• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (pppp)
    mson skrev 2021-08-30 11:57:30 följande:
    Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.
    Så inget nytt alltså. 

Ja det är en extremt komplex situation men det enda raka någon kan säga är att DU måste vara den vuxne i detta och prioritera barnen! Ta all hjälp utifrån du kan, soc, advokater, kanske avlastningsfamilj periodvis runt barnen osv.  

Vad gäller mamman är hon en vuxen person och HON behöver ta hjälp för sig själv. Vägrar hon lyssna på dig så kan du inte göra mer än att försöka rädda barnen och dig. Så länge hon inte är omyndigförklarad är det så att hon måste välja att ta emot den hjälp som finns. 
    Men ring soc idag och berätta allt sen sist ni hade kontakt med dem. Mamman kan givetvis träffa barnen osv, men allt du skrivit i den först tråden visar  att hon inte är riktigt kapabel att ha ansvar för dem i tex en vecka i sträck. Du kan anställa en nanny kanske. 
  • Anonym (Z)

Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.

Du får ju se till driva det här framåt för ditt ex lär ju inte göra det. Vilket ju för övrigt framgick tydligt i din förra tråd.

Boka gemensamma samtal hos Soc, familjerätten och familjerådgivningen (ni kanske redan har kontakter?).

Jag tycker även att du ska boka tid för egen del hos en familjejurist. Du behöver skydda din ekonomi, sluta låta dig utnyttjas. Ta också kontakt med en mäklare så att du får huset värderat, har ingen av er råd att lösa ut den andra så ska det ju säljas.

Exets ekonomi är hennes ansvar. Ni är inte gifta så du har inte något försörjningsansvar för henne. Det är mycket möjligt att alla barnen landar hos dig men du får ju ta det när du skaffat barn med en person som inte tar något eget ansvar.
  • Anonym (dålig stil)

Sjukt oansvarigt att skaffa 6 barn och sen inte kunna reda ut sina problem innan det går till skilsmässa.

Både TS och hans ex borde ha steriliserats vid födseln, iallafall får man hoppas att dom gör det nu innan dom börjar avla vidare med nya partners
    Kräks

• Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 12:07:37 följande:
    Hade jag haft tillräckligt med pengar för en extra hyra med alla de kostnader som uppstår så hade jag lätt gjort det. Är ju inte direkt så att hon kan stå för husets kostnader själv.
    Fast den var ju inte tokdyr vad jag förstod och hon kommer att få rätt mycket barnbidrag och bostadsbidrag för så många ungar. Hur ska du själv ha råd med huset om du har råd att köpa ut henne?
  • mson

Man får inget bostadsbidrag för en villa som man är delägare i tillsammans med någon annan. Faktum med att försäkringskassan klassar det som att man fortfarande är sambos då, trots att man inte bor ihop. Nä det hade blivit att jag fått stå för avbetalning och driftkostnader för hela huset. Som delägare är jag ju solidariskt betalningsansvarig. Det handlar om minst 10.000 i ökade månadskostnader, så det går ju inte att köra med att det är hennes problem heller. det har jag definitivt inte råd med.

• Anonym (vilken)
    mson skrev 2021-08-29 00:53:14 följande:

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

Vilken fruktansvärd sist ni/hon har försatt henne i. Att vara så osjälvständig och skaffa så många barn låter som att hon har svårigheter långt utöver det vanliga. Att då skaffa så många barn med en person som är så osjälvständig känns nästan lite som ett övergrepp.

Hur har ni tänkt er tillvaron under era år tillsammans och när ni låtit barn efter barn komma till den här, i längden, helt ohållbara situationen? Du har alltså inte varit en partner, utan en boendestödjare? Och trots det skapat en hel drös med ungar som hon inte klarar att ta hand om utan ditt omedelbara stöd. Och nu är du trött på situationen och vill ut. På bekostnad av både henne och barnen.

Det enda raka är väl att du fortsätter att bo kvar i huset, med alla barnen. Att hon är på sin höjd umgängesförälder och får skaffa eget boende med boendestödjare från kommunen. 
  • SaraL77

Så du tog över papparollen och blev hennes nya pappa när hon flyttade in till dig. Hur gick diskussionerna kring att skaffa hela 6 barn? Eller är alla barn "olyckor"? Låter som om samhället kommer behöva kliva in och ta hand om barnen.

• Anonym (N)
    Anonym (dålig stil) skrev 2021-08-30 12:33:43 följande:

Sjukt oansvarigt att skaffa 6 barn och sen inte kunna reda ut sina problem innan det går till skilsmässa.

Både TS och hans ex borde ha steriliserats vid födseln, iallafall får man hoppas att dom gör det nu innan dom börjar avla vidare med nya partners

Såklart ska det hoppa in nån elak jävel och trycka ner istället för att hjälpa.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (N) skrev 2021-08-30 14:33:36 följande:
    Såklart ska det hoppa in nån elak jävel och trycka ner istället för att hjälpa.
    På vilket sätt menar du att någon på det här forumet kan hjälpa till i den här otroligt oansvariga och knepiga situationen som TS och försatt sig i?
  • Anonym (Meghan)
    Det är din tanke, ja. Men familjerätten kommer nog inte se det så. 

Om hon har aspergers och saknar försörjning och möjlighet till försörjning ser de nog hellre att du får ensam vårdnad. Sedan får deras mamma träffa dem regelbundet, men att dela upp barn i en och samma familj på det sättet är inte att rekommendera. Barnen ska inte behöva splittras bara för att ni skiljer er. 
Svar på tråden Separation med villa och många barn