Torngatan4 skrev 2021-12-31 08:27:16 följande:
Tack för alla svar.
Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
Det kom som en chock.
Hemmahajen
Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad. Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra
Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.
Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.
Minns inte om jag skrev med mitt vanliga nick nu, men jag är i alla fall lärare i engelska.
Nej, jag tror inte man kan förvänta sig det heller att en 12-åring ska ha överblick över dessa krångliga kunskapskrav. Eleverna blir mest förvirrade av dem. Framför allt om flera lärare har gått igenom dem. Jag har gjort flera förenklade versioner och färgglada indelningar i
läsa, höra, skriva och tala.
Jag kan ge dig en förenklat överblick när det gäller engelska. Det är som sagt läsa, höra, skriva och tala som är grundläggande. När det gäller tala så finns det en till som handlar om att samtala. Du har alltså två muntliga kriterier.
Sedan är det
realia (dvs. kunskap om engelsktalande länder). Där gäller i regel det som behandlas i undervisningen. Det räcker verkligen om din son hänger på lektionerna. Det är är bara de som inte lyssnar alls, som sedan inte vet något.
Dessutom har vi ett kriterium som handlar om att kunna
hitta material och kunna använda det i sitt eget arbete. Det är något som man redan gör i svenska på mellanstadiet. T.ex. man ska skriva lite om något djur. Man kollar i någon bok och skriver ner lite av den faktan som finns där. Inte så konstigt. Krångligare blir det när man letar på internet eller måste tänka lite själv istället för att bara få en bok av läraren. Och att det sedan också ska vara relevant och passa det man ska skriva om. Inte lätt. Oftast blir det ju söka på nätet. DÄR kan man hjälpa sitt barn - träna lite hur man sållar det man hittar där, och att ha tålamod att kolla på flera ställen, och att spara sina länkar, m.m. kan vara väldigt användbart i många ämnen.
Övriga kriterier är bara "
strategier" , hur man läser och lyssnar. Det fixar de flesta automatiskt. Oftast handlar det mest om att vara seriös och faktiskt lyssna, och läsa texten ordentligt. Om en elev verkligen gör på ett sätt som inte funkar - då brukar lärarna ändå uppmärksamma det. Och om ni ibland tittar med ungdomen på läxorna eller på det som de har gjort senast, så kan ni också märka ifall de gör något som inte funkar. Kan också gälla att träna glosor. De flesta fattar (och läraren har nog också sagt det) att man först måste läsa på orden lite och sedan kanske täcka för det engelska ordet och se om man kommer ihåg det. Men det finns såna som försöker konstiga sätt - gissar från början t.ex.
Du kan titta närmare på kriterierna också, men det är bra att ändå hålla sig nära det grundläggande.