• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • momjanet
    Anonym (Men) skrev 2021-11-21 09:22:12 följande:
    Andelen är väl mer relevant än antalet? Dödligheten ligger på runt 2 procent om jag minns rätt.
    Hur många i ANTAL krävs för att du ska anse att det är något att ta hänsyn till?
  • EpicF
    mari123 skrev 2021-11-21 05:16:41 följande:

Jag kallar inte C19 för en "dödlig smitta". Skulle en sådan bryta ut på allvar där barn och unga strök med likväl som gamla och svaga så hade vi FULL panik. Skulle inte behövas ngn Tegnell med "riktlinjer" för inte en kotte vågade gå utanför dörren och samhället stannade helt.

Vad du kallar den eller inte är totalt ointressant. Covid-19 är en potentiell dödlig smitta. Det innebär dock inte att alla dör.
  • Anonym (Men)
    momjanet skrev 2021-11-21 09:39:36 följande:

Så du tycker att antalet är irrelevant.

Tja, det säger väldigt mycket om dig som person och vilken empatisk förmåga du har.

Men å andra sidan så är ju det kännetecken för dem som anser att fakta och källor inte är viktigt...

Diskussionen gäller knappast dina eller mina känslor kring att många människor avlidit, eller hur? Jag svarade enbart på hur dödlig smittan anses vara - inte så värst med en siffra på 2 procent.

Med härskartekniker och personliga påhopp kommer man inte långt i debatten.
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2021-11-20 19:59:48 följande:
    Om fhi menar att vaccinerade inte blir smittade och sprider smittan vidare så får de ta och uppdatera sina sidor. För de vet jag att fhi inte har missat.

Läs igen vad jag skrev, så kanske poletten trillar ner.
    Du får nog goolga ordet källa för du har verkligen svårt med språket.
  • EpicF
    Anonym (Z) skrev 2021-11-21 18:16:37 följande:

Du får nog goolga ordet källa för du har verkligen svårt med språket.

Nej, det har jag inte.
  • Tow2Mater
    mari123 skrev 2021-11-20 19:01:29 följande:

Lite OT kanske men ändå vad gäller vaccination mot influensa. Mina gamla föräldrar födda 1934 och -36 har vaccinerat sig varje år så länge jag kan minnas mot den "årliga flunsan"! Liksom långt innan C19 var på tapeten så vaccinerade de sig. Jag har ALDRIG haft en "årlig flunsa"! Hur många har dött i den "årliga flunsan" som mina föräldrar så oroligt vaccinerat sig emot....? Hur många gamla dog i den "årliga flunsan" vs C19? Orkar man googla?

2015-2019 : I genomsnitt avled 685 personer per säsong i influensa enligt Socialstyrelsens register (Socialstyrelsen Art.nr: 2020-4-6737).
  • Tow2Mater
    mari123 skrev 2021-11-20 20:21:44 följande:

OT OT OT men liksom vad gäller "dödlig smitta"
    Min farmor 1891-1980 berättade för mig om hur det var var när nervfebern (tyfus) härjade i bostadslängan vid sågverket där hon bodde med farfar och sina två små barn. (inte min pappa för han var sladdis och kom 20 år senare)  Hon sa att likbilen kom och hämtade folk VARJE dag. DET är min referens till det som händer idag. 

Och det är ju precis vad som hände år 2020 i t ex NY med covid. Aven i andra länder. Kanske Sverige inte var lika hårt drabbat, och inte behövde hyra in frysbilar för att förvara alla lik i och gräva massgravar att begrava dem i.
  • mari123
    momjanet skrev 2021-11-21 08:59:50 följande:
    Okej?
    15000 döda i Sverige (5 miljoner) i en smitta är inte dödlig enligt dig, för att DU inse ser likbilen varje dag.

Hur många måste dö för att DU räknar den som dödlig?
    Har vi ngn markant överdödlighet? 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Men) skrev 2021-11-20 21:31:58 följande:
    Men snälla nån, man ska inte behöva leta fram en studie som kanske inte finns för att styrka ett logiskt resonemang. Vaccinet ska skydda mot allvarlig sjukdom. Att vara vaccinerad innebär ingen immunitet mot viruset att fästa på slemhinnorna, infiltrera celler och börja föröka sig, och därmed kunna spridas vidare genom hostning, nysning, skratt, eller vid indirekt eller direkt kontakt. Om vaccinet fungerar innebär det enbart att immunförsvaret snabbt känner igen viruset och stoppar utvecklingen tidigt, helst innan man får symtom på infektionen. Men med grundläggande kunskaper i fysiologi och virologi, som sjuksköterskor har, förstår man att dessa personer förstås kan bära och sprida smittan alldeles oavsett egen immunitet. Samtidigt som de rör sig som vanligt ute i samhället. Rent matematiskt innebär detta en ökad, "tyst", smittspridning.

Det blir så fånigt att ropa "källaaaa?" så fort man blir ägd, om du ursäktar uttrycket. Nästan som att det används som ett självstående motargument.
    Om man helt felaktigt påstår att vaccinerade smittar i högre grad än ovaccinerade, då bör man ange källa, speciellt om man också säger att man jobbar inom vården!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hehe) skrev 2021-12-01 18:54:56 följande:

Orkade inte läsa allt i tråden. Men folk är för roliga. Jag jobbar med i vården och är ovaccinerad. Är inte så sugen på att ta ett vaccin som inte ens är godkänt ännu. Sen att alla kör på samma flockbeteende får ju stå för var och en. Man vaccinerar sig för sin egen skull. Punkt slut! Inte för att skydda andra. Har du tagit vaccinet har du ju inget att vara rädd för? Eller?!

Inte är godkänt? Du måste trolla?

"Just nu finns fyra coronavacciner godkända i Sverige och EU. "

Källa:

www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin

Tre av fyra har varit godkända i närmre ett år nu...
Svar på tråden Jobba efter vecka 20