• Wed 29 Dec 2021 20:45
    27062 visningar
    127 svar
    127
    27062

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Fri 13 May 2022 01:37

    Vad tänkte du?, väntar på om du ska nämna något om diagnoser?.
    Varför?. Vad är det som tyder på det?

  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Fri 13 May 2022 05:40
    Torngatan4 skrev 2022-01-25 19:55:57 följande:

    Svar till betygskriterier.

    Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll. 
    När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.


    Torngatan4 skrev 2022-05-13 01:37:50 följande:

    Vad tänkte du?, väntar på om du ska nämna något om diagnoser?.
    Varför?. Vad är det som tyder på det?



    Det här kanske? 
  • Fri 13 May 2022 06:14

    Ok, tror inte att han har någon diagnos.
    Vet inte vad det skulle vara isåfall.

  • Anonym (2434)
    Fri 13 May 2022 06:27
    +1

    Det finns en övertro att gaming skulle hjälpa med engelskan och det hjälper säkert till viss del. För högre betyg krävs det som läraren säger att eleven är delaktig i diskussioner och samtal. 

    Risken är att gameandet går ut över läxor och att eleven är för trött och ointresserad av undervisningen i övrigt. Jag tycker att det borde finnas en rekommendation kring hur många timmar i veckan man bör låta barn spela och självklart inte låta dem spela något förrän all läxa är gjord.

  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Fri 13 May 2022 06:38
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 06:14:01 följande:

    Ok, tror inte att han har någon diagnos.
    Vet inte vad det skulle vara isåfall.


    Skulle nog vara mer problem om det skulle finnas något sånt i botten.

    Vänner till mig utredde sonen för AS, ingen diagnos men drag av autism. Smart unge, men usla betyg. Introvert gamer. Svårt att ta instruktioner (omotiverad), över lag ointresserad av skolan och inaktiv /initiativlös. Men skriver bra på proven, men det räcker ju inte. Kommer nu gå på sitt 4e-handsval på gymnasiet. Men finns inte motivationen att göra vad som krävs för höga betyg så finns den inte. Det går inte att tvinga fram.
  • Anonym (Maria­)
    Fri 13 May 2022 06:43

    Det är så många märkliga kriterier så nästan gett upp det här med skolbetygen. Man straffar ju ut t ex tysta barn även om kunskapen är stor.
    Mitt yngsta barn har lärt sig helt flytande engelska och kan även skriva riktigt bra, främst genom Youtube, alltid självmant tittat på filmer på engelska och umgänge med engelsktalande. Hon har även extra stöd i form av svårare engelska sedan åk 2. 
    Men hon är också blyg och lite tyst i klassen och kommer sannolikt inte heller få "bra" betyg i sexan. Säkert E. Kanske D. 
    Skulle ge rådet häng inte upp dig för mycket på betyget. Sedan är det viktigt att vara godkänd, mycket annat kommer med ökad mognad också.

    Tyvärr hos pojkar ibland lite för sent då skolan oftast redan tagit död på all studielust. Genom sönderresonerande och slutsatser av allt för tidigt i årskurserna. 

  • Fri 13 May 2022 08:46
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 01:37:50 följande:

    Vad tänkte du?, väntar på om du ska nämna något om diagnoser?.
    Varför?. Vad är det som tyder på det?


    Hen ska bara svartmåla mig, påstå att jag skulle tycka ofta att det är nån diagnos. Nej, jag tycker inte det förstås. 
  • Fri 13 May 2022 08:58
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 06:43:45 följande:

    Det är så många märkliga kriterier så nästan gett upp det här med skolbetygen. Man straffar ju ut t ex tysta barn även om kunskapen är stor.
    Mitt yngsta barn har lärt sig helt flytande engelska och kan även skriva riktigt bra, främst genom Youtube, alltid självmant tittat på filmer på engelska och umgänge med engelsktalande. Hon har även extra stöd i form av svårare engelska sedan åk 2. 
    Men hon är också blyg och lite tyst i klassen och kommer sannolikt inte heller få "bra" betyg i sexan. Säkert E. Kanske D. 
    Skulle ge rådet häng inte upp dig för mycket på betyget. Sedan är det viktigt att vara godkänd, mycket annat kommer med ökad mognad också.

    Tyvärr hos pojkar ibland lite för sent då skolan oftast redan tagit död på all studielust. Genom sönderresonerande och slutsatser av allt för tidigt i årskurserna. 


    Det där låter dock inte rimligt. Någon som t.o.m. ligger före de andra och är flytande i engelska borde kunna få B eller A.  Det är inte riktigt sant att man MÅSTE prata en massa. Det ingår inte riktigt i kriterierna. Poängen är att läraren måste kunna se (eller snarare höra) hur bra eleven kan prata. Några gånger. En gång vore lite för magert. 

    Dessutom ska man veta att kriterierna för tala och skriva ju slogs ihop. Dock måste läraren rimligtvis ta med båda. Men tänket runt omkring, dvs. hur man uttrycker sig, att man kan använda strategier m.m. där behöver man inte skilja på muntligt och skriftligt.

    Jag har haft en elev som jag aldrig hört prata engelska (selektiv mutism, dvs. det brukar ju inte hända annars). Och den eleven kunde inte få betyg alls i engelska. Jag hade nöjt mig med om mamman skulle ha spelat in honom hemma, då han brukade prata med folk på nätet på engelska. Men det gick han inte med på. Det fungerar inte att lämna ut något helt, så är det.

    Vad menar du exakt med sista meningen? 
  • Fri 13 May 2022 09:07
    Torngatan4 skrev 2022-05-12 21:14:20 följande:

    Tack för svar, ok testar inte all kunskap krav.
    De flesta ändå.


    När jag rättade nationella prov nyligen så såg jag att man har "stoppat in" så många kunskapskrav som möjligt. Även de mer flummiga, strategier och sånt. Det var lite grann tänket "det mesta kan väl finnas med om man skriver uppsats".

    Jag kan tycka det är lite lustigt eftersom många lärare är mer ambitiösa där än vad skolverket är och gör specifika uppgifter nån gång för att få fram exakt detta, när skolverket tycker att det ingår nog. 
  • Anonym (Maria­)
    Fri 13 May 2022 09:13
    AndreaBD skrev 2022-05-13 08:58:45 följande:
    Det där låter dock inte rimligt. Någon som t.o.m. ligger före de andra och är flytande i engelska borde kunna få B eller A.  Det är inte riktigt sant att man MÅSTE prata en massa. Det ingår inte riktigt i kriterierna. Poängen är att läraren måste kunna se (eller snarare höra) hur bra eleven kan prata. Några gånger. En gång vore lite för magert. 

    Dessutom ska man veta att kriterierna för tala och skriva ju slogs ihop. Dock måste läraren rimligtvis ta med båda. Men tänket runt omkring, dvs. hur man uttrycker sig, att man kan använda strategier m.m. där behöver man inte skilja på muntligt och skriftligt.

    Jag har haft en elev som jag aldrig hört prata engelska (selektiv mutism, dvs. det brukar ju inte hända annars). Och den eleven kunde inte få betyg alls i engelska. Jag hade nöjt mig med om mamman skulle ha spelat in honom hemma, då han brukade prata med folk på nätet på engelska. Men det gick han inte med på. Det fungerar inte att lämna ut något helt, så är det.

    Vad menar du exakt med sista meningen? 
    Det är kanske min fördom jag vet ju inte än trots allt, hon går i 4:an nu så är en bit kvar, jag vet att vissa lärare ger möjligheter till inspelning t ex och faktiskt mängder med olika lösningar för att kunna visa kunskaper i de lägen det behövs. Det finns verkligen många möjligheter nuförtiden. Sedan kan det vara svårt för vissa. Men då har ju verkligen läraren försökt. 

    Ja, min sista rad var lite hur jag tycker skolsystemet dödar lusten till lärande i Sverige kanske främst hos pojkar då de i allmänhet mognar senare.
    Man ska resonera, dra slutsatser och nyansera om saker redan innan man har någorlunda kunskaper om det som ska resoneras om.

    Tror att det skulle bli mindre fokus på detta nu i de lägre årskurserna framöver kanske från höstenterminen tror jag. Om jag inte blandar ihop det nu förståss. 
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6