• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jury)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-12 09:46:53 följande:
    Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.
    Om du väljer att inte berätta skall du kanske ställa dig frågan "hur väl känner jag mig själv?". Om din gamla flamma skulle höra av sig med ett tack för sist om något år eller två, när det hela lugnat ned sig, skulle du avvisa den kontakten, om den i början var rätt så oskyldig? Eller skulle du spela med igen, kanske inte hela vägen till ett nytt möte, men till en gradvis mer flirtande korrespondans?
  • molly50
    Jag läser alla svaren. Men många tycker jag inte har en så trevlig ton, och är väldigt anklagande, som målar upp mig som en hemsk människa som begått ett av de värsta brotten man kan begå.

Majoriteten anse att jag bör berätta, och det är även åt det hållet jag lutar åt. Men ja står som sagt vid ett vägval nu. Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.
    Ska du berätta så ska du göra det för din sambos skull. Så att han får möjligheten att ta ställning hur han vill gå vidare.
    Inte för din egen skull. Det är bara egoistiskt.
    Även om jag förstår att även du behöver få lätta ditt hjärta.
  • Anonym (Nnf)

Jag läser alla svaren. Men många tycker jag inte har en så trevlig ton, och är väldigt anklagande, som målar upp mig som en hemsk människa som begått ett av de värsta brotten man kan begå.

Majoriteten anse att jag bör berätta, och det är även åt det hållet jag lutar åt. Men ja står som sagt vid ett vägval nu. Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.

Om jag hsr låtit lite anklagande så är det för jag vet hur ont det gör att vara den som är utsatt och inte får veta. Eller fått veta i efterhand... Det är inget mot dig i sig. Jag tycker det är jättebra att du frågar om det här iallafall för att se vad andra tycker och tänker. Du funderar ju på hur du ska göra iaf. Vissa verkar ju inte ens bry sig, de håller det för sig själva för de inte verkar bry sig om att de sårar den andra...
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-03-11 19:38:51 följande:
    Det måste vara underbart att vara felfri, att aldrig ha haft hjärnsläpp.  
    Fast nu handlar det inte om att få hjärnsläpp, det handlar om vad man gör EFTER att man fått hjärnsläpp. Berätta eller inte berätta... 
  • Anonym (jaha)

Är det så?

Hur kommer det då sig att du tackar alla som säger att du ska vara tyst och ignorerar alla som säger att du ska berätta?
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-14 23:44:32 följande:

Är det så?

Hur kommer det då sig att du tackar alla som säger att du ska vara tyst och ignorerar alla som säger att du ska berätta?

Precis
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-14 23:39:15 följande:

Fast nu handlar det inte om att få hjärnsläpp, det handlar om vad man gör EFTER att man fått hjärnsläpp. Berätta eller inte berätta... 

Elelr hur. Det är nästan viktigare än själva grejen
  • Anonym (Nnf)
    Enbättreman skrev 2021-03-12 10:05:18 följande:

Framförallt förtjänar din man att få veta så att han får avgöra om han vill fortsätta med dig eller inte. Det är han som ska bestämma det inte du.

Lycka till!

Ja, nu får han ju inte ens chansen att välja själv. Hon vill ha båda. Ungefär. Stackars honom...
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-11 21:10:00 följande:
    Personligen skulle jag inte vilja veta om det var en engångsgrej, men skulle vilja veta om det var en lägre relation. 
    Vet ej hur min sambo resonerar riktigt, vi har inte pratat om det någon gång, får kanske försiktigt fråga mig fram utan att väcka misstankar.
    Det väcker självfallet misstankar om du väljer att luska och fråga om detta, oavsett hur försiktig och smart du tror att du är.
    Om du fortfarande tycker det är bäst att ha kvar två möjliga alternativ, berätta eller inte berätta, så måste du fatta ditt eget beslut på den info och känsla du redan har.

Att börja luska och fråga riskerar självfallet väcka misstankar. Dessutom är det ett sådant beteende som egentligen tyder på en önskan att bli avslöjad. En oftast omedveten eller underliggande önskan.

De flesta som blir "avslöjade" vill nog egentligen bli avslöjade, de har en medveten eller omedveten önskan att bli avslöjade, sannolikt för att ensam slippa ta ansvar och för att slippa vara ensam om ansvarstagandet, och/eller av många andra skäl.

Alla de som aldrig blir avslöjade har ingen sådan önskan, vare sig medvetet eller omedvetet. 
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?