• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • molly50
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-11 18:06:06 följande:

För alla er som undrar, så vill jag helst få den där kvällen helt ogjord, ångrade mig direkt efter, och har sedan dess helt brutit kontakten. Det har varit ett uppvaknande för min del, och jag känner ibland ångesten komma krypande för att sedan totalt skölja över mig med några dåliga nätters sömn, och ångest över det svek och vad jag gjort.

Jag skulle så gärna vilja berätta, men är rädd för konsekvenserna. Därav frågeställningen. Jag själv skulle nog förlåta min sambo om han gjorde ett misstag (om det inte var en engångsföreteelse och inte en inledd parallell relation), men det är givetvis lätt för mig att säga, är ju jag som sitter med problemet nu.

Jag har inga tankar på att göra om detta, vill inte må så här dåligt igen, eller riskera min familj och barns trygghet på det här sättet.

Hoppas verkligen att samtalet med terapeuten hjälper, kommer ha mötet på en dag då jag är på kontoret så ingen kommer få reda på det.

Jag vet att jag är en hemsk människa som utsatt min familj för detta.

Har du och din sambo pratat om sådana här saker som om ni skulle vilja veta eller inte t ex?
    Skulle du själv vilja veta? Tror du att han vill veta?

Just det här att det var ett engångsmisstag,som du säger,så tror jag att det kan vara lättare för din sambo att förlåta.
    Men då ska du berätta så fort som möjligt.
    Ju längre du väntar ju värre riskerar det att bli.
    Och sveket kan då kännas större än om du hade berättat på en gång.
    Risken finns ju också att han får veta på annat sätt.
    Och då kan det bli svårare att förlåta.
  • Anonym (FlisanLisa)
    molly50 skrev 2021-03-11 20:58:18 följande:
    Har du och din sambo pratat om sådana här saker som om ni skulle vilja veta eller inte t ex?
    Skulle du själv vilja veta? Tror du att han vill veta?

Just det här att det var ett engångsmisstag,som du säger,så tror jag att det kan vara lättare för din sambo att förlåta.
    Men då ska du berätta så fort som möjligt.
    Ju längre du väntar ju värre riskerar det att bli.
    Och sveket kan då kännas större än om du hade berättat på en gång.
    Risken finns ju också att han får veta på annat sätt.
    Och då kan det bli svårare att förlåta.
    Personligen skulle jag inte vilja veta om det var en engångsgrej, men skulle vilja veta om det var en lägre relation. 
    Vet ej hur min sambo resonerar riktigt, vi har inte pratat om det någon gång, får kanske försiktigt fråga mig fram utan att väcka misstankar.
  • Anonym (FlisanLisa)
    RodisDoris skrev 2021-03-11 19:38:10 följande:

Jag tycker TS bör hålla detta för sig själv, inte säga något alls.

Givetvis under förutsättning att det var ett engångsmisstag och att det aldrig händer igen och att inga känslor vaknade till liv eller finns där och spökar i bakgrunden. 

Det TS gjort är givetvis dåligt och inte alls bra i en monogam relation, men det är ju faktiskt så att det inte är första eller sista gången något sådant här händer. Det händer dagligen, och kommer fortsätta göra det också. Att fela är mänskligt, och här får TS ta ett sitt ansvar.

Om TS väljer att berätta, så bör hon göra det väldigt snart, ju längre tid som går, ju värre blir sveket på något sätt. Berättar man får man även bära huvudhuvudet inför familjen, släkten, vänner och alla andra som får höra om det. Det kan sluta i en splittrad familj, där både TS och hennes sambo ser sina barn varannan vecka, må dåligt, sen sina barn må dåligt, vara i sorg över relationen, men även sorgen över att barnen faktiskt mister sin trygghet i hemmet, man kanske får flytta från nuvarande hushåll till ett mindre, bli "fattig" då man då skall bära ett helt hushålls kostnader själv. Detta gäller inte bara TS utan även hennes sambo. 

Om TS inte berättar, så får hon faktiskt ta ansvar för sitt snedsteg, och bära denna hemlighet själv, och då framförallt för att skydda familjen och barnen. Att bära hemligheten själv är ett mycket större ansvar än att berätta. Det kräver att man tar denna hemlighet i beaktning i allt som rör familjen och sambon. Hon får helt enkelt vara trevligare, mer kärvänlig, visa mer uppskattning och framförallt komma ihåg vad som höll på att rinna henne ur händerna. 

Med tiden kommer säkerligen ångesten finnas där, men inte bli lika påtaglig och tillslut lägga sig.  

Hoppas verkligen det löser sig för TS, oavsett val hon gör. Personligen hade jag tigit och låtsas som om allt var som vanligt. TS måste se till sina barn, sin sambo och sig själv och får på grund av sitt misstag bära hemligheten för att inte skada resterande familj. 

/RodisDoris 

Tack för inspelet 
  • Anonym (vissa vill veta)

Det verkar som att de flesta vill veta, men det finns definitivt de som föredrar att aldrig få veta. Och det är den bedragnes åsikt som definierar vad "ta ansvar betyder". Att ta ansvar kan betyda att hantera ångest i tystnad och inte såra men lika mycket att erkänna och konfrontera konsekvenser av sina handlingar.
    Om jag var din man skulle jag förlåta dig ett enskilt snedsteg, säkert. Förhållandet kan faktiskt bli bättre och starkare efter det. Och det är inte värt att rasera hela familjen för det. Men, om jag skulle få veta av någon annan (och det är alltid möjligt att ditt ex försöker kontakta dig, eller att han har berättat för någon), då skulle det inte bara innebära svek utan förnedring också. Och det är en helt annan ball game. Jag tycker du ska ta ansvar och berätta, var beredd att svara på alla frågor och ta emot hans besvikelse för att ni ska komma ur det starkare.

• Anonym (Nnf)
    Anonym (vissa vill veta) skrev 2021-03-11 21:46:58 följande:

Det verkar som att de flesta vill veta, men det finns definitivt de som föredrar att aldrig få veta. Och det är den bedragnes åsikt som definierar vad "ta ansvar betyder". Att ta ansvar kan betyda att hantera ångest i tystnad och inte såra men lika mycket att erkänna och konfrontera konsekvenser av sina handlingar.

Om jag var din man skulle jag förlåta dig ett enskilt snedsteg, säkert. Förhållandet kan faktiskt bli bättre och starkare efter det. Och det är inte värt att rasera hela familjen för det. Men, om jag skulle få veta av någon annan (och det är alltid möjligt att ditt ex försöker kontakta dig, eller att han har berättat för någon), då skulle det inte bara innebära svek utan förnedring också. Och det är en helt annan ball game. Jag tycker du ska ta ansvar och berätta, var beredd att svara på alla frågor och ta emot hans besvikelse för att ni ska komma ur det starkare.

Det borde ts veta, om han vill veta eller inte om sådana saker. Hon borde känna honom vid det här laget. Om inte annat kan hon luska om det.
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-11 21:12:15 följande:

Tack för inspelet 

Du tackar alla som säger du ska bra tyst, för att du ska slippa berätta? Andra tex mina svar skiter du i.
  • molly50
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-11 21:10:00 följande:
    Personligen skulle jag inte vilja veta om det var en engångsgrej, men skulle vilja veta om det var en lägre relation. 
    Vet ej hur min sambo resonerar riktigt, vi har inte pratat om det någon gång, får kanske försiktigt fråga mig fram utan att väcka misstankar.
    Det kan du göra.

Själv vill jag veta oavsett om det skulle vara en engångsgrej eller om det är ett längre förhållande.
    Men en engångsgrej skulle jag ha lättare att förlåta.
    Framförallt om jag får veta det på en gång och att min man inte dragit ut på det.
    Och om han visar verklig ånger.
  • Anonym (FYI)
    Blueskillen skrev 2021-03-11 19:38:51 följande:
    Det måste vara underbart att vara felfri, att aldrig ha haft hjärnsläpp.  
    Felfri vet jag inte, men hjärnsläpp av denna digniteten är jag gärna utan, och därför tänker jag till innan.
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-11 21:55:57 följande:

Du tackar alla som säger du ska bra tyst, för att du ska slippa berätta? Andra tex mina svar skiter du i.

Jag läser alla svaren. Men många tycker jag inte har en så trevlig ton, och är väldigt anklagande, som målar upp mig som en hemsk människa som begått ett av de värsta brotten man kan begå.

Majoriteten anse att jag bör berätta, och det är även åt det hållet jag lutar åt. Men ja står som sagt vid ett vägval nu. Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.
  • Enbättreman
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-12 09:46:53 följande:

Jag läser alla svaren. Men många tycker jag inte har en så trevlig ton, och är väldigt anklagande, som målar upp mig som en hemsk människa som begått ett av de värsta brotten man kan begå.

Majoriteten anse att jag bör berätta, och det är även åt det hållet jag lutar åt. Men ja står som sagt vid ett vägval nu. Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.

Framförallt förtjänar din man att få veta så att han får avgöra om han vill fortsätta med dig eller inte. Det är han som ska bestämma det inte du.

Lycka till!
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?