• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")
    Anonym (Q) skrev 2021-03-21 08:02:14 följande:
    Ja, jag är väldigt upprörd. Så upprörd att jag felaktigt använder mig av fler än ett utropstecken. Nej, du verkar inte alls upprörd. Speciellt inte när du gång på gång måste upprepa Ts användning av "familjeliv" - som en trasig skiva.  

Du svarar dock inte på min fråga. Varför är det så fel att Ts "rättar", dvs. startar en tråd om ett ord som folk ofta stavar fel för att belysa att det faktiskt är fel, så att folk faktiskt kan ha möjligheten att lära sig? Varför blir du upprörd över det faktum att det finns språkpoliser. Så pass mycket att du HATAR dessa?
    Oj nu glömde jag ett r där det står ä - ska ju självklart vara är!!!!!!
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 01:02:31 följande:
    Nu ska jag skriva RIKTIG gammal stockholmska -vissa pratar så även nu detta är bara ngr ex..
    Sila tugget.. Hajja´ru klyket..,Klimpen gastar i luskistan..
    Liiite svårare iaf än reven rev en annan rev..ha ha
    Det där sista går över mitt huvud!
    Vad betyder det?

Här får du en nöt att knäcka!

Dä aind ja sägde va att ja vidd siv te teie.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 10:31:33 följande:

Varför är det så fel att stava lite fel och jag är inte den enda som tycker det i den här tråden...Om du kollar så är det många som inte heller bryr sig nämnvärt

Det ä inget fel att starta någon tråd..dom kan vara roliga allihop!!!!!!

Jadu. Det är fel för att det är just fel, det säger ju sig självt. Jag rättar dock inte folk men tråden handlar inte om språkpoliser och mitt tycke om dem utan om hur man faktiskt stavar till förrän. Det är det tråden handlar om. Du verkar ha någon personlig vendetta gentemot språkpoliser och det finns nog något som ligger till grund för detta. Jag är ledsen att du blivit rättad såpass många gånger att du nu är bitter.
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-21 10:46:46 följande:
    Det där sista går över mitt huvud!
    Vad betyder det?

Här får du en nöt att knäcka!

Dä aind ja sägde va att ja vidd siv te teie.
    Ha ha ja Riktig gammal stockholmska eller söderslang är även svårt för mig att förstå ibland..

Sila tugget =prata mindre, Hajja´ru klyket =förstår du, Klimpen gastar i luskistan=ungen skriker i sängen...

Jag gissar hej vilt nu - De enda jag sa var att jag ville se på tv - ha ha 
  • fgnuzwi1

Jag brukar inte bry mig så mycket om felstavningar, men ett ord om det nu är ett ord som kan vara irriterande är ju 

vadådåra eller vad dåra

Anonym (Q) skrev 2021-03-21 10:51:31 följande:
    Jadu. Det är fel för att det är just fel, det säger ju sig självt. Jag rättar dock inte folk men tråden handlar inte om språkpoliser och mitt tycke om dem utan om hur man faktiskt stavar till förrän. Det är det tråden handlar om. Du verkar ha någon personlig vendetta gentemot språkpoliser och det finns nog något som ligger till grund för detta. Jag är ledsen att du blivit rättad såpass många gånger att du nu är bitter.
    Nej jag har inte blivit rättad över huvud taget i det svenska språket...
    Tvärtom får jag alltid hjälpa andra som inte kan stava och frågar mig hur saker stavas, men jag klagar aldrig på att någon stavar fel...

Däremot har folk jag känner fått klagomål.
    Vilket jag tycker är fel.
    Förresten.
    Jag tyckte då inte att det BARA handlade om FÖRREN i den här tråden.
    Många har skrivit massor med olika ord dom irriterar sig på..

Bra då har jag lärt mig några få nya ord, men det är skillnad på att lära sig NYA ord än att påpeka stavfel om man själv inte kan stava rätt..

Var har jag skrivit att det handlar om språkpoliser?
    Får jag inte ha åsikter som alla andra eller är det bara bittra besserwissers som får ha det.

Sen stavas det inte Jadu utan Ja du och inte heller såpass, det stavas så pass
    Nu har du fått det du ville en språk polis...du som skrev att det var så viktigt med stavning och ett utropstecken osv!
    Förresten.
    Jag tyckte då inte att det BARA handlade om FÖRREN i den här tråden.
    Många har skrivit massor med olika ord dom irriterar sig på..

Bra då har jag lärt mig några få nya ord, men det är skillnad på att lära sig NYA ord än att påpeka stavfel om man själv inte kan stava rätt..

Var har jag skrivit att det handlar om språkpoliser?
    Får jag inte ha åsikter som alla andra eller är det bara bittra besserwissers som får ha det.

Sen stavas det inte Jadu utan Ja du och inte heller såpass, det stavas så pass
    Nu har du fått det du ville en språk polis...du som skrev att det var så viktigt med stavning och ett utropstecken osv!

Nu blev det två likadana meddelanden på raken.
    Det var inte min mening!

Bäst att skriva det så du inte får för dig att jag var upprörd och skickade två stycken med flit.

• Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-22 01:52:25 följande:
    Ha ha ja Riktig gammal stockholmska eller söderslang är även svårt för mig att förstå ibland..

Sila tugget =prata mindre, Hajja´ru klyket =förstår du, Klimpen gastar i luskistan=ungen skriker i sängen...

Jag gissar hej vilt nu - De enda jag sa var att jag ville se på tv - ha ha 
    Haha, den med ungen fattade jag ju verkligen inte!

Du gissade bra, det betyder "det enda jag sa var att jag ville sova till tio".

Återkommer med en ny nöt senare, nu väntar jobbet!
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN