• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-16 19:31:09 följande:

Hej,

Nej, jag har inte berättat än, jag har dock haft ett möte med en terapeut, som dels hjälpt mig med att hantera den rejäla ångesten. Det var verkligen skönt att få öppna sig för någon utomstående. 

Jag har fortfarande inte helt bestämt mig om jag skall berätta eller ej. Det har kommit lite andra saker i vägen, som gjort att vi fått fokusera helt på det (vill inte gå in mer på det utan att avslöja vem jag är).

Men man kan väl säga att ena dagen vill jag hålla det hemligt, och låtsas som om inget har hänt, men är fortfarande rädd att det skall märkas att jag bär på en hemlighet. Medans dagen därpå så vill jag bara berätta, skrika ut det, för att slippa bära det. Det har blivit mer och mer så, det pendlar, och jag har fortfarande inte kommit till beslut i hur jag skall gå tillväga. 

Har läst alla svaren, och alla inspel känns relevanta (nästan alla), men ingen känner heller till hur relationen är här hemma, och att då säga att göra si eller så är lättare sagt än gjort. 

Vågar man ens berätta hur man gör, utan att få höra hur hemsk man är som inte berättar eller hur korkad man är som faktiskt berättar.

Berättar du så lider ni båda. Berättar du inte så lider bara du. Det var en engångsföreteelse, du ångrar dig. Säg inget.

Eller så berättar du, och förklarar varför. Han har försummat dig. Det är också ett svek. Så ni är kvitt, kan man säga.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ö) skrev 2021-03-20 18:18:50 följande:
    Berättar du så lider ni båda. Berättar du inte så lider bara du. Det var en engångsföreteelse, du ångrar dig. Säg inget.

Eller så berättar du, och förklarar varför. Han har försummat dig. Det är också ett svek. Så ni är kvitt, kan man säga.
    Vi tycker lika. Jag har själv varit med om det där. Hon berättade, efter flera år. Jag hade föredragit att slippa veta. 

Om det var en engångsgrej så har det ingen betydelse. Om det är dubbelspel så betyder det nog att det är dags att skiljas. 
  • Anonym (Nnf)

Man blir mer ledsen av att inte få veta än att få veta.
  • Anonym (Nnf)
    KimLinnefeldt skrev 2021-03-21 07:19:23 följande:

Vi tycker lika. Jag har själv varit med om det där. Hon berättade, efter flera år. Jag hade föredragit att slippa veta. 

Om det var en engångsgrej så har det ingen betydelse. Om det är dubbelspel så betyder det nog att det är dags att skiljas. 

Tycker tvärtom. Men alla är olika. Det beror på hur han är som person då så det är väl det hon får gå eteer. Hon borde veta vad han tycker om otroheter och sådana saker om hon känner honom. Om han vill veta sådant eller inte.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-21 07:28:05 följande:

Hur kan man bli ledsen av något man inte vet?
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (Ö) skrev 2021-03-21 08:37:27 följande:

Det är ett större svek nästan än själva grejen
  • molly50

Vi är alla olika.
    Det finns de som faktiskt vill veta också.
    Om det bara var en engångsgrej som man ångrar så är dte väl desto större anledning att berätta,tycker jag.
    Och ju fortare hon gör det desto bättre.
    Att få veta att ens partner har ljugit kan kännas som ett större svek än otroheten i sig.
    Anonym (Ö) skrev 2021-03-21 08:37:27 följande:
    Man kan ju känna på sig att det är något som inte stämmer.
    Att då gå och grubbla över det kan göra en ledsen.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-21 07:28:05 följande:

Nej och återigen nej.
    Det är den självklaraste sak i hela världen; man kan aldrig bli ledsen av något man inte vet.
    Det jag inte vet mår jag inte ont av.

Även om du och andra inte gillar det så har ni bara att acceptera två saker:
    1.) Vi är flera som faktiskt skulle föredra att inte få veta.
    2.) Det man inte vet mår man inte ont av.

Du klarar uppenbarligen inte av dessa två sanningar.
    Men du har ändå inget annat val än att acceptera att vi är flera som klarar av det och som faktiskt föredrar det.
    Du har självfallet rätt att tycka vad du vill och du har rätt till din åsikt.
    Men jag och andra som inte delar din åsikt har ändå samma rättighet som du, att få ha vår egen åsikt.
    Du får säga och tycka vad du vill, vi är ändå inte skyldiga att tycka lika som du.

• Anonym (Nnf)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-21 15:01:08 följande:

Nej och återigen nej.

Det är den självklaraste sak i hela världen; man kan aldrig bli ledsen av något man inte vet.

Men du har ändå inget annat val än att acceptera att vi är flera som klarar av det och som faktiskt föredrar det.

Men jag och andra som inte delar din åsikt har ändå samma rättighet som du, att få ha vår egen åsikt.

Du får säga och tycka vad du vill, vi är ändå inte skyldiga att tycka lika som du.

Fast nu är det så att sanningen kommer ofta fram förr eller senare. Du får respektera att jag inte tycker som du. Ts undrade dessutom hur hon bäst berättar för sin sambo om detta. Så man får då gå efter att hon vill berätta men inte vet hur. Du verkar ha noll förståelse för att andra kan bli sårade när man inte berättar sådana hemska saker. Vet en kille jag var med tex, eller han var med mig i smyg snarare. Han hade redan en tjej. Men han erkände både till mig och henne. De har nu flera barn. Är glad för deras skull. Eftersom han berättade och var så ärlig och duktig rent ut sagt ser jag upp till honom, än folk som ljuger och håller sådant gömt. Det är fegt. Och fult. Det är vad jag tycker.
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-21 15:01:08 följande:

Nej och återigen nej.

Har sagt att jag respekterar andras åsikter. Du har kanske missat det. Men då får du med göra det istället för att tjafsa emot.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?