• Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Torngatan4

    Tack för alla svar.

    Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
    Det kom som en chock.

    Hemmahajen
    Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
    Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad.  Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra

    Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.

    Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
    Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.

  • Anonym (R)

    Till hösten är det ny läroplan för grundskolan, LGR22, om du vill läsa vad som gäller då. En termin till med gamla läroplanen så kanske inte värt mödan att vara för påläst om vare sig den eller åk 6.

  • Anonym (krångligt)

    Håller med om att det är svårt att förstå kriterierna. Det barn som är introvert får en väldig nackdel, eftersom det verkar krävas i alla ämnen att man kan uttrycka sig inför klassen. På vår skola verkar det också som att lärarna betygsätter väldigt olika. En del går strikt efter matriserna (som jag inte heller riktigt förstått mig på), andra mer efter en helhetsbild. Utan att förbättra dig det minsta hoppade t ex  min son plötsligt upp två steg när han fick en annan lärare i ett ämne där han på många sätt är stark, men har svårt för en viss del.

  • Torngatan4

    Tack, ska kolla upp läroplan till nästa höst.
    Men som du skriver måste läsa på denna läroplan också.
    Har aldig sett betygsmatrisen. I nåagot ämne och har ingen aning vad som står i den.

  • Anonym (Också)

    Spontant känner jag att du måste försöka skaffa dig lite bättre koll på ämnena ditt barn läser, vad för områden som hanteras just nu och även vilka kriterier som finns för bedömningen.

    Så här, fråga ditt barn löpande eller kika i de böcker som hen tar hem. I till exempel svenska, vad gör de där? Handlar det mycket om grammatik för tillfället (och av vilket slag?), jobbar man med någon speciell tidsperiod eller läser man dikter? Så att du har ett hum. Fråga när det är prov eller inlämning och löpande om det finns läxor hen behöver hjälp med.

    Sen samma sak i övriga ämnen. Kanske finns det ämnen där du direkt märker att det där har hen koll på, det kan jag släppa. För det verkar rulla på bra, hen behöver inte hjälp specifikt med detta. Och lägg fokus på det som kan behöva mer stöd.

    I ämnesmatriserna kan man sen följa hur de olika rutorna eller "förmågorna" markeras i olika färger beroende på hur utvecklingen går. Detta beror förstås på vilket verktyg skolan använder och hur det ser ut. Samt hur ofta läraren uppdaterar. Men så fungerar det för mina barn och där jag jobbar.

    Det är sant att få elever skulle kunna studsa upp från ett D till ett A på en termin. Se det som ett grundläge bara. Något att utgå ifrån. Och ha en dialog med läraren. Enklast är om du bara förklarar att du känner dig orolig men att du bestämt dig för att försöka vara lite mer delaktig från och med nu. Det uppskattar man som lärare. Kanske skulle ni kunna prata i telefon en kvart varannan vecka eller så? Eller om ni kommer överens om att läraren skickar ett kort mail regelbundet? Det behöver inte vara mer avancerat än så; "Pelle jobbar på bra, det var lite stökigt förra tisdagen så jag har flyttat om dem i klassrummet och nu är det lugnare. Just nu jobbar vi med pronomen och det verkar han fixa bra."
    Den typen av återkoppling har jag personligen inga problem med att ge om föräldrar ber om det.

  • Anonym (Lärare)
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 08:52:20 följande:

    Tack, ska kolla upp läroplan till nästa höst.
    Men som du skriver måste läsa på denna läroplan också.
    Har aldig sett betygsmatrisen. I nåagot ämne och har ingen aning vad som står i den.


    Alla kursplaner finns på Skolverkets hemsida, även de kommande: www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/kursplaner-for-grundskolan

    Har inte skolan någon digital plattform där man kan logga in och se sitt barns utveckling? Det finns väl nästan ingen skola idag som inte har det.
  • Torngatan4

    Tack till anonym. Måste sätt mig in i detta.
    Jag känner mig orolig. Klart ockå besviken att hon inte återkopplat att han inte varit delaktig på lektionerna. Jag har frågat och fått svar att han jobbat bra. Har ockå frågat om återkoppling om det ändrar sig. När jag frågar min son om han räcker upp handen, han svarar då ja. Hur går det?. Det går bra. Försöker öppna frågor, han berättar då lite grand. Som att han jobbar med detta xxxx och det är lätt. Men generellt säger han  ingenting hur det går och läraren säger ingenting. Jag förhör honom på läxorna och försöker vara delaktig. Men uppenbarligen inte tillräckligt, inser nu att jag inte kan något om dagens skola.

  • Torngatan4

    Tack ska kolla skolverkets sida.

    De har ingen sida där jag kan se min sons utveckling.
    De har lagt ut från olika årskurser, ex 4 an, 5 an att han varit godkänd.
    Ingenting om vad han ska utveckla. Får inte ut något av utvecklings samtalen, det är för lite tydligt och konkret. Här leder min son utvecklinssamtalet och han går igenonm de olika ämnena. Vi har sysslat med medeltiden och det går bra.

  • Anonym (snusmumriken)
    Anonym (krångligt) skrev 2021-12-31 08:43:24 följande:

    Håller med om att det är svårt att förstå kriterierna. Det barn som är introvert får en väldig nackdel, eftersom det verkar krävas i alla ämnen att man kan uttrycka sig inför klassen. På vår skola verkar det också som att lärarna betygsätter väldigt olika. En del går strikt efter matriserna (som jag inte heller riktigt förstått mig på), andra mer efter en helhetsbild. Utan att förbättra dig det minsta hoppade t ex  min son plötsligt upp två steg när han fick en annan lärare i ett ämne där han på många sätt är stark, men har svårt för en viss del.


    Vill bara vänligt påminna om att introvert inte är samma sak som blyg, tillbakadragen, tystlåten. Jag är introvert och hade inga problem att prata på lektionerna eller hålla föredrag inför klassen. Jag hade många klasskompisar och ansågs av lärarna vara ganska babblig på lektionerna, särskilt om jag satt bredvid någon som jag gillade. 
    Däremot hade jag få men nära vänner på fritiden och orkade inte alltid hänga med folk efter skoltid för då ville jag hem och ladda batterierna, det var där min introverta sida kom fram. 
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6