Det stavas FÖRRÄN
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
Det va inte förrnsh ja upptäkte den här tråden ja blev medveten om problemet så tack ts!
Jag kan förstå att språk och rättstavning är viktigt i en akademisk text men här i ett forum är det inte relevant att vara språkpolis. Språket utvecklas ständigt och nya ord och stavningar tillkommer ständigt då språket anpassas till vår sociala verklighet. Det är fantastiskt och positivt.
Det va inte förrnsh ja upptäkte den här tråden ja blev medveten om problemet så tack ts!
Nä, inte det mest felstavade. Vilken stavning brukar du se på det ordet? Bland de vanligaste är ju molnvärk, i stort sätt, avensjuk, i mon och några till jag inte fattar hur folk får till så fel. Icke att förglömma "dem" när det ska vara "de"- eller åtminstone "dom".
Mej/dej/sej skriver en bekants dotter, trots att hon säger (dialektalt) mi/di/si. Varför skriva fel när man hon ändå inte ens talar så?
Jag får nästan skavsår i ögonen då jag ser det!
Jag förstår inte varför man skriver fel medvetet. Det är väl en sak om man inte kan stava rätt, men att göra som du och helt medvetet stava fel? Nej, obegripligt.
Vissa lustigkurrar roar sig med att skriva orden som de själva uttalar dem, dialektalt. Skulle jag göra det så vore det nog svårt för många att hänga med i svängarna.
Till sist, sej är en fisk.
Min lista kan göras lång men ett axplock:
? Ja istället för jag
? Nä/ne istället för nej
? Igentligen istället för egentligen
? Medans istället för medan. Medans är talspråk
? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.
? Imellan istället för emellan
? Mej/dej istället för mig/dig
Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.
Men du, det är väl bättre att skriva "dom" i stället för att enbart skriva "dem"? Sett många som skriver "dem" på ställen där det skall vara "de".