• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2021-03-18 02:09:14 följande:

Min lista kan göras lång men ett axplock:

? Ja istället för jag

? Nä/ne istället för nej

? Igentligen istället för egentligen

? Medans istället för medan. Medans är talspråk

? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.

? Imellan istället för emellan

? Mej/dej istället för mig/dig

Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.

Dom är bättre än felaktigt dem. Jag kan använda de/dem korrekt, men i forum som dessa brukar jag använda dom, eftersom det inte är en formell text. Fast när någon använder de/dem fel, då kan jag vara övertydlig med användningen av de/dem.
  • Mrs Moneybags

Själv är jag lite trött på att folk numera använder ordet egna om både egna, eget och egen. 

Min egna bil. 
    Mitt egna barn.

Istället för:
    Min egen bil.
    Mitt eget barn.

Men det är säkert en sån där förskjutning i ords användning som kommer bli regel så småningom. 

• Anonym (Och)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-18 02:09:14 följande:

Min lista kan göras lång men ett axplock:

? Ja istället för jag

? Nä/ne istället för nej

? Igentligen istället för egentligen

? Medans istället för medan. Medans är talspråk

? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.

? Imellan istället för emellan

? Mej/dej istället för mig/dig

Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.

Klassikern o istället för och platsar in på din lista. Går ju knappt att läsa: han o ja tyckte de va jätte kul med dem ankorna o deras ungar.
  • Miss Skywalker

Att man skriver på ett visst sätt betyder inte att man inte vet hur det stavas. Vissa ord känns bara bättre att skriva. 

• Mrs Moneybags
    Miss Skywalker skrev 2021-03-18 09:38:09 följande:

Att man skriver på ett visst sätt betyder inte att man inte vet hur det stavas. Vissa ord känns bara bättre att skriva. 

Vill man inte bli förstådd då, eller skriver man i så fall mest för sig själv och inte för andra?
  • MammAmma

Mycket har tagits upp redan, mitt bidrag till diskussionen är: våldtäck/våldtäckt - våldtäkt. Och folk som tror att "därav" och "därför" betyder samma sak.

• Miss Skywalker
    Mrs Moneybags skrev 2021-03-18 10:03:51 följande:
    Vill man inte bli förstådd då, eller skriver man i så fall mest för sig själv och inte för andra?
    Man räknar med att de allra flesta är normalbegåvade och fattar endå..
  • Anonym (Störigt ja)

Många som blandar ihop ända och enda. "Vi gick enda dit". Brrrr. Vi gick ÄNDA dit ska det vara.

• Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2021-03-18 08:33:28 följande:

Dom är bättre än felaktigt dem. Jag kan använda de/dem korrekt, men i forum som dessa brukar jag använda dom, eftersom det inte är en formell text. Fast när någon använder de/dem fel, då kan jag vara övertydlig med användningen av de/dem.

Ja, som jag skrev så är det överkomligt när det gäller vänner emellan (jag räknar in forum i detta).
    Anonym (Och) skrev 2021-03-18 09:24:34 följande:

Klassikern o istället för och platsar in på din lista. Går ju knappt att läsa: han o ja tyckte de va jätte kul med dem ankorna o deras ungar.

Verkligen. Hade helt glömt bort "o" istället för "och". Eller "oxå" istället för "också". Eller som du också skrev "de" istället för "det". Finns så många exempel.

Finns så många exempel. Jag kan inte riktigt förstå varför man väljer att skriva så som ditt exempel. Jag skäms lite över att säga att jag dömer folk som skriver på det sättet som, ja, lite dumma. Jag tar helt enkelt folk som skriver någorlunda korrekt mer seriöst.
  • Anonym (Och)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-18 10:52:41 följande:
    Finns så många exempel. Jag kan inte riktigt förstå varför man väljer att skriva så som ditt exempel. Jag skäms lite över att säga att jag dömer folk som skriver på det sättet som, ja, lite dumma. Jag tar helt enkelt folk som skriver någorlunda korrekt mer seriöst.
    Jag håller helt med. 
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN