• Torngatan4

Betyg E i Engelska årskurs 6

MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 

"Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 

"xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 

i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

• Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (x)
    Torngatan4 skrev 2022-03-02 18:57:35 följande:

Hur ser en text ut i årskurs 6 som innefattar betyg C.?.

"I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen."

Har svårt att förstå på vilken nivå en 12 åring ska ligga.

Här hittar du exempel på c-text. Scrolla ner och tryck på exempel.
  • Anonym (5556)

Har du pratat med den nya engelskaläraren?  Vad säger hen?

• Torngatan4

Andrea BD,

Det gick bra på skriv delen på det Nationella provet(sonen fick B).
    Ungefär där jag tänker att han ligger( och inte E).

• AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-05-12 20:27:54 följande:

Andrea BD,

Det gick bra på skriv delen på det Nationella provet(sonen fick B).
    Ungefär där jag tänker att han ligger( och inte E).

Okej, det var intressant. Det kan ju bli lite fel om läraren kanske inte har sett så mycket. Nationella provet testar visserligen inte exakt alla kunskapskrav, men ändå de flesta. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-03-02 18:57:35 följande:

Hur ser en text ut i årskurs 6 som innefattar betyg C.?.

"I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen."

Har svårt att förstå på vilken nivå en 12 åring ska ligga.

Man får då utgå ifrån årskursens nivå. Kriterierna är samma. 
  • Anonym (Ojoj)
    AndreaBD skrev 2022-01-25 23:11:34 följande:
    Jag kan dock inte föreställa mig att läraren inte skulle ha haft tillfälle att höra honom, på en hel termin. Omöjligt. Och det finns många olika situationer. Det är inte bara presentationer som sagt, inte bara frågor och svar i klassrummet, det är dessutom säkert att prata två och två, med en annan elev. Alltså muntliga uppgifter på lektionerna.

Läraren kan förstås inte lyssna på din son varje gång, men hen hinner nog lyssna på sex eller åtta elever varje gång de gör nån muntlig uppgift. Så hur skulle hon inte har haft tillfälle att höra honom? Han behöver inte vara aktiv, inte ta initiativ, utan han behöver bara göra uppgifterna. Och standarden i engelska har ökat
    Alla väntar spänt på om du ska nämna något om diagnoser. 
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6