• Shnyggingen

    Hjälp! Varför går jag inte ner i vikt?

    Behöver verkligen fråga någon om vad jag gör för fel då jag inte kan gå ner ett endaste gram. Jag tycker själv att jag kämpar och håller igen hyffsat bra men gör uppenbarligen fel. Börjar känna mig uppgiven och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag äter ungefär så här.

    Frukost: 3 knäckebröd eller 2 skivor grovt bröd med skinka eller mager ost 10%, bregott mellan, 1 kokt ägg, kaffe.

    Lunch: Havregrynsgröt (1,5 dl gryn), 2 dl alpro sojamjölk, 2 matskedar hemlagat äppelmos med mindre socker.

    Mellanmål: keso eller naturell yoghurt med ca 3 msk musli eller whey 80 med sojamjölk 2 dl. Ibland 1 frukt även.

    Middag: vanlig mat med familjen men försöker tänka på tallriksmodellen med mindre mängd kolhydrater och mycket grönsaker. Alltid 15% grädde vid såser och mindre mängd.

    Övrigt: Har helt slutat med godis och choklad sedan flera veckor tillbaks. Mycket sällan fikabröd och glass osv. Gör hemgjorda popcorn med olja till fredag och lördag. Inga chips osv, dricker Cola Zero endast. Tar max 4 glas vin sammanlagt under helgen. Kan festa till med lite godare helgmat men försöker hålla igen lite ändå. Pizza och dylikt max 1 ggr i månaden och då inte en hel pizza ex.

    Har under 1 års tid nästan varje dag gått ca 1 timme per dag men ger inget resultat för mig. Obs äter inte mer för att jag går.

    Snälla, kan någon utifrån se vad jag gör för fel och komma med råd och tips. Jag är säkert blind för mina egna brister. Behöver gå ner ca 10 kg, gärna 15 men det känns faktiskt omöjligt.

  • Svar på tråden Hjälp! Varför går jag inte ner i vikt?
  • momjanet

    Den enkla sanningen är ju att du äter mer kalorier du gör av med. Det är helt omöjligt att veta för någon vad "vanlig mat" är eller hur mycket energi det innehåller och då går det ju inte att ge några råd.

    Men du bör veta att 4 glas vin är ungefär en flaska och det är ju närmare 1000kCal.
    Och att du festar till lite tillsammans med vinet så kan du ju ha förstört allt du jobbat för hela veckan.

  • Pirum

    Skaffa en matvåg och registrera det du äter i två veckor. Noggrant utan fusk. Matdagboken.se:s gratisversion räcker långt. Då ser du var du enklast kan göra ändringar. Det är lätt att underskatta det man äter. 

  • Jag är bara jag

    Många bäckar små gör en stor å. Allt sammantaget du äter är fortfarande för mycket för att du ska gå ner. Står du still i vikt är det +- noll vad gäller kalorier in och ut. Sås till maten tex är onödigt utom vid speciella tillfällen. Mellanmålet låter lite mycket också. Bregott eller vilket margarin som helst är också onödigt på mackorna. Du får se över hela matintaget igen. Minsta lilla sak du äter och dricker. Nånstans går det dra ner.

  • Anonym (VV)

    Jag har viktväktarna och har gått ner 4,5 kg på två veckor genom att följ deras pointsystem. Det passar mig bättre än att räkna kalorier då jag lätt kan bli lite ätstörd i tänket. Man kan lägga in sina vanliga recept i appen och få dem beräknade till points. De första gångerna man t ex tar yoghurt får man mäta hur mycket man tar så man lägger in rätt mängd men man lär sig snabbt hur stor en portion är. 
    Det bästa är att inget är förbjudet och det går att äta normalt med familjen. Känns verkligen inte som att man går på diet utan mer att man lever som vanligt. 

    Jag kommer förmodligen inte gå ner i lika snabb takt framöver men det var en skön start. 

  • Anonym

    Du äter rätt mycket. Även om man inte äter bullar elelr godis så kan det ju vara för mycket kalorier.

    Det är ju också mycket svårare om man redan är normalviktig och ska gå ner 10kg . Men du är överviktig eller har fetma?

    Motionera ska du göra eftersom alla kroppens system fungerar bättre, hjärta och kärl mm. Men det syns inte jättemycket på vågen. Det är kosten som måste ändras .

  • Mattrix

    Frukost: skinka eller mager ost 10%, bregott mellan, 1 kokt ägg, kaffe.

    Lunch:, 2 dl alpro sojamjölk, 1st kycklingfilé eller annat proteinrik kost. Typ suchimi utan ris

    Mellanmål: keso eller naturell yoghurt eller whey 80 med sojamjölk 2 dl

    Middag: vanlig mat med familjen men försöker tänka på tallriksmodellen med mindre mängd kolhydrater och mycket grönsaker. Alltid 15% grädde vid såser och mindre mängd.

    Ät så här istället och skippa potatis ris majs ärtor frukt bröd pasta. Garanterat resultat. Promenera 1-2mil pr dag i högt tempo ökar resultatet.

  • Anonym (kcal)

    Om du talar sanning om resten ligger svaret någonstans bland middagen, alkoholen och "lyxa till det" kategorierna. 

    Ord/meningar som "vanlig mat" och "festa till det med helgmat" är väldigt intetsägande. Omöjligt att säga något om det utan mer detaljer. 

    Hur ofta äter du glass, fikabröd och kaloritunga måltider som pizza eller sås? Hur stora är dina portioner? Hur mycket tar du av allt, hur många potatisar äter du t.ex. osv.

    Det svåra med överviktiga människor är att de brukar vara i förnekelse även för sig själva gällande vad de faktiskt stoppar i sig. Människor på 500 lbs som hävdar att de äter 1000 kcal om dagen och inte lyckas gå ned i vikt är liksom.. mot naturens krafter. Det är faktamässigt, biologisk, fysiskt omöjligt. Allas kroppar följer naturens och fysikens lagar.

    Ett annat alternativ är att du har en skev självbild och faktiskt redan är smal. Att du äter precis rätt mängd och bibehåller en hälsosamt vikt. Hur lång är du och hur mycket väger du?

    Gällande att gå dagliga promenader är det väldigt bra för hälsan men inget som betydelsefullt kommer påverka viktminskning. 

  • Anonym (Em)

    Väg allt du äter och räkna kalorier så får du reda på hur mycket du faktiskt får i dig. Om du är viktstabil nu så vet du ju även hur mycket du måste dra av varje dag. Ett enkelt sätt är ju att byta ut frukosten till en shake, då minskar du kaloriintaget med ca 300 kcal. (Naturdiet 110 kcal/din frukost 440).

  • KCL

    Jag vet att det är många som ser kolhydratfattig kost som satans påfund. Men om du inte tycker att det fungerar på det viset du lever idag så kanske du kan testa det? För min del fungerar det bäst när jag vill gå ner i vikt. Jag får äta mig mätt så jag inte blir hangryboch behöver inte krångla med någon jävla våg. 

  • Törstiga tuppen

    Står du stilla i vikt är du i viktbalans. Ta bort en frukostmacka/ dag och hoppa popcorn en av dagarna så får du ett litet underskott. Om du har ett litet underskott på 200 kcal/ dag kommer du att tappa 10 kg på ett år utan ansträngning.

  • Spucks
    Shnyggingen skrev 2021-10-25 21:43:08 följande:

    Behöver verkligen fråga någon om vad jag gör för fel då jag inte kan gå ner ett endaste gram. Jag tycker själv att jag kämpar och håller igen hyffsat bra men gör uppenbarligen fel. Börjar känna mig uppgiven och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag äter ungefär så här.

    Frukost: 3 knäckebröd eller 2 skivor grovt bröd med skinka eller mager ost 10%, bregott mellan, 1 kokt ägg, kaffe.

    Lunch: Havregrynsgröt (1,5 dl gryn), 2 dl alpro sojamjölk, 2 matskedar hemlagat äppelmos med mindre socker.

    Mellanmål: keso eller naturell yoghurt med ca 3 msk musli eller whey 80 med sojamjölk 2 dl. Ibland 1 frukt även.

    Middag: vanlig mat med familjen men försöker tänka på tallriksmodellen med mindre mängd kolhydrater och mycket grönsaker. Alltid 15% grädde vid såser och mindre mängd.

    Övrigt: Har helt slutat med godis och choklad sedan flera veckor tillbaks. Mycket sällan fikabröd och glass osv. Gör hemgjorda popcorn med olja till fredag och lördag. Inga chips osv, dricker Cola Zero endast. Tar max 4 glas vin sammanlagt under helgen. Kan festa till med lite godare helgmat men försöker hålla igen lite ändå. Pizza och dylikt max 1 ggr i månaden och då inte en hel pizza ex.

    Har under 1 års tid nästan varje dag gått ca 1 timme per dag men ger inget resultat för mig. Obs äter inte mer för att jag går.

    Snälla, kan någon utifrån se vad jag gör för fel och komma med råd och tips. Jag är säkert blind för mina egna brister. Behöver gå ner ca 10 kg, gärna 15 men det känns faktiskt omöjligt.


    Egentligen är det enkelt: om du får i dig mer energi än du gör av med går du upp i vikt, om du får i dig mindre går du ner i vikt. Om du står stilla får du i dig exakt lika mycket som du förbrukar. Om du nu alltså står stilla och vill gå ner i vikt, behöver du drar ner ditt intag eller förbruka mer eller både och.


    Några förslag: 
    Frukost: varför p
    ålägg OCH ägg? Ägg borde räknas som ett pålägg, så om du äter två skivor bröd och ett ägg räcker det med pålägg till en skiva. Och var finns grönsaker? Det borde finnas frukt eller grönsaker till varje måltid, med väldig få undantag (tex. om man äter en onyttig frukost vid enstaka tillfällen, som under helgen).


    Lunch: byt mjölken mot vatten och lägg till linfrön. Ta bort äppelmos. Om du vill ha det någon gång då och då gör det själv - UTAN något socker alls. Det finns tillräklig med socker i äpplen, man behöver inte tillägga något. Gör äppelmos med hela äpplen (dvs. inkl skål) och lägg till lite kanel - mer behöva inte för att få det smaka gott och sött. Men för det mesta byt ut äppelmoset mot ett äpple eller annat frukt eller bär.


    Mellanmål: en vuxen behöver inget mellanmål om hen inte har ett fysisk jobb. Tar bort det helt eller om du absolut tycker du behöver käka något ta grönsaker. Nibbla på en gurka eller morot istället.


    Middag: vad är "vanlig" mat?


    Övrigt: det låter inte mycket extra när man tittar på det enskilt, men sammanlagt blir det faktist ganska många onödiga kalorier. Du äter popcorn både fredag OCH lördag, OCH du dricker upp till 4 glas vin - hur stora glas? 1/8? 1/4? - 1/8 glas rött vin motsvarar ungefär 100kcal. Det är inte mycket, men ändå 400kcal/helg som du enkelt kan drar ner på. OCH du äter "godare helgmat". Det är för mycket gott under en enda helg, tycker jag. Det räcker med max ett glas vin till/efter maten per dag på helgen, det räcker med popcorn EN gång per helg och om du äter en godare (=onyttigare) middag på helgen borde du fundera på att att inte äta en riktig måltid under lunchen, utan enbart något litet som yoghurt med frukt.


    Hur oftas dricker du Cola Zero? Sötningsämnen är onyttiga och kan leda till ökat aptit. Vad dricker du annars? Om du även dricker juice, mjölk eller något med socker/honung i, tar bort det och drick vatten och osötad te istället.


    Motion: hur långt går du under dina promenader? Är det en snabb promenad där du konstant har höjt hastigheten, eller en gemytlig promenad? Hur mycket rör du dig annars i vardagen? Har du ett jobb där du rör dig eller sitta du stilla? Små barn som "automatisk" leder till rörelse? Går/cyklar du till affärer, jobbet osv., eller kör du bil/kollektiv?

Svar på tråden Hjälp! Varför går jag inte ner i vikt?