• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • Anonym (qwerty)
    Burre skrev 2021-03-20 17:42:38 följande:

Karen lugna ner dig 

Finns inget mer patetiskt än de som använder "Karen"-uttrycket helt felaktigt.
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-20 22:27:07 följande:
    Finns inget mer patetiskt än de som använder "Karen"-uttrycket helt felaktigt.
    Jo personer som ska rätta vad andra skriver-- och blir så patetiskt upprörda över vad andra skriver eller tycker och speciellt "språkpoliser" som inte ens själva kan stava rätt som TS ha ha som skrev familjeliv - när det stavas Familjeliv eller FamiljeLiv --- Har man inget annat intresse än att rätta stavfel -så kanske man  ska bli en SVENSKALÄRARE...

De e ju va ja tycker sen finns det ju even folk som bara sitter der på sin enda å de enda de gör er och rettar vad andra skriver ha ha ha
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-20 10:29:54 följande:
    Kopierar mitt svar där jag förklarade. Glad Eller översatte kanske är mer passande.

Nu har det tredje bakslaget på våren varit så nu är det bara fyra kvar tills våren äntligien är här.

En staräur är ett bakslag på våren och enligt den gutniska sägnen så kommer det alltid sju staräurar innan det blir vår. 

Våren heter för övrigt ladingen på gutamål.
    Nu ska jag skriva RIKTIG gammal stockholmska -vissa pratar så även nu detta är bara ngr ex..
    Sila tugget.. Hajja´ru klyket..,Klimpen gastar i luskistan..
    Liiite svårare iaf än reven rev en annan rev..ha ha
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 00:37:03 följande:

Jo personer som ska rätta vad andra skriver-- och blir så patetiskt upprörda över vad andra skriver eller tycker och speciellt "språkpoliser" som inte ens själva kan stava rätt som TS ha ha som skrev familjeliv - när det stavas Familjeliv eller FamiljeLiv --- Har man inget annat intresse än att rätta stavfel -så kanske man  ska bli en SVENSKALÄRARE...

De e ju va ja tycker sen finns det ju even folk som bara sitter der på sin enda å de enda de gör er och rettar vad andra skriver ha ha ha

Fast är det inte lite ironiskt att du gnäller och blir upprörd över att det finns språkpoliser? Att man är så lättkränkt och börjar gråta över att någon rättar ens felaktigheter i språket istället för att bara ta till sig det man faktiskt gör fel och tänka att förändring är bra? Eller om man nu inte vill stava annorlunda så behöver man helt enkelt inte ta åt sig?

Jag tycker endast det är positivt med sådana här trådar. Förhoppningsvis sitter det någon eller några där ute i cyberrymden som läser denna tråd och får en aha-upplevelse och tänker: "Ojdå, jag som alltid trott att det stavas förräns" eller "Vilket bra tips på hur man kan tänka kring de/dem".

Är det inte bra att sträva efter att stava korrekt istället för att ta allt så personligt och bli kränkt?
    Anonym (Q) skrev 2021-03-21 01:06:41 följande:
    Fast är det inte lite ironiskt att du gnäller och blir upprörd över att det finns språkpoliser? Att man är så lättkränkt och börjar gråta över att någon rättar ens felaktigheter i språket istället för att bara ta till sig det man faktiskt gör fel och tänka att förändring är bra? Eller om man nu inte vill stava annorlunda så behöver man helt enkelt inte ta åt sig?

Jag tycker endast det är positivt med sådana här trådar. Förhoppningsvis sitter det någon eller några där ute i cyberrymden som läser denna tråd och får en aha-upplevelse och tänker: "Ojdå, jag som alltid trott att det stavas förräns" eller "Vilket bra tips på hur man kan tänka kring de/dem".

Är det inte bra att sträva efter att stava korrekt istället för att ta allt så personligt och bli kränkt?
    Sitter och gråter ha ha ha
    Nej jag tycker det är KUL att diskutera - det är därför jag är med i ett forum och det brukar alltid finnas någon trevlig person man kan utbyta dialekt eller liknande med!!
    Jag har ingenting emot nya uttryck osv...men hur ska det gå då språkpoliser är framme och klagar på ett nytt uttryck som till exempel "en gillar" istället för jag gillar..Nu var bara det ett exempel..
    Sen har jag gått i skolan och kan stava rätt - även om jag/man ibland kan "råka" trycka på fel bokstav..

Alltså det jag skrev sist var ju bara skämt -Hajja´ru klyket???
    Ett uttryck - så visst.fram med fler dialekter och vi kan väl börja skriva på  Engelska också tycker jag, för DET är många som behöver lära sig att skriva..
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 02:01:57 följande:

Sitter och gråter ha ha ha

Nej jag tycker det är KUL att diskutera - det är därför jag är med i ett forum och det brukar alltid finnas någon trevlig person man kan utbyta dialekt eller liknande med!!

Jag har ingenting emot nya uttryck osv...men hur ska det gå då språkpoliser är framme och klagar på ett nytt uttryck som till exempel "en gillar" istället för jag gillar..Nu var bara det ett exempel..

Sen har jag gått i skolan och kan stava rätt - även om jag/man ibland kan "råka" trycka på fel bokstav..

Alltså det jag skrev sist var ju bara skämt -Hajja´ru klyket???

Ett uttryck - så visst.fram med fler dialekter och vi kan väl börja skriva på  Engelska också tycker jag, för DET är många som behöver lära sig att skriva..

Ja, jag tycker du gråter ut. Att du även försöker leka mästrande genom att poängentera felet med att Ts skriver familjeliv istället för Familjeliv, inte för att lära ut utan för att på något sätt trycka ner, är väldigt barnsligt.

Sedan är det sällan man ser någon rätta någon annan här på forumet eller på andra sajter. Det är inte något vanligt förekommande och jag förstår inte riktigt ditt ältande i denna tråd. Tråden handlar om ett ord många stavar fel och Ts belyser detta. Är det inte bra menar du? Ska man inte belysa fel?

Jag hade förstått din upprördhet om Ts hade gått in i en befintlig tråd och börjat rätta alla stavfel; det är bara drygt. Men det gjorde han/hon inte.

Ps. Jag bryr mig inte om dina försök med att vara rolig genom att medvetet skriva som en kratta, oroa dig inte.
    Anonym (Q) skrev 2021-03-21 04:44:11 följande:
    Ja, jag tycker du gråter ut. Att du även försöker leka mästrande genom att poängentera felet med att Ts skriver familjeliv istället för Familjeliv, inte för att lära ut utan för att på något sätt trycka ner, är väldigt barnsligt.

Sedan är det sällan man ser någon rätta någon annan här på forumet eller på andra sajter. Det är inte något vanligt förekommande och jag förstår inte riktigt ditt ältande i denna tråd. Tråden handlar om ett ord många stavar fel och Ts belyser detta. Är det inte bra menar du? Ska man inte belysa fel?

Jag hade förstått din upprördhet om Ts hade gått in i en befintlig tråd och börjat rätta alla stavfel; det är bara drygt. Men det gjorde han/hon inte.

Ps. Jag bryr mig inte om dina försök med att vara rolig genom att medvetet skriva som en kratta, oroa dig inte.
    Nu är det väl ändå du som är upprörd!!!

Jag trodde vi diskuterade svenska och jag skrev att nya uttryck är helt ok eller utbyta dialekter vilket jag tyckte jag var kul med den här tråden - som jag skrev det finns alltid nån som är trevlig..

Nej jag gråter inte ut och oroar mig inte...över en löjlig kommentar..
    Ta din lugnande nu och tagga ner ett par hekto..
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 07:52:08 följande:
    Nu är det väl ändå du som är upprörd!!!

Jag trodde vi diskuterade svenska och jag skrev att nya uttryck är helt ok eller utbyta dialekter vilket jag tyckte jag var kul med den här tråden - som jag skrev det finns alltid nån som är trevlig..

Nej jag gråter inte ut och oroar mig inte...över en löjlig kommentar..
    Ta din lugnande nu och tagga ner ett par hekto..
    Ja, jag är väldigt upprörd. Så upprörd att jag felaktigt använder mig av fler än ett utropstecken. Nej, du verkar inte alls upprörd. Speciellt inte när du gång på gång måste upprepa Ts användning av "familjeliv" - som en trasig skiva.  

Du svarar dock inte på min fråga. Varför är det så fel att Ts "rättar", dvs. startar en tråd om ett ord som folk ofta stavar fel för att belysa att det faktiskt är fel, så att folk faktiskt kan ha möjligheten att lära sig? Varför blir du upprörd över det faktum att det finns språkpoliser. Så pass mycket att du HATAR dessa?
    Anonym (poo) skrev 2021-03-19 10:50:13 följande:
    Du ansträngde dig verkligen för att stava så mycket fel du kunde i den meningen.
    Nej..vadå jag trodde det stavades så, men vi kan ju införa olika dialekter då skulle man ju få lära sig något man inte redan visste--mycket roligare...

Anonym (Q) skrev 2021-03-21 08:02:14 följande:
    Ja, jag är väldigt upprörd. Så upprörd att jag felaktigt använder mig av fler än ett utropstecken. Nej, du verkar inte alls upprörd. Speciellt inte när du gång på gång måste upprepa Ts användning av "familjeliv" - som en trasig skiva.  

Du svarar dock inte på min fråga. Varför är det så fel att Ts "rättar", dvs. startar en tråd om ett ord som folk ofta stavar fel för att belysa att det faktiskt är fel, så att folk faktiskt kan ha möjligheten att lära sig? Varför blir du upprörd över det faktum att det finns språkpoliser. Så pass mycket att du HATAR des
    Varför är det så fel att stava lite fel och jag är inte den enda som tycker det i den här tråden...Om du kollar så är det många som inte heller bryr sig nämnvärt

Det ä inget fel att starta någon tråd..dom kan vara roliga allihop!!!!!!
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN