Det stavas FÖRRÄN
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
"dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."
De eller dem är korrekt, inte dom.
Jag älskar sådana trådar - jag har lärt mig svenska som vuxen (bott i Sverige i 6 år och har lämnat landet igen för nästan 7 år sedan) och har inte mycket att göra med språket längre om jag inte läsa/skriva här eller läsa böcker på svenska. Så det är kul för mig att lära mig mer om språket ;)
Fast ärligt talat, när det handlar om exemplen här så visste även jag hur dem stavas, fast jag är inte alltid säkert på de/dem. Och även jag undrar ibland hur folk, som verkar vara uppvuxen in Sverige, kan skriva så fel. Det är inte bara i informella sammanhang som ett forum heller - jag började att plugga till mattelärare en gång och vid ett grupparbete med 4 (eller kanske 5) andra studenter, som ALLA var "native Swedes" fick jag flera gånger rätta stavningen, grammatiken och uttryck. Svaret brukade vara ett skratt och kommentarer som "Hahaha, jag vill ju inte bli lärare i svenska!". Jag tycker sådana attityder är fruktansvärt.
Fast jag är också medlem i en britisk forum och hur dem skriver är annu värre. Inte bara stavningen och grammatiken, men också inlägg som knappt går att läsa för att de inte innehåller en enda interpunktionstecken.
Jag brukar undrar om det är bara lathet eller om de verkligen inte vet hur man skriver korrekt.
Jag skriver alltid så korrekt jag kan i alla sammanhang - oavsett om det är ett forum, ett sms eller en jobbansökning. Jag tror det handlar om respekt för språket generellt.
P.S. Ni är jätte välkomna at rätta mina inlägg - jag vill ju skriva korrekt, så jag är glad om någon påpeka fel!
Fast dej/mej är ju inte heller korrekt. --=-
Om jag säger/skriver:
"Dom gav han stryk",
Hur tolkar du det då, som att 'han gav dem stryk' eller att 'de gav honom stryk'?