden från en elektronisk anslagstavla kan utgöra medhjälp till hets mot folkgrupp eller brott mot lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor (I=B 2673-06).
Skyldighet att ta bort vissa meddelanden
5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om
meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna omolaga hot i
4 kap. 5 § brottsbalken, olaga integritetsintrång i
4 kap. 6 c § brottsbalken, uppvigling i
16 kap. 5 § brottsbalken, hets mot folkgrupp i
16 kap. 8 § brottsbalken, barnpornografibrott i
16 kap. 10 a § brottsbalken, olaga våldsskildring i
16 kap. 10 c § brottsbalken, eller offentlig uppmaning i
3 § lagen (
2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet, eller det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i
5 kap. lagen (
1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet.
För att kunna fullgöra sin skyldighet enligt första stycket har den som tillhandahåller tjänsten rätt att ta del av meddelanden som förekommer i tjänsten.
Skyldigheten enligt första stycket och rätten enligt andra stycket gäller också den som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten. Lag (2018:1314)."
Den som vill sprida hets och hat och uppvigling får göra det i slutna sällskap - eller i post - som jag förstår det. Leverantören har att förhålla sig till lagen och kan på sin egen allmänt tillgängliga plattform inte vara mindre restriktiv än lagen föreskriver och kan i avtalet med tjänsteanvändare bestämma vad som i övrigt är tillåtet.