• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-15 08:22:04 följande:
    Elelr hur. Det är nästan viktigare än själva grejen
    Det är en sån otroligt egoistiskt mentalitet hela vägen...

Först går man ut och knullar någon annan, men det ursäktar man såklart bort med det vanliga skitsnacket om att... man är väl bara mänsklig... alla kan få hjärnsläpp, osv och det tycker man att alla ska hålla med om, annars är man jättetaskig.

Men tydligen räcker det inte med att andra ska acceptera att folk ibland får hjärnsläpp... nejdå... sen ska alla oxå vara ok att man fortsätter förnedra sin partner genom att låta personen leva i en stor fet lögn så länge man vill... 

Och inte nog med det, man ska även vara ok med att man kallar det för att "ta ansvar" och att man bara är jättesnäll som "skonar" sin partner från den hemska sanningen..

Det verkar vara väldigt mycket folk bara ska svälja för att otrogna människor ska må bra Drömmer
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-15 10:26:52 följande:
    Det väcker självfallet misstankar om du väljer att luska och fråga om detta, oavsett hur försiktig och smart du tror att du är.
    Om du fortfarande tycker det är bäst att ha kvar två möjliga alternativ, berätta eller inte berätta, så måste du fatta ditt eget beslut på den info och känsla du redan har.

Att börja luska och fråga riskerar självfallet väcka misstankar. Dessutom är det ett sådant beteende som egentligen tyder på en önskan att bli avslöjad. En oftast omedveten eller underliggande önskan.

De flesta som blir "avslöjade" vill nog egentligen bli avslöjade, de har en medveten eller omedveten önskan att bli avslöjade, sannolikt för att ensam slippa ta ansvar och för att slippa vara ensam om ansvarstagandet, och/eller av många andra skäl.

Alla de som aldrig blir avslöjade har ingen sådan önskan, vare sig medvetet eller omedvetet. 
    Haha, alltså, du är ju bara för mycket....

Så du menar på allvar att alla som bli påkomna blir det för att råkar ha ett samvete...vilket normal brukar vara något positivt, men du lyckas få det till att vara något negativt och bara ett sätt att lasta saker på sin partner.

Så det du egentligen råder TS är att agera som en kallhamrad psykopat utan samvete och försöker få det till att låta som något positivt.

Ofattbart att TS tycker dina alster är "kloka". Det är fan som hämtat ur en rapport på rätts psyk.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-14 23:39:15 följande:

Fast nu handlar det inte om att få hjärnsläpp, det handlar om vad man gör EFTER att man fått hjärnsläpp. Berätta eller inte berätta... 

Då får du läsa en gång till vad jag svarade på. Inte vad du tror, verkar det som.

Men hur fasen kunde du gå så långt vid en snabb träff? På lunch eller? Tog hjärnan semester fullständigt?
  • Magnolia1979

Hej,
    Som någon som varit den som blivit utsatt för otrohet är det några frågor du bör ställa dig.
    1) är det här verkligen en avslutad historia? Om nästa gamla kärlek hör av sig, hur reagerar du då?
    2) Lever du det liv du vill ha? 
    3) Var det här en väckarklocka för dig, dels vad du själv är kapabel till men även i insikt i vad du har att förlora?

Om du är helt 100 % säker på att du aldrig mer kommer svika din sambo och att det är var en engångsgrej, ett symtom på hur ert förhållande var just då, då skulle inte jag vilja veta. Du måste fråga dig vad som blir vinsten av att du berättar? Du lättar på ditt samvete men insatsen är enorm, risken att förlora sambo, barn på heltid, hem, vänner, familj är hög.
    Jag känner att du får bita i det sura äpplet och hantera det du gjort. Leva med det helt enkelt. Om du berättar kommer du känna dig lättare, för stunden, min din sambo kommer tvingas in i ett helvete och ett liv fullt med tvivel, hur mkt ni än vill jobba er igenom det.

Om er relation inte är som du önskar. Gå i terapi. Jobba på er kommunikation. 

Alla är mänskliga och kan göra fel. Men vad blir priset för att lätta ditt dåliga samvete?

• Anonym (Nnf)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-15 10:33:03 följande:

Det är en sån otroligt egoistiskt mentalitet hela vägen...

Först går man ut och knullar någon annan, men det ursäktar man såklart bort med det vanliga skitsnacket om att... man är väl bara mänsklig... alla kan få hjärnsläpp, osv och det tycker man att alla ska hålla med om, annars är man jättetaskig.

Men tydligen räcker det inte med att andra ska acceptera att folk ibland får hjärnsläpp... nejdå... sen ska alla oxå vara ok att man fortsätter förnedra sin partner genom att låta personen leva i en stor fet lögn så länge man vill... 

Och inte nog med det, man ska även vara ok med att man kallar det för att "ta ansvar" och att man bara är jättesnäll som "skonar" sin partner från den hemska sanningen..

Det verkar vara väldigt mycket folk bara ska svälja för att otrogna människor ska må bra 

Precis. Sååå bra förklarat. Ja det verksr så, man blir ju mörkrädd för det...
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-15 13:58:04 följande:
    Ja det har du rätt i. Väldigt tråkigt att man gör så iallafall...
    Vilket för oss till det som flera föreslagit om att..... "bara du känner att du är riktigt riktigt ledsen över din otrohet och verkligen ångar dig och vet att du aldrig kommer göra om det så är det bäst att inte berätta"

Det är ett väldigt naivt sätt att se på saker... jag menar när man klantat sig ordentligt och gjort något som man vet kan få väldigt stora konsekvenser så är det väl ganska självklart att man ångrar sig... men frågan är om man ångrar det man gjort eller om man bara är rädd för konsekvenserna?

Vad gäller otrohet så är det (om man ska vara ärlig) väldigt sällan man ångrar själva otroheten, snarare minns man det som ett härligt minne, skön sex, bekräftelse, pirr, passion, etc, etc.. det man snarare ångrar är allt otroheten kan föra med sig.

Och hur fan kan någon ens VETA att hen aldrig kommer göra om det?
    Bevisligen hade man inga som helst problem med att gå bakom ryggen på sin partner när man gjorde det, visst precis efter så är man väl skitskraj för att det ska komma fram och få konsekvenser men det säger ju inte ett dugg om hur man kommer göra i framtiden, när allt lugnat sig och man kan andas ut.

Det är väl självklart att alla kommer säga att de ångrar sig jätte mycket precis efter, och alla kommer svära på heder och samvete att aaaaaaldrig göra om det. Så säger man ju alltid när man precis gjort en tabbe och är skraj. Men hur blir det sen då?

Personligen tror jag (och jag tror även att det finns forskning på det) att man lär sig mest när ens misstag får konsekvenser. Ser man till att slippa konsekvenser genom att ljuga sig ur knipan så är det enda man lär sig av det är att ljuga/mörka är ett effektivt sätt att komma undan med saker... och nästa gång man ställs inför en liknande situation så kommer man med största sannolikhet göra om det för vadå, inget händer ju så länge ingen får veta nåt.

En studie som genomfördes av University College London bekräftar att hjärnan anpassar sig till att ljuga och det blir lättare och lättare för varje gång och att människor som varit otrogna löper 3 ggr så hög risk att vara otrogna igen jämfört med människor som inte varit det och att det faktisk ligger något i uttrycket "en gång otrogen alltid otrogen"

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

Så om TS verkligen vill vaccinera sig mot att vara otrogen fel ggr så borde hon sluta fundera på att ta den lätta vägen ut och istället ta konsekvenserna för sitt agerande och lära sig något av det.
  • Blueskillen

Jag har följt tråden från början men inte läst alla inlägg. Hade jag vetat att TS skulle lägga ut detta så hade jag bestämt sagt, nej gör det inte. 

Dessa otrohetstrådar urartar väldigt snabbt till att handla om egna personliga erfarenheter och att döma, döma och döma andra.

TS har ställt en fråga men få som har svarat har kunnat hålla sig till frågan utan istället svävat ut i något helt annat obegripligt som inte har efterfrågats.  

TS mådde dåligt då hon la ut tråden men jag förmodar att hon mår mycket sämre nu. 

Jag lägger mig inte här i frågan om otrohet, om man ska berätta eller inte förutom att det kortfattat är fel att vara otrogen. Men det är så mycket mer om och kring detta. Inget försvar för otrohet men att gå så bananas varje gång detta kommer upp och att några av er speciellt dyker upp då otrohet diskuteras är väldigt tragiskt. 

Är det bitterhet eller är ni så okänsliga, när en medmänniska ber om råd som redan är i en väldigt jobbig situation, att det inte räcker med att hon redan har gått ner för räkning utan ni ska stampa upprepade gånger på henne också? 

Detta gäller även alla andra som tidigare gjort misstaget att ventilera otrohet i någon form på denna sida.

Jag är väldigt säker på att de som har varit otrogna redan vet långt in i hjärta och själ att de har gjort fel. De som inte känner det skriver inte och frågar om råd på ett forum. 

Ge andra respekt så får du respekt tillbaka 

• Anonym (jaha)
    Magnolia1979 skrev 2021-03-15 11:26:34 följande:

Hej,
    Som någon som varit den som blivit utsatt för otrohet är det några frågor du bör ställa dig.
    1) är det här verkligen en avslutad historia? Om nästa gamla kärlek hör av sig, hur reagerar du då?
    2) Lever du det liv du vill ha? 
    3) Var det här en väckarklocka för dig, dels vad du själv är kapabel till men även i insikt i vad du har att förlora?

Om du är helt 100 % säker på att du aldrig mer kommer svika din sambo och att det är var en engångsgrej, ett symtom på hur ert förhållande var just då, då skulle inte jag vilja veta. Du måste fråga dig vad som blir vinsten av att du berättar? Du lättar på ditt samvete men insatsen är enorm, risken att förlora sambo, barn på heltid, hem, vänner, familj är hög.
    Jag känner att du får bita i det sura äpplet och hantera det du gjort. Leva med det helt enkelt. Om du berättar kommer du känna dig lättare, för stunden, min din sambo kommer tvingas in i ett helvete och ett liv fullt med tvivel, hur mkt ni än vill jobba er igenom det.

Om er relation inte är som du önskar. Gå i terapi. Jobba på er kommunikation. 

Alla är mänskliga och kan göra fel. Men vad blir priset för att lätta ditt dåliga samvete?

Ok, kan du vara så snäll och förklara hur TS ska vara 100% säker på att hon aldrig kommer svika sin sambo igen?

För att hon känner så just nu? Är det en 100% garanti?

Har hon en kristallkula som låter henne se in i framtiden och veta exakt hur hon kommer agera nästa gång hon hamnar i en liknande situation?

"Fråga dig vad vinsten blir av att du berätta?".... ja den vinsten är väl ganska självklar, men inte för henne själv utan för hennes partner. Så vad är poängen med att enbart fokusera på vad TS själv tjänar på det? Det är väl klart att hon själv inte tjänar på att det kommer fram, berättar gör hon i så fall för att ge sin partner en chans att själv välja. 

Sen  målar du såklart upp en hemsk bild av vad hennes stackars sambo kommer drabbas av om hon berättar men utelämnar vad han kommer drabbas av om hon inte berättar. Du tror inte möjligen att det för många kan vara 100 ggr värre att manipuleras att vara kvar i ett förhållande med hjälp av lögner och undanhållande av sanningen än att bli sårad av att få veta sanningen?

Vilket är värst... att få veta att ens partner varit otrogen men ha chansen att förhålla sig till det och själv välja vad man vill göra.... eller.... att ens partner håller tyst om det och man lever i en lögn i ett förhållande man kanske inte valt och en partner man kanske inte velat leva med om man fått veta sanningen? En otrohet gör ont, men det är något man kommer över, hur får man tillbaka all tid man slösat bort på fel person pga lögner och undanhållande?

Vad är svårast att förlåta tror du? Att ens partner varit otrogen en gång eller att ens partner undanhållit sanningen för dig och lurat dig att leva i en lögn i många år?
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-03-15 15:42:45 följande:

Jag har följt tråden från början men inte läst alla inlägg. Hade jag vetat att TS skulle lägga ut detta så hade jag bestämt sagt, nej gör det inte. 

Dessa otrohetstrådar urartar väldigt snabbt till att handla om egna personliga erfarenheter och att döma, döma och döma andra.

TS har ställt en fråga men få som har svarat har kunnat hålla sig till frågan utan istället svävat ut i något helt annat obegripligt som inte har efterfrågats.  

TS mådde dåligt då hon la ut tråden men jag förmodar att hon mår mycket sämre nu. 

Jag lägger mig inte här i frågan om otrohet, om man ska berätta eller inte förutom att det kortfattat är fel att vara otrogen. Men det är så mycket mer om och kring detta. Inget försvar för otrohet men att gå så bananas varje gång detta kommer upp och att några av er speciellt dyker upp då otrohet diskuteras är väldigt tragiskt. 

Är det bitterhet eller är ni så okänsliga, när en medmänniska ber om råd som redan är i en väldigt jobbig situation, att det inte räcker med att hon redan har gått ner för räkning utan ni ska stampa upprepade gånger på henne också? 

Detta gäller även alla andra som tidigare gjort misstaget att ventilera otrohet i någon form på denna sida.

Jag är väldigt säker på att de som har varit otrogna redan vet långt in i hjärta och själ att de har gjort fel. De som inte känner det skriver inte och frågar om råd på ett forum. 

Ge andra respekt så får du respekt tillbaka 

Haha,  Ja för det är ju väldigt respektfullt att först svika någon och sen förnedra personen ytterligare genom att undanhålla det.

Om man ska prata om respekt för andra så är det ju kanske bra om man öht vet vad respekt betyder. Att svika andra människor och sen dessutom manipulera dem är absolut inte respekt. Det är snarare raka motsatsen.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-15 15:52:11 följande:
    Haha,  Ja för det är ju väldigt respektfullt att först svika någon och sen förnedra personen ytterligare genom att undanhålla det.

Om man ska prata om respekt för andra så är det ju kanske bra om man öht vet vad respekt betyder. Att svika andra människor och sen dessutom manipulera dem är absolut inte respekt. Det är snarare raka motsatsen.
    Ditt svar visar att du inte har förstått något av allt det jag skrev. Du tog inte in något. Du har ett stängt hjärta.  Självmål. 
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?