• Hoppas2022

BIM Juni

Nu hoppas vi på många gravida i juni!

Jag är inne på tredje försöket och hoppas på att det blir tredje gången gillt för vår del!

Välkomna och Lycka till!!!

• Svar på tråden BIM Juni
  • Anonym (MajaMaja)

Hej alla!

Jag och min man försöker också bli gravida. Jag är 30 år.

Först tyckte jag att försöka bli gravid skulle vara så kul och en häftig ny del av livet.. men nu känner jag mig irriterad bara, jag vill ju att det ska gå FORT nu när vi väl har börjat försöka. En dag utan ett positivt test är en dag för mycket (jag har inte ens tagit ett graviditetstest än, så jag vet att jag är orimlig). Jag fattar att det är orimligt, men jag har den här mindre bra sidan hos mig att jag inte har något tålamod, tror det grundar sig i rädsla att misslyckas för jag tar "misslyckanden" i saker jag siktar mot som ett direktmisslyckande av hela min existens ---> statiskt mindset helt enkelt i vissa kategorier... Det känns som att blir jag inte gravid direkt så betyder det att min kropp inte är fantastisk och då blir jag "mindre värd/mindre bra" i mina ögon. 
    Usch jag ser hur sjukt det här låter när jag läser vad jag skriver..............

Vi har iaf försökt 1 gång nu i maj, jag fick en glad gubbe på ägglossningstestet den 14e maj och då slutade jag testa. Vi hade bara sex den dagen och sen inget mer efter det. Annars hade vi några gånger innan också.

Min man slutade kunna komma efter den 14e, tror han kände pressen på att jag verkade ha ägglossning och så...  så vi lyckades bara få in en gång där. Och det här gör mig också frustrerad, tänk om det fortsätter vara såhär att han blir stressad?! 

Men men... Jag har en fråga angående BIM. Hur vet jag egentligen när BIM är om jag inte vet exakt när ägglossningen inträffade? CB testet visade bara en glad gubbe då, det betyder kanske inte att det hände just då utan eventuellt 2 dagar efter? Måste man veta exakt när ägget lossat så att man ska räkna ut BIM? Och vad är egentligen BIM? Har sett att folk skriver BIM - 5 eller BIM + 2, vad innebär detta?

Dock har jag mina PMS symtom nu.. så jag kommer nog få min mens denna månad och får väl sikta på att försöka i juni igen! 

Nu har jag verkligen berättat min livshistoria känns det som........ men jag behöver en plats att skriva av mig tillsammans med andra som vill samma sak = att bli gravida. Känns enklare här, vill ju inte vara den som inte kan sluta prata om att bli gravid/olika symtom jag får för mig att jag har osv osv osv...

• Viola94

Hoppar in här också, håller tummarna för oss alla!

1/6 Clearmoon, 27 år (2a försöket)

1/6 StoraMy, 33 år (1a försöket)

2/6 Syren93, 27 år (3e försöket, 1 missfall)

2/6 Anonym(Ilse), 34 år (3e försöket)

3/6 Wave Mother, 37 år (2a försöket)

4/6 Hoppas2022, 37 år (3e försöket)

4/6 Längtarefterdig, 33 år (3e försöket, 1 missfall)

5/6 Mamma8212 38 år (1 försöket)

5/6 MBL1712, 35 år (1a försöket)

5/6 E, 28 år (första försöket - första barnet)

6/6 Elin11989, 31 år (2a försöket

7/6 Hallonglass91, 29 år (3e försöket, 1 missfall)

7/6 mangelica, 29 år (1a riktiga försöket, barn nr 6)

8/6 DrLavernius, 27 år (2a försöket, första barnet)

8/6 Ugglans, 23 år (1a försöket, andra barnet)

11/6 Viola94, 27 år (1a försöket, första barnet)

13/6 muffins88, 33 år (2:a försöket)

15/6 Rårakan, 36 år (2a försöket, barn nr 3)

20/6 senapp, 33 år (3:e försöket, 1 MA)

24/6, lidhu, 27 år (2:a försöket, 1 missfall)

27/6 ElinVanessa12, 27 år (1a försöket, första barnet)

• Anonym (Ilse)
    Anonym (MajaMaja) skrev 2021-05-25 10:52:58 följande:

Hej alla!

Först tyckte jag att försöka bli gravid skulle vara så kul och en häftig ny del av livet.. men nu känner jag mig irriterad bara, jag vill ju att det ska gå FORT nu när vi väl har börjat försöka. En dag utan ett positivt test är en dag för mycket (jag har inte ens tagit ett graviditetstest än, så jag vet att jag är orimlig). Jag fattar att det är orimligt, men jag har den här mindre bra sidan hos mig att jag inte har något tålamod, tror det grundar sig i rädsla att misslyckas för jag tar "misslyckanden" i saker jag siktar mot som ett direktmisslyckande av hela min existens ---> statiskt mindset helt enkelt i vissa kategorier... Det känns som att blir jag inte gravid direkt så betyder det att min kropp inte är fantastisk och då blir jag "mindre värd/mindre bra" i mina ögon. 

Usch jag ser hur sjukt det här låter när jag läser vad jag skriver..............

Vi har iaf försökt 1 gång nu i maj, jag fick en glad gubbe på ägglossningstestet den 14e maj och då slutade jag testa. Vi hade bara sex den dagen och sen inget mer efter det. Annars hade vi några gånger innan också.

Min man slutade kunna komma efter den 14e, tror han kände pressen på att jag verkade ha ägglossning och så...  så vi lyckades bara få in en gång där. Och det här gör mig också frustrerad, tänk om det fortsätter vara såhär att han blir stressad?! 

Men men... Jag har en fråga angående BIM. Hur vet jag egentligen när BIM är om jag inte vet exakt när ägglossningen inträffade? CB testet visade bara en glad gubbe då, det betyder kanske inte att det hände just då utan eventuellt 2 dagar efter? Måste man veta exakt när ägget lossat så att man ska räkna ut BIM? Och vad är egentligen BIM? Har sett att folk skriver BIM - 5 eller BIM + 2, vad innebär detta?

Dock har jag mina PMS symtom nu.. så jag kommer nog få min mens denna månad och får väl sikta på att försöka i juni igen! 

Nu har jag verkligen berättat min livshistoria känns det som........ men jag behöver en plats att skriva av mig tillsammans med andra som vill samma sak = att bli gravida. Känns enklare här, vill ju inte vara den som inte kan sluta prata om att bli gravid/olika symtom jag får för mig att jag har osv osv osv...

Mensen kommer 14 dagar efter ägglossning så rimligen är det 14-16 dagar innan som du får positivt på ägglossningsstickan.

Bim -2 är två dagar innan beräknad icke mens och bim +4 är fyra dagar efter beräknad icke mens.

Tips är att om du inte blir gravid första gången att börja tempa, så vet du när ägglossning skett.

Annars är det bra att du kan se att det du tänker är fel. Sen får du bara försöka förstå det med <3
  • Viola94

Kan ju berätta lite mer också insåg jag. Jag är 27, min sambo ett år äldre och jag har känt mig redo för barn i ett par år nu medan han gav "klartecken" nyligen och detta blir vårt första försök. ÄL blir förhoppningsvis nu på lördag och BIM den 11/6, kör NC och ÄLtest och det har jag gjort i ca 8 månader för att lära känna min cykel efter många år med preventivmedel. 

Ett tillägg är att jag är lite överviktig och har mycket oro för det även om min BM säger att det inte är någon fara att börja försöka - hon sa att det mest förekommande vid övervikt är att man har lite svårt att bli gravid men att det inte alls är vanligt med komplikationer i graviditeter pga vikt. Men ni vet, oron är där ändå. Om någon skulle ha samma förutsättningar/oro skulle jag gärna bolla/stötta!

Viola94 skrev 2021-05-25 10:56:20 följande:

Hoppar in här också, håller tummarna för oss alla!

1/6 Clearmoon, 27 år (2a försöket)

1/6 StoraMy, 33 år (1a försöket)

2/6 Syren93, 27 år (3e försöket, 1 missfall)

2/6 Anonym(Ilse), 34 år (3e försöket)

3/6 Wave Mother, 37 år (2a försöket)

4/6 Hoppas2022, 37 år (3e försöket)

4/6 Längtarefterdig, 33 år (3e försöket, 1 missfall)

5/6 Mamma8212 38 år (1 försöket)

5/6 MBL1712, 35 år (1a försöket)

5/6 E, 28 år (första försöket - första barnet)

6/6 Elin11989, 31 år (2a försöket

7/6 Hallonglass91, 29 år (3e försöket, 1 missfall)

7/6 mangelica, 29 år (1a riktiga försöket, barn nr 6)

8/6 DrLavernius, 27 år (2a försöket, första barnet)

8/6 Ugglans, 23 år (1a försöket, andra barnet)

11/6 Viola94, 27 år (1a försöket, första barnet)

13/6 muffins88, 33 år (2:a försöket)

15/6 Rårakan, 36 år (2a försöket, barn nr 3)

20/6 senapp, 33 år (3:e försöket, 1 MA)

24/6, lidhu, 27 år (2:a försöket, 1 missfall)

27/6 ElinVanessa12, 27 år (1a försöket, första barnet)

• ugglans
    Anonym (MajaMaja) skrev 2021-05-25 10:52:58 följande:

Hej alla!

Hej!

Vill först och främst säga: I feel u! Är precis likadan. Jag har börjat med tempningsmetoden för att klarlägga att ägglossningen verkligen ägde rum. Två dagar efter positivt ägglossningstest blir 1 dpo (day past ovulation), och tidigast 10dpo får man rätt ok besked. Men absolut bäst att vänta till 14dpo (är dock jäkligt svårt!).

Sambon kan också bli lite som din, så jag berättar inte alltid när jag har positivt test utan förför honom ändå haha! Sen om han inte är speciellt sugen just då, då berättar jag och han brukar ändra tänket, för han vill ju ha ett barn till.

BIM är beräknad icke mens. Brukar komma 14 dagar efter ägglossning.

Hoppas det går vägen för er fort! <3
  • mangelica
    ugglans skrev 2021-05-25 07:38:42 följande:

Vill du dela din karta för temperatur? Är så intressant att se hur olika dem kan se ut :)

Ja men det kan jag. För att appen ska bekräfta ägglossningen måste jag mäta minst 3 dagar med högt. Men jag känner min cykel :).

• ugglans
    mangelica skrev 2021-05-25 12:44:04 följande:

Ja men det kan jag. För att appen ska bekräfta ägglossningen måste jag mäta minst 3 dagar med högt. Men jag känner min cykel :).

Tack för att du delar med dig. Precis börjat så det är så intressant att se andra kartor. Tror min kommer stiga imorgon (fick positivt äl-test igår) :)

• Anonym (MajaMaja)
    ugglans skrev 2021-05-25 12:20:43 följande:
    Hej!

Vill först och främst säga: I feel u! Är precis likadan. Jag har börjat med tempningsmetoden för att klarlägga att ägglossningen verkligen ägde rum. Två dagar efter positivt ägglossningstest blir 1 dpo (day past ovulation), och tidigast 10dpo får man rätt ok besked. Men absolut bäst att vänta till 14dpo (är dock jäkligt svårt!).

Sambon kan också bli lite som din, så jag berättar inte alltid när jag har positivt test utan förför honom ändå haha! Sen om han inte är speciellt sugen just då, då berättar jag och han brukar ändra tänket, för han vill ju ha ett barn till.

BIM är beräknad icke mens. Brukar komma 14 dagar efter ägglossning.

Hoppas det går vägen för er fort! <3
    Ååh vad skönt att höra. Har varit orolig att det bara är jag som har sånna här förväntningar! 

Ja, jag har tänkt göra samma sak nästa gång - att inte berätta för honom! haha..

Jag kanske ska prova tempa nångång. Jag använder en app på mobilen för att följa mina symtom och märkte att efter några dagar från att jag fick glad gubbe på CB testet så började jag få väldigt mycket vita krämiga flytningar i flera flera dagar. Det kommer fortfarande men det har minskat mycket från hur det var i början.. Läste nånstans att det var ett tecken på att ägglossningen ägt rum... vem vet om det stämmer för just mig! :P tempning vore som sagt bra för att verkligen bekräfta.
  • ugglans
    Anonym (MajaMaja) skrev 2021-05-25 13:37:58 följande:

Ååh vad skönt att höra. Har varit orolig att det bara är jag som har sånna här förväntningar! 

Ja, jag har tänkt göra samma sak nästa gång - att inte berätta för honom! haha..

Jag kanske ska prova tempa nångång. Jag använder en app på mobilen för att följa mina symtom och märkte att efter några dagar från att jag fick glad gubbe på CB testet så började jag få väldigt mycket vita krämiga flytningar i flera flera dagar. Det kommer fortfarande men det har minskat mycket från hur det var i början.. Läste nånstans att det var ett tecken på att ägglossningen ägt rum... vem vet om det stämmer för just mig! :P tempning vore som sagt bra för att verkligen bekräfta.

Tipsar om appen Premom, så bra! Där kan du skriva i ägglossningstest och dom hjälper dig att mäta styrka. Du kan även lägga in vilken temperatur du har. Allt helt gratis! Såhär ser min ut just nu. Röd är ägglossningsstyrka och blå min temperatur

• Anonym (MajaMaja)
    ugglans skrev 2021-05-25 13:51:41 följande:
    Tipsar om appen Premom, så bra! Där kan du skriva i ägglossningstest och dom hjälper dig att mäta styrka. Du kan även lägga in vilken temperatur du har. Allt helt gratis! Såhär ser min ut just nu. Röd är ägglossningsstyrka och blå min temperatur

Kollar upp den, tack! :D
Svar på tråden BIM Juni