Forum Sömn/Dygnsrytm - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Hur tar man igen långvarig sömnbrist?

    Sön 21 mar 19:53 Läst 0 gånger Totalt 16 svar
    Sön 21 mar 19:53

    Hejsan! Har en fråga om någon är kunnig eller har en teori.

    Min dotter har vaknat varje timma i ett år, så jag har väldig sömnbrist.

    Dom säger att man inte kan sova ikapp sömn, nu kan jag iaf skrapa ihop 4-5timmar sammanhängande sömn, men blir inte piggare.

    Hur lång tid krävs det av sammanhängande sömn för att man ska bli pigg igen tro?

    Har försökt googla men hittar ingenting om hur man ?tar ikapp? så långvarig sömnbrist.

  • Sön 21 mar 20:09 #1

    Fast somnar du inte om igen och på så sätt får ihop sömn. 

  • Sön 21 mar 20:20 #2

    Du kan inte ta ikapp sömnbrist på lång sikt. Det enda som hjälper är att få fler timmar i sträck. Försök sova någon timme dagtid också, be om hjälp med avlastning, kanske någon annan kan ta ut barnet på promenad en timme eller så.

  • Sön 21 mar 20:22 #3 -1

    Av erfarenhet kan jag säga att sex timmar är minimum, sju timmar kan man må rätt bra på och åtta är riktigt bra. Men som småbarnsförälder har man inte alltid den lyxen så det är därför det är viktigt att du försöker sova även dagtid om du kan.

  • Sön 21 mar 20:26 #4

    Hu. Jag vet hur det är.

    Jag har också läst att man inte kan sova ikapp på lång sikt. 4-5 timmar är fortfarande lite men att du får så mycket i sträck är jättebra. Vad jag har förstått är en sömncykel på ca 4 timmar så det innebär att du får både djup- och drömsömn.

    Kan du sova på dagen?

    Det dröjde flera år innan jag fick sova tillräckligt. Man lär sig hantera det.

  • Sön 21 mar 20:31 #5
    Litorina skrev 2021-03-21 20:26:08 följande:

    Hu. Jag vet hur det är.

    Jag har också läst att man inte kan sova ikapp på lång sikt. 4-5 timmar är fortfarande lite men att du får så mycket i sträck är jättebra. Vad jag har förstått är en sömncykel på ca 4 timmar så det innebär att du får både djup- och drömsömn.

    Kan du sova på dagen?

    Det dröjde flera år innan jag fick sova tillräckligt. Man lär sig hantera det.


    Ja det är sjukt tufft... yes jag sover på dagen någon gång oxå men pluggar så kan inte alltid sova. Känner att jag behöver nattlig sömn liksom.

    Funderar mest på hur fasen det funkar, sen när jag får sova igen, om man blir pigg då igen eller hur det fungerar i o med att man inte kan sova ikapp.. är lite orolig över det
  • Sön 21 mar 20:31 #6
    Litorina skrev 2021-03-21 20:26:08 följande:

    Hu. Jag vet hur det är.

    Jag har också läst att man inte kan sova ikapp på lång sikt. 4-5 timmar är fortfarande lite men att du får så mycket i sträck är jättebra. Vad jag har förstått är en sömncykel på ca 4 timmar så det innebär att du får både djup- och drömsömn.

    Kan du sova på dagen?

    Det dröjde flera år innan jag fick sova tillräckligt. Man lär sig hantera det.


    Ja det är sjukt tufft... yes jag sover på dagen någon gång oxå men pluggar så kan inte alltid sova. Känner att jag behöver nattlig sömn liksom.

    Funderar mest på hur fasen det funkar, sen när jag får sova igen, om man blir pigg då igen eller hur det fungerar i o med att man inte kan sova ikapp.. är lite orolig över det
  • Sön 21 mar 20:34 #7

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.

  • Sön 21 mar 20:38 #8
    AMCG skrev 2021-03-21 20:34:12 följande:

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.


    Oj hur många barn har du?har de alltid vaknat så ofta eller vaknar du av dej själv?
  • Sön 21 mar 20:48 #9
    Veritas34 skrev 2021-03-21 20:38:06 följande:

    Oj hur många barn har du?har de alltid vaknat så ofta eller vaknar du av dej själv?


    Två. Men det känns som 10 stycken om nätterna.

    De är väldigt fina barn och har varit enkla bortsett från att de vaknat ofta (och aldrig sov i vagn eller bil). Har testat samsovning, egen säng, samma sovrum men med egna sängar, olika sovrum med olika sängar, nattlampa, ingen nattlampa, napp, ingen napp, alla nallarna i sängen, enbart en nalle i sängen, varm sovrumstemperatur, kall sovrumstemperatur. You name it.
  • Sön 21 mar 20:56 #10
    AMCG skrev 2021-03-21 20:48:42 följande:
    Två. Men det känns som 10 stycken om nätterna.

    De är väldigt fina barn och har varit enkla bortsett från att de vaknat ofta (och aldrig sov i vagn eller bil). Har testat samsovning, egen säng, samma sovrum men med egna sängar, olika sovrum med olika sängar, nattlampa, ingen nattlampa, napp, ingen napp, alla nallarna i sängen, enbart en nalle i sängen, varm sovrumstemperatur, kall sovrumstemperatur. You name it.
    Vår bästa pitch var mättande kalorier direkt innan sömn. Alltså en rejäl vällingflaska/extra snack, för de första timmarna man får sova oavbrutet är mer värda relativt sett.

    Och sen att vi föräldrar vissa veckor delade upp det- min man är kvällspigg, tar uppvak första delen av natten, jag är morgonpigg, tar senare delen av natten.
    Men det går ju inte om man är ensam med barn, förstås.

    Sen ska man vara försiktig med koffein, eftersom det har en halveringstid på 6 timmar och kan påverka sömnen subtilt långt mycket senare än man tror. 
    Jag dricker inte koffeindrycker efter kl 14 på dagen.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sön 21 mar 21:10 #11
    Veritas34 skrev 2021-03-21 20:31:06 följande:
    Ja det är sjukt tufft... yes jag sover på dagen någon gång oxå men pluggar så kan inte alltid sova. Känner att jag behöver nattlig sömn liksom.

    Funderar mest på hur fasen det funkar, sen när jag får sova igen, om man blir pigg då igen eller hur det fungerar i o med att man inte kan sova ikapp.. är lite orolig över det
    Det är klart att du inte kommer att vara trött resten av livet för att du haft sömnbrist när barnet var litet! 
    Det där om att "det inte går att sova ikapp" handlar väl om att man inte kan sova för lite varje vardag, och sova ut på helgen, och tro att det är lika nyttigt som att sova bra varje natt. Man behöver sova bra varje natt...
    Så du behöver inte oroa dig för hur det blir i framtiden. Däremot måste du ju lösa problemet nu. Är du ensamstående?
  • Sön 21 mar 21:31 #12
    AMCG skrev 2021-03-21 20:34:12 följande:

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.


    Precis såhär har vi det hemma sen åtta år tillbaka när vårt äldsta barn föddes. Jag hade svårt att somna efter förlossningen och första månaderna, och sen var det liksom svårt att hitta tillbaka till sömnrytmen när dottern började sova längre sträckor nattetid. Sen fick vi fler barn och då blir det ju att de vaknar om vartannat så en bra natt sover jag kanske tre timmar i sträck en gång, och sen är det uppvak varje eller varannan timme resten av natten.

    Jag är urtrött, MEN, jag har ändå märkt att jag klarar mig förvånansvärt bra på den katastrofala sömn som jag får. Det är inte så att jag håller på att gå under på något vis. Maken sover bättre så han känner inte att han behöver ta igen sömn dagtid men min räddning är att sova en timme eller två varje dag, för att inte vara så trött dagtid. När man sover för lite på natten så kan man unna sig dagsömnen, jag upplever inte att jag är mindre sömnig kvällstid när jag sover på dagen.

    Jag har också läst det där om att man är i obalans barnets första sju år. Intressant.

    Till dig TS så vill jag säga samma sak som Kodia skriver ovan, var inte orolig för att sömnbristen kommer göra dig trött resten av livet. Det är inte det man menar. När du väl får sova ordentligt igen så kommer du bli omedelbart piggare. Sen beror det förstås på när ditt barn börjar sova bättre, så ni måste ju lösa situationen här och nu. Men du kommer inte lida någon långvarig skada av att du sover dåligt nu.
  • Sön 21 mar 21:44 #13
    AMCG skrev 2021-03-21 20:34:12 följande:

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.


    Till dig fellow förälder med långvarig sömnbrist vill jag bara tipsa om mina bästa knep när jag vaknar varje eller varannan timme. Jag har börjat läsa bok på iphonen med nattläge på. Då är skärmen svart och texten vit så att man får så lite ljus som möjligt i ögonen. Jag läser samma böcker om och om igen så att det inte är någonting nytt, utan bara en trygg upprepning. Det är mycket lättare att somna efter någon/några sidor läsning än om jag ligger vaken och börjar tänka på olika saker.

    Ett annat knep som funkar för mig är att ligga på spikmatta. Då somnar jag om efter tio minuter oavsett om jag är trött eller ej. Jag somnar på spikmattan och tar bort den nästa gång jag vaknar. Det funkar såklart inte första tiden man använder den men man härdas vartefter ;)

    Sen är det en smaksak, och kanske inget för alla, men jag sover med tyngdtäcke, och det har minskat mina uppvak när barnen inte väcker mig väldigt mycket. Jag har också mycket lättare att somna om med tyngdtäcket. Jag var väldigt varm när jag fick tillbaka min mens efter min sista graviditet för några månader sen, och då kunde jag inte sova med tyngdtäcket, och märkte direkt hur svårt det var att somna om utan det.
  • Sön 21 mar 21:51 #14

    Man försöker stå ut tills barnet/barnen är tonåringar och sover till kl.15.00. Nä, skämt åsido... Man gör det bästa av det. Sover när barnet sover eller åtminstone vilar. Tar en kopp kaffe, pappan får ta nåt lekpass så man får vila, man prioriterar bort allt onödigt och gör helst inte sånt som kräver totalt tiptop hjärnkapacitet. Käkar d-vitamin, smörjer in sig med antirynk och tar en promenad i det vackra vårvädret. Man överlever! Ibland fattar jag inte hur jag ens gjorde det första 5 månaderna av min lille hnb:ares liv när jag sov 2-3 timmar per dygn, men på nåt sätt går det. och det blir bättre med tiden också. 

  • Sön 21 mar 21:51 #15

    Jodå man kan bli pigg igen. Har fyra barn varav 2 sovit fruktansvärt dåligt länge. De vaknade först flera gånger i timmen i ett halvår och sen blev det bättre men ändå många uppvak.

    Med yngsta så blev jag helt dum i huvudet. Glömde vid ett tillfälle bort vad rött betydde på trafikljuset (jag körde alltså inte jag stod still och funderade). Kom inte ihåg om jag var påväg hem eller inte och såna saker.

    Hon fyller snart 11 och det är många år sen och jag är pigg sen länge.

  • Mån 22 mar 11:04 #16
    Veritas34 skrev 2021-03-21 20:31:06 följande:
    Ja det är sjukt tufft... yes jag sover på dagen någon gång oxå men pluggar så kan inte alltid sova. Känner att jag behöver nattlig sömn liksom.

    Funderar mest på hur fasen det funkar, sen när jag får sova igen, om man blir pigg då igen eller hur det fungerar i o med att man inte kan sova ikapp.. är lite orolig över det
    Du blir pigg igen när du får börja sova längre. 

    Det där med att man inte kan sova ikapp handlar om att du inte kan sova lite hela veckorna och sedan länge på helgerna och att sömnen på totalen då skulle bli bra genom att ha det som "strategi". Inte att en periods sömnbrist på något sätt påverkar dig under en lång tid även när du börjar sova bra igen. 
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll