• Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (Annie)

    Alltså, jag lider med dig. Jag är gymnasielärare och har bra koll på hur jag ska sätta betyg där, men nu är mina barn ì mellanstadieålder och det är så rörigt. De har inte ens betyg än, men pratar betyg hela tiden. Plattformen uppdateras och uppdateras alla tider på dygnet och jag fattar knappt vad som står där, och då kan jag ändå lärarterminologi. Der gör mig sjukt frustrerad hur mycket tid lärarna tvingas lägga på obegriplig dokumentation istället för tydlig återkoppling och framför allt lektioner och lektionsplanering (jag vet hur stor bristvara tid är i lärares liv).

    Läxor får/vill de inte skicka hem. Mitt ena barn, i fyran, fick "betygsvarning" i mitt ämne (jag är behörig från åk3 till gymnasiet). Men vi får inte hem något material att jobba ikapp med, utan jag ska sitta och hitta på och barnet slår bakut förstås. Jämställt ska det vara, alla har minsann inte föräldrar som kan hjälpa till. Suck.

    Alltså, jag vet så väl hur lärare sliter. Fast i system som stressar upp barnen och sänker kunskaperna. Men svensk skola är så misshandlad och barnen får såklart ta smällen.

    Hoppas det går bra för sonen. Jag tror inte du behöver oroa dig för att högstadiets lärare skulle se ner på honom iaf.

  • hammarhajen
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 08:27:16 följande:

    Hemmahajen
    Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
    Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad.  Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra


    Jag tror inte du ska oroa dig för det Lärare gillar snarare att se att elever växer och lär sig, att få en elev som "bara" haft E att prestera ett B eller A är ju ett gott betyg för läraren också

    Byter sonen lärare till högstadiet? I så fall finns också goda möjligheter att ni får bättre information från nästa lärare. Högstadielärare som bara har elever som får betyg brukar vara vana att förklara för elever och föräldrar vad som krävs för olika betyg. 
  • Torngatan4

    Ja, han byter skola och lärare till hösten.
    Det är sant bra för läraren om eleven höjer betygen.

    Min son har inte studerat någon Engelska hemma, bara glosorna som han redan kunnat. Men som någon skrev, att glosorna inte vägs in i betygen( utan glosorna är till för att lära sig). Det visste inte jag. Blev bara förvånad över betyget, när han gick i årskurs 2 skrev han en liten bok på Engelska, som han läste upp för klassen. Visste inte att han behövde hjälp i Engelska. När han gått igenom glosorna brukar han "rätta" läraren. Han är kunskaps mässigt på en högre nivä än jag var på gymnasiet i förståelse, ordförråd och uttal. När det gäller att skriva vet jag inte riktigt. Jag vet inte heller varför han fick "dårligt"betyg i Engelska.
    Som en person skrev här inne, det är prata, förstå och skriva.

  • Torngatan4

    Det jag menar med "rätta" är att han kommenterar att det är felstavat(glosan).
    Det gör han till mig.
    Det har hänt några gånger att glosan varit felstavad.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:16:36 följande:

    Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.
    Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.


    Alla kunskapskrav för alla skolämnen finns på skolverkets hemsida. Hela läroplanen finns där, även kunskapskraven:


    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/kursplaner-for-grundskolan

    Sedan brukar lärarna göra arbetsplaner för varje område som man behandlar. Och där brukar det också finnas en matris. Där står det mer exakt på vilket sätt dem olika kunskapskraven bedöms i just det här området. 

    När jag undervisade i 6:an så brukade man ha ett föräldramöte i början och då informerade man om allt detta. Har ni inte haft sånt, eller var ni inte där? 

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:18:09 följande:

    Ja, kunskapskraven har jag läst på skolverkets sida.
    Jag menar bedömnings matrisen eller kallas det betygsmatris?


    Läraren brukar gör en sån matris, jag är inte säker på om det är obligatoriskt. Så det är lärarens anpassning av kriterierna på det området som man just går igenom. Dvs. läraren visar upp exakt hur man i detta område kan visa att man kan tala, skriva , m.m.  och vad man måste göra för att nå E, C eller A. Jag har just inget exempel då jag inte har de på datorn hemma. Men det går säkert att hitta något på nätet....   

    Som exempel, menar jag. Annars är bara den lärarens intressant, förstås. 

    Men om det finns en arbetsplan med matris, så är arbetsplanen också intressant. Där står det VAD man ska göra och ofta är det så att elever inte gör alla delar, om betyget blir sämre än förväntat. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 12:29:05 följande:

    Det jag menar med "rätta" är att han kommenterar att det är felstavat(glosan).
    Det gör han till mig.
    Det har hänt några gånger att glosan varit felstavad.


    Sånt förekommer ganska ofta. Det händer t.ex. att man felstavar något - just på tavlan - där ser eleverna bättre om det ser fel ut än läraren som står "för nära". Har också varit med om elever som kände till ord som inte jag kände till eller som kunde uttala svåra ord perfekt, då jag fick tänka till nån sekund mer. Men det är inte konstigt. Det finns väldigt många ord i språket, alla känner man inte alltid och ibland är ungarna snabba och har hört ordet.

    Men allt detta är små detaljer. Det hände regelbundet att samma elev sedan inte kunde skriva korrekta meningar, eller inte satte en enda punkt i sin text, eller aldrig skrev om det som man skulle skriva om.  Det händer att elever "bara " få E trots att de har A i vissa delar. Jag har just också en sån. Och då har jag tränat mycket med den eleven. 

    Oftast har ju de som är riktigt duktiga på något inom ämnet även ganska bra på resten, dvs. en jämn profil. Men det finns de som är ojämna. Jag har också haft elever som inte har fått ett godkänt betyg, trots att de var bra på enskilda delar. Men det hjälper inte om de inte gör andra delar. 

    I din situation skulle jag verkligen försöka få reda på vilka delar det är som din son inte gör eller gör mycket sämre än resten, och varför. Kanske förstår han inte att det är viktigt? Kanske har han något specifikt problem med det? 
  • Torngatan4

    Tack till Andrea BD.

    Nu börjar det klarna för mig lite.

    Vi har varit på alla föräldrarmöten och alla utvecklingssamtal.
    Någon arbetsplan med matris eller matris har vi aldrig sett.
    Visste inte att detta fanns(förrän nu när jag hör om det på familjeliv)

    Läraren har pratat mera generellt. Min son har haft utvecklingssamtalet och Engelska har egentligen aldrig varit något fokus kring. Hans profil har jag ingen aning om.

    Jag har bara förhört honom på glosorna( som han redan kunnit).
    Han har läst någon Engelska bok någon gång. Vi har också pratat Engelska några gånger. Mitt arbets språk är Engelska och hade jag veta om detta, då hade jag hjälpt honom. Jag ar inte Engelska lärare på något sätt, men när jag hört han prata har jag bara tänkt att han är bättre än jag var i gymnasiet.
    Eftersom han skrev en bok i årskurs 2( som han limmade ihop, var kanske 10 A 4 sidor som han skrev om Kapten Kalsong, Att han skulle vara svag i Engelska språket känns som att säga att jag är 12 år gammal. Var helt säker på att han låg på kunskapsnivå B, men nu fattar jag att det finns olika delar som ska bedömas(som du skrev tal, läsa, förstå och skriva. Han har hela tiden sagt att Engelskan är enkel. Kanske är att han inte pratar så mycket. 

    Jag har begärt möte med läraren. Jag hade kunnat hjälpa min son om jag vetat detta. Han fick C i Biologi( här frågade han mig vad är Biiologi). Han har aldrig haft hem boken i Biologi. Matematik räknar vi hemma( då han haft prov och jag sett att resultaten kunnit varit bättre). Engelska prov har han aldrig haft.

  • Torngatan4

    Jag har som sagt begärt möte med läraren, men inte fått till det ännu.

    Rektorn svarade att de inte tillämpar betygskriterier och bedömningar.
    "Vi arbetar inte med matriser och jag är väl medveten om att det görs på många skolor. Ny forskning de senaste åren visar att detta inte är ett så bra sätt att kommunicera kunskaper, finns att läsa om på flera ställen. Vi arbetar med formativ bedömning där vi pratar med barnen, visar exempel eller skriver kommentarer. Detta skulle jag kunna skriva och motivera för mer men det är upp till varje skola hur vi väljer att kommunicera runt måluppfyllelse. Jag har full förståelse för att man som förälder ser det som ett bra sätt att se vad mitt barn kan men det utvecklar inte eleven på det sättet man kan tro, det kan till och med segmentera elevens uppfattning om sin förmåga".

    Enligt min son har det inte varit mycket muntligt i Engelskan denna termin. Han har haft hem boken och vi har gått igenom och han förstår och kan allting. Andrea BD, vad tycker du att jag ska fråga om på mötet med läraren?

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6