• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • molly50
    Blueskillen skrev 2021-03-15 21:02:27 följande:
    Min kritik är generellt och har inte med ämnet här att göra. Men visst är det ett väldigt infekterat ämne. Jag ogillar starkt när man helt omotiverat går hårt åt och även tar upp irrelevanta påstående eller påhopp. Jag förstår inte varför man inte kan ha en god samtalston även om man starkt tar avstånd från ämnet.

Då är vi olika där Molly50, aldrig att jag hade stannat kvar om min älskade partner varit otrogen. Även om hon själv hade sagt det. Varit med om det själv en gång och även om det var mycket länge sedan så är det för mig helt obegripligt.

Sedan kan jag intellektuellt förstå att det kan hända och kan även se förmildrande omständigheter men aldrig förlåta och gå vidare tillsammans.

Jag hade förväntat mig samma behandling i händelse av att jag skulle vara otrogen.

Allt är möjligt. Ingen är perfekt.
    Jag förstår hur du menar.
    Och jag håller med om att man kan försöka hålla en trevlig samtalston.
    Men det är lätt att det blir en hätsk ton när det gäller ett så laddat ämne som otrohet.
    Det är något som sticker många i ögonen.
    Framförallt när det handlar om någon som inte visar ånger.
    Men det gör TS och då väljer jag att inte döma.
    Däremot så försöker jag uppmuntra henne att berätta.
    För sin sambos skull så han får chansen att välja hur han vill gå vidare.

Om det gäller ett engångsmisstag så skulle jag nog kunna förlåta.
    Men inte om det är något som pågått en längre tid.
    Det sistnämnda hände mig och jag valde då att lämna,
    Men det är nog också skillnad om man inte har barn tillsammans,vilket vi inte hade.  
  • Anonym (Nnf)
    Blueskillen skrev 2021-03-15 19:09:22 följande:

Du har uppenbarligen missat att jag inte lägger mig i vad gäller otrohet, berätta eller inte berätta, som jag skrev i mitt inlägg.

Läs om och förstå vad jag skriver för det har inte riktigt landat i dig.

Jag skriver här om hur man behandlar människor på ett forum som har ställt en fråga.

Jag fattar inte på vilket sätt du och andra äger rätten att kritisera och smula sönder en människa som ni inte känner bara för att denna har gjort en sak som den ångrar och är osäker inför framtiden hur den ska eller inte ska göra?

Respektlöst är det.

Vad gör du i ens i denna tråden så? Vad tycker du hon ska göra? Vara tyst eller?
  • Anonym (jury)

Hoppas att TS ger en uppdatering hur det går med den terapeut och hur denne ser på berätta eller inte berätta problematiken. 

Man kan nog befara att det blir en anledning till att låta tiden gå med en "bearbetning" av något. Terapeuter är ju affärsdrivande och mer fokuserade på klienters mående, än på allmäna etiska principer omkring respekt och ärlighet. Att berätta kommer att framkalla en kris som säkert inte kommer att förbättra TS mående på kort sikt. 

• Anonym (FYI)
    Blueskillen skrev 2021-03-15 19:16:59 följande:
    Du fattar uppenbarligen ännu inte att det är inte otrohet jag pratar om här.

Jag tar det en gång till. Prata respektfullt till dina medmänniskor så får du respekt tillbaka. Fattat?
    Det jag inte fattar är varför du ö.h.t. skriver i denna tråden där det faktiskt handlar om otrohet och där ts ber om förslag om hur hon skall berätta för sin man.
    Det finns andra trådar i forumet som diskuterar icke respektfulla inlägg. Skriv där.

Personligen uppfattar jag det som att tonen trappas upp när folk skriver typ "skit i att tala om det, lev med ditt misstag o.s.v..
    Samtidigt vet man att rent mänskligt är det precis detta den otrogne vill höra. En bekräftelse av andra att det man gjort trots allt inte var så farligt och man skall absolut inte behöva ta ansvar för sitt misstag.

Sen kalla oss som har blivit bedragna och har uppfattningen att man inte skall låta någon leva i ett förljuget förhållande, kallar oss för moraltanter, religiösa o.s.v.

Sen har vi nättrollen typ, Go for it girl, man lever bara en gång. Det man inte vet har man inte ont av...

Detta gör att tonen höjs.
  • Blueskillen
    molly50 skrev 2021-03-15 21:12:22 följande:
    Jag förstår hur du menar.
    Och jag håller med om att man kan försöka hålla en trevlig samtalston.
    Men det är lätt att det blir en hätsk ton när det gäller ett så laddat ämne som otrohet.
    Det är något som sticker många i ögonen.
    Framförallt när det handlar om någon som inte visar ånger.
    Men det gör TS och då väljer jag att inte döma.
    Däremot så försöker jag uppmuntra henne att berätta.
    För sin sambos skull så han får chansen att välja hur han vill gå vidare.

Om det gäller ett engångsmisstag så skulle jag nog kunna förlåta.
    Men inte om det är något som pågått en längre tid.
    Det sistnämnda hände mig och jag valde då att lämna,
    Men det är nog också skillnad om man inte har barn tillsammans,vilket vi inte hade.  
    Det är PRECIS det jag menar. Huvudet på spiken Molly50. Ingen TS:are har något med er otrohet att göra men ni som har blivit bedragna öser er ångest, bitterhet och avsky för otrohet på dessa så de är vatten värda. Helt rätt, ni agerar på känslor och för inte resonemanget på en saklig grund. 
  • Blueskillen
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-15 21:28:50 följande:
    Vad gör du i ens i denna tråden så? Vad tycker du hon ska göra? Vara tyst eller?
    Jag förstår inte varför man inte förstår vad jag skriver. 
    Ännu en gång, jag har inte yppat ett ända ord om värdering här om TS otrohet och vad hon ska göra. Jag pratar om att man oavsett vad man tycker ska visa respekt i tonen. Till alla alltid. 
  • Blueskillen
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-15 22:44:13 följande:
    Det jag inte fattar är varför du ö.h.t. skriver i denna tråden där det faktiskt handlar om otrohet och där ts ber om förslag om hur hon skall berätta för sin man.
    Det finns andra trådar i forumet som diskuterar icke respektfulla inlägg. Skriv där.

Personligen uppfattar jag det som att tonen trappas upp när folk skriver typ "skit i att tala om det, lev med ditt misstag o.s.v..
    Samtidigt vet man att rent mänskligt är det precis detta den otrogne vill höra. En bekräftelse av andra att det man gjort trots allt inte var så farligt och man skall absolut inte behöva ta ansvar för sitt misstag.

Sen kalla oss som har blivit bedragna och har uppfattningen att man inte skall låta någon leva i ett förljuget förhållande, kallar oss för moraltanter, religiösa o.s.v.

Sen har vi nättrollen typ, Go for it girl, man lever bara en gång. Det man inte vet har man inte ont av...

Detta gör att tonen höjs.
    Du ser, det finns andra trådar här som diskuterar icke respektfulla inlägg. Det verkar vara en stor grej det här med att sakna respekt. Tragiskt. 
    Det finns säkert många anledningar till att tonläget höjs men då tycker jag att man ska försöka hålla sig lugn och inte följa med i strömmen och vara lika dum. 
  • Anonym (Nnf)
    Blueskillen skrev 2021-03-16 03:31:23 följande:

Jag förstår inte varför man inte förstår vad jag skriver. 

Ännu en gång, jag har inte yppat ett ända ord om värdering här om TS otrohet och vad hon ska göra. Jag pratar om att man oavsett vad man tycker ska visa respekt i tonen. Till alla alltid. 

Precis så vad tycker du vad hon ska göra då? För det är det som det handlar om i denna tråden
  • Blueskillen
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-16 06:47:30 följande:

Precis så vad tycker du vad hon ska göra då? För det är det som det handlar om i denna tråden

Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar. Att mitt budskap inte går fram till alla. Jag begär inte det heller men hoppas att de flesta förstår.
  • Anonym (FYI)
    Blueskillen skrev 2021-03-16 03:34:29 följande:
    Du ser, det finns andra trådar här som diskuterar icke respektfulla inlägg. Det verkar vara en stor grej det här med att sakna respekt. Tragiskt. 
    Det finns säkert många anledningar till att tonläget höjs men då tycker jag att man ska försöka hålla sig lugn och inte följa med i strömmen och vara lika dum. 
    Men skriv i den tråden då för i denna tråden har du inte bidragit med något.
    Det allmänna tonfallet har inget med ts att göra. Ts väljer själv vilka inlägg hon svarar på. Just i denna tråden visas det speciellt, då hon bara svarat på inlägg som jag gav exempel på som utgår från att det inte varit så farligt. Det händer hela tiden.
    Det kan f.ö. också bidra till att tonläget höjs. Inte få någon reaktion.
    Dina inlägg höjer definitivt tonläget eftersom dom som sagt inte tillför trådens fråga något.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?