• Torngatan4

Betyg E i Engelska årskurs 6

MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 

"Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 

"xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 

i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

• Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (80-talist)
    Anonym (60-talisten) skrev 2021-12-30 11:31:38 följande:

Ordet källhänvisning tror jag inte ens nämndes när jag gick i skolan. Har verkligen inget minne av att vi skulle hänvisa till källor.

Fast det var den "gamla" skolan och vi hade betyg 1 till 5 och läraren hade bara ett visst antal av varje att dela ut. Ett riktigt skitsystem. De som smilade lite extra fick lön för mödan.

Slutade nian 1979.

Jag kommer ihåg att lärarna i högstadiet enbart satte en 5a i betyg per klass. Det var alltid samma person som fick den där efterlängtade 5an. Jag fick till och med höra att jag uppfyllde resultaten för en 5a men att den andra personen haft något fler rätt på proven så hen gick före i kön.

Det var ett väldigt orättvist system som inte återspeglade kunskapsnivån.
  • Anonym (Becca)
    Anonym (Betygskriterier) skrev 2021-12-30 11:36:13 följande:

Gissar att jag dels är äldre än dig, dels att olika skolor /lärare gett ut uppgifter på olika sätt. Jag gick ut 9:an -84 och har aldrig haft något liknande.

Ja, du är äldre. Jag började grundskolan när du slutade.
  • hammarhajen

Varför är du förtvivlad för att ditt barn fick E i betyg? Han är godkänd och han går i sexan. Ni har flera år på er innan betygen blir viktiga, för att söka till gymnasiet. 

Be sonen att han visar allt material han får från skolan, alla bedömningskriterier och liknande. Kolla noga på skolans digitala plattform och på de lösa papper som (eventuellt) skickas hem. På nästa utvecklingssamtal kan du be läraren förklara vad som krävs för olika betygssteg. Men hetsa inte och kräv ingenting NU, för vad är poängen med det?

Att man är duktig på youtube- och gamingengelska betyder inte att man också är duktig på att skriva och läsa engelska och inte heller att man håller en god språklig nivå i muntliga sammanhang utanför youtube-världen. Många som skriver mycket i spel skriver ju utan en enda punkt och med fler förkortningar än korrekt stavade ord till exempel. Självklart är det positivt att öva engelska online, men det räcker oftast inte för höga betyg.

Sedan måste man ju också visa vad man kan för att läraren ska kunna bedöma det. Är man 11-12 är det vanligt att man ägnar mer tid åt kompisar och dagdrömmeri än åt själva lektionen. (Om jag ska generalisera så är det nog extra vanligt bland spelgalna killar... Den mer "typiska duktiga flickan" brukar oftare göra som läraren säger.) Det brukar växa bort och i takt med att betygen blir viktigare brukar ungdomarna också bli mer måna om att delta i muntliga övningar istället för att busa med kompisarna

• Anonym (Betygskriterier)
    Anonym (Becca) skrev 2021-12-30 12:43:27 följande:

Ja, du är äldre. Jag började grundskolan när du slutade.

gissar att TS är närmare mig än dig i åldern. Är man vad vid att betyg sätts till 99% efter prov och att ett visst antal betyg delas ut per klass så kan nog betygskriterierna i dagens skola komma som en chock
  • Anonym (60-talisten)
    Anonym (80-talist) skrev 2021-12-30 11:45:48 följande:
    Jag kommer ihåg att lärarna i högstadiet enbart satte en 5a i betyg per klass. Det var alltid samma person som fick den där efterlängtade 5an. Jag fick till och med höra att jag uppfyllde resultaten för en 5a men att den andra personen haft något fler rätt på proven så hen gick före i kön.

Det var ett väldigt orättvist system som inte återspeglade kunskapsnivån.
    Jag vill minnas att det gavs ut efter någon procentuell uträkning. Så då gällde det ju att hålla sig väl med läraren. Det är också ett jäkla system, att man kan fjäska sig till höga betyg.
  • Anonym (R)
    Anonym (60-talisten) skrev 2021-12-30 15:00:58 följande:

Jag vill minnas att det gavs ut efter någon procentuell uträkning. Så då gällde det ju att hålla sig väl med läraren. Det är också ett jäkla system, att man kan fjäska sig till höga betyg.

Det skulle ges ut så att det fördelade sig på en procentuell skala på "landsbasis". Många lärare missuppfattade och körde fördelningskurvan som var tänkt för hela Sverige i sin klass. Alltså ett stort missförstånd från lärarkåren om de s.k. "relativa betygen" att femmor "tog slut" i en klass.
  • Anonym (60-talisten)
    Anonym (R) skrev 2021-12-30 15:12:29 följande:
    Det skulle ges ut så att det fördelade sig på en procentuell skala på "landsbasis". Många lärare missuppfattade och körde fördelningskurvan som var tänkt för hela Sverige i sin klass. Alltså ett stort missförstånd från lärarkåren om de s.k. "relativa betygen" att femmor "tog slut" i en klass.
    Sant, googlade precis fram detta.
    Det är rent horribelt och drabbade ungar i onödan.
  • Anonym (Skrämd)
    AndreaBD skrev 2021-12-30 11:42:53 följande:

Jag är också lärare i engelska och jag tycker ändå att det inte har varit ett problem. Om jag ser att en elev är duktig på allt men blyg, har scenskräck eller liknande, så tar jag förstås den eleven enskilt för att kolla av det muntliga. I 6:an har man ju också nationella prov, även muntliga, som man gör i par. 

Man känner ju oftast eleverna tillräckligt bra så att man kan hitta lösningar, när det finns speciella problem som skulle kunna vara ett hinder. Jag brukar inte ge mig tills eleverna har visat sitt bästa muntligt. 

Det låter bra. Jag tror dock inte alla lärare är som du. Tyvärr.

Jag själv har alltid haft problem att tala inför stor grupp just för att man inte får en återkoppling på det man säger. Prata i liten grupp däremot är kul eftersom man kan se direkt hur folk reagerar på det man säger. Men att bedömas på muntliga presentationer i storgrupp hade sänkt mina betyg även om jag kunde prata engelska.
  • Anonym (Skrämd)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-30 11:37:52 följande:

Att ungarna ska behöva öppna munnen och visa sina kunskaper menar du...? Ja herregud vilka krav. Prov och skriftliga inlämningar räcker inte i språk, så är det bara och har väl alltid varit såvitt jag kan se.

Det du verkar ha missat av dagens skola är att det inte är Caligula som står där framme och tvingar stackars nervösa barn till att skämma ut sig inför klassen. Vet man om att man har en elev med talångest så arbetar man i mindre grupper med just dem, både med samtal och muntliga presentationer. Antar att det är lätt att förfasa sig när man inte har en aning om vad som pågår i skolorna.

Jag kan bara relatera till hur det var när jag var i skolan.

Funderar på varför man ska kunna hålla en presentation för att räknas att vara bra på ett främmande språk dock. En del är ju urdåliga på presentation på sitt eget språk även om man pratar det flytande.
  • Anonym (CNN)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-30 10:18:07 följande:

Att vara gamer och titta på YouTube mm betyder inte att man är bra på engelska. Att förstå är en sak, att tillämpa en helt annan. Ni fick ju förklarat att han inte hade varit så delaktig muntligt på lektionerna, och det drar ner direkt eftersom betyg inte är ett genomsnitt utan att man måste uppnå en viss nivå inom samtliga kunskapskrav för att få högre betyg. Er son kan alltså ha A på alla delar utom en där han når E, då skulle han få D i betyg. Glosförhör spelar verkligen ingen roll, de är till för träning och inte för betygssättning.

Sen är det ju så att lärare generellt inte kommer att uppdatera vh personligen under terminens gång, dels kan man själv fråga hur det går, dels har många skolor en digital plattform som visar hur det går i kurserna. Börja att titta där. Var engagerad. Fråga sonen hur det går i olika ämnen, varje vecka.

Pratar man verkligen sex och samlevnad i mellanstadiet på er sons skola...? Sånt brukar man ta på högstadiet.

Är du verkligen lärare?

Jag tvivlar och ska berätta varför.

För det första har Skolverket ändrat i kriterierna och du får inte sänka en elevs betyg till ett D om enligt ditt sätt. Det var så förut, men så får man inte gör längre. Dessutom blir det inte ett D i en korrekt ofylld kunskapsmatris enligt din modell.

Det andra är att elever faktiskt redan har sex och samlevnad i mellanstadiet. En annan nivå, men ändock.

Är du behörig? Legitimerad? Ny på jobbet?

Men det är allvarligt om du bedömer elever enligt det gamla sättet. Då gör du fel.

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6