• Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Torngatan4

    Absolut introvert är inte samma som blyg och tystlåten.
    Jag upplever inte min son som blyg. Han är inte extrovert.

  • AndreaBD
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 20:38:15 följande:
    Det låter bra. Jag tror dock inte alla lärare är som du. Tyvärr.

    Jag själv har alltid haft problem att tala inför stor grupp just för att man inte får en återkoppling på det man säger. Prata i liten grupp däremot är kul eftersom man kan se direkt hur folk reagerar på det man säger. Men att bedömas på muntliga presentationer i storgrupp hade sänkt mina betyg även om jag kunde prata engelska.
    Vad jag har sett, så jobbar nog de allra flesta lärare så. De ska jobba så, det är i alla fall min förståelse. Även om det kan vara svårt att höra elever enskilt eller i liten grupp - på en hel termin hinner man. Man har hört alla elever prata flera gånger enskilt och i liten grupp.

    Jag minns kollegor som faktiskt var bättre på det än vad jag var. En SO-lärare som hade med sig nån elev ibland, in i lärarnas arbetsrum och diskuterade sammanhang i historia, för att se om eleven verkligen förstod. Antagligen när de inte hade lyckats förklara det så bra i provet. Då kollade hon om de kunde förklara det muntligt. Och eleverna verkade inte besvärade av det och brydde sig inte om de andra lärarna som kanske fanns där också. De bara diskuterade med henne. 
  • Anonym (Lärare)
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 09:36:38 följande:

    Tack ska kolla skolverkets sida.

    De har ingen sida där jag kan se min sons utveckling.
    De har lagt ut från olika årskurser, ex 4 an, 5 an att han varit godkänd.
    Ingenting om vad han ska utveckla. Får inte ut något av utvecklings samtalen, det är för lite tydligt och konkret. Här leder min son utvecklinssamtalet och han går igenonm de olika ämnena. Vi har sysslat med medeltiden och det går bra.


    Det är väldigt olika hur de digitala plattformarna ser ut och vad man kan se. Vissa, som på mitt jobb, skriver väldigt utförligt, vi ger formativ feedback (feedforward snarare) till varje examination och inlämning som görs och fyller i en matris där eleven snabbt ser hur hen ligger till inom de olika delarna av kunskapskraven. Andra fyller bara i färger eller procent upp till godkänd eller alla möjliga varianter. Gemensamt är ändå att man ska kunna se kunskapskraven oavsett metod.
  • Torngatan4

    Hur fungerar det när man börjar högstadiet.
    Tar eleverna med sig betygen till högstadiet.
    Sänder läraren de till lärarna på högstadiet?. Eller är det ingenting som högstadie lärarna får?.

  • Anonym (R)
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:08:39 följande:

    Hur fungerar det när man börjar högstadiet.

    Tar eleverna med sig betygen till högstadiet.

    Sänder läraren de till lärarna på högstadiet?. Eller är det ingenting som högstadie lärarna får?.


    Man ser betygen från åk 6, antingen genom gemensamma digitala system i kommunen, eller att de sänds över om man kommer någon annanstans ifrån och läggs då in.
  • Torngatan4

    Jag kan inte se kunskapskraven( inte vad jag vet i varjefall).
    När jag går in står följande.
    Godtagbara kunskaper.

  • Anonym (R)
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:12:24 följande:

    Jag kan inte se kunskapskraven( inte vad jag vet i varjefall).

    När jag går in står följande.

    Godtagbara kunskaper.


    Kunskapskraven ser du på Skolverket om läraren inte klippt in dem. Det är samma för alla.
  • Torngatan4

    Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.
    Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 08:27:16 följande:

    Tack för alla svar.

    Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
    Det kom som en chock.

    Hemmahajen
    Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
    Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad.  Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra

    Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.

    Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
    Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.


    Minns inte om jag skrev med mitt vanliga nick nu, men jag är i alla fall lärare i engelska.

    Nej, jag tror inte man kan förvänta sig det heller att en 12-åring ska ha överblick över dessa krångliga kunskapskrav. Eleverna blir mest förvirrade av dem. Framför allt om flera lärare har gått igenom dem. Jag har gjort flera förenklade versioner och färgglada indelningar i läsa, höra, skriva och tala. 

    Jag kan ge dig en förenklat överblick när det gäller engelska. Det är som sagt läsa, höra, skriva och tala som är grundläggande. När det gäller tala så finns det en till som handlar om att samtala. Du har alltså två muntliga kriterier. 

    Sedan är det realia (dvs. kunskap om engelsktalande länder). Där gäller i regel det som behandlas i undervisningen. Det räcker verkligen om din son hänger på lektionerna. Det är är bara de som inte lyssnar alls, som sedan inte vet något.  

    Dessutom har vi ett kriterium som handlar om att kunna hitta material och kunna använda det i sitt eget arbete. Det är något som man redan gör i svenska på mellanstadiet. T.ex. man ska skriva lite om något djur. Man kollar i någon bok och skriver ner lite av den faktan som finns där. Inte så konstigt. Krångligare blir det när man letar på internet eller måste tänka lite själv istället för att bara få en bok av läraren. Och att det sedan också ska vara relevant och passa det man ska skriva om. Inte lätt. Oftast blir det ju söka på nätet. DÄR kan man hjälpa sitt barn - träna lite hur man sållar det man hittar där, och att ha tålamod att kolla på flera ställen, och att spara sina länkar, m.m.  kan vara väldigt användbart i många ämnen.

    Övriga kriterier är bara "strategier" , hur man läser och lyssnar. Det fixar de flesta automatiskt. Oftast handlar det mest om att vara seriös och faktiskt lyssna, och läsa texten ordentligt. Om en elev verkligen gör på ett sätt som inte funkar - då brukar lärarna ändå uppmärksamma det. Och om ni ibland tittar med ungdomen på läxorna eller på det som de har gjort senast, så kan ni också märka ifall de gör något som inte funkar. Kan också gälla att träna glosor. De flesta fattar (och läraren har nog också sagt det) att man först måste läsa på orden lite och sedan kanske täcka för det engelska ordet och se om man kommer ihåg det. Men det finns såna som försöker konstiga sätt - gissar från början t.ex.

    Du kan titta närmare på kriterierna också, men det är bra att ändå hålla sig nära det grundläggande.
  • Torngatan4

    Ja, kunskapskraven har jag läst på skolverkets sida.
    Jag menar bedömnings matrisen eller kallas det betygsmatris?

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6