• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • Anonym (DS)
    Qami skrev 2021-11-20 17:20:37 följande:

Till skillnad från Covidinfektion under graviditeten som det finns jättemycket långtidsstudier på, eller vadå? Ibland får man väga två dåliga alternativ mot varandra. Om man inte vill bo i en stuga i Sibirien i 9 månader, det vill säga

Det bästa är att försöka undvika båda alternativen så långt det går. Tar man vaccinet så är det definitivt en risk man tar med tanke på att det har använts under så kort tid. Jag är själv i senare delen av graviditeten och har inte blivit sjuk, förhoppningsvis kommer jag inte att bli det heller.
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2021-11-20 18:22:42 följande:
    Du har verkligen svårt att förstå vad som skrivs. Sorry, kan inte hjälpa dig mera.
    Uppenbarligen kan du inte ange någon källa, så vi får helt enkelt anta att du heller inte har någon källa för ditt påstående.

Det du skriver och ditt sätt att skriva gör dig totalt oseriös.
  • EpicF
    Anonym (Z) skrev 2021-11-20 18:45:17 följande:

Uppenbarligen kan du inte ange någon källa, så vi får helt enkelt anta att du heller inte har någon källa för ditt påstående.

Det du skriver och ditt sätt att skriva gör dig totalt oseriös.

Du bör nog googla dig fram på vad ett påstående innebär.

Jag har ingen källa på att jag tycker du är omogen heller. Vilket jag inte ens behöver.

Och du får tycka vad du vill om mig, jag bryr mig inte eftersom detta är familjeliv.
  • mari123

Lite OT kanske men ändå vad gäller vaccination mot influensa. Mina gamla föräldrar födda 1934 och -36 har vaccinerat sig varje år så länge jag kan minnas mot den "årliga flunsan"! Liksom långt innan C19 var på tapeten så vaccinerade de sig. Jag har ALDRIG haft en "årlig flunsa"! Hur många har dött i den "årliga flunsan" som mina föräldrar så oroligt vaccinerat sig emot....? Hur många gamla dog i den "årliga flunsan" vs C19? Orkar man googla?

• EpicF
    mari123 skrev 2021-11-20 18:12:46 följande:

Nä utvecklingen går ju framåt MEN virus och bakterier ligger i framkant. De var här innan oss. Vad gäller poliodrabbade så har många av dem som grädde på moset drabbats av "postpolio" nu på äldre dar. Som från ingenstans. "långtidscovid" låter hemskt men å andra sidan så är det inte så lång tid som sjukdomen funnits så kanske det går över?

Är du fixerad vid polio på något sätt?
  • EpicF
    mari123 skrev 2021-11-20 19:01:29 följande:

Lite OT kanske men ändå vad gäller vaccination mot influensa. Mina gamla föräldrar födda 1934 och -36 har vaccinerat sig varje år så länge jag kan minnas mot den "årliga flunsan"! Liksom långt innan C19 var på tapeten så vaccinerade de sig. Jag har ALDRIG haft en "årlig flunsa"! Hur många har dött i den "årliga flunsan" som mina föräldrar så oroligt vaccinerat sig emot....? Hur många gamla dog i den "årliga flunsan" vs C19? Orkar man googla?

Och tydligen vid influensa också. Mer sjukdomar du är fixerad vid?
  • mari123
    EpicF skrev 2021-11-20 19:06:00 följande:
    Är du fixerad vid polio på något sätt?
    Ja kanske lite för jag är född året efter att vaccinet kom. ALLA barn drabbades ju inte av polio/barnförlamning förstås men INGEN visste när/om sjukdomen utan bot slog till. OCH så kom vaccinet 1954! Hade jag varit ung mamma då så hade jag blivit så lycklig så inga ord räckt till
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2021-11-20 18:52:49 följande:
    Du bör nog googla dig fram på vad ett påstående innebär.

Jag har ingen källa på att jag tycker du är omogen heller. Vilket jag inte ens behöver.

Och du får tycka vad du vill om mig, jag bryr mig inte eftersom detta är familjeliv.

Du påstår att vaccinerade sprider Covid19 i högre grad än ovaccinerade.

Varför tror du att det tagits beslut om att kräva vaccinpass för att gå på bio, nattklubbar och andra olika evenemang? För att vaccinerade sprider smittan i högre grad än ovaccinerade?

Om ditt påstående är sant varför skriver då FHM

"Att vaccinera sig är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19."

Varför är det så svårt för dig att ange en källa för ditt påstående? Jag har en gissning, men om du vore seriös så skulle du kunna svara på frågan.

Skydda dig själv och andra – rekommendationer om covid-19

Här finns en sammanfattning av vad du ska tänka på för att skydda dig själv och andra mot covid-19. Rekommendationer och råd är olika för dig som är vaccinerad och för dig som är ovaccinerad.

Ta ansvar för att förhindra smittspridning

Alla har ett eget ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och att smitta andra.

Skydda dig med vaccination

Att vaccinera sig är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.

• mari123
    EpicF skrev 2021-11-20 19:10:42 följande:
    Och tydligen vid influensa också. Mer sjukdomar du är fixerad vid?
    Eftersom du frågar.....Cancer, Hepatit C, HIV, Diabetes typ ett och två,
Svar på tråden Jobba efter vecka 20