• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • Drottningen1970

Du jobbar inom vården?..men vaccinering har inte blivit av. Vågar man gissa att du inte direkt tillhör den välutbildade delen av vården.

Och nu ska du bli förälder också. Fantastiskt.

• Drottningen1970

Och att du rekommenderas att vaccinera dig för att skydda både dig och ditt barn är nåt som du helt väljer att bortse ifrån. För du tror dig av någon anledning veta bättre än vetenskapen.

Japp. Och nu ska generna föras vidare. Härligt som sagt.

• EpicF
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-11-19 15:59:09 följande:

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

Nja, det är väl upp till arbetsgivaren om denne vill stänga av dig från v 20. Handlar om att skydda både dig, ditt barn och patienterna.

En fråga bara, varför har du inte vaccinerar dig ännu om du inte är emot vaccin?
  • Anonym (Vill jobba)
    EpicF skrev 2021-11-19 17:44:55 följande:

Nja, det är väl upp till arbetsgivaren om denne vill stänga av dig från v 20. Handlar om att skydda både dig, ditt barn och patienterna.

En fråga bara, varför har du inte vaccinerar dig ännu om du inte är emot vaccin?

Har endast jobbat varannan helg i kombination med studier på distans så har inte känts så bråttom, i början var jag skeptisk när det kom så jag ville avvakta, nu skulle jag kunna ta det men vill inte under graviditeten
  • EpicF
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-11-19 18:02:56 följande:

Har endast jobbat varannan helg i kombination med studier på distans så har inte känts så bråttom, i början var jag skeptisk när det kom så jag ville avvakta, nu skulle jag kunna ta det men vill inte under graviditeten

Det är trygt att ta som gravid så varför inte? Hjälpe dig dock inte med att jobba efter v. 20.
  • FtS70

Det finns ingen giltig ursäkt för ditt handlande. Dina meningsfränder har gjort att människor dör som flugor på kontinenten. Igen. Fast det kunde undvikits denna gången. Synd, eller hur?

• nernu

Nej det är inte upp till dig. Enligt reglerna ska arbetsgivaren göra riskbedömningen i samråd med dig men sedan bestämmer arbetsgivaren och bestämmer den att du är förbjuden att arbeta så blir det så. Det finns ingen möjlighet till omplacering? Jobba mer administrativt?

• Blomma5

Fyfan vad folk är otrevliga. Jag tycker att du gör helt rätt i det val du gör. Du är en blivande moder och du känner efter vad som är bäst för er. Sen att idioter ska klanka ner på andra säger bara mer om dem. Herregud. Sen tycker jag självklart att du ska jobba så mycket du känner att du klarar av. Ha en diskussion med din chef så kommer ni säkert fram till någonting. Man kan säkert anpassa arbetet/dra ner på arbetsuppgifter för att göra alla nöjda. Lycka till!

• Drottningen1970
    Blomma5 skrev 2021-11-19 20:15:40 följande:

Fyfan vad folk är otrevliga. Jag tycker att du gör helt rätt i det val du gör. Du är en blivande moder och du känner efter vad som är bäst för er. Sen att idioter ska klanka ner på andra säger bara mer om dem. Herregud. Sen tycker jag självklart att du ska jobba så mycket du känner att du klarar av. Ha en diskussion med din chef så kommer ni säkert fram till någonting. Man kan säkert anpassa arbetet/dra ner på arbetsuppgifter för att göra alla nöjda. Lycka till!

Uppenbarligen fattar inte alla vad som är tryggast för sina barn. TS är en av dem som av irrationella skäl utsätter sig själv OCH sitt ofödda barn för en helt onödig risk. Om man agerar så får man räkna med att bli bemött på annat sätt en med trevligheter. Att människan dessutom jobbar inom vården gör det hela ännu värre.
  • Anonym (.)
    Blomma5 skrev 2021-11-19 20:15:40 följande:
    Uppenbarligen är inte alla lämpliga att sprida sina gener vidare. Det är inte taskigt att säga, det är ärlighet.
    Du behöver göra något åt din sjukliga lättkränkthet. Det är en sak att vara det själv men att bli det by proxy, då har man passerat alla gränser.
    Men du kanske bara är ute efter att provocera, det är ju trots allt fredag.
Svar på tråden Jobba efter vecka 20