• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Anonym (lite halvt)
    helle88 skrev 2021-04-29 10:30:49 följande:

Hej! jag har hängt runt här i BIM-trådarna ett tag men började tröttna på att skriva upp mig på listor eftersom det känns så deppigt nu när vi har försökt så extremt länge. Har tappat räkningen, men tror vi kan va på försök 24-25 nu? tog ut min spiral i oktober 2019 och inget har hänt, vi har gjort en utredning som visar att inget är fel och det är bara att fortsätta. blablabla. Mitt dilemma är att de allra flesta av mina kompisar är gravida eller har barn. Jag skojar inte utan det kommer födas sju bebisar i kompisgänget den här våren/sommaren/hösten. Min bästa kompis ska ha barn i juli. Och nu har en annan nära kompis till min bästis hört av sig till mig och vill styra upp en babyshower. instinktivt vill jag inte gå på någon babyshower och jag vill inte anordna den. särskilt inte eftersom jag kommer vara den enda där som inte är gravid eller som har barn. och det naturliga samtalsämnet på en babyshower är ju barn och graviditet och jag är rädd att det kommer bli för jobbigt för mig att hålla god min i flera timmar när alla andra har en gemenskap och pratar om hur fantastiskt det ska bli att alla är föräldralediga samtidigt osv osv. Men jag vill ju att min bästis ska få en babyshower liksom! hon är värd det! och det känns konstigt att som bästa kompis inte vara med och fira? så missunsamt liksom! Ska jag plåga mig igenom detta eller säga som det är till hon som hört av sig att jag inte VILL??

Det låter verkligen tufft. :( Jag känner igen det där med att alla andra redan har barn. Har du möjlighet att prata med din bästa vän om hur du känner? Kanske kan du ha ett eget litet firande för henne? Jag förstår verkligen att en baby shower kan trigga himla jobbiga känslor i en. Jag har varit i liknande situationer några gånger, och då har jag fått fråga mig själv vilket jag tycker känns jobbigast: att vara där och känna mig lite som den udda personen, eller att inte fira den här personen. Svaren har varit olika beroende på var i livet jag har varit själv, och vem det är som ska firas. 
  • MAKL

Hej! jag har hängt runt här i BIM-trådarna ett tag men började tröttna på att skriva upp mig på listor eftersom det känns så deppigt nu när vi har försökt så extremt länge. Har tappat räkningen, men tror vi kan va på försök 24-25 nu? tog ut min spiral i oktober 2019 och inget har hänt, vi har gjort en utredning som visar att inget är fel och det är bara att fortsätta. blablabla. Mitt dilemma är att de allra flesta av mina kompisar är gravida eller har barn. Jag skojar inte utan det kommer födas sju bebisar i kompisgänget den här våren/sommaren/hösten. Min bästa kompis ska ha barn i juli. Och nu har en annan nära kompis till min bästis hört av sig till mig och vill styra upp en babyshower. instinktivt vill jag inte gå på någon babyshower och jag vill inte anordna den. särskilt inte eftersom jag kommer vara den enda där som inte är gravid eller som har barn. och det naturliga samtalsämnet på en babyshower är ju barn och graviditet och jag är rädd att det kommer bli för jobbigt för mig att hålla god min i flera timmar när alla andra har en gemenskap och pratar om hur fantastiskt det ska bli att alla är föräldralediga samtidigt osv osv. Men jag vill ju att min bästis ska få en babyshower liksom! hon är värd det! och det känns konstigt att som bästa kompis inte vara med och fira? så missunsamt liksom! Ska jag plåga mig igenom detta eller säga som det är till hon som hört av sig att jag inte VILL??

Jag förstår precis hur du känner det. Min kusin har nyss fått sitt första barn och det anordnades en slags babyshower för henne i vintras (pga covid vart det bara en stor present från oss alla som skulle ha varit med, sen skickades det kort på när hon fick presenten). Men det var nog så jobbigt att se och vara med och bestämma allt som skulle vara med i presenten osv.

Jag tycker du ska säga som det är att du inte kommer orka med att planera en babyshower. Om du inte vill berätta varför så säg bara att det är så mycket nu. Sen när väl babyshowern är så kanske du inte behöver vara med så länge. Och samma där antingen så säger du att du har så mycket att stå i så du inte kan stanna så länge eller så berättar du precis som det är för din bästis. Hon kommer säkert förstå att det är väldigt jobbigt för dig att närvara om hon vet vad du kämpar med just nu.
  • Vickan31

Ååh vad jobbigt! Jag förstår verkligen dilemmat och de splittrade känslorna. Går det inte att "skylla" på corona, så att ni antingen bara gör något mindre eller skickar presenter och lite gott, alternativt säger att ni firar längre fram när bebisen kommit och pandemin är över? Jag tror att många har förståelse för att man inte vill dra ihop fysiska träffar nu pga smittorisk, och om inte kanske du kan säga som det är att det inte passar så bra för dig just nu? Lycka till! <3 
  • Link92

Jag plockade ut spiralen i juni 2019 så jag vet hur det känns. Vi har dock ett tidigt missfall i november/december 20 bakom oss, men det gör det inte enklare.. SÅ många kompisar har blivit gravida och fått barn också, en del som blev gravida när vi började försöka ska snart ha sitt andra nu.

Nyfiken på hur ni blivit bemötta om vården. Vi har också gjort en utredning "som såg superbra ut" och fått höra att vi får remiss till IVF i februari -22 (när jag fyller 30) men tills dess är det egna försök. Hur ser det ut för er?

Angående babyshower är det svårt att ge tips. Jag är all for att berätta om den sits man är i för det är det enda som dämpar min ångest. Så jag hade berättat det för kompisen och planeraren och kört på, men det betyder inte att det är rätt att göra så för dig <3
  • Emmalucy
    Msofie skrev 2021-04-29 09:26:15 följande:
    Precis, det vore en annan sak om hon informerade om att gränsen finns, varför det är så mm. Men att antyda att det är mitt fel i ett sådant känsligt läge som man är i, är sjukt okänsligt!

Blir så ledsen för personer som har hormonrubbning osv som har svårt att gå ner i vikt och därför inte får IVF genom landsting och inte har råd att få privat. Tycker verkligen de borde se över BMI gränsen för den måste bara sjukt låg.
    Beklagar att de har inte hanterat det på ett känsligt sätt :( som du säger så kan de ha berättat om gränsen, men jag tror att många som jobbar i vården saknar eller har tappat sin mänskligheten :/ jag tror tyvärr att dem kommer att hitta på varenda möjliga sätt för att undvika att hjälpa. Jag fick gå genom värdelösa ?behandlingar? (spolning trots att inget var blockat, polypborttagning som kirurgen sa efteråt att det var inte värt ingreppet eftersom de var såååå små) och bara ett recept på progesteron när jag gnällde om det. Fick höra många gånger hur livmoderslimhinnans tjoklek spelar ingen roll, men samtidigt så måste man ha en viss tjoklek för att IVF ska genomföras... Snark. Skulle jag var dig skulle jag förvänta mig liknande nivåer ?hjälp? fortsättningsvis.... :( kram!

Link92 skrev 2021-04-29 10:12:48 följande:
    Ja verkligen! Jag skulle absolut plugga klart (fem år) och sedan ha jobbat två år innan vi började försöka. Känns ju sjukt ovärt nu, men jag hade knappt hört om infertilitet innan, förutom hos de som föds med kända "defekter".

Och visst, vi kommer absolut att köpa hus någon gång ändå för att vi vill bo så, och kanske utanför stan för att det är trivsamt, men som läget är nu skulle vi ändå behöva spara lite till.

Vi har som sagt en utlandsresa planerad till jul (om Covid tillåter) för att vi inte längre orkar tänka "men tänk om jag är gravid!". Det går ju boka av resor, och är vi inte gravida då så har vi iallafall något trevligt att se fram emot :) blir det IVF i februari får jag se resan som en skön D-vitaminsuppladdning inför det.

Så planerade jag lite med exet, måste ha si och såhär fixat innan vi började... och där var vi efter 3års försök, utan en graviditet :( nu pluggar jag och jag vägrar att ?planera så du slutar skolan och gå på föräldraledighet? (tur nu eftersom jag och nya killen är på vårt 5:e försök redan) inget är värt att vänta på :) nu har jag lite annorlunda sits eftersom nya partnern har 2 barn så jag är bonusmamma varannan vecka (som har varit extremt svårt men ännu tuffare nu när vi försöker få en egen bebis) men vi bor i en 4:a och tänker att barn tar inte mycket plats den första åren, så det finns gott om tid att köpa hus :) Men för din semester planer ser det super smart ut! :) en semester precis innan IVF låter verkligen värt! Såklart hoppas man på att avboka den men som du säger så blir det tröttsamt att ?tänk om? hela tiden och så blir man utan både barn och det man undvikit ifall att. <3

Hej! Om du inte vill berätta din historia så är det svårare, men kanske någon i gänget du kan tänka dig berätta? Inte många av oss som vill gå ut med infon om våra ?struggles? men det blir oftast en lättnad att inte behöva ljuga om det hela tiden. De kommer förstå att det är för jobbigt, men om du bara säger att det är mycket på g just nu kan det se ut som lite självisk eftersom de inte vet hela sanningen. Jag vågade stå på mig om sånna saker, och det blev lättare för mig när folk visste så jag fick behålla min sanity lite längre ;) gör det som känns bra för dig och inte det som andra vill. Livet är för kort för att bli ledsen så att någon annan kan må bra. Kram!

Linneado skrev 2021-04-29 10:22:44 följande:

Hej!

Lägger till mig själv här. Första riktiga försöket för oss. Kör via NC och har ägglossning nästa vecka, ska bli kul!

Hej och välkommen! :) har du haft någon preventivmedel innan, eller känner du till dina cyklar? Det kan bli väldigt annorlunda i början när man inte har den bästa koll på äl osv :) tempar du och/eller använda äl stickor?

• helle88
    Link92 skrev 2021-04-29 13:52:28 följande:
    Jag plockade ut spiralen i juni 2019 så jag vet hur det känns. Vi har dock ett tidigt missfall i november/december 20 bakom oss, men det gör det inte enklare.. SÅ många kompisar har blivit gravida och fått barn också, en del som blev gravida när vi började försöka ska snart ha sitt andra nu.

Nyfiken på hur ni blivit bemötta om vården. Vi har också gjort en utredning "som såg superbra ut" och fått höra att vi får remiss till IVF i februari -22 (när jag fyller 30) men tills dess är det egna försök. Hur ser det ut för er?

Angående babyshower är det svårt att ge tips. Jag är all for att berätta om den sits man är i för det är det enda som dämpar min ångest. Så jag hade berättat det för kompisen och planeraren och kört på, men det betyder inte att det är rätt att göra så för dig <3
    Vi har fått beskedet att vi får remiss till IVF när vi försökt i två år - så det blir ju oktober/november för oss. vi är över 30 år båda två. Men det betyder ju inte att vi får börja med ivf i oktober/november utifrån att det är kö också, hur lång tid det tar från remiss till att man börjar vet jag inte... men jag och min kille lutar faktiskt åt att göra ivf privat i väntan på den offentliga vården. Jag är 32 nu och det är väl varken ungt eller gammalt, men jag är så stressad och mår så dåligt att jag inte tror att jag kan vänta till i vinter och må såhär dåligt under tiden. till vintern hinner jag fylla 33 och min kille 37 och vi vill ju gärna ha flera barn liksom, så vi känner väl också att vi har tiden emot oss litegrann. men ja, tills vi har bestämt oss för om vi ska göra ivf-försök privat är det ju bara att kämpa på hemma. verkar inte finnas några alternativ eller andra typer av behandlingar förutom IVF när det är oförklarlig barnlöshet.

Jag funderar vidare på den där babyshowern <3 jag tror också att det är bäst att vara så öppen som möjligt. min bästa kompis, eller ja, alla mina kompisar vet mer eller mindre detaljerat om att vi försöker och att det inte går så bra. och de har oftast respekten att inte slänga fram för mycket barn och graviditetssnack när jag är med. men jag undviker också att träffa två gravida kompisar samtidigt. men just på en babyshower ställs det liksom lite på sin spets. oh well. vi får se hur jag gör. 
  • helle88
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-29 10:37:58 följande:
    Det låter verkligen tufft. :( Jag känner igen det där med att alla andra redan har barn. Har du möjlighet att prata med din bästa vän om hur du känner? Kanske kan du ha ett eget litet firande för henne? Jag förstår verkligen att en baby shower kan trigga himla jobbiga känslor i en. Jag har varit i liknande situationer några gånger, och då har jag fått fråga mig själv vilket jag tycker känns jobbigast: att vara där och känna mig lite som den udda personen, eller att inte fira den här personen. Svaren har varit olika beroende på var i livet jag har varit själv, och vem det är som ska firas. 
    Vickan31 skrev 2021-04-29 11:02:27 följande:
    Ååh vad jobbigt! Jag förstår verkligen dilemmat och de splittrade känslorna. Går det inte att "skylla" på corona, så att ni antingen bara gör något mindre eller skickar presenter och lite gott, alternativt säger att ni firar längre fram när bebisen kommit och pandemin är över? Jag tror att många har förståelse för att man inte vill dra ihop fysiska träffar nu pga smittorisk, och om inte kanske du kan säga som det är att det inte passar så bra för dig just nu? Lycka till! <3 
    ja tanken är ju såklart att det ska vara coronaanpassat utomhus, men vi får se. min kompis som är gravid vet redan om min situation och hon förväntar sig nog inte att jag ska styra upp en babyshower.. men det är väl att det känns lite jobbigt att berätta för hon som jag inte känner så bra som vill planera ihop med mig.. men jag funderar vidare och lurar på om jag kanske kan vara med och planera och fixa inför, och så får jag väl bli "sjuk" om det känns för jobbigt att vara med just den dagen. Man har ju bättre och sämre dagar när man kämpar på med ofrivillig barnlöshet. i bästa fall blir jag gravid nu den här månaden och då är det ju inget problem längre. 

• Link92
    helle88 skrev 2021-04-29 15:59:49 följande:

Vi har fått beskedet att vi får remiss till IVF när vi försökt i två år - så det blir ju oktober/november för oss. vi är över 30 år båda två. Men det betyder ju inte att vi får börja med ivf i oktober/november utifrån att det är kö också, hur lång tid det tar från remiss till att man börjar vet jag inte... men jag och min kille lutar faktiskt åt att göra ivf privat i väntan på den offentliga vården. Jag är 32 nu och det är väl varken ungt eller gammalt, men jag är så stressad och mår så dåligt att jag inte tror att jag kan vänta till i vinter och må såhär dåligt under tiden. till vintern hinner jag fylla 33 och min kille 37 och vi vill ju gärna ha flera barn liksom, så vi känner väl också att vi har tiden emot oss litegrann. men ja, tills vi har bestämt oss för om vi ska göra ivf-försök privat är det ju bara att kämpa på hemma. verkar inte finnas några alternativ eller andra typer av behandlingar förutom IVF när det är oförklarlig barnlöshet.

Jag funderar vidare på den där babyshowern <3 jag tror också att det är bäst att vara så öppen som möjligt. min bästa kompis, eller ja, alla mina kompisar vet mer eller mindre detaljerat om att vi försöker och att det inte går så bra. och de har oftast respekten att inte slänga fram för mycket barn och graviditetssnack när jag är med. men jag undviker också att träffa två gravida kompisar samtidigt. men just på en babyshower ställs det liksom lite på sin spets. oh well. vi får se hur jag gör. 

Ja det där med två år har jag hört från andra också, men jag verkar vara den enda som måste vänta tills jag blivit 30. Det känns konstigt att vänta på att jag och äggen ska bli ännu äldre liksom..tar det sig inte nu ska jag nog be kliniken ringa upp och förklara sig.. är det väntetid kanske de kan skicka en remiss nu när vi försökt två år. Blä det är så jobbigt att man både ska vänta på sina cykler, på vården och allting känns det som. Och att IVF presenteras som den enda lösningen tycker jag är märkligt. De borde kunna kolla lite mer på typ äggkvalitet kan man tycka? Men vad vet jag.

Det dryga här i Västerbotten är att de remisser man får via sjukvården går till samma privata klinik som vi annars skulle betala för, så jag antar att väntetiden blir detsamma oavsett..

Jamen vi hoppas på graviditet!! :) Tänk vad mycket lättare livet kommer bli då :) jag har BIM i dagarna så tänkte testa imorgon bitti, är ÄL+11-13 nåt sånt då. Har en bra känsla, men det har man ju haft förr och blivit besviken.
  • Micaelaaa
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-29 08:20:41 följande:

Är det fler än jag som har funderingar kring framtida boende och så? Jag och min sambo letar hus, men samtidigt blir jag rädd att vi ska stå där med ett hus och så kanske vi inte kan få barn. En del av mig vill vänta och se om vi ens kan få barn innan vi slår till, men en annan del (lite fånig och "andlig" kanske) tänker att ett hus kanske snarare hjälper till att få det där barnet på något sätt. Hur tänker/har ni tänkt kring sånt här?

Jag och min sambo började leta hus redan nån månad innan vi aktivt började försöka med barn. Vi hade ju börjat prata om barn och kände att vi då ville bo i hus. Sen är vi båda rätt trötta på att bo i lägenhet. Så egentligen letar vi inte hus bara för att vi försöker skaffa barn utan också av andra anledningar. Jag vill tex skaffa hund och med våra jobb funkar det inte att bo i lägenhet då.

När vi sen hade börjat försöka så kände jag lite stress över att vi inte hittade nått. Jag trodde ju att jag skulle bli gravid ganska snabbt och kände att om huset skulle behöva renoveras så ville jag ha gjort det färdigt innan bebis skulle komma. Vi har fortfarande inte hittat något vi gillar. Men just nu känner jag egentligen ingen stress över det. Inbillar mig att det kanske kommer ta ett bra tag till innan vi lyckas, plus att vi redan bor i en rätt stor trea så det hade ju inte varit något problem att bo kvar här med en liten ett tag.

Men jag förstår vad du menar med att ett hus kanske skulle hjälpa till att få det efterlängtade barnet. Man har ju läst om många som köpt hus, skaffat hund eller liknande och helt plötsligt blivit gravida! Sen är det ju omöjligt att säga om det beror på det eller om det bara var en tillfällighet att det gick just då!
  • Msofie
    Link92 skrev 2021-04-29 16:32:03 följande:

Ja det där med två år har jag hört från andra också, men jag verkar vara den enda som måste vänta tills jag blivit 30. Det känns konstigt att vänta på att jag och äggen ska bli ännu äldre liksom..tar det sig inte nu ska jag nog be kliniken ringa upp och förklara sig.. är det väntetid kanske de kan skicka en remiss nu när vi försökt två år. Blä det är så jobbigt att man både ska vänta på sina cykler, på vården och allting känns det som. Och att IVF presenteras som den enda lösningen tycker jag är märkligt. De borde kunna kolla lite mer på typ äggkvalitet kan man tycka? Men vad vet jag.

Det dryga här i Västerbotten är att de remisser man får via sjukvården går till samma privata klinik som vi annars skulle betala för, så jag antar att väntetiden blir detsamma oavsett..

Jamen vi hoppas på graviditet!! :) Tänk vad mycket lättare livet kommer bli då :) jag har BIM i dagarna så tänkte testa imorgon bitti, är ÄL+11-13 nåt sånt då. Har en bra känsla, men det har man ju haft förr och blivit besviken.

Så konstigt med 30 års gränsen tycker jag!! Jag bor i Skåne och här har vi gräns på 25 år. Fick veta att efter man försökt i två år skickas remiss, sedan tar det tre månader för att få läkarbesök, sedan kötid på 6-12 månader. Aldrig att jag väntar så länge (nu har vi ekonomiska möjligheter att få privat)
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet