• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • EpicF
    Anonym (Z) skrev 2021-11-20 19:17:50 följande:

Du påstår att vaccinerade sprider Covid19 i högre grad än ovaccinerade.

Varför tror du att det tagits beslut om att kräva vaccinpass för att gå på bio, nattklubbar och andra olika evenemang? För att vaccinerade sprider smittan i högre grad än ovaccinerade?

Om ditt påstående är sant varför skriver då FHM

"Att vaccinera sig är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19."

Varför är det så svårt för dig att ange en källa för ditt påstående? Jag har en gissning, men om du vore seriös så skulle du kunna svara på frågan.

Smittskydd & beredskap
    Antibiotika och antibiotikaresistensExpandera
    KrisberedskapExpandera
    Smittsamma sjukdomar
    UtbrottExpandera
    Aktuella utbrottExpandera
    Covid-19Expandera
    Om sjukdomen och smittspridningExpandera
    Vaccination mot covid-19Expandera
    Skydda dig och andraExpandera
    Åtgärder mot covid-19 från 22 november och från 1 december
    Skydda dig själv och andra ? rekommendationer om covid-19
    Om du eller någon i familjen har blivit sjuk
    Hur länge bör jag stanna hemma?
    Om du planerar längre resorExpandera
    Äldre och andra riskgrupper
    Gravida
    Information till barn och unga
    Tips i en ovanlig tid
    Bruk av alkohol och tobak
    Telefonlinje för frågor om covid-19 på flera språk
    Statistik och analyserExpandera
    Frågor och svar
    Testning och smittspårningExpandera
    VerksamheterExpandera
    För personal inom vård och omsorgExpandera
    Folkhälsomyndighetens arbete med covid-19Expandera
    Om covid-19 på olika språkExpandera
    InformationsmaterialExpandera
    Lokala rekommendationer
    Föreskrifter och allmänna råd
    Salmonella (Sverige, augusti-oktober 2021)
    Salmonella (Sverige juli 2019-)
    Monofasisk Salmonella Typhimurium (Sverige, oktober 2021-)
    UtbrottsarkivExpandera
    Livsmedel och vatten ? utbrottshandbok
    VaccinationerExpandera
    Vårdhygien och vårdrelaterade infektionerExpandera
    Övervakning och rapporteringExpandera
    Skydda dig själv och andra ? rekommendationer om covid-19
     Lyssna
    Här finns en sammanfattning av vad du ska tänka på för att skydda dig själv och andra mot covid-19. Rekommendationer och råd är olika för dig som är vaccinerad och för dig som är ovaccinerad.
    Ta ansvar för att förhindra smittspridningAlla har ett eget ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och att smitta andra.

Skydda dig med vaccinationAtt vaccinera sig är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.
    Om fhi menar att vaccinerade inte blir smittade och sprider smittan vidare så får de ta och uppdatera sina sidor. För de vet jag att fhi inte har missat.

Läs igen vad jag skrev, så kanske poletten trillar ner.
  • mari123

OT OT OT men liksom vad gäller "dödlig smitta"
    Min farmor 1891-1980 berättade för mig om hur det var var när nervfebern (tyfus) härjade i bostadslängan vid sågverket där hon bodde med farfar och sina två små barn. (inte min pappa för han var sladdis och kom 20 år senare)  Hon sa att likbilen kom och hämtade folk VARJE dag. DET är min referens till det som händer idag. 

• EpicF
    mari123 skrev 2021-11-20 20:21:44 följande:

OT OT OT men liksom vad gäller "dödlig smitta"

Min farmor 1891-1980 berättade för mig om hur det var var när nervfebern (tyfus) härjade i bostadslängan vid sågverket där hon bodde med farfar och sina två små barn. (inte min pappa för han var sladdis och kom 20 år senare)  Hon sa att likbilen kom och hämtade folk VARJE dag. DET är min referens till det som händer idag. 

Återigen, du ser inte skillnad på 1900-talet och 2000-talet när det gäller hantering av dödliga smittor??
  • Anonym (Men)
    Anonym (Z) skrev 2021-11-20 18:45:17 följande:

Uppenbarligen kan du inte ange någon källa, så vi får helt enkelt anta att du heller inte har någon källa för ditt påstående.

Det du skriver och ditt sätt att skriva gör dig totalt oseriös.

Men snälla nån, man ska inte behöva leta fram en studie som kanske inte finns för att styrka ett logiskt resonemang. Vaccinet ska skydda mot allvarlig sjukdom. Att vara vaccinerad innebär ingen immunitet mot viruset att fästa på slemhinnorna, infiltrera celler och börja föröka sig, och därmed kunna spridas vidare genom hostning, nysning, skratt, eller vid indirekt eller direkt kontakt. Om vaccinet fungerar innebär det enbart att immunförsvaret snabbt känner igen viruset och stoppar utvecklingen tidigt, helst innan man får symtom på infektionen. Men med grundläggande kunskaper i fysiologi och virologi, som sjuksköterskor har, förstår man att dessa personer förstås kan bära och sprida smittan alldeles oavsett egen immunitet. Samtidigt som de rör sig som vanligt ute i samhället. Rent matematiskt innebär detta en ökad, "tyst", smittspridning.

Det blir så fånigt att ropa "källaaaa?" så fort man blir ägd, om du ursäktar uttrycket. Nästan som att det används som ett självstående motargument.
  • Anonym (Men)
    Qami skrev 2021-11-20 17:20:37 följande:

Till skillnad från Covidinfektion under graviditeten som det finns jättemycket långtidsstudier på, eller vadå? Ibland får man väga två dåliga alternativ mot varandra. Om man inte vill bo i en stuga i Sibirien i 9 månader, det vill säga

Att inte vaccinera sig innebär en risk att få covid, men att vaccinera sig innebär en garanti för att få i sig vaccinet. Coronavirus överlag är knappast farliga för foster, och risken att dö av covid är minimal, i linje med den årliga influensan. Denna typ av vaccin har aldrig testats på människor tidigare, vilket gör det naturligt för framförallt gravida att vara försiktiga, det finns knappt någon information att hämta om eventuella risker. Med det sagt förstörs mRNA innan det passerar över till bebisen, men antikropparna man bildar förs över vilket ger även barnet en viss immunitet.
  • mari123
    EpicF skrev 2021-11-20 20:30:10 följande:
    Återigen, du ser inte skillnad på 1900-talet och 2000-talet när det gäller hantering av dödliga smittor??
    Jag kallar inte C19 för en "dödlig smitta". Skulle en sådan bryta ut på allvar där barn och unga strök med likväl som gamla och svaga så hade vi FULL panik. Skulle inte behövas ngn Tegnell med "riktlinjer" för inte en kotte vågade gå utanför dörren och samhället stannade helt.
  • momjanet
    mari123 skrev 2021-11-21 05:16:41 följande:
    Jag kallar inte C19 för en "dödlig smitta". Skulle en sådan bryta ut på allvar där barn och unga strök med likväl som gamla och svaga så hade vi FULL panik. Skulle inte behövas ngn Tegnell med "riktlinjer" för inte en kotte vågade gå utanför dörren och samhället stannade helt.
    Okej?
    15000 döda i Sverige (5 miljoner) i en smitta är inte dödlig enligt dig, för att DU inse ser likbilen varje dag.

Hur många måste dö för att DU räknar den som dödlig?
  • Anonym (Men)
    momjanet skrev 2021-11-21 08:59:50 följande:

Okej?

15000 döda i Sverige (5 miljoner) i en smitta är inte dödlig enligt dig, för att DU inse ser likbilen varje dag.

Hur många måste dö för att DU räknar den som dödlig?

Andelen är väl mer relevant än antalet? Dödligheten ligger på runt 2 procent om jag minns rätt.
  • Anonym (Men)

Svar till TS: FK har ett tröskelvärde innan din SGI höjer föräldrapenningen, det är alltså så att även om du jobbar så mycket du hinner nu kommer du förmodligen ändå få föräldrapenning på lägstanivå.

Du har heller inga rättigheter här, sjukt nog. Det är arbetsgivaren som är skyldig att göra en bedömning, om det finns en risk för dig är det hon som råkar illa ut om du jobbar kvar, oavsett om det är det du vill. Problemet är också att graviditetspenning grundar sig på SGI och inte den lön du skulle ha fått om du jobbat. Sök andra jobb där de gör en annan riskbedömning för gravida.

• momjanet
    Anonym (Men) skrev 2021-11-21 09:22:12 följande:
    Andelen är väl mer relevant än antalet? Dödligheten ligger på runt 2 procent om jag minns rätt.
    Så du tycker att antalet är irrelevant.

Tja, det säger väldigt mycket om dig som person och vilken empatisk förmåga du har.
    Men å andra sidan så är ju det kännetecken för dem som anser att fakta och källor inte är viktigt...
Svar på tråden Jobba efter vecka 20