• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-19 05:46:56 följande:
    Det lät roligt sej är en fisk ha ha
    Jag skriver alltid sig/dig osv även om jag skojade med "skojaren" ovanför och skrev säj istället för sig för så låter det ju när man pratar..
    Men ska jag skriva som vi pratar i stockholm så skulle det låta roligt eller vissa skulle inte förstå -riktig stockholmska - i helgen såg vi en rev som rev en annan rev ha ha
    Det roliga med dialekt är ju att vi talar så olika.
    På Gotland uttalar vi inte sig som "sej/säj" utan som "si".

Det där sista hade jag faktiskt begripit. Glad

Det är inte så att jag pratar på den gamla gotländska dialekten gutamål, men jag förstår det.  
    Så vad säger jag nu?

Nå har dei trid staräuri vart så nå jär dei bar feir kvar sen jär ladingen äntluen här.
  • Anonym (Håhåjaja..)

Förmodligen är jag bara en gammal brakskit som stör mig på stavning och språkbruk.
    Älskar nya ord och uttryck och kryddar ofta mitt talade språk med såväl svordomar, slang och olika dialektala ord och uttryck.
    MEN - jag kan hantera svenska språket i tal och skrift.
    Att tala med varandra är en sak - nyanser och tonfall hjälper till.
    Skriva bör man göra korrekt för att undvika missförstånd - avskyr sär skrivningar, 
    inte kunna skillnad på de/dem (dom), man skriver "jag är så trött på han/hon!!
    Det heter för i helvete honom/henne!!!!
    Tala som du vill men skriv så man begriper!

• Anonym (Jag)

Jag tycker det är skillnad på rena stavfel som vi alla kan råka ut för ibland och när folk konstant skriver fel ord. Tryckfelsnisse kan ju lätt vara i farten så man skriver altid, jah och sånt. Det är acceptabelt i icke formell text. "Det ända jag vill", "dem äter" och liknande får det däremot att skorra i hjärnan! Men så är jag född på stenåldern när vi hade mycket rättstavning i skolan. Min svenskafröken Karin hade ju blivit skogstokig om vi skrivit "dem går" i en uppsats! Nu ser man det till och med i tidningar, på tv och lite varstans. Jag kan faktiskt inte på allvar tro att nån faktiskt pratar så fel så varför skriva så fel?

• Anonym (Min tanke)
    Anonym (Håhåjaja..) skrev 2021-03-19 16:47:02 följande:

Förmodligen är jag bara en gammal brakskit som stör mig på stavning och språkbruk.
    Älskar nya ord och uttryck och kryddar ofta mitt talade språk med såväl svordomar, slang och olika dialektala ord och uttryck.
    MEN - jag kan hantera svenska språket i tal och skrift.
    Att tala med varandra är en sak - nyanser och tonfall hjälper till.
    Skriva bör man göra korrekt för att undvika missförstånd - avskyr sär skrivningar, 
    inte kunna skillnad på de/dem (dom), man skriver "jag är så trött på han/hon!!
    Det heter för i helvete honom/henne!!!!
    Tala som du vill men skriv så man begriper!

Jag har lite svårt för folk som svär, det låter obildat i mitt tycke.
  • Anonym (Håhåjaja..)
    Anonym (Min tanke) skrev 2021-03-19 17:12:37 följande:
    Att kunna anpassa sitt språk efter situationen är ju också att kunna behärska sitt språk.
    Naturligtvis svär jag inte där det inte passar sig!
  • lallew

Jag stör mig när folk skriver 'ända' istället för 'enda' det erkänner jag men jag stör mig mer på språkpoliser som bara ska göra sig märkvärdiga, såna pretentiösa individer har jag svårt för, en blandning av irritation och skämskudde för  deras skull liksom.

• Anonym (.)
    Anonym (Min tanke) skrev 2021-03-19 17:12:37 följande:
    Ok, tack för informationen.
  • erikaABC
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-19 16:37:16 följande:
    Nå har dei trid staräuri vart så nå jär dei bar feir kvar sen jär ladingen äntluen här.
    Vad betyder det?
  • Anonym (Gotlänning)
    erikaABC skrev 2021-03-19 21:50:49 följande:
    Vad betyder det?
    Nu har det tredje bakslaget på våren varit så nu är det bara fyra kvar tills våren äntligien är här.

En staräur är ett bakslag på våren och enligt den gutniska sägnen så kommer det alltid sju staräurar innan det blir vår.
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN