Anonym (Spärr) skrev 2021-10-02 23:28:57 följande:
Håller med såååå mycket!
Linnie skrev 2021-10-02 21:03:37 följande:
Impopulärt igen; Att tacka nej till eller slänga mat måste ändå vara den största matsynden, även om man självklart inte kan gilla allt.
Ok, vet inte riktigt hur du menar med att tacka nej - det kan ju finnas tusen helt giltiga anledningar till att man tackar nej (men du menar kanske när folk ratar mat, snarare än att de tackar nej?) - men det där med att slänga mat! Jag fattar det verkligen inte. Att folk inte skäms!! Hur kommer man öht på tanken liksom? Slänga mat?? Trevligt att det finns nån mer än jag själv som tycker att det är ett vidrigt beteende.
Jag menar nog egentligen rata och gå och köpa något annat för att man inte var sugen på det som serverades just den dagen hos någon.
Ja, det är väldigt synd att slänga mat! Visst händer det att jag gör det eftersom jag bor ensam och omöjligt kan äta allt. Men med ännu bättre planering hade jag kunnat fixa det kanske?
Men fåglar kan man mata med det mesta

Och har tom börjat spara överblivet ris eller couscous för infrysning istället för att slänga det överblivna.
Förr slängde jag sådant friskt, men hade en bekant som hade vuxit upp med hunger och tidvis svält. Tyckte han betedde sej lite udda med maten, åt saker som var gamla, sparade minsta brödsmula i en pappåse till fåglarna. Grät nästan när han skulle slänga något, men tillät sej ändå inte att äta tillräckligt.
Så fick lite annat perspektiv. Sen finns det ju miljömässiga och ekonomiska fördelar också: )
Vad är det vi slänger i genomsnitt, typ en tredjedel av all inhandlad mat?! Helt unbelievable egentligen!