Det stavas FÖRRÄN
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
Ett jättevanligt språkligt fel som folk gör är att säga/skriva t.ex. "Sluta skrik" istället för "Sluta skrika". Imperativ ska följas av infinitiv och inte ytterligare ett imperativ.
Hitintills :D :D :D :D
Min lista kan göras lång men ett axplock:
? Ja istället för jag
? Nä/ne istället för nej
? Igentligen istället för egentligen
? Medans istället för medan. Medans är talspråk
? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.
? Imellan istället för emellan
? Mej/dej istället för mig/dig
Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.
Jag skriver mej/dej och har gjort sedan jag gick i första klass, efter diskussion med min lågstadielärare som ansåg att mig/dig var gammalmodigt och skulle fasas ut mer och mer till det mer moderna mej/dej. Klart jag ville vara en modern föregångare som sjuåring, haha. Det har blivit en vana som satt sej fast under följande 30+ år.
Däremot så är det inte ett dugg fel så det kan du stryka från din lista. Det är fullt godkänt av Akademien att skriva så.
TE det stavas TE! Två bokstäver. Borde vara helt omöjligt att misslyckas med, ändå ser man "the" på varannan kaffebutik.
Värsta jag sett på fl var "min o min killes mamma" som om de hade samma mamma.. inlägget handlade förövrigt om att ts var gravid så det blev lite extra äckligt.