• Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • AndreaBD
    Anonym (blå) skrev 2022-01-24 15:13:00 följande:

    Fick också sämre betyg för att jag inte pratade så mycket.. De sa samma sak. Det är synd att man blir bedömd för hur man är som person och inte efter kunskap. Skolan borde vara mer individanpassad.


    I arbetslivet sedan blir man också mycket bedömd efter hur man är som person. 

    Men i skolan blir du egentligen inte bedömd efter hur mycket du pratar, dvs. inte efter personlighet, tycker jag. Bara om du pratar för lite för att läraren ska kunna BEDÖMA, då kan det hända att du får sämre betyg. Så jag tolkar det så att läraren menade det. 
  • Torngatan4

    Svar till betygskriterier.

    Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll. 
    När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-25 19:55:57 följande:

    Svar till betygskriterier.

    Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll. 
    När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.


    Jag kan dock inte föreställa mig att läraren inte skulle ha haft tillfälle att höra honom, på en hel termin. Omöjligt. Och det finns många olika situationer. Det är inte bara presentationer som sagt, inte bara frågor och svar i klassrummet, det är dessutom säkert att prata två och två, med en annan elev. Alltså muntliga uppgifter på lektionerna.

    Läraren kan förstås inte lyssna på din son varje gång, men hen hinner nog lyssna på sex eller åtta elever varje gång de gör nån muntlig uppgift. Så hur skulle hon inte har haft tillfälle att höra honom? Han behöver inte vara aktiv, inte ta initiativ, utan han behöver bara göra uppgifterna. Och standarden i engelska har ökat
  • Torngatan4

    Andrea BD när jag skrev denna termin var det efter jul jag menade.

    Hade just möte med läraren och det är inte det muntliga(det skrev hon i mail tidigare 28/12). Att han inte pratar och är delaktig. 
    Han har en profil som spretar. Hon tycker att han skriver för lite på uppgifterna. Fick se en bedömning där han låg högt i allt utom att skriva(han skriver för lite). Det har jag pratat med min son om. Han har nu förstått att han måste jobba mer(han skrev idag en A 4 sida på Engelska lektionen). Fick se texten och den var mycket bra. Han är duktig även om jag förstår att eleverna är bättre idag än när jag var liten. Tycker att det är konstigt att jag som vårdnadshavare inte hört något om detta tidigare. Han har inte förstått att det varit viktigt. Är glad att jag nu fått reda på detta.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-26 14:58:06 följande:

    Andrea BD när jag skrev denna termin var det efter jul jag menade.

    Hade just möte med läraren och det är inte det muntliga(det skrev hon i mail tidigare 28/12). Att han inte pratar och är delaktig. 
    Han har en profil som spretar. Hon tycker att han skriver för lite på uppgifterna. Fick se en bedömning där han låg högt i allt utom att skriva(han skriver för lite). Det har jag pratat med min son om. Han har nu förstått att han måste jobba mer(han skrev idag en A 4 sida på Engelska lektionen). Fick se texten och den var mycket bra. Han är duktig även om jag förstår att eleverna är bättre idag än när jag var liten. Tycker att det är konstigt att jag som vårdnadshavare inte hört något om detta tidigare. Han har inte förstått att det varit viktigt. Är glad att jag nu fått reda på detta.


    Jo, jag vet. Jag menade bara - framöver.

    Det där är ganska vanligt. De flesta har ju lättare att prata. När det sedan gäller att skriva så skriver de något kort och tycker att det duger. Men då kan ju inte läraren veta om han kan uttrycka så mycket mer och bara inte tycker att det behövs, eller om han inte kan. Och det behövs förresten också. Det är inte ovanligt att tjejerna skriver ganska mycket och många killar bara nån mening eller två - eller lite mer, men ändå alldeles för lite. 
  • Torngatan4

    Ja, han tycker att det duger. Han över presterar inte. Han vet nu att han ska skriva lite mer och inte minst möjliga.
    Bra att betygen finns, annars hade jag kanske inte fått reda på att han skriver korta texter. Vi bor i en mindre stad(ca 15 000 invånare). Verkar som att lärarna inte informerar( i varje fall i årkurs 6) ifall eleven har godkänt, det anses bra.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-27 11:15:33 följande:

    Ja, han tycker att det duger. Han över presterar inte. Han vet nu att han ska skriva lite mer och inte minst möjliga.
    Bra att betygen finns, annars hade jag kanske inte fått reda på att han skriver korta texter. Vi bor i en mindre stad(ca 15 000 invånare). Verkar som att lärarna inte informerar( i varje fall i årkurs 6) ifall eleven har godkänt, det anses bra.


    Jag känner igen det. Också från mina söner. Det brukar bli bättre, de mognar, senast i gymnasiet. Men det är förstås bra att börja nu. 

    Tja... svenska skolsystemet speglar lite den allmänna svenska mentaliteten - det ska inte vara för uppenbart att elever presterar lite olika, och då kan de få intrycket att det duger bara det är godkänd. Jag har själv vuxit upp i Tyskland, så jag har sett ett annat system med mer prestationstänk. Dock tycker jag att man håller på att försöka anpassa skolsystemet, så att det ska leva upp till samma standard som i andra länder och det börjar bli mer press. Och det får man nog göra lite lagom, annars får både elever och föräldrarna panik. Sedan är det lite för krångligt med alla kriterier och hur man bedömer. 

    Det kan vara svårt för en ämneslärare att informera föräldrar om eleven har en svacka, eller underpresterar lite. De har ju inte bara en klass. Det vanliga är ju att man har ungefär 6 - 8  klasser/grupper (ofta har man 3 - 4, men i två ämnen då). Det är ju inte som en klasslärare som mest/bara har sin egen klass. Då är det ju vid utvecklingssamtal som man ska få reda på det. Dock kan det hända att läraren inte känner eleverna så bra än, och inte har sett deras potential, om det är första terminen hen har dem. 
  • Anonym (blå)
    AndreaBD skrev 2022-01-24 17:46:04 följande:
    I arbetslivet sedan blir man också mycket bedömd efter hur man är som person. 

    Men i skolan blir du egentligen inte bedömd efter hur mycket du pratar, dvs. inte efter personlighet, tycker jag. Bara om du pratar för lite för att läraren ska kunna BEDÖMA, då kan det hända att du får sämre betyg. Så jag tolkar det så att läraren menade det. 
    Jo jag fick sämre betyg i högstadiet för att jag inte räckte upp handen och sånt, lärarna sa samma som till TS son, att jag skulle bli mer delaktig i lektionen. Hade det som mål att jag skulle räcka upp handen men gjorde det aldrig ändå. Om någon inte vågar prata kanske man ska ordna så att det funkar, mindre grupper eller endast elev och läraren. På samma sätt som en dyslektiker inte borde bli bedömd för hur den stavar så bör de kunna ha muntliga prov eller längre skrivtid på sig.

    Nu som vuxen är det lättare att prata då man slipper vara rädd för att folk ska skratta eller reta en efter man sagt något. 
  • AndreaBD
    Anonym (blå) skrev 2022-01-28 16:32:26 följande:
    Jo jag fick sämre betyg i högstadiet för att jag inte räckte upp handen och sånt, lärarna sa samma som till TS son, att jag skulle bli mer delaktig i lektionen. Hade det som mål att jag skulle räcka upp handen men gjorde det aldrig ändå. Om någon inte vågar prata kanske man ska ordna så att det funkar, mindre grupper eller endast elev och läraren. På samma sätt som en dyslektiker inte borde bli bedömd för hur den stavar så bör de kunna ha muntliga prov eller längre skrivtid på sig.

    Nu som vuxen är det lättare att prata då man slipper vara rädd för att folk ska skratta eller reta en efter man sagt något. 
    Men det är inte så nuförtiden att man får sämre betyg för att man inte räcker upp handen. På min skoltid var det också så, och jag fick sämre betyg för det, i många ämnen. Men alla lärare jag känner bedömer olika muntliga insatser, även redovisningar som alla måste göra och muntliga övningar 2 och 2 eller i liten grupp. 

    Och det visade sig ju i TS sons fall, att det inte var det muntliga som var problemet, utan att han skriver för lite. 
  • Torngatan4

    Hur ser en text ut i årskurs 6 som innefattar betyg C.?.

    "I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen."

    Har svårt att förstå på vilken nivå en 12 åring ska ligga.

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6