• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • Anonym (oxå språkpolis)

Läser på högskolan och usch så många som skriver detta ord, "förens", i sina arbeten. Precis som "medans" m.m.

Det är väl dock inte så konstigt när vi mer och mer får vår språkkunskap från sociala medier. Här är ett utdrag av inlägg på min Facebook idag (omskrivna men med samma innebörd):

"Till fredags middag blev det kött gryta"

Kommentar på ovanstående: "Va det gott" (ställer alltså fråga utan frågetecken)

"hej. jag letar efter någon som kan..." (börjar med liten bokstav)

"Middag med dem bästa" 

Osv. 

• EnAnonumius
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-19 09:49:06 följande:
    "dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."
    De eller dem är korrekt, inte dom.
    Och "Dom" och "dom" uttalas/betonas olika i TALspråket. Det finns gott om ord som låter/stavas lika men ändå  betonas olika i tal och kan ha olika innebörd beroende på sammanhang. I skriftspråket får man ta dessa ord i kontexten..

Så nej "Dom" är inte bara något man får enbart från dom stolen.  Utan dom är vanligt i talspråk som ersätter "De/Dem", och rekommenderas som ersättare om man inte kan skilja på "De/Dem" i skrift.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-19 16:37:16 följande:
    Det roliga med dialekt är ju att vi talar så olika.
    På Gotland uttalar vi inte sig som "sej/säj" utan som "si".

Det där sista hade jag faktiskt begripit. Glad

Det är inte så att jag pratar på den gamla gotländska dialekten gutamål, men jag förstår det.  
    Så vad säger jag nu?

Nå har dei trid staräuri vart så nå jär dei bar feir kvar sen jär ladingen äntluen här.
    Ha ha ha  NÄ Jag förstod ingenting av vad du skrev - gissar näst sista ordet betyder äntligen??? 
    lallew skrev 2021-03-19 17:36:41 följande:

Jag stör mig när folk skriver 'ända' istället för 'enda' det erkänner jag men jag stör mig mer på språkpoliser som bara ska göra sig märkvärdiga, såna pretentiösa individer har jag svårt för, en blandning av irritation och skämskudde för  deras skull liksom.

Håller med dig totalt!!!
    Anonym (Jag) skrev 2021-03-19 17:07:56 följande:

Jag tycker det är skillnad på rena stavfel som vi alla kan råka ut för ibland och när folk konstant skriver fel ord. Tryckfelsnisse kan ju lätt vara i farten så man skriver altid, jah och sånt. Det är acceptabelt i icke formell text. "Det ända jag vill", "dem äter" och liknande får det däremot att skorra i hjärnan! Men så är jag född på stenåldern när vi hade mycket rättstavning i skolan. Min svenskafröken Karin hade ju blivit skogstokig om vi skrivit "dem går" i en uppsats! Nu ser man det till och med i tidningar, på tv och lite varstans. Jag kan faktiskt inte på allvar tro att nån faktiskt pratar så fel så varför skriva så fel?

Men det ända jag vill är att få stava som jag vill när jag sitter på min enda och titta på reven när dem eter ha ha ha
    Anonym (Fia) skrev 2021-03-18 03:13:21 följande:

Annars är ju "blygläppar" en riktigt rolig, och vanlig på FL, en Skrattande

Ja det lät roligt!!!
    Anonym (Och) skrev 2021-03-19 08:47:45 följande:
    Det var ju verkligen inte svårt att förstå dock... stockholmska brukar väl inte räknas till dom "svåra" dialekterna. 
    Nej det var inte svårt att förstå utan jag menade väl mer att riktig söderslang skulle låta roligt om man skrev det..

Svårt att förstå var väl lite fel av mig att skriva, men nu pratar jag inte riktig söderslang heller så jag kom bara på den där med räven...
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-20 06:48:03 följande:
    Ha ha ha  NÄ Jag förstod ingenting av vad du skrev - gissar näst sista ordet betyder äntligen??? 
    Kopierar mitt svar där jag förklarade. Glad Eller översatte kanske är mer passande.

Nu har det tredje bakslaget på våren varit så nu är det bara fyra kvar tills våren äntligien är här.

En staräur är ett bakslag på våren och enligt den gutniska sägnen så kommer det alltid sju staräurar innan det blir vår. 

Våren heter för övrigt ladingen på gutamål.
  • Anonym (Q)
    Burre skrev 2021-03-20 17:42:38 följande:

Karen lugna ner dig 

Lite nyfiken men kan du förklara hur Ts är en "Karen"?
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN