• Wed 29 Dec 2021 20:45
    27049 visningar
    127 svar
    127
    27049

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 31 Dec 2021 10:18
    #51
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:08:39 följande:

    Hur fungerar det när man börjar högstadiet.
    Tar eleverna med sig betygen till högstadiet.
    Sänder läraren de till lärarna på högstadiet?. Eller är det ingenting som högstadie lärarna får?.


    Jag har arbetat på både högstadiet och gymnasiet i många år och aldrig sett en elevs tidigare betyg. Till gymnasiet har vi fått listor på vilka elever som kommer att antas till programmen och där kan man se deras meritvärden men inte enskilda ämnesbetyg. Dessutom är det för min del totalt ointressant eftersom jag ändå måste bilda mig en egen uppfattning om vad eleverna ligger på för nivåer kunskapsmässigt och vilken förmåga de har att ta till sig undervisningen. Det som är värt att veta är däremot om en elev har svårigheter, diagnoser eller andra utmaningar, sånt som man får med sig i överlämningen.
  • Anonym (R)
    Fri 31 Dec 2021 10:19
    #52
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:16:36 följande:

    Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.

    Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.


    Har du barn på högstadiet också så att du vet det du skriver nu?
  • Fri 31 Dec 2021 10:21
    #53

    Tusen tack till Andrea BD, ja jag märker att jag inte är lärare i EngelskaFlört

  • Fri 31 Dec 2021 10:22
    #54

    Jag har bara barn på mellanstadiet.

  • Fri 31 Dec 2021 10:24
    #55

    Tack till inlägg lärare.

    Tror du det är samma till högstadiet?.
    Att läraren inte vet elevernas betyg i enskilda ämnen.

  • Fri 31 Dec 2021 10:25
    #56

    Såg nu att du jobbat på högstadiet också och inte sett.

  • Anonym (R)
    Fri 31 Dec 2021 10:27
    #57
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-31 10:18:59 följande:

    Jag har arbetat på både högstadiet och gymnasiet i många år och aldrig sett en elevs tidigare betyg. Till gymnasiet har vi fått listor på vilka elever som kommer att antas till programmen och där kan man se deras meritvärden men inte enskilda ämnesbetyg. Dessutom är det för min del totalt ointressant eftersom jag ändå måste bilda mig en egen uppfattning om vad eleverna ligger på för nivåer kunskapsmässigt och vilken förmåga de har att ta till sig undervisningen. Det som är värt att veta är däremot om en elev har svårigheter, diagnoser eller andra utmaningar, sånt som man får med sig i överlämningen.


    Ja, det är säkert olika. I vår kommun ser personalen på högstadiet alla betygen från åk 6 HT och VT, samt meritvärde. På gymnasiet ser man bara befintliga kurser och program men har fått listor med meritvärdena. SYV och admin på gy kan däremot leta bakåt i de digitala systemen om det av någon anledning behövs.
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 31 Dec 2021 10:34
    #58
    Anonym (R) skrev 2021-12-31 10:27:27 följande:
    Ja, det är säkert olika. I vår kommun ser personalen på högstadiet alla betygen från åk 6 HT och VT, samt meritvärde. På gymnasiet ser man bara befintliga kurser och program men har fått listor med meritvärdena. SYV och admin på gy kan däremot leta bakåt i de digitala systemen om det av någon anledning behövs.
    Jag har arbetat i två olika kommuner, både privat och kommunalt, och du har säkert rätt i att det kan skilja sig om vad man kan se.
  • Anonym (R)
    Fri 31 Dec 2021 10:47
    #59
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-31 10:18:59 följande:

    Dessutom är det för min del totalt ointressant eftersom jag ändå måste bilda mig en egen uppfattning om vad eleverna ligger på för nivåer kunskapsmässigt och vilken förmåga de har att ta till sig undervisningen. Det som är värt att veta är däremot om en elev har svårigheter, diagnoser eller andra utmaningar, sånt som man får med sig i överlämningen.


    Det senare är inte alltid självklart att få till sig och ibland visar sig inte problemen som tillräckligt stora för särskilt stöd eller t.o.m för en utredning om annan skolform, förrän efter en stadieövergång. Då tycker jag att stora betygstapp åk 6 till 7 kan vara relevanta att känna till, liksom om det sett ut så hela vägen. Så "totalt ointressant" med tidigare betyg tycker jag är en inställning man ska vara försiktig med då den i princip betyder att tidigare lärares kunskap om elevens förmågor, vilket ju betyg är, är ointressanta. Sedan kan man ju förstås inte lägga in det i sin egen bedömning. Den samlade bilden av både om eleven kunnat nå målen och sedan tidigare kända behov bör en lärare i åk 7 dock vara intresserad av att ta emot.
  • Fri 31 Dec 2021 10:51
    #60

    Ok, tack till anonym R

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6