• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • Anonym (.)

Nej det är inte upp till dig att utsätta patienter för risker som kan leda till att de avlider.

Varför i h*e inbillar du dig att det är något DU kan bestämma över?

• EpicF
    FtS70 skrev 2021-11-19 18:54:30 följande:

Det finns ingen giltig ursäkt för ditt handlande. Dina meningsfränder har gjort att människor dör som flugor på kontinenten. Igen. Fast det kunde undvikits denna gången. Synd, eller hur?

Så du menar på allvar att enbart för att ts inte vaccinerar sig, för att hon kanske inte har hunnit (?), så är hon skyldig till alla i världen som dött av/med covid-19? Snacka om att vara omogen.
  • EpicF
    Blomma5 skrev 2021-11-19 20:15:40 följande:

Fyfan vad folk är otrevliga. Jag tycker att du gör helt rätt i det val du gör. Du är en blivande moder och du känner efter vad som är bäst för er. Sen att idioter ska klanka ner på andra säger bara mer om dem. Herregud. Sen tycker jag självklart att du ska jobba så mycket du känner att du klarar av. Ha en diskussion med din chef så kommer ni säkert fram till någonting. Man kan säkert anpassa arbetet/dra ner på arbetsuppgifter för att göra alla nöjda. Lycka till!

Även ifall ts vill och klarar att jobba så mycket hon vill så ar arbetsgivaren skyldig att göra en riskbedömning och som det ser ut nu så "ska" gravida inte jobba efter v 20 i riskarbeten. Att jobba med patienter är ett riskfyllt arbete.
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2021-11-19 20:54:47 följande:

Nej det är inte upp till dig att utsätta patienter för risker som kan leda till att de avlider.

Varför i h*e inbillar du dig att det är något DU kan bestämma över?

Nu smittar även vaccinerade, oftast i högre grad än ovaccinerade eftersom de oftast är helt symgomfria. Sedan vet inte vi vad ts tar för säkerhetsåtgärder på fritiden eller i arbetet.
  • Anonym (.)
    EpicF skrev 2021-11-19 21:59:25 följande:
    Nu smittar även vaccinerade, oftast i högre grad än ovaccinerade eftersom de oftast är helt symgomfria. Sedan vet inte vi vad ts tar för säkerhetsåtgärder på fritiden eller i arbetet.
    Källa.
    Spelar ingen som helst roll vad ts pysslar med hon utsätter patienter för livsfara och det är inte upp till henne att besluta om det. Eftersom hon saknar normalt ansvarstagande måste andra göra det åt henne. Det är en naturlig konsekvens av sådan narcissism.
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2021-11-19 22:14:08 följande:

Källa.

Spelar ingen som helst roll vad ts pysslar med hon utsätter patienter för livsfara och det är inte upp till henne att besluta om det. Eftersom hon saknar normalt ansvarstagande måste andra göra det åt henne. Det är en naturlig konsekvens av sådan narcissism.

Har du missat att även vaccinerade kan få smittan och föra smittan vidare? Var har du varit det senaste halvåret?
  • Anonym (Mhm)
    EpicF skrev 2021-11-19 22:45:04 följande:

Har du missat att även vaccinerade kan få smittan och föra smittan vidare? Var har du varit det senaste halvåret?

Tack för att du sa det. Jag själv jobbar inom vården och är vaccinerad samt gravid, men att mena på att TS utsätter andra människor för livsfara, när även vaccinerade kan smitta vidare är bra konstigt. Många av mina kollegor har haft covid trotts båda sprutor. En del har inte påvisat symptom medan andra har blivit riktigt sjuka.
  • EpicF
    Anonym (Mhm) skrev 2021-11-19 22:58:58 följande:

Tack för att du sa det. Jag själv jobbar inom vården och är vaccinerad samt gravid, men att mena på att TS utsätter andra människor för livsfara, när även vaccinerade kan smitta vidare är bra konstigt. Många av mina kollegor har haft covid trotts båda sprutor. En del har inte påvisat symptom medan andra har blivit riktigt sjuka.

Alla inom vården utsätter patienter dagligen för olika smittor. Allt från förkylning till magsjuka. Även vi som är vaccinerade mot covid-19. Precis på samma sätt som art vaccinerade patienter utsätter vårdpersonal för covid-19 och diverse andra smittor.

Ja, man kan bli riktigt sjuk trots vaccinerade och mannkan vara helt syntomfri. Där jag jobbar har vi 20 covid-19 patienter just nu, 7 av de är på IVA. Av dessa 20 så är ca 15 fullt vaccinerade och riktigt dåliga. Att vara vaccinerad innebär inte att man är helt skyddad. Men risken att smittas minskar och därför bör all vårdpersonal vara vaccinerad.

I ts fall spelar det nog dock ingen roll att hon är ovaccinerad eftersom hennes arbetsgivare inte vill att hon jobbar efter v.20. För ts egen skull borde hon dock vaccinera sig nu.

Jag har själv haft covid-19 två gånger, en gång som ovaccinerad (förra året) och en gång nu nyligen som fullt vaccinerad.
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2021-11-19 22:14:08 följande:

Källa.

Alla patienter utsätts dagligen för olika smittor (inte bara covid-19) som kan vara potentiellt livsfarligt. Även vi vårdpersonal utsätter dagligen för potentiella smittor från patienter.

Du vet inte vad ts gjort för att skydda sig själv som ovaccinerad eller skydda sina patienter.
  • Guldnovan
    EpicF skrev 2021-11-19 21:57:28 följande:

Även ifall ts vill och klarar att jobba så mycket hon vill så ar arbetsgivaren skyldig att göra en riskbedömning och som det ser ut nu så "ska" gravida inte jobba efter v 20 i riskarbeten. Att jobba med patienter är ett riskfyllt arbete.

Det görs en bedömning på varje arbetsplats och så har det alltid varit och har inget med covid att göra. Ag är skyldig att anpassa och ev. omplacera så man kan jobba trots graviditet. Jag jobbade som personlig assistent heltid till och med v. 36. Om jag orkat har jag haft rätt att jobba tiden ut. Men jag inga kollegor och om

vattnet skulle gå på jobbet vore det lite besvärligt...
Svar på tråden Jobba efter vecka 20