Anonym (Q) skrev 2021-09-30 04:09:07 följande:
Haha, jag vet att det är en impopulär åsikt, men saken är att det inte är smör, eftersom det är uppblandat. Visst är de flesta margariner baserade på vegetabiliska oljor, men det är faktiskt inte helt nödvändigt - många tidiga margariner var gjorda med animaliska fetter, och skummjölk och mjölk ingår inte sällan även nu.
Och enligt Marknadsdomstolen får Bregott inte kallas smör, däremot matfettsblandning. En term som även skulle kunna innefatta margarin.
Sist men inte minst så skulle du förklara vad Bregott är för någon icke-svensk person så kommer de inte att gå med på att det är smör, men däremot accepterat det som margarin. Vi har testat fransmän, engelsmän, brasilianare och amerikanare i vårt testkök, så det finns ju några till nationaliteter att undersöka innan vi kan dra några signifikanta slutsatser.
Håller helt med om att andra margariner har helt vidrig smak, men jag tycker inte att det är just smaken som definierar produkten.
Tack för lektionen: )
Jag visste egentligen inte mer än att Bregott är gott och känns väldigt mycket mer naturligt än margariner.
Köper jag en färdigbredd macka kan jag på riktigt knappt äta den om den är bredd med margarin (vilket de ofta är om man köper dem i mataffär eller på flygplatscaféer och liknande), känner smaken direkt.
Lätt och Lagom blir riktigt snuskigt gult när det inte är nyöppnat vilket ser riktigt osmakligt ut.
Tror det är svårt för de flesta att gå över till Lätta och Lätt och Lagom efter ett liv med Bregott.
Har ju dessutom, senast för bara några år sedan, läckt ut bilder från någon margarinfabrik som såg allt annat än trevliga ut. Iofs skulle nog många av oss bli rätt äcklade om vi fick veta all sanning bakom matproduktionen.
Minns att min mamma sa att i Lätta och L och L fanns plastkulor för att hålla det mjukt, på 80-talet. Vilket ju var en myt, men verkade vara en sanning hos många då