• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • Anonym (Astra)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-19 17:38:26 följande:

Du jobbar inom vården?..men vaccinering har inte blivit av. Vågar man gissa att du inte direkt tillhör den välutbildade delen av vården.

Tänkte exakt samma tanke!
  • Guldnovan
    Anonym (Astra) skrev 2021-11-20 00:24:15 följande:

Tänkte exakt samma tanke!

Det finns många ovaccinerade inom vården eftersom det är frivilligt. Så länge inte ag kräver det så får man ju välja.

En del kommunet omplacerar men på många ställen får de jobba som vanligt med samma regler som de vaccinerade.

Så just den delen kan man inte enbart klandra ts för. Det är i så fall arbetsgivaren som är största boven i dramat.

.
  • EpicF
    Guldnovan skrev 2021-11-20 00:21:26 följande:

Det görs en bedömning på varje arbetsplats och så har det alltid varit och har inget med covid att göra. Ag är skyldig att anpassa och ev. omplacera så man kan jobba trots graviditet. Jag jobbade som personlig assistent heltid till och med v. 36. Om jag orkat har jag haft rätt att jobba tiden ut. Men jag inga kollegor och om

vattnet skulle gå på jobbet vore det lite besvärligt...

Jag påstått aldrig att det hade med covid-19 att göra. Dock så blir man numera enligt rekomendationerna pga av covid-19 avstängd från runt v.20.
  • EpicF
    Drottningen1970 skrev 2021-11-19 17:38:26 följande:

Du jobbar inom vården?..men vaccinering har inte blivit av. Vågar man gissa att du inte direkt tillhör den välutbildade delen av vården.

Och nu ska du bli förälder också. Fantastiskt.

Du skulle bara veta hur många läkare och ssk det är som valt att inte vaccinera sig av olika orsaker. Det har faktiskt inget med utbildning att göra. Vaccinet är frivilligt för alla, även vårdpersonal. Även om vi absolut borde vaccinera oss eftersom vi oftast jobbar nära patienterna.
  • Qami
    EpicF skrev 2021-11-20 00:40:35 följande:

Du skulle bara veta hur många läkare och ssk det är som valt att inte vaccinera sig av olika orsaker. Det har faktiskt inget med utbildning att göra. Vaccinet är frivilligt för alla, även vårdpersonal. Även om vi absolut borde vaccinera oss eftersom vi oftast jobbar nära patienterna.

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vardpersonal/

Du måste nog kontakta Folkhälsomyndigheten och tala om att de skriver ut fel information på sin hemsida isåfall. För det är rätt stor skillnad i vaccinationstäckning mellan läkare och undersköterskor och det lär ju ha med utbildningsnivån att göra. Dessutom är 96% av läkarna fullvaccinerade så det kan ju inte vara så himla många du stött på som valt att inte vaccinera sig
  • EpicF
    Qami skrev 2021-11-20 00:58:47 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vardpersonal/

Du måste nog kontakta Folkhälsomyndigheten och tala om att de skriver ut fel information på sin hemsida isåfall. För det är rätt stor skillnad i vaccinationstäckning mellan läkare och undersköterskor och det lär ju ha med utbildningsnivån att göra. Dessutom är 96% av läkarna fullvaccinerade så det kan ju inte vara så himla många du stött på som valt att inte vaccinera sig

Nej, 96% av läkarna som är inte fullvaccinerade än. Känner några stycken, både via jobbet och privat som inte är vaccinerade. Samma med ssk.

Drömscenariot är dock att alla som kan ska vaccineras. Men då får man nog sätta in andra åtgärder, eftersom vaccinet är frivilligt.
  • Anonym (.)
    Källa. Du ska kunna an ge källa på dina påståenden.
    Kom inte dragandes med "jag känner några" utan du ska länka till källor som tål en källkritisk granskning.

• Anonym (I)

Onödig diskussion. Detta handlar ju enbart om TS. Hennes arbetsgivare har bedömt att arbete efter vecka 20 är en risk. Punkt. Inte upp till dig TS och att vaccinera sig förändrar inte just den saken.

• EpicF
    Anonym (.) skrev 2021-11-20 07:00:12 följande:

Källa. Du ska kunna an ge källa på dina påståenden.

Kom inte dragandes med "jag känner några" utan du ska länka till källor som tål en källkritisk granskning.

Nej, jag behöver inte ha en källa till att jag känner endel som är ovaccinerade. Om du tror att man behöver källa till saker man ser med egna ögon och vet om pga folk berättat så tror du fel.
  • Drottningen1970

Vilket påhitt
Svar på tråden Jobba efter vecka 20