• Anonym (Vill jobba)

Jobba efter vecka 20

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

• Svar på tråden Jobba efter vecka 20
  • mari123
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-11-19 15:59:09 följande:

Nu behöver jag er hjälp.

Jag är gravid och arbetar inom vården, är ovaccinerad, är inte emot vaccin men det har liksom inte blivit av och nu när jag är gravid så vill jag inte vaccinera mig utan får ta det efter iså fall.

Saken är att jag endast har jobbat lite extra men vill gå upp i tid så jag får upp min SGI. Behovet finns men min chef vågar inte låta mig jobba efter vecka 20, jag tänker som så att om jag vill så är det väl upp till mig?

Jag har sökt som en dåre men det är ju lite luddigt och öppet för egen tolkning så tänkte att här finns det säkert någon som vet vad som gäller, och om ni kan skicka en länk där det framgår tydligt så jag kan ta en screenshot och skicka vidare :)

Förutom att jag vill få upp min SGI så kommer jag att bli tokig om jag ska gå hemma så länge, kommer inte att jobba heltid men gärna 50-75% iaf

OCH om nu din chef inte vill att du ska jobba efter vecka 20......vad ska du då göra? Sjukskrivning? från vad om du bara jobbat extra?
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2021-11-20 16:45:13 följande:
    Behöver jag verkligen kopiera in det jag skrev igen? Varsågod, här kommer det igen:

Du ta och titta ut i verkligheten istället. De smittar inte i högre grad som i att de smittar folk snabbare. Men eftersom de oftast inte har syntomer tar de längre tid för dem förstår att de kan vara smittade och då har de redan hunnit träffa många människor, varit på endel platser etc och smittan har först vidare. Som ovaccinerad så är de allra flesta (kan absolut vara folk som skiter i allt) mera obs på sina synton och då håller sig hemma med symtom.

Der blir då farligare om vaccinerade asyntomiska går omkring med smittan än om ovaccinerade med symtom gör det. Förstår du?

OK eftersom du återigen skriver "blablabla"

Så tolkar jag det som att ditt svar på frågan är "Nej, du har ingen källa på ditt påstående."

Om du anser att det är en felaktig tolkning så får du frågan här igen så du kanske kan förstå den och besvara den med något vettigt:

Kan du ge källa på ditt påstående om att vaccinerade smittar i högre grad än ovaccinerad?

• Qami
    Anonym (DS) skrev 2021-11-20 13:45:54 följande:

Nej, att välja bort ett relativt obeprövat vaccin som saknar vetenskapligt underlag för att man ska kunna vara säker på att det inte skadar barnet, både kortsiktigt och långsiktigt är att ta ansvar och tänka själv. Att bara följa strömmen och grupptrycket utan att faktiskt själv förstå vad det innebär är irrationellt (men mänskligt, då vi trots allt är flockdjur som ibland hellre följer strömmen utan att ifrågasätta och tänka själva).

Till skillnad från Covidinfektion under graviditeten som det finns jättemycket långtidsstudier på, eller vadå? Ibland får man väga två dåliga alternativ mot varandra. Om man inte vill bo i en stuga i Sibirien i 9 månader, det vill säga
  • EpicF
    Anonym (Z) skrev 2021-11-20 17:09:52 följande:

OK eftersom du återigen skriver "blablabla"

Så tolkar jag det som att ditt svar på frågan är "Nej, du har ingen källa på ditt påstående."

Om du anser att det är en felaktig tolkning så får du frågan här igen så du kanske kan förstå den och besvara den med något vettigt:

Kan du ge källa på ditt påstående om att vaccinerade smittar i högre grad än ovaccinerad?

Vad är det du inte förstår?

Du ta och titta ut i verkligheten istället. De smittar inte i högre grad som i att de smittar folk snabbare. Men eftersom de oftast inte har syntomer tar de längre tid för dem förstår att de kan vara smittade och då har de redan hunnit träffa många människor, varit på endel platser etc och smittan har först vidare. Som ovaccinerad så är de allra flesta (kan absolut vara folk som skiter i allt) mera obs på sina synton och då håller sig hemma med symtom.

Der blir då farligare om vaccinerade asyntomiska går omkring med smittan än om ovaccinerade med symtom gör det. Förstår du?
  • mari123

OT OT OT MEN när polio/barnförlamning T EX grasserade i vårt land innan vi fick VACCIN 1954! så tror jag inte att gravida kvinnor entledigades från vecka 20(?) och folk fick jobba på som vanligt(?) Samhället stannade inte upp utan det var business as usual? C19 lämnar inte totalförlamade efter sig.

• EpicF
    mari123 skrev 2021-11-20 17:28:51 följande:

OT OT OT MEN när polio/barnförlamning T EX grasserade i vårt land innan vi fick VACCIN 1954! så tror jag inte att gravida kvinnor entledigades från vecka 20(?) och folk fick jobba på som vanligt(?) Samhället stannade inte upp utan det var business as usual? C19 lämnar inte totalförlamade efter sig.

Du ser ingen skillnad på kunskapen om sjukdomar, smittvägar etc man hade 1954 och kunskapen om sjukdomar, smittvägar etc vi har nu i 2020-2021?

Covid-19 lämnar död efter sig, och de som överlever kan ha senskador, skador på lungor, långtids-covid etc.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2021-11-19 18:02:56 följande:

Har endast jobbat varannan helg i kombination med studier på distans så har inte känts så bråttom, i början var jag skeptisk när det kom så jag ville avvakta, nu skulle jag kunna ta det men vill inte under graviditeten

Helt rätt tänkt TS.
  • mari123
    EpicF skrev 2021-11-20 17:35:12 följande:
    Du ser ingen skillnad på kunskapen om sjukdomar, smittvägar etc man hade 1954 och kunskapen om sjukdomar, smittvägar etc vi har nu i 2020-2021?

Covid-19 lämnar död efter sig, och de som överlever kan ha senskador, skador på lungor, långtids-covid etc.
    Nä utvecklingen går ju framåt MEN virus och bakterier ligger i framkant. De var här innan oss. Vad gäller poliodrabbade så har många av dem som grädde på moset drabbats av "postpolio" nu på äldre dar. Som från ingenstans. "långtidscovid" låter hemskt men å andra sidan så är det inte så lång tid som sjukdomen funnits så kanske det går över?
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2021-11-20 17:22:29 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Är det ordet källa i frågan som är svårt för dig att förstå?

• EpicF
    Anonym (Z) skrev 2021-11-20 18:19:58 följande:

Är det ordet källa i frågan som är svårt för dig att förstå?

Du har verkligen svårt att förstå vad som skrivs. Sorry, kan inte hjälpa dig mera.
Svar på tråden Jobba efter vecka 20