• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2021-03-19 08:48:35 följande:
    Ja, det är bättre. Men det är ÄNNU bättre att faktiskt lära sig skillnaden på de och dem och inte använda sig av dom alls!
    I formell text och i artiklar kan jag hålla med om..

Men på en plats som ett internetforum (vilket som helst) så kan man ju liksom släppa det lite och uppmuntra folk att använda dom i stället för konsekvent "dem".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Linnie skrev 2021-03-18 12:34:48 följande:
    Jag antar att personen menar att hitintills inte är ett ord och därför bör ersättas med det korrekta hittills.

Men "hitintills" kanske är dialektalt? Inget jag vet något om. 
    Nej det är inte "dialekt" med hitintills.
    Det är ett godkänt stavning och står med i Svenska Akademins Ordbok.
    Så vad du har fått det ifrån att det skulle vara dialekt, kanske du kan svara på?

https://svenska.se/tre/?sok=hitintills&pz=2
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Q)
    EnAnonumius skrev 2021-03-19 08:58:12 följande:
    I formell text och i artiklar kan jag hålla med om..

Men på en plats som ett internetforum (vilket som helst) så kan man ju liksom släppa det lite och uppmuntra folk att använda dom i stället för konsekvent "dem".
    Nu sitter jag inte och är en språkpolis på forum och lägger inte ner någon kraft på att rätta folk som skriver fel (ingen kraft alls faktiskt). Tråden handlar helt enkelt om ett ord folk verkar ha svårt att stava rätt och jag la till ord som jag själv har sett folk misshandla. 

Jag uppmuntrar dock hellre folk att lära sig skillnaden mellan de och dem än att de ska använda sig av dom. Eller i alla fall att lära sig det lilla trixet att ersätta ordet i meningen med "vi/jag" eller "oss/mig". 

"Jag gillar ost" = "De gillar ost"
    "Han gillar inte mig" = "Han gillar inte dem"

Nu menar jag inte att du inte kan skillnaden, men det kanske är någon som läser detta inlägg som inte kan skillnaden och vill lära sig istället för att skriva "dom". 

Lycka till. 
  • Anonym (qwerty)
    EnAnonumius skrev 2021-03-19 08:41:25 följande:
    Men du, det är väl bättre att skriva "dom" i stället för att enbart skriva "dem"? Sett många som skriver "dem" på ställen där det skall vara "de".
    "dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."
    De eller dem är korrekt, inte dom.
  • Limeblad
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-19 09:49:06 följande:

"dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."

De eller dem är korrekt, inte dom.

Du kan ju läsa på SAOL också. Dom är vardagligt på samma sätt som mej och dej. Inget att störa sig på ett forum tycker jag men hade ju reagerat i en tidningsartikel eller liknande.
  • Anonym (qwerty)
    Limeblad skrev 2021-03-19 10:02:02 följande:
    Du kan ju läsa på SAOL också. Dom är vardagligt på samma sätt som mej och dej. Inget att störa sig på ett forum tycker jag men hade ju reagerat i en tidningsartikel eller liknande.
    Fast dej/mej är ju inte heller korrekt. --=-
  • Spucks

Jag älskar sådana trådar - jag har lärt mig svenska som vuxen (bott i Sverige i 6 år och har lämnat landet igen för nästan 7 år sedan) och har inte mycket att göra med språket längre om jag inte läsa/skriva här eller läsa böcker på svenska. Så det är kul för mig att lära mig mer om språket ;)

Fast ärligt talat, när det handlar om exemplen här så visste även jag hur dem stavas, fast jag är inte alltid säkert på de/dem. Och även jag undrar ibland hur folk, som verkar vara uppvuxen in Sverige, kan skriva så fel. Det är inte bara i informella sammanhang som ett forum heller - jag började att plugga till mattelärare en gång och vid ett grupparbete med 4 (eller kanske 5) andra studenter, som ALLA var "native Swedes" fick jag flera gånger rätta stavningen, grammatiken och uttryck. Svaret brukade vara ett skratt och kommentarer som "Hahaha, jag vill ju inte bli lärare i svenska!". Jag tycker sådana attityder är fruktansvärt.

Fast jag är också medlem i en britisk forum och hur dem skriver är annu värre. Inte bara stavningen och grammatiken, men också inlägg som knappt går att läsa för att de inte innehåller en enda interpunktionstecken.

Jag brukar undrar om det är bara lathet eller om de verkligen inte vet hur man skriver korrekt.

Jag skriver alltid så korrekt jag kan i alla sammanhang - oavsett om det är ett forum, ett sms eller en jobbansökning. Jag tror det handlar om respekt för språket generellt.

P.S. Ni är jätte välkomna at rätta mina inlägg - jag vill ju skriva korrekt, så jag är glad om någon påpeka fel!

• Limeblad
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-19 10:12:37 följande:

Fast dej/mej är ju inte heller korrekt. --=-

Vem/vilka/vad bestämmer vad som är korrekt tycker du?
  • Anonym (poo)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-19 04:31:20 följande:
    Du skojade väl nu - eller hur - kul iaf att få lära säj nåt mann redan visteSkrattande
    Du ansträngde dig verkligen för att stava så mycket fel du kunde i den meningen.
  • Anonym (Xter)

Om jag säger/skriver:

"Dom gav han stryk",

Hur tolkar du det då, som att 'han gav dem stryk' eller att 'de gav honom stryk'?

Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN