• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • Glinda från Oz
    NosensPappa skrev 2021-03-18 02:05:34 följande:
    Vet inte om förns kan klassas som felstavning eftersom det kan vara dialektalt.

Värst är alla särskrivningar följt av att å stavas med o, anser jag.
    Dialekter ska inte avspegla sig i skriven svenska däremot är det inte fel att säga så, precis som att det inte är fel att säga dom. 
  • Anonym (.)

Ett jättevanligt språkligt fel som folk gör är att säga/skriva t.ex. "Sluta skrik" istället för "Sluta skrika". Imperativ ska följas av infinitiv och inte ytterligare ett imperativ.

• Virriga Vera
    Anonym (Hitintills) skrev 2021-03-18 06:55:44 följande:

Hitintills :D :D :D :D

Hur vill du stava det då?
  • Linnie
    Anonym (Q) skrev 2021-03-18 02:09:14 följande:

Min lista kan göras lång men ett axplock:

? Ja istället för jag

? Nä/ne istället för nej

? Igentligen istället för egentligen

? Medans istället för medan. Medans är talspråk

? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.

? Imellan istället för emellan

? Mej/dej istället för mig/dig

Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.

Jag skriver mej/dej och har gjort sedan jag gick i första klass, efter diskussion med min lågstadielärare som ansåg att mig/dig var gammalmodigt och skulle fasas ut mer och mer till det mer moderna mej/dej. Klart jag ville vara en modern föregångare som sjuåring, haha. Det har blivit en vana som satt sej fast under följande 30+ år.

Däremot så är det inte ett dugg fel så det kan du stryka från din lista. Det är fullt godkänt av Akademien att skriva så.
  • Linnie
    Virriga Vera skrev 2021-03-18 11:14:58 följande:
    Hur vill du stava det då?
    Jag antar att personen menar att hitintills inte är ett ord och därför bör ersättas med det korrekta hittills.

Men "hitintills" kanske är dialektalt? Inget jag vet något om. 
  • Anonym (Spirou)
    Anonym (Språkpolisen) skrev 2021-03-17 22:33:47 följande:
    förens, förns eller någon annan ruggig version
    Haha, ja det finns många "roliga" felstavningar här
    Jag har lite svårt för folk som ska rätta andra men själva inte klarar av stor bokstav i början av en mening.
  • Anonym (Q)
    Linnie skrev 2021-03-18 12:28:44 följande:

Jag skriver mej/dej och har gjort sedan jag gick i första klass, efter diskussion med min lågstadielärare som ansåg att mig/dig var gammalmodigt och skulle fasas ut mer och mer till det mer moderna mej/dej. Klart jag ville vara en modern föregångare som sjuåring, haha. Det har blivit en vana som satt sej fast under följande 30+ år.

Däremot så är det inte ett dugg fel så det kan du stryka från din lista. Det är fullt godkänt av Akademien att skriva så.

I mina ögon så stör det mig. Jag skulle aldrig skriva mej eller dej. Det svider lite i ögonen. Så jag kommer inte stryka den från min lista.

Men good for you. Fortsätt du med mej/dej/sej. Heja heja!
  • trollhona

TE det stavas TE! Två bokstäver. Borde vara helt omöjligt att misslyckas med, ändå ser man "the" på varannan kaffebutik. 

• Anonym (qwerty)

Värsta jag sett på fl var "min o min killes mamma" som om de hade samma mamma.. inlägget handlade förövrigt om att ts var gravid så det blev lite extra äckligt.

• Anonym (qwerty)
    Miss Skywalker skrev 2021-03-18 10:27:07 följande:
    Man räknar med att de allra flesta är normalbegåvade och fattar endå..
    "ändå" stavar man det
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN