Inlägg från: Anonym (fet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fet)

    Följas åt med vikt och träning fram till Midsommar.

    85,7kg blev det idag. Ett minus på exakt 2kg sedan förra veckan. Då gick jag upp 0,9kg, jämfört med för 2 veckor sedan är det alltså ett minus på 1,1kg. Jag antar att det var nog mest vätska jag gick upp förra veckan - inte så konstigt med tanke på hur mycket salt vårt helg-frestande innehöll.


    Jag är såklart jättenöjd just nu Skrattande

  • Anonym (fet)
    Anonym (Viktigt) skrev 2021-06-01 08:11:43 följande:

    Nu har jag kommit under 72 strecket.

    Närmare sagt 71,9 Kg :)


    Vad bra, grattis!
  • Anonym (fet)

    85,5kg blev det idag, bara 0,2kg mindre än förra veckan .... suck.
    Jag började att ta inositol, som ska hjälpa med min PCOS, i slutet av april och jag fick känslan att det började göra skillnad gällande vikten ungefär 2 veckor efter jag började. Jag halverade dosen efter en månad för att vänja mig av den, men pga den dåliga resultaten idag har jag bestämmt att ta hela dosen lite längre.


    Jag även redan under helgen bestämmt att jag ska höja tempot lite tills början av juli och fasta 3 dagar i veckan i 4 veckor (om jag orkar). Hoppas att komma under 80kg. I juli och augusti kommer det att gå långsammare, för då tillåter jag mig sötsaker en gång i veckan, därför kommer det att hjälpa min motivation om jag redan har nått ganska långt innan.

  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-08 14:51:59 följande:
    Men du gick ändå ner väldigt mycket förra veckan så tycker att du fick ett bra resultat! Så länge det rör sig neråt, bra jobbat! :D Menar du att medicinen tycks hjälpa din viktnedgång?

    Tycker du gör helt rätt i att försöka dig på att öka tempot, hoppas det går riktigt bra och hjälper din motivation ytterligare. Men tror vi har pratat om det här tidigare att ibland känns det nästan som att kroppen behöver något gott och onyttigt för att helt plötsligt kan det släppa rejält med vikt. Inte säker på om det var vi som pratade om det men har för mig det! Så testa och se hur det går men verkar det gå långsamt kanske du kan börja unna dig något lite tidigare så kanske vikten släpper igen.

    Jag vill gå ner mycket VARJE vecka Flört Jag har gett upp försöken att vara nöjd med lite viktnedgång, för jag kommer aldrig klara det.
    Ja, jag känner att inositolen har hjälpt med viktnedg
    ången, fast det är inte en medicin egentligen, lite mer åt hållet kosttillskott. Jag vet inte hur bekant du är med PCOS, men i alla fall är det något fel med hormonerna och det leder bland annat till att kroppen lättare lagrar in fet. Man går upp i vikt snabbare och det är svårare att gå ner. Inositol ska hjälpa återsställa hormonbalansen ... eller bättre sagt hjälpa till att det blir lite bättre. Jag vet inte om det verkligen hjälpte eller om jag bara inbillade mig eller om det är en placebo effekt, men det kvittar, så länge jag är nöjd Flört


    Ja, det var vi som pratade om det, det var ner jag gick ner ganska mycket trots att jag under veckan åt en påse chips och flera jättestora portioner mat. När det gäller sötsaker måste jag dock vara sträng, för det är det som är mitt största problem - jag hamnar lätt i ett beroende där det blir mer och mer hela tiden. Men det funkar faktist bra för mig att vara så sträng, för det är enklare för mig att äta inga godis alls än att sluta efter kanske en kakbit - lite som en alkoholist. Samma sak med mat generellt - visst har jag minskat portionerna och jobbar generellt med vad och hur mycket jag äter, men jag alltid kör med 1-3 icke-ät-dagar när jag vill gå ner i vikt, för det är enklare för mig att inte äta alls några dagar, än att äta mindre varje dag.

    En sak till som hjälper mig att h
    åller mig till min socker avvänjning är att redan långt innan planera in pauser, för jag vet att jag inte kan leva helt utan sötsaker. Innan jag ens började att gå ner (men jag visste när jag skulle börja) har jag redan planerat in pausen under påsken och visste att det kommer finnas en sorts paus även under sommaren. Och redan rund påsken har jag planerat att sommarpausen kommer vara en längre tid och att jag då får äta sötsaker en gång i veckan (under påsken var det en vecka så mycket jag ville). 


    Det hjälper mig att inte äta godis alls när jag inte "får" det, om jag har sådana planer. Och det känns inte ens så svårt, jag har flera gånger sett på när andra åt kakor och var inte så himla sugen. Det som kommer att bli svårt är att håller mig till en gång i veckan i juli och augusti och att inte överdriva där. Men det kommer att bli en bra träning, för jag måste ju jobba på ett normalt förhållande till mat.
    Jag till
    åter mig själv dock sötsaker under de värsta mensdagarna, om jag känner att jag behöver det. Fast sista mensen har jag inte känt behovet. Annars var det bara en enda gång jag var extrem sugen på något sött och nästan gick och köpte något. Då donerade jag blod dagen innan, så det var nog därför och jag hade tillåtit mig att äta det, om behovet hade varit kvar. Men efter en promenad var bara suget efter kolhydrater kvar och jag var nöjd med nyttigare alternativer. Vi ska se hur det blir under sommaren, jag är lite nervöst inför testet av min viljestyrka.


    Oi, det blev ett ganska långt inlägg nu ...

  • Anonym (fet)
    Anonym (Viktigt) skrev 2021-06-10 10:40:25 följande:

    Bara 2 veckor kvar nu till midsommar.

    Se om man klarar att komma under 70 kg tills dess?!

    Vikt: 71,5 kg idag.


    Lycka till, jag håller tummarna!
  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-11 17:31:15 följande:
    Haha förstår, tillslut får man bara köra på och göra det bästa man kan!

    Ja det spelar ingen roll! Hjälper det så hjälper det haha och får du fortsätta äta det är det bara att göra.

    Jag känner så väl igen mig! Är också allt eller inget med godis och sötsaker. Funkar inte med en dag i veckan för det rinner alltid över på dagarna innan och efter och sen är jag där varje dag. Ingen disciplin. Jag brukar också tycka om att hårdköra så jag går ner snabbt. Men nu med ett litet barn känns det inte passande med dieter osv så därför har jag kört ett lugnare tempo med vanlig mat.

    Härligt med dom pauserna! För mig brukar pauserna tyvärr bli väldigt långa. Har svårt att gå tillbaka till godisfritt efter en paus.

    Ja se det som en bra träning, hoppas du lyckas! Vore bra för framtiden. Men förstår ang mensen, vissa dagar går det bara inte, eller det känns inte värt mödan att stå emot. Man måste hitta en balans som funkar men det är också det svåra! Hur har det känts nu då?

    Ja, man måste hitta ett sätt som passar för en personligen. Och tyvärr vet nog många eller alla av oss här vilket sätt det är ... tyvärr för att det betyder att det inte är första gången man kännde behovet att gå ner i vikt, utan redan har mycket erfarenhet.
    Jag hoppas verkligen att det funkar med en gång/veckan under sommaren, för om jag klarar det i två månader har jag nog kommit en lång bit på vägen till ett mer normalt förhållningssätt till mat/sötsaker. Men jag har lovat mig själv att drar i nödbromsam direkt om jag märker att det inte funkar, för jag är ganska rädd att ramla in i ett beroende igen. Så om det inte funkar kommer det igen blir några dagar där jag får äta så mycket jag vill (2 av os 3 i familien fyller år under sommaren), men annars ingenting alls. Den veckan under påsken fungerade bra ... alltså att sluta igen efteråt. Fast om det hade varit längre än en vecka hade det blivit mycket svårare att sluta igen efteråt, så om jag byter till kortare men "intensivare" pauser, måste jag se till att det blir max en vecka.


    Just nu känns det bra! Första "extrem-veckan" med 3 dagars fastande är avslutad (jag äter ingenting på måndagar, onsdagar och fredager) och det var inte alls svårt. Jag har gjort det under tidigare tillfällen och så länge jag håller mig till korta perioder (som nu 4 veckor) går det bra för det mesta. Så jag är optimistisk att jag klarar 3 veckor till :)


    September1518 skrev 2021-06-11 22:12:58 följande:

    Juste, glömde skriva in min vikt idag. Imorse vägde jag in mig på 63,6 kg. Det är högsta vikten hittills men det känns helt okej, målet är ju att ligga under 63,9 så får väl glädjas. Känns däremot att efter denna dag kommer vikten ligga jäkligt högt imorgon. Tur att jag bara väger mig en gång i veckan nu så får försöka tänka till lite till nästa vecka.

    Tycker det är svårt nog att äta vanlig varm mat under sommaren och nu som gravid också, blä! Blir mycket sött och gott just nu istället. Även mycket frukt.


    Tänk på att speciellt när man är gravid får man lyssna på sin kropp - den vet vad man behöver. Så om det är speciellt frukt du stoppar i dig massvis nu, behöver din och bebisens kropp det just nu! Bättre att gå upp några kilo mer än planerad under gravidideten och alla är friska och mår bra.
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2021-06-12 08:53:22 följande:
    Intressant! Tack! Min risk blev 1.8% för hjärthändelse inom 10 år.

    Men jag ska verkligen ta tag i detta nu, det är bara att det bär emot att börja medicinera dagligen när man aldrig legat på sjukhus en natt och känner sig fullt frisk, samtidigt som man själv jobbat inom pharma många år, har en känslig kroppskemi och har fått jobbiga biverkningar av flera läkemedel redan vid tillfälligt bruk.
    Hoppas det går bra!
  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-13 18:05:54 följande:
    Haha precis, man har gjort denna resa många gånger förr, tyvärr.

    Håller tummarna för dig att det går som du önskar. Smart att ha planerat in en nödbroms om det behövs! Kul, bra jobbat! Äter du absolut ingenting då?

    Jo men det gör jag. Men vet även från förra graviditeten att det är lätt att ge efter för mycket på godsaker. Ska hålla mig mer nyttig denna gång! Frukten är inte det dåliga utan allt godis, fika, söta drycker osv som känns gott och lättätet. Inte bra! Varken för mig eller bebis. Får tänka på det :)

    Ja ... *suck* ... jag klarar utmärkt att gå ner i vikt, när jag är motiverad och orkar kämpa, att hålla vikten sedan är problemet ändå sedan jag först började bli överviktig för ungeför 12-13 år sedan. 
    Nej, jag äter ingenting. Det kan bli n
    ågra kalorier, tex hade jag de sista månader flera perioder när jag var småförkyld, då åt jag lite honung eller halspastiller om jag kände att det hjälper. Eller om jag hade gillad kaffe hade jag inte avstådd att dricka några koppar med mjölk. Under sommaren drickar jag ibland lite saft (eller sirap, med mycket vatten och pyttelite sirap, bara för smaken) när det är jättevarmt ute, för det känns bra, och det gör jag även när jag fastar. Det kan alltså bli några få kalorier under dagen.


    Ja, det är svårt med sötsaker, det behövs verkligen inte även som gravid ... tyvärr, det vore ju kul ;) Ser du till att ha mycket frukt hemma? Så du kan stoppa i dig det när du blir sugen att äta något sött? Kanske bra med mycket olika sorters frukt - det går ju speciellt bra nu under sommaren - då blir det kanske lättare att stilla sockerhungern med frukt, om det inte bara är samme 2-3 sorters frukt hela tiden.

  • Anonym (fet)

    84,1kg blev det idag, minus 1,4kg sedan förra veckan ... sådär gillar jag det :) Min våg kan även mäter andelen kroppsfet, vilket jag "aktiverade" för någon vecka sedan, så jag börjar skriva upp det också - idag blev det 37%. Den är nog säkert inte särskilt exakt, eftersom vågen var ganska billig, men jag hoppas att den är ungefär lika oexakt varje gång, då kan jag åtminstone se om det går åt rätt håll.


    Jag har även tagit mina mått idag, vilket jag började i mai och ska göra en gång i månaden. Det blev minus 1cm vid midjan och minus 3cm vid höften, vilket är jättebra. Tyvärr ingen förändring på överarmen och låren.


    September1518 skrev 2021-06-14 13:56:33 följande:
    Samma här! Att gå ner är lätt och går snabbt, i alla fall till ca 64, sen vänder det. Varje gång!

    Låter som ett bra upplägg! :)

    Haha visst vore det bra om man måste äta onyttigt som gravid men snarare är det väl tvärtom. Borde nog köpa hem mer melon och bär kanske, är mest sugen på äpplen just nu.
    Vad bra att du är sugen på äpplen! Stoppa dig full med dem, då behöver du förhoppningsvis inga godis sedan.
    Anonym (50) skrev 2021-06-14 22:40:30 följande:
    Nu menar jag inte att säga vad du borde göra, men tror du inte att det extrema fastandet (inte äta alls tre dagar i veckan) kanske har något att göra med varför du inte lyckas hålla vikten? Jag har själv haft ätstörningar och vet hur jobbigt det är. För det mesta när jag har gått på hårda dieter har det bara lätt till att jag till slut ger upp och går upp igen genom hetsätning. Och det är nog sant för väldigt många. Jag vet inte vad som skulle vara rätt väg att gå dock, tyvärr!
    Jag förstår den tankegången, och generellt har du nog rätt. Fast för mig är det så att jag "måste" gå ner snabbt, annars tappar jag motivationen. Om det bara handlade om 5kg vore det ok att det går långsamt med kanske 1kg per månad, men eftersom jag vill gå ner så pass mycket (började vid 96.6 och vill gå ner MINST till BMI 25, vilket är 74,8kg) vore det extremt frusterande för mig. 
    Jag kan faktist håller motivationen mycket längre om jag har orkat ta stegen till hårda tag, för då ser jag hur vikten rasar och blir glad :)
    Mitt problem är framförallt sötsaker och sockerberoendet. När jag slutar radikalt, som nu, går det bra att hålla mig till en måttlig mängd efteråt i ett tag, sedan blir det mer och mer. Lite som med en alkoholist som, efter avvänjing, tror sig klarar att bara dricka ett öl då och då - det funkar i början, men blir mer och mer.
    Så det är det jag måste jobba med och får under kontroll. För 6 år sedan gick jag ner ungefär 20kg (började på 92kg då) ganska snabbt (första 16kg inom 4 månader) och höll sedan vikten i drygt ett år. Sedan började mitt godis-ätande hamnar utom kontroll igen :(

  • Anonym (fet)
    Anonym (50) skrev 2021-06-19 10:46:41 följande:

    Nu är jag på 52.3 kg (-0.7kg) så inte så mycket kvar! Det blir inga 50kg till midsommar som jag hade hoppats, så får satsa på att vara där till min födelsedag i slutet av juli istället.


    Synd att det inte funkade till midsommar, men till slutet av juli klarar du det säkert! Och vilken fin födelsedagspresent till dig själv det blir Glad
    September1518 skrev 2021-06-19 12:24:22 följande:

    Kul med vikten Anonym (fet) och Anonym (50), bra jobbat!! :D

    Jag vägde mig som vanligt igår och låg då på 63,5, så än så länge klarar jag spannet mellan 62-63,9. Ska försöka gå över mer till frukt och bra mat nu istället för godis och mackor. Det går redan bättre men behöver lite mer ändringar på godisfronten. Har ca 3 veckor kvar som jag verkligen skulle vilja hålla vikten! Efter det är jag mer okej med att börja gå upp även om jag hoppas på att inte gå upp så snabbt och mycket denna gång.


    Tack! Du är jätteduktig du med!
  • Anonym (fet)

    84,3kg idag ... ett plus på 0,2kg sedan förra veckan. PLUS! Jag fattar ingenting ... jag har inte ätit alls under 3 dagar och ätit med måtta under de andra 4 dagar, har motionerad som vanlig, hur fan kan jag går upp!? Okej jag har kännt mig extrem svullen och "bloated" i flera dagar och enligt vågen har kroppsfettet minskat från 37% till 35,8% ... men ändå. Så mycket jävla vätska kan jag väl inte ha sammlat att jag går upp trots alla mina åtgärder!
    Jag vill bara gr
    åter Gråter

  • Anonym (fet)
    Anonym (Viktigt) skrev 2021-06-22 11:10:06 följande:

    Ligger på en viktplatå här nu. Men har iaf minskat 1 cm i mått runt höft, navel och midja. Så jag får vara glad att måtten inte går åt fel håll :)

    Lär inte vara under 70 Kg till midsommar( är ju på fredag) men snart kanske släpper de..


    Vad bra att måtten har minskat! Då har du nog byggt upp en del muskler!
    September1518 skrev 2021-06-22 18:02:35 följande:
    Ingen mens på g nu eller? Jag känner så väl igen det där, ofta blir det varannan vecka. Förra veckan gick du ner jättemycket! Tycker du är alldeles för hård mot dig själv. Jag vet också hur svårt det är att inte bli besviken på sig själv och slå ner på sina resultat. Men se tillbaka ett par månader eller mer så ska du se att det rör sig neråt. Ta det resultatet två månader fram i tiden så kanske det känns bättre, hoppas det. Tycker du är jätteduktig!! Men som många många andra, inklusive mig själv är du alldeles för hård mot dig själv! Tyvärr finns risken då att man tappar motivationen helt och ger upp. Tänk långsiktigt, det här fixar du, fortsätt kämpa!

    Ja, jag vet att jag gick ner mycket veckan innan, med det var ju meningen med mina speciell hårda åtgärder under de 4 veckorna ;)


    Ingen aning om jag kommer få mens, den är helt oregelbundet. Sista var för ungefär 5 veckor sedan (tror jag), så teoretisk kan den komma, fast det är sällan att avståndet är under 6 veckor (6 veckor är redan "bra" för mig). Det kändes redan i torsdags och fredags som om jag ska få mens, men ingenting kom, därför antog jag att jag kände mig så pga värmen. Det är väldigt varmt hos mig, 30-35 grader i mer än en vecka nu, och jag har svårt för värmen. Jag har även kollat igår om man kan samla i sig extra vätska pga värmen, och tydligen kan man det och det ska vara ganska vanlig, alltså jag hoppas att det är anledningen. Om min våg mäter kroppsfettet korrekt åtminstona på ett ungefär, har jag gått ner 1kg i fett, det vore ju bra.


    Anonym (Viktigt) skrev 2021-06-23 10:59:33 följande:
    Tycker också vi ska starta en ny tråd efter midsommar. Men vi kanske ska ta fram till höst till att börja med. Nyår kanske är lite för långt fram då risken är att tråden kan dö ut innan dess. Eller vad tror ni?
    Låter som en bra idé! Det är kanske bättre med kortare intervaller, så att tråden inte blir för långt och folk inte blir avskräckat från att delta.
  • Anonym (fet)
    Anonym (Mortill4) skrev 2021-06-25 06:23:51 följande:

    Hej alla! <3

    Ledsen för min långa tystnad, har hänt en del på jobbfronten som tagit min energi och tid (blev överflödig på förra platsen, tömde skåpet där. Fick skriva ny cv när min gamla försvunnit. Söka nya jobb och hittat ett, och börjat jobba denna vecka! :) Om än tillfälligt sådant!)

    Vikten har masat sig neråt och jag ska strax ta ett möte med vågen igen.

    Håll tummarna!! Hoppas komma under 95-strecket nu, vilket var mitt mål till midsommar!

    Fortsättning följer....


    Grattis till jobbet! Hoppas du kommer att trivas där, lycka till Glad
    Anonym (Mortill4) skrev 2021-06-25 06:34:20 följande:

    Jag skrev förresten en text jag tänkte posta här, men har inte hunnit...

    Jag är ju sockerberoende, vilket några av er oxå verkar vara? Så då kan det ju bli så att när man tar bort sockret/slutar döva känslorna med mat, så finner man sig plötsligt i andra konstiga "beroenden" istället. För mig har det blivit bl.a. shopping...

    Här kommer texten jag skrev 7.6:

    Okej, nu blir detta ganska tungt. Men behöver skriva av mig. Känner att detta är grundorsaken till min övervikt så förhoppningsvis kan jag kanske även hjälpa någon annan genom att identifiera mina jobbiga känslor.

    Just nu mår jag inte så bra. Jag känner mig just så där som jag brukar göra när jag tappar kontrollen över maten. Jag försöker stanna upp och ta reda på varför jag vill äta? Jag är ju mätt egentligen.

    Om jag tänker att jag inte ska äta så går tankarna till att sova, spela spel på mobilen / shoppa online, åka till affären och prova sandaler... Skulle väldigt gärna vilja gå ut och springa men är alldeles för trött, har muskelvärk och idag är det dessutom min vilodag (tränade hårt igår).

    Någon som känner igen känslan?

    Provade en bikini topp som jag inte haft på mig sen jag var gravid och förväntade mig att den skulle vara lösare nu. Men såååå besviken jag blev när den var spändare än förra gången jag använde den!! Såg mig i spegeln och kände mig extremt tjock.... Inte kul...

    Min 3,5 årings humör smittar av sig och jag känner mig så trött på att "vakta gränserna", som att allting här hemma är stök och kaos, och att alla människor bråkar och utmanar/provocerar mig... Suck!

    Nu började det regna och åska här. Kanske jag är väderkänslig? XD

    Mannen kom in och sa att jag får åka o prova sandaler så nu sticker jag! :D

    Efter det åkte jag och kom hem (efter flera timmar) med betydligt mer än bara sandaler... Sen upprepades samma scenario ett par gånger till tills jag tvingades sluta (pausa? :))) eftersom min ekonomi var körd i botten och jag shoppade på lånade pengar... (hups...)

    Tack och lov fick jag jobb nu! :D

    Återkommer ännu med viktkurvan...


    Allt som hjälper att göra framsteg i sitt liv (oavsett om det gäller vikter eller något annat) är nog bra. Så om det hjälper dig att skriva ner dina tankar och känslor, fortsätt med det! Det är säkert en bra idé att försöka lista ut vad som orsakar ens dålig beteende.
  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-25 11:57:51 följande:
    Ah juste, klart man vill att det rasar ner snabbt när man drar åt dieten sådär. Hoppas det är vätska. Det blir säkert stor nedgång nästa vecka! :) Fortsätt kämpa!
    Usch, vi ska se hur det blir nästa veckan, jag är redan rädd inför vägningen. Denna veckan blev det vara ett träningspass istället för tre och jag blev vaccinerad igår och bestämde att doktorns order att jag ska skona mig inkluderar glass och chips Flört
    September1518 skrev 2021-06-25 12:13:22 följande:
    Idag var det invägning och jag ligger kvar på 63,5, samma som förra fredagen. Känns väldigt skönt att jag lyckas hålla mig under 63,9 som är målet. Hoppas på att kunna hålla vikten flera veckor till men bara ett par veckor kvar till vecka 12 och det är det viktigaste för mig. Detta är hur jag legat till med vikten sen jag fick veta att jag var gravid.
    v. 19 63,5
    v. 20 63
    v. 21 63,4
    v. 22 63,1
    v. 23 63,6
    v. 24 63,5
    v. 25 63,5

    Väldigt jämnt och bra. Känner mig supernöjd faktiskt! Jag har tränat ett par pass denna vecka, inte så tungt som vanligt, tar det lite lugnt. Även varit ute och gått ett par dagar. Börjar få lite mer kontroll på kosten igen även om det fortfarande är lite väl mycket godsaker. Det rör sig åt rätt håll och det känns bra.
    Bra jobbat!
    Anonym (Mortill4) skrev 2021-06-26 11:36:09 följande:

    Skulle alltså stå "nu lyckades jag springa 4 km nonstop", inte centimeter.... XD XD XD


    Haha, löpning är det värsta jag vet, men 4cm hade tom jag klarat! Skrattande
  • Anonym (fet)

    83,1kg idag - minus 1,2kg jämfört med för förra veckan, 1kg jämfört med för 2 veckor sedan. Jag är ganska lättad, men fortfarande lite besviken att det gick upp förra veckan.
    Om vågen stämmer, ligger kroppsfettet på 36,2% nu, vilket är mer än förra veckan (35,8%), men då har jg gått ner i fett 100g. Men jag läger inte så himla stor vikt på det, det började jag skriva upp enbart för att få ett ungefär värde.

Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till Midsommar.