• Anonym (Vego)

    Vegetarian på middag.. besvärligt?

    Möjligtvis inbillar jag mig bara, men jag har en känsla av att mina svärföräldrar tycker det är besvärligt att bjuda på middag för att jag är vegetarian.

    Jag har ätit vegetarisk kost så gott som hela livet, över 30 år iallafall. En del av er vet säkert hur litet sortiment det fanns då jämfört med nu?

    Idag finns det så gott som alternativ till alla kötträtter.

    Varenda gång jag träffar eller pratar med mina svärföräldrar så tar de upp min kost med antydan om hur jobbigt jag har det och så kräsen jag är.

    Jag erbjuder alltid att ta med egen mat. Mestadels för att, ja nu kommer lite gnäll, att de inte rengör sina stekjärn mer än med papper, dels för att de gärna äter friterat med olja som blandats med både grönsaker och animaliskt, men även för att alla vegetariska produkter är olika och jag föredrar vissa märke före andra.

    De propsar på att ändå laga mat och jag blir så illamående när jag äter så jag äter väldigt lite. Jag är även rädd att bli dålig i magen eftersom jag inte är van vid animaliska produkter.

    Hur kan man lösa en sån här sista utan att hamna i kläm eller verka otrevlig/ otacksam?

    Jag upplever som sagt att de verkar tycka det är besvärligt eller irriterande på nått sätt.. :(

  • Svar på tråden Vegetarian på middag.. besvärligt?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (K) skrev 2021-07-30 21:28:38 följande:

    Självklart, men vissa använder argumentet det att är enklare med vegetariskt , och låtsas att alla kan äta samma maträtt om det är vegetarisk.

    Bönor är bara ett exempel. Det finns många olika allergier.

    Själv är jag allergisk mot grönsaken paprika , så jag skulle absolut inte kunna äta vegetarisk lasagne eller en grönsakspaj med paprika.

    Det gäller såklart även rätter som innehåller kött .

    Man kan vara allergisk mot kött eller tillbehöret givetvis.

    Men jag har också varit med om att man serverade böngryta till alla som catering och många kunde inte äta den eller fick magproblem.


    Så det du ville säga är att 1) allergier existerar (wow), 2) att det i stort sätt inte påverkar om man kan äta vegetariskt eller inte och 3) att du har varit med om dålig catering en gång..? Oj, tackar. Det var mycket givande info.
  • Anonym (K)
    Anonym (Livia) skrev 2021-07-30 21:35:32 följande:

    Så det du ville säga är att 1) allergier existerar (wow), 2) att det i stort sätt inte påverkar om man kan äta vegetariskt eller inte och 3) att du har varit med om dålig catering en gång..? Oj, tackar. Det var mycket givande info.


    Minst lika givande som dina inlägg. Kasta inte sten i glashus...

    Trodde du på riktigt att alla var övertygade om att alla vegetariska rätter består av bönor innan du postade din inlägg ?

    Jag har varit med om dålig catering massor av gånger , men det har ingenting att göra med saken att vissa tror , att alla kan äta allt vegetarisk och ställer inga ytterligare frågor om ev. allergier så länge maten inte innehåller kött.
  • Anonym (D)

    Håller med att det nog blir enklast att skylla på magen/allergi och ta med extra av ngot som du själv kan äta och bjuda andra på. Säg helt enkelt att eftersom du fått veta att du troligen har allergi/intolerans mot både det ena och det andra är det tyvärr alltför lätt att det blir fel/att det stör utredningen om du får i dig sådant som du inte riktigt har ful koll och att du därför tar med dig några "säkra kort".

    Själv är jag van vid att laga mat för olika intolleranser, allergier, matpreferenser m.m. så jag ser det som självklart att ordna något åt alla, även om det blir lite olika saker.  Sist vi hade en större familjesammankomst blev det tacos med kött och fisk, med olika tillbehör, så alla kunde pussla ihop det som passade dem. 

  • MrsJenka
    Räkan77 skrev 2021-07-30 21:07:10 följande:

    I väldigt många kulturer inklusive den svenska är det viktigt vilken mat man bjuder på när man bjuder på middag. I många familjer finns det speciella recept på maträtter som äts vid olika högtider, viktiga traditioner. Så för väldigt många människor spelar det stor roll vilken mat som det bjuds på.


    Jag är som sagt kock och förstår absolut att det finns traditioner kring mat, i synnerhet kring högtider.

    Jag provade under ett halvår att jobba i ett storkök inom äldrevården (var inte min grej, men ville prova) och då var det en självklarhet för mig att se till att det serverades mat från de boendes matkulturer, inte bara svensk husman.

    Däremot skulle jag aldrig be min farmor att laga något speciellt till mig till julbordet. Jag kan ta för mig av bryssel-, röd- och långkål, lägga till en potatis och en slev rödbetssallad och vara nöjd så. Jag kan ju äta något extra lyxigt innan eller efter julmiddagen. Jag är som sagt där för att umgås och ha det trevligt, inte för att farmor ska behöva göra massa specialsaker för min skull.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (K) skrev 2021-07-30 17:20:19 följande:

    Det är skillnad om man inte vill äta hund alls jämfört med att man äter vissa hundraser , men inte andra.


    Det tar jag syftade nu på var just stekpannan!

    Men när det gäller de vegetariska alternativen så är vissa väldigt speciella. Vissa är svåra att äta, konsistensen är inte bra mm. Mycket bättre att ta med eget, helt klart. Har inte med kräsenhet att göra, det ska vara ätbart.
  • Tow2Mater
    MrsJenka skrev 2021-07-30 22:06:53 följande:
    Jag är som sagt kock och förstår absolut att det finns traditioner kring mat, i synnerhet kring högtider.

    Jag provade under ett halvår att jobba i ett storkök inom äldrevården (var inte min grej, men ville prova) och då var det en självklarhet för mig att se till att det serverades mat från de boendes matkulturer, inte bara svensk husman.

    Däremot skulle jag aldrig be min farmor att laga något speciellt till mig till julbordet. Jag kan ta för mig av bryssel-, röd- och långkål, lägga till en potatis och en slev rödbetssallad och vara nöjd så. Jag kan ju äta något extra lyxigt innan eller efter julmiddagen. Jag är som sagt där för att umgås och ha det trevligt, inte för att farmor ska behöva göra massa specialsaker för min skull.
    Av nyfikenhet, vad skulle anses vara "extra lyxigt" för en vegetarian som inte äter vare sig en fin köttbit, gravad/rökt lax, räkor, löjrom, lamm, etc som vi normalt förknippar med lite "lyxigare" och festligare mat?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Livia) skrev 2021-07-30 21:31:21 följande:

    Jag håller helt med. Tror faktiskt majoriteten människor skulle bli snopna om de blev bjudna på middag och sen inte fick mat de kunde äta. Men vegetarianer ska bara ta det. Fattar inte hur vissa här är uppfostrade om de tror att det är okej synsätt och attityd att ha till gäster. Jag och min man blev hembjudna på middag hos en av min mans kollegor och de hade gjort vegetariskt till oss alla bara för min skull. Det betydde verkligen supermycket för mig att de hade tagit hänsyn och visat att de tänkte på mig.

    Sen förstår jag inte varför vissa i tråden tjatar om att man ska känna sig krånglig och besvärlig som vegetarian. För det är man ju inte. Blir jag bortbjuden kan jag föreslå enkla och vanliga recept, kan ge tips på vilka produkter eller ingredienser som inte fungerar om det krävs. Men jag är aldrig krånglig. Det finns god, normal mat som alla kan äta som dessutom är vegetarisk.


    Att som gäst ha åsikter om vilken mat som ska serveras är att vara krånglig. Om inte jag hade varit med hade de kunnat göra precis som de brukar. Nu måste de anpassa sig till mig.

    Artighet går åt två håll. Det skulle inte falla mig in att som gäst att ställa en massa krav och det skulle inte heller som värd falla mig in att servera mjölkprodukter till en vegan. Bara för att jag tycker att jag som vegetarian gott kan skoja om mig själv och min krånglighet, så betyder inte det att jag tycker att det är gott värdskap att servera mat som jag vet att gästen inte äter.

    Det sociala funkar bäst om alla bjuder till. Om värden anstränger sig och köper vegobiff till mig påtalar inte jag att det är en sort jag inte gillar så mycket. Jag visar att jag förstår att det blir extra jobb för värden iom med min diet - värden visar mig att hen förstår att det hen lyckats få till kanske inte är det godaste jag ätit.
  • Anonym (Faktiskt)
    Anonym (Livia) skrev 2021-07-30 21:31:21 följande:
    Jag håller helt med. Tror faktiskt majoriteten människor skulle bli snopna om de blev bjudna på middag och sen inte fick mat de kunde äta. Men vegetarianer ska bara ta det. Fattar inte hur vissa här är uppfostrade om de tror att det är okej synsätt och attityd att ha till gäster. Jag och min man blev hembjudna på middag hos en av min mans kollegor och de hade gjort vegetariskt till oss alla bara för min skull. Det betydde verkligen supermycket för mig att de hade tagit hänsyn och visat att de tänkte på mig.

    Sen förstår jag inte varför vissa i tråden tjatar om att man ska känna sig krånglig och besvärlig som vegetarian. För det är man ju inte. Blir jag bortbjuden kan jag föreslå enkla och vanliga recept, kan ge tips på vilka produkter eller ingredienser som inte fungerar om det krävs. Men jag är aldrig krånglig. Det finns god, normal mat som alla kan äta som dessutom är vegetarisk.
    Herregud vilket struntprat! (Ja, ursäkta min franska.) Flört

    Jag har en intolerans som jag inte har valt själv. Faktiskt skulle jag ge bra mycket för att slippa den. För den gör mig krånglig som middagsgäst. Jättekrånglig. Utan att jag alls har valt det själv.

    Jag erbjuder mig ALLTID att ta med egen mat, vissa tackar lättat ja till mitt erbjudande (och hade jag inte själv påpekat min intolerans och erbjudit mig att ta med något, hade de helt enkelt glömt att jag ens hade den och då hade jag blivit helt utan mat.)
    En del andra vill absolut inte att jag ska ta med något utan vill självklart fixa mat åt mig med. Vilket jag är tacksam över, men som samtidigt gör mig lite nervös.

    Jag kan nämligen bli rejält och långvarigt sjuk om jag får i mig fel saker. Senaste gången vi var bortbjudna hade väninnan lovat att jag skulle kunna äta allt, men vis av erfarenhet läste jag ändå på alla förpackningar. Och lyckades avvärja en smärre katastrof eftersom hon hade missat en ingrediens jag inte kan äta. Hon skämdes som en hund, men jag var bara lättad över att jag upptäckte det i tid.

    Så ja, det kanske stämmer att majoriteten av människor skulle bli snopna om de blev bortbjudna och fick något de inte kunde äta. Den majoritet som är allätare och varken har några allergier eller intoleranser. Vi andra får helt enkelt tugga i oss (ursäkta ordvitsen...) att det inte alltid ser ut så. Antingen vi nu är "krångliga" av egen val eller är tvingade därtill.
    För jo. Det är klart det blir mer eller mindre krångligt när människor ska försöka laga mat som de inte alls är vana vid. Särskilt om de inte är av den (mat)experimenterande typen. 

    (Själv har jag dock inga problem att bjuda på vegetarisk mat, men det beror ju mest på att jag själv är van att äta - och laga - vegetariskt då och då. Så är det ju inte för alla.)
  • Catriarch
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2021-07-30 17:25:24 följande:

    Om av 20 middagsgäster 18 släktingar blir glada av en biff med sås och rödvin så tänker inte jag tvinga dem att äta vegetariskt oavsett om jag själv är bra eller dålig på att laga vegetariskt.

    Du gör inte direkt dina med-vegetarianer någon tjänst med ditt beteende i den här tråden.


    Rödvin är förvisso vegetariskt så du råkade "tvinga" dem där ändå. ;) Vad är problemet med att servera något som alla kan äta?

    Om man bjuder folk på middag så är det ens ansvar att se till att alla kan äta av maten och inte bara merparten av dem. Då är det nämligen inte att bjuda på middag och man framstår som ett ärkeas.

    Jag är inte vegetarian, jag har bara lärt mig folkvett.
  • Catriarch
    Tow2Mater skrev 2021-07-30 22:27:16 följande:

    Av nyfikenhet, vad skulle anses vara "extra lyxigt" för en vegetarian som inte äter vare sig en fin köttbit, gravad/rökt lax, räkor, löjrom, lamm, etc som vi normalt förknippar med lite "lyxigare" och festligare mat?


    Några recept som jag brukar köra med:

    "Bouef" bourguignon med långkokt sojaprotein, karamelliserad scharlottenlök och färska skogschampinjoner

    Linsgryta på saffran och fänkål med en skvätt vitt vin och vitlöksröra. Serveras med surdegsbröd.

    Quornfilé marinerad i honung och vitlök med valfri potatisrätt, oftast ugnsbakad eller i form av smördegsinbakade rosor med färskost, varm sås på grädde, tomat och en skvätt whisky.

    Glacerade "baby back ribs", gjorda på Oumph-filéer och tofu, marinerade i två dygn och karamelliserade i panna innan de får gosa till sig i ugnen eller på grillen. Blir svingott på seitan men jag är för lat för att orka göra det.

    Halloumiburgare på rostat surdegsbröd med picklad rödlök, tomat, hemmaslagen rökig mayo och tryffelchips.

    Pizza bianco med vitlöksolja, getost, en skvätt honung, rökt mandel, rödlök och timjan. Passar utmärkt som förrätt om man är på det humöret.

    Vill man ha det helt vegetariskt (ifall det skulle komma en vegan på middag, exempelvis) så är det bara att byta ut ostsorterna, honungen och Quornfiléerna till ägg och mjölkfria alternativ. Halloumiburgaren kan dessutom med fördel bytas ut till skivad aubergine, panerad i panko, örter och parmesan (vegetarisk eller animalisk!). De allra flesta vegetarianer är ju dock lakto-ovo så jag valde att skriva med hur jag oftast gör. Tre av recepten är helt vegetariska från början. :)
Svar på tråden Vegetarian på middag.. besvärligt?