Anonym (M) skrev 2022-01-12 09:57:38 följande:
Fast när svenska undomar ägnar sig åt en subkultur (dvs pratar ortensvenska) så tolkar du det som att de inte är stolta över sitt ursrung. Det är ju vad ditt första inlägg handlar om. Hur skall du egentligen ha det? Kan man vara stolt över sitt ursprung och ägna sig åt subkulturer så gäller det naturligtvis även svenska unga som pratar ortensvenska.
Ja, gangsterrappare är säkert stolta över sina föräldrars ursprung men det gör dem inte mindre identitetsförvirrade, svenska unga är mycket mindre identitetsförvirrade och det har inget med deras nationella ursprung att göra utan med hur deras föräldrar och omgivning ser ut. De har massor av exempel på hur man kan göra för att skaffa sig jobb, , utbildning, skapa sig ett liv etc. Det är det som är viktigt, inte hur de ser på sitt ursprung. De som blir gangsters blir det därför att de saknar den sortens exempel i sin omgivning, deras föräldrar och omgivning ger dem ingen hjälp att komma in i samhället därför att de också står utanför samhället.
Sedan förstår jag inte poängen med din hänvisningar till BRÅ och polisen, det är inget nytt och ger inget svar på varför de skjuter på varandra när andra unga (som också villha pengar och status) inte gör det.
Frågan är väl vad du egentligen vill diskutera, är det varför svenska undomar annammar ortensvenska eller är det varför gängkriminaliteten uppstår?
Det är ju två helt olika frågor och det blir förvirrande när du blandar dem.
Det var ju DU som kopplade mitt resonemang till gängskjutningar och varför ungdomar blir gängkriminella. Du spekulerade i att det handlar om identitetsförvirring och jag återgav polisens och BRÅs förklaringar. De citerar alltså gängkriminellas och ungdomsrånarnas _egna_ förklaringar till kriminaliteten från intervjuer och fup:ar. Vet de ungdomarna inte vad de pratar om menar du och behöver de en etnisk svensk som analyserar det åt dem?
Du har en bild av misären i förorterna som jag inte tror att invånarna själva delar. Majoriteten förvärvsarbetar trots allt och endast en liten minoritet ägnar sig åt gängkriminalitet och ungdomsrån. Det jag har skrivit om från start är den subkultur som är en del av kriminaliteten och som präglas av gangsterromantik där gangsterrappen enligt polisen bygger gängens varumärke.
Jag har skrivit till förbannelse att långt ifrån alla ungdomar som pratar ortensvenska är kriminella utan sociolekten har kommit att förknippas med gangsterkulturen där bland annat förnedringsrån mot etniskt svenska ungdomar ingår. Det är därför jag anser att det är märkligt att etniskt svenska ungdomar imiterar en subkultur där de själva är potentiella offer.
Den mest givande diskussionen i tråden har jag enligt min uppfattning haft med FLYGRL ovan som själv bor i orten och pratar ortensvenska. Hon förstår uppenbarligen vad jag menar och diskuterar det i stället för att som du och många andra i tråden försöka fiska efter mina ?egentliga? avsikter.
Det är signifikativt att en tråd som handlar om etniskt svenska ungdomar nästan enbart har kommit att handla om killar i förorterna. Så fort man nämner ungdomsrånen som enligt både polisen och BRÅ främst riktas mot etniskt svenska ungdomar blir det plötsligt en diskussion om svårigheterna i förorterna och anklagelser om smygrasism. Att skriva om unga etniskt svenska killars situation är tydligen provocerande i sig.
De har vuxit upp i ett samhälle där ledande svenska politiker har gjort uttalanden om att svensk kultur är barbari (Reinfeldt) och töntig (Sahlin) och där killar som bär tröjor med sverigeflaggan skickas hem för att byta vid skolfotografering. Journalisten Maciej Zaremba skrev en artikel med rubriken ?Vilse i mångfalden? om det här fenomenet och ger många exempel på sådana bisarra tilltag - kommunpolitiker som inte vågar hissa svensk flaggan etc. Sedan har vi Morgan Johansson som på fullt allvar undersökte möjligheten att förbjuda Tyr-runan för att den används av NMR.
Det är suspekt att bara skriva om svenskt och nordiskt kulturarv för en del. Det tog inte många inlägg innan jag blev anklagad för att vara brunskjorta enbart av den anledningen. Vita män står dessutom inom identitetspolitiken för all världens ondska ungefär (trots att kvinnor och minoriteter har det betydligt värre i andra delar av världen där icke-vita män styr).
Det gör det svårt för personer som har det synsättet att känna empati för etniskt svenska vita ungdomar som blir förnedringsrånade just för att de är svenskar. Det blir syntax error i maktanalysen. Samtidigt hyllar vuxengenerationen gangsterrappare (som återigen bygger gängens varumärke enligt polisen) med priser när de sitter inne.
Det är mot bakgrund av det som jag skriver om etniskt svenska ungdomar som inte bara pratar ortensvenska utan imiterar gangstersubkulturen.
Jag blir för övrigt inte ett dugg upprörd över ortensvenska i sig. Jag har skrivit flera gånger ovan att jag förstår varför ungdomar med invandrarbakgrund i förorterna utvecklar sin egen identitet baserat på gemensamma erfarenheter.
Det jag reagerar på är att vissa av sonens etniskt svenska vänner imiterar en gangstersubkultur som förnedringsrånen mot etniskt svenska ungdomar är en del av. Det är klart att det framstår som förnedrande. Jag vet inte varför det är så svårt att förstå.
Både sonen och jag har pratat med en av kompisarna som själv har blivit rånad och ändå kör den stilen. Han sa först att han inte vet varför han gör så men nu när han har funderat mer på det så har han slutat eftersom han inser hur skruvat det är.