Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-16 19:31:09 följande:
Hej,
Nej, jag har inte berättat än, jag har dock haft ett möte med en terapeut, som dels hjälpt mig med att hantera den rejäla ångesten. Det var verkligen skönt att få öppna sig för någon utomstående.
Jag har fortfarande inte helt bestämt mig om jag skall berätta eller ej. Det har kommit lite andra saker i vägen, som gjort att vi fått fokusera helt på det (vill inte gå in mer på det utan att avslöja vem jag är).
Men man kan väl säga att ena dagen vill jag hålla det hemligt, och låtsas som om inget har hänt, men är fortfarande rädd att det skall märkas att jag bär på en hemlighet. Medans dagen därpå så vill jag bara berätta, skrika ut det, för att slippa bära det. Det har blivit mer och mer så, det pendlar, och jag har fortfarande inte kommit till beslut i hur jag skall gå tillväga.
Har läst alla svaren, och alla inspel känns relevanta (nästan alla), men ingen känner heller till hur relationen är här hemma, och att då säga att göra si eller så är lättare sagt än gjort.
Vågar man ens berätta hur man gör, utan att få höra hur hemsk man är som inte berättar eller hur korkad man är som faktiskt berättar.
Det är bra att du har kontaktat en terapeut.
Men jag hoppas,för din sambos skull,att du ändå väljer att berätta.
Du vill väl att er kärlek ska kännas äkta och inte som en lögn?
Jag tror att det kan vara lättare för honom att förlåta om du berättar det så fort som möjligt än om det kommer fram senare eller på annat sätt.
Om du går och funderar på det här så kan det märkas på ditt kroppsspråk och i din blick.
Så förr eller senare så kanske han märker att du går och bär något inom dig ändå.
Och det är väl bättre att bygga er relation på ärlighet än att du går omkring och bär på en stor lögn?