• Anonym (TS)
    Fre 7 jan 11:59
    11937 visningar
    209 svar
    +5
    209
    11937

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Lör 15 jan 18:59
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 10:42:50 följande:

    Det är ingen som romantiserar kriminalitet - ge gärna exempel på det tack. Men romantiserar heller inte fördomar mot de som talar ortensvenska eller försöker tillskriva de som gör det en massa dåliga egenskaper pga att vissa som gör det är kriminella. Påhopp? Var ser du de påhoppen?


    Det är en hel del svenskar som romantiserar livet i orten och kriminaliteten genom att rakt av köpa och försvara va kriminella som Yasin, Kartellen mfl. säger och hylla dom som coola killar. Istf att stå upp för dom som drabbas av kriminaliteten, både svenskar och vi med invandrarbakgrund. Man låter kriminella stå som talespersoner för orten utan en tanke på att det finns andra röster härute som inte håller med deras skitsnack.

    Sen slätar man också över andra problem som hederskulturen, islamismen/salafismen och rasismen som är utbredd i orten. :/

    Sen har jag ju själv i tråden påpekat att man som jag kan tala ortensvenska helt enkelt för ens omgivning snackar så och att det inte behöver betyda att man valt det aktivt eller att man för det är kriminell. Men jag tycker TS förklarat hur hon menar och då är det för mig uppenbart att hon inte är rasist eller brunskjorta som flera i tråden försökt klistra på henne.

    Och då är vi inne på påhoppen. Hur får man del till att nån är nazze bara för den problematiserar delar av ortenkulturen som jag också tycker är rimligt att göra.

    Och samma när TS sa sig va intresserad av och stolt över sitt nordiska ursprung. Det i sig gör en knappast till rasist eller nazist. För TS har kallats rasist och brunskjorta flera gånger.

    Och varför kan du inte diskutera utan att kalla en annan debattör för kossa? :/
  • Lör 15 jan 19:45
    Anonym (TS) skrev 2022-01-13 22:44:54 följande:

    Tack för dina kloka och vänliga ord! <3

    Det är just personer som du som behövs för att vända den negativa utvecklingen. Det är verkligen befriande med personer som hellre nyanserar än polariserar. Den här ideologiska låsningen är så farlig precis som du skriver och det är de osynliggjorda som lider mest.

    Jag minns när jag såg ett reportage där Jimmie Åkesson besökte en förort och pratade med butiksinnehavare som blev utsatta för ständiga rån. Jag tänkte att det är vänstern som borde finnas där för dem, inte Åkesson.

    Många inom vänstern verkar inte kunna ta in att SD är det parti där andelen invandrarsympatisörer växer snabbast och det beror ju på det du skriver. Jag vet flera invandrare - kurder, iranier och syrianer bland annat - som kommer att rösta på SD i nästa val. När jag frågar dem vad man ska göra åt problemen i förorterna eller ser vad de skriver i sociala medier så är det rulla in militären ungefär.

    Jag är rädd för att se SD i regeringsställning men vänstern har inga realistiska lösningar, (även om Dadgostar är guld), utan de fortsätter med offerretoriken och gastar rasist om man dristar sig till att peka på problemen precis som här i tråden.

    Jag misstänker att du är ganska ung och om du är så här klok och skriver så bra redan nu kommer du att gå långt. Jag vet inte var dina föräldrar kommer ifrån men på mitt förra jobb var det flera unga tjejer från Eritrea som var superduktiga och avancerade till chefspositioner rätt omgående. De imponerade verkligen.

    En av dem hade vuxit upp i orten och ibland kunde man höra det när vi blev informella på lunchen eller aw. Hon var stolt över den hon är med alla sina erfarenheter. Visst finns det rasism och fördomar och det är för jävligt men det är fullt möjligt att nå sina mål.

    Det kommer att gå bra för dig. Det är jag säker på.


    Om vi inte kan prata om problemen kan vi inte lösa dom. Vi måste kunna prata med varandra ärligt och uppriktigt och med respekt även om vi har olika åsikter. Om vi inte gör det tror jag det kommer gå illa. Det är ju just för man inte talat om och gjort nåt åt problemen som SD blivit så stora. Även bland invandrare. Och jag håller helt med Nyamko Sabuni om att man måste kunna tala med alla, även SD. Problemen kommer inte försvinna bara för vi låtsas som dom inte finns. :/

    Tack också för dina vänliga ord till mig. Jag vet inte om jag är värdig dom men jag ger iaf inte upp. Jag är förresten 24 och mina föräldrar är afrolatinos från Latinamerika.
  • Lör 15 jan 20:59

    Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Lör 15 jan 21:03
    flygrl skrev 2022-01-15 19:45:19 följande:

    Om vi inte kan prata om problemen kan vi inte lösa dom. Vi måste kunna prata med varandra ärligt och uppriktigt och med respekt även om vi har olika åsikter. Om vi inte gör det tror jag det kommer gå illa. Det är ju just för man inte talat om och gjort nåt åt problemen som SD blivit så stora. Även bland invandrare. Och jag håller helt med Nyamko Sabuni om att man måste kunna tala med alla, även SD. Problemen kommer inte försvinna bara för vi låtsas som dom inte finns. :/

    Tack också för dina vänliga ord till mig. Jag vet inte om jag är värdig dom men jag ger iaf inte upp. Jag är förresten 24 och mina föräldrar är afrolatinos från Latinamerika.


    Det är lite roligt ändå att den påstådda nazisten är helt överens med tjejen från orten.

    Fast om du pratar lika bra med samma ordförråd som du skriver här så kanske det bara är ditt uttal som låter lite orten och det är ju inga problem även i formella sammanhang.

    Jag håller med om att man måste kunna prata med SD också. Den politiska debatten har ju varit helt fixerad vid SD ändå. Jag gillar att Nooshi inte verkar vilja delta i polariseringen längre utan fokuserar på sakfrågor som hon säger. V fick ju igenom misstroendeförklaringen med hjälp av SD, trots att de är ideologiska motståndare, och det är så normal parlamentarisk politik fungerar.

    De etniska svenskar jag känner som röstar på SD hatar inte invandrare utan gör det som en missnöjesmarkering mot främst S som de anser inte tar integrationsproblemen på allvar. Min kurdiska väninnas son tänker rösta på SD nästa år av samma anledning men också för att han är trött på att buntas ihop med invandrare som inte sköter sig. Det är ju framför allt vänstern som gör så, vilket man ser exempel på i tråden.
  • Sön 16 jan 11:18

    En jag känner jobbar på Södertörns högskola. Hon säger att i akademiska kretsar kallar många det ortenslang respektive ortenklang, för att utomstående ska förstå vad skillnaden är. OrtenSLANG innebär inte bara annat uttal än standardsvenska, utan också delvis annan grammatik (rak ordföljd t ex) samt delvis andra ord. För utomstående är ortensvenska ofta halvt obegriplig och låter som en blandning mellan svenska och andra språk, vilket det också är. OrtenKLANG däremot, innebär att personen pratar standardsvenska, men med en klang av förort. Oftast handlar det om att personen använder samma ord och grammatik som majoritetssvenskar, men behåller delar av ortens intonation och uttal. Enligt forskare är det viktigt, inte minst för integrationens skull, att KLANGEN (inte slangen) accepteras av majoritetssamhället som ett sätt att prata bland många andra, inte som något som måste slipas bort. Man sitter inte på en arbetsintervju eller föreläsning och pratar ortenslang. Det kan man göra med sina kompisar. Klang är en annan sak.

  • Sön 16 jan 11:19

    För utomstående är ortenSLANG ofta halvt obegripligt ska det stå.

  • Mån 17 jan 17:35

    Verkar va nåt tekniskt fel så det inte går att citera så jag gör så här i stället:

    TS skrev:

    ?Det är lite roligt ändå att den påstådda nazisten är helt överens med tjejen från orten.

    Fast om du pratar lika bra med samma ordförråd som du skriver här så kanske det bara är ditt uttal som låter lite orten och det är ju inga problem även i formella sammanhang.

    Jag håller med om att man måste kunna prata med SD också. Den politiska debatten har ju varit helt fixerad vid SD ändå. Jag gillar att Nooshi inte verkar vilja delta i polariseringen längre utan fokuserar på sakfrågor som hon säger. V fick ju igenom misstroendeförklaringen med hjälp av SD, trots att de är ideologiska motståndare, och det är så normal parlamentarisk politik fungerar.

    De etniska svenskar jag känner som röstar på SD hatar inte invandrare utan gör det som en missnöjesmarkering mot främst S som de anser inte tar integrationsproblemen på allvar. Min kurdiska väninnas son tänker rösta på SD nästa år av samma anledning men också för att han är trött på att buntas ihop med invandrare som inte sköter sig. Det är ju framför allt vänstern som gör så, vilket man ser exempel på i tråden.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Jo, det är komiskt och ganska talande. :P Sen är det tyvärr en hel del i orten som tyvärr ser positivt på va nazisterna gjorde mot judarna i Nazityskland. Antisemitismen är utbredd. Tyvärr också hos en del svarta.

    Man måste kunna prata med alla partier, ja. Så tröttsamt att allt tycks handla om SD istf driva en självständig politik och ta tag i problemen kopplade till migrationen. Skulle man göra det skulle SD bli överflödiga. Nooshi Dadgostar verkar vettig och realistisk där.

    Jag har förstått många röstar på SD inte för dom är rasister utan för dom är missnöjda med den förda migrationspolitiken. Jag kan förstå det faktiskt. Även om jag drar mer åt Liberalerna tycker jag så mycket är knas med migrationspolitiken och att behöva buntas ihop med kriminella. Jag är besviken att Sabuni inte sagt och gjort mer men misstänker hon har en svår position i krisande L som ju kämpar för sin överlevnad. :/

    Som jag skrev tidigare i tråden försöker jag jobba bort mycket av ortensvenskan. Numera är det nog klangen och fåtal slangord som finns kvar. Jag är som sagt inte ute efter utplåna var jag kommer ifrån. Mer ortensvenska kommer när jag umgås med såna här som också snackar så. Jag faller liksom in i det. Typ.

  • Mån 17 jan 17:48

    Inteutanproblem skrev:

    ?Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Kan bara hålla med om din analys av tråden. Och jag har tänkt samma att hur orkar TS envist fortsätta och dessutom hålla sig så lugn och sansad.

    Och det är ju som du säger att jag är inte unik utan många i orten resonerar faktiskt som jag. Vi är jävligt trötta på dom kriminella och att dom tillåts bli nån sorts talespersoner för orten. Typ som när dom inte vill att polisen ska synas härute. Nä klart som fan dom inte vill. Dom vill ju inte bli störda utan kunna stärka sin position i lugn och ro.

  • Mån 17 jan 17:55

    fornminne skrev:

    ?En jag känner jobbar på Södertörns högskola. Hon säger att i akademiska kretsar kallar många det ortenslang respektive ortenklang, för att utomstående ska förstå vad skillnaden är. OrtenSLANG innebär inte bara annat uttal än standardsvenska, utan också delvis annan grammatik (rak ordföljd t ex) samt delvis andra ord. För utomstående är ortensvenska ofta halvt obegriplig och låter som en blandning mellan svenska och andra språk, vilket det också är. OrtenKLANG däremot, innebär att personen pratar standardsvenska, men med en klang av förort. Oftast handlar det om att personen använder samma ord och grammatik som majoritetssvenskar, men behåller delar av ortens intonation och uttal. Enligt forskare är det viktigt, inte minst för integrationens skull, att KLANGEN (inte slangen) accepteras av majoritetssamhället som ett sätt att prata bland många andra, inte som något som måste slipas bort. Man sitter inte på en arbetsintervju eller föreläsning och pratar ortenslang. Det kan man göra med sina kompisar. Klang är en annan sak.?

    ?För utomstående är ortenSLANG ofta halvt obegripligt ska det stå.?

    ???????????????

    Intressant. Jag har nog rört mig från mer ortenslang till bara lite ortenklang under dom senaste 5-6 åren. Visst kan jag falla in i mer av både slang och klang när jag umgås med en del som har mer av det men annars är det enbart lite klang som är kvar. En accent typ.

  • Anonym (Killa­r)
    Mån 17 jan 18:00
    flygrl skrev 2022-01-17 17:55:12 följande:

    Intressant. Jag har nog rört mig från mer ortenslang till bara lite ortenklang under dom senaste 5-6 åren. Visst kan jag falla in i mer av både slang och klang när jag umgås med en del som har mer av det men annars är det enbart lite klang som är kvar. En accent typ.


    Är det mest killar som pratar slang?
  • Anonym (Carla­)
    Tis 18 jan 12:06
    flygrl skrev 2022-01-15 18:59:30 följande:
    Det är en hel del svenskar som romantiserar livet i orten och kriminaliteten genom att rakt av köpa och försvara va kriminella som Yasin, Kartellen mfl. säger och hylla dom som coola killar. Istf att stå upp för dom som drabbas av kriminaliteten, både svenskar och vi med invandrarbakgrund. Man låter kriminella stå som talespersoner för orten utan en tanke på att det finns andra röster härute som inte håller med deras skitsnack.

    Sen slätar man också över andra problem som hederskulturen, islamismen/salafismen och rasismen som är utbredd i orten. :/

    Sen har jag ju själv i tråden påpekat att man som jag kan tala ortensvenska helt enkelt för ens omgivning snackar så och att det inte behöver betyda att man valt det aktivt eller att man för det är kriminell. Men jag tycker TS förklarat hur hon menar och då är det för mig uppenbart att hon inte är rasist eller brunskjorta som flera i tråden försökt klistra på henne.

    Och då är vi inne på påhoppen. Hur får man del till att nån är nazze bara för den problematiserar delar av ortenkulturen som jag också tycker är rimligt att göra.

    Och samma när TS sa sig va intresserad av och stolt över sitt nordiska ursprung. Det i sig gör en knappast till rasist eller nazist. För TS har kallats rasist och brunskjorta flera gånger.

    Och varför kan du inte diskutera utan att kalla en annan debattör för kossa? :/
    hon Har inte kallat någon kossa eller påstått att hon är en brunskjorta. Leta bland hennes inlägg och se om hon använt det ordet en enda gång. hittar inte det - det är
    enbsrt TS som gjort en halmgubbe 
  • Tis 18 jan 13:45
    Anonym (Carla) skrev 2022-01-18 12:06:31 följande:
    hon Har inte kallat någon kossa eller påstått att hon är en brunskjorta. Leta bland hennes inlägg och se om hon använt det ordet en enda gång. hittar inte det - det är
    enbsrt TS som gjort en halmgubbe 

    Jag skrev inte att just Stina2 hade kallat TS för brunskjorta men det gör däremot LadyJane två gånger i samma inlägg (kolla skärmdumpar, gulmarkerat!).

    Stina2 kallade en annan deltagare i tråden för tvillingkossan. Det inlägget tycks nu va borttaget men kan ses citerat i en av skärmdumparna då TS svarar på det (gulmarkerat).

  • Tis 18 jan 18:00
    Anonym (TS) skrev 2022-01-15 18:41:59 följande:
    Jag menade självfallet Reinfeldts version av citatet men du valde medvetet att missförstå det och lade på eget bevåg till att jag skulle uppfatta det som svenskfientligt. Det skrev jag inte.
    ---

    Du ser det som vilken subkultur som helst. Det gör inte jag (eller polisen).
    Hur vet du vad Reinfeldt menade med Tegnércitatet? 

    Jag ser "ortensvenska" som vilken sociolekt som helst. Man behöver inte hylla gangsters för att man pratar "ortensvenska".

    Men varför frågar du inte de där killarna som pratar "ortensvenska" fast de inte är därifrån varför de gör det? Du tycks ju ändå inte bry dig om vad vi har för teorier.

    Barbar är per definition en nedsättande term som enligt SAOL betyder ?rå och ociviliserad?. Historiker menar att vikingarna hade en civilisation med organiserade samhällen och rättssystem. Om du är etnisk svensk ser du alltså ner på dina förfäder. Det är upp till dig men ännu ett exempel på företeelsen jag beskrev ovan.

    Hur får du till det? Som om jag skulle se ned på bara vikingar och inte andra barbarer? Ska jag urskulda dem för att de var mina förfäder? Får jag inte anse att det är mer civiliserat att inte sätta ut barn i skogen och att inte offra djur och människor till Oden?

    Fattar inte hur du kan får det till att jag föraktar Sverige och svenskarna, om de är det du menar med "företeelsen ovan". I så fall vrider du på allt som du vill.
  • Tis 18 jan 18:13
    flygrl skrev 2022-01-13 21:32:53 följande:
    Och jag håller med om att mycket i förortskulturen är rätt destruktivt och det är därför jag vill bort härifrån. :/

    Det är inget mångkulturellt paradis härute och vi är som du skriver inte alls så homogena som det ofta framställs. Som svart och kristen tjej möter jag mycket mer förakt och rasism här än när jag rör mig bland svenskar. Visst har jag också erfarenhet av rasism från etniska svenskar men överlag är det deffo stor skillnad och en skillnad är också att här är rasismen så självklar och nåt som aldrig problematiseras för det enda man i Sverige pratar om är vita svenskars rasism mot icke-vita.

    Och då kan man ju också nämna föraktet mot svenskar som finns hos inte alla men många i orten. Det gör mig både arg och ledsen att såna här attityder slätas över och svenska ungdomar som utsätts för rån och annat förnedrande tycks stå utan uppbackning. All rasism är lika fel oavsett vem som står för den och vem som drabbas och ingen ska utsättas för övergrepp pga sitt ursprung etniska svenskar inräknade.

    Jag har också upptäckt att inte bara högerextrema rasister buntar ihop oss med invandrarbakgrund till en homogen massa utan att också antirasisterna gör det. Att man inte kan prata om dom problem som finns och göra nåt åt dom kan som sagt sluta riktigt f*****g illa. I debatten låter man ofta orten företrädas av personer som romantiserar och slätar över hur det är i orten eller såna som själva är kriminella och klagar över att dom trakasseras av polisen. Bilden det ger är ju att vi alla är kriminella och inte vill se polisen här när tvärtom många är jävligt trötta på gängen och vill ha lag och ordning. Det är det här jag är rädd kommer leda till att svenskarna vänder sig mot oss alla oavsett om vi är skötsamma eller inte. Polariseringen i samhället bara ökar och det skrämmer mig. :/
    Vi vet ju att kriminella är en minoritet i förorten. Men det är de som bestämmer.

    Har ju sett intervjuer med vanligt folk i förorten som klagar över brottsligheten i förorten och alla skjutningar. Men de kritiserar bara polisen, att de gör för lite. Men vad kan polisen göra om varken överlevande offer eller vittnen säger något? Vad har föräldrarna gjort för att förhindra att sönerna blir kriminella? Det tänker jag på varje gång men aldrig ställer journalisten några sådana följdfrågor.

    Det är som "tuffingarna" som mobbar i skolan. De som inte mobbar är i majoritet men de står aldrig upp mot mobbarna.

    Det är svårt att rekrytera poliser och undra på det när vittnena tycks stå på de kriminellas sida och inte på polisens sida. Samma sak gäller lagstiftarna. När polisen lyckas få fast på en tonåring som kastar sten och bränner bilar så får de inte ens förhöra honom utan måste släppa honom samma dag. Samma sak om ett rånoffer anmäler till polisen  Den dag de ska förhöra honom igen har han redan hunnit hota och misshandla offret så att han tar tillbaka anmälan.
  • Anonym (L)
    Tis 18 jan 19:38
    Anonym (Carla) skrev 2022-01-18 12:06:31 följande:
    hon Har inte kallat någon kossa eller påstått att hon är en brunskjorta. Leta bland hennes inlägg och se om hon använt det ordet en enda gång. hittar inte det - det är
    enbsrt TS som gjort en halmgubbe 
    Hon blev anmäld och avstängd ett tag, och som du också ser nu var det ingen halmgubbe. 
  • Anonym (L)
    Tis 18 jan 19:45
    Anonym (Carla) skrev 2022-01-08 14:12:03 följande:

    Tycker verkligen det är så skitnödigt hur viktigt det är för vissa att spela fina och ta avstånd ifrån -andra klassens- medborgare. Att förknippa dem med loosers utan att rannsaka sig själva. Hur mycket de själva kostar samhället. Det är en extremt liten minoritet av de som talar så som är kriminella. Och de allra flesta av deras föräldrar har egna företag, jobbar hårt och betalar skatt. Hellre det än nån typisk vilsen 35-åring som läst genusvetenskap hela vuxna livet och inte vet vad han eller hon vill och vägrar jobba osv bor innanför tullarna och har en hävla massa åsikter som inte går att förankra med verkligheten öht och som sen ska ha ivf behandling psykolog eget boende sjukpenning för stress osv osv


    Det du skriver om hur sysselsättningen ser ut i föräldragenerationen är rena lögner. Arbetslösheten och bidragsberoendet är ett mycket stort problem. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Ons 19 jan 16:41
    Xenia skrev 2022-01-18 18:13:31 följande:
    Det är svårt att rekrytera poliser och undra på det när vittnena tycks stå på de kriminellas sida och inte på polisens sida. Samma sak gäller lagstiftarna. När polisen lyckas få fast på en tonåring som kastar sten och bränner bilar så får de inte ens förhöra honom utan måste släppa honom samma dag. Samma sak om ett rånoffer anmäler till polisen  Den dag de ska förhöra honom igen har han redan hunnit hota och misshandla offret så att han tar tillbaka anmälan.

    Många vittnen är livrädda för att lämna uppgifter till polisen av väldigt goda skäl. På grund av flera uppmärksammade fall där vittnen har mördats av gärningsmännen, bland annat paret som knivmördades i Hallonbergen, har frågan om anonyma vittnen aktualiserats. Visst kan det finnas vittnen som själva är gängkriminella men de flesta är helt enkelt rädda. 

    De kriminella nätverken har ett enormt våldskapital i sina områden. Varje gång de misshandlar (eller dödar) en polis, attackerar annan blåljuspersonal och bränner bilar är signalen att det är de gängkriminella som styr området och våldet/hoten mot vittnen är ett budskap om vad som händer när man går emot dem. 


    Det är också ett budskap som pumpas ut genom gangsterrappen där texterna är av fulla av hat mot både polisen och ?golare? som ska misshandlas och dödas. Gangsterrapen fungerar ungefär som gängens PR-avdelning för att hypa våldskapitalet, avskräcka vittnen och underlätta rekrytering. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Ons 19 jan 18:19
    Inteutanproblem skrev 2022-01-15 20:59:21 följande:

    Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.


    Exakt! Det är just den företeelsen som du beskriver så träffsäkert som triggar mig att svara, inte utan en viss fascination. 


    Det är ju till stor del den identitetspolitiska maktanalysen som har lett fram till dagens fördummande polariserade debattklimat där vissa grupper utmålas som ständiga offer, i det här fallet alla som bor i orten, och andra grupper som de eviga förtryckarna. De senare är alltid vita män.


    Det statiska synsättet på maktrelationer gör att det inte finns något utrymme för nyanser eller utveckling. Vi är alla låsta i våra positioner. Jag som vit etnisk svensk får inte kritisera ens uppenbart negativa företeelser i förorterna eftersom jag placeras högre i den identitetspolitiska makthierarkin. Om jag ändå dristar mig till att göra det måste jag vara sverigedemokrat eller till och med nazist. 


    Frågan om förnedringsrån är särskilt känslig för personer som gör den maktanalysen, eftersom det främst är etniskt svenska killar som utsätts av invandrarkillar för det brottet. Förtryckarna blir plötsligt offer och offren förövare = syntax error. 


    Det är också därför en del har svårt känna empati med etniskt svenska killar som blir rånade. De är faktiskt priviligierade ändå på grund av att de är svenska och vita. Att som jag konstatera att det är förnedrande för etniskt svenska killar att imitera gangsterkulturen som rånen ingår i blir då extremt provocerande eftersom rånarna tillhör en utsatt grupp och det är alltid mer synd om dem oavsett hur vidriga de är mot offren. 

    I den här maktanalysen finns inget utrymme för etniskt svenska killar som inte är privilegierade utan till exempel långtidsarbetslösa i en utdöende bruksort. De får höra av högavlönade kändisar, politiker och kulturarbetare inom vänstern att de inte har något att gnälla över (eftersom de faktiskt är vita och svenska). 

    Just den vänsterkategorin blev rätt chockad av Nooshis fantastiska förstamajtal förra året som bara handlade om klassisk vänsterpolitik i stället för identitetspolitiken som under lång tid hållit V i ett järngrepp.

    I den identitetspolitiska maktanalysen finns inte heller utrymme för personer som Flygrl i tråden eftersom hon inte antar offerrollen och ser ungdomar i orten som förutbestämda att bli kriminella. Skötsamma invandrare är levande bevis på att den identitetspolitiska analysen är förenklad och missvisande. Skötsamma invandrare som kritiserar olika företeelser bland andra invandrare möts ofta med kompakt tystnad även om det börjar vända nu. Om man vill ha ett konkret exempel på det kan man se Nisti Stêrks dokumentär på SVT om arvet efter Fadime. 


    Det spelar ingen roll hur många personer med invandrarbakgrund som sitter i riksdagen, innehar ministerposter, är framstående forskare, högt uppsatta chefer och framgångsrika affärsmän/kvinnor. I det identitetspolitiska narrativet är det fortfarande närmast   omöjligt att göra karriär som invandrare i Sverige eller ens inkluderas.

    Det är alltid lika ironiskt när kända personer med invandrarbakgrund, som delar den här maktanalysen, sitter i TV på bästa sändningstid eller skriver i Sveriges största tidningar om hur osynliga de är i det svenska samhället och hur svårt det är att bli inkluderad. Den där långtidsarbetslösa killen i den utdöende bruksorten skulle på sin höjd få en insändare publicerad i lokaltidningen. 


    Självklart finns det rasism och diskriminering i svenska samhället och det ska förstås belysas och bekämpas. Jag beskriver bara varför en del flippar fullständigt i tråden och det handlar mer om avsändaren (vilket alla personangrepp vittnar om) än innehållet. Att Flygrl och jag kan resonera sakligt och sansat om trådens ämne handlar om att ingen av oss köper den polariserande maktanalysen utan accepterar att verkligheten är mer komplicerad än så.

  • Fre 21 jan 21:30
    Xenia skrev 2022-01-18 18:13:31 följande:
    Vi vet ju att kriminella är en minoritet i förorten. Men det är de som bestämmer.

    Har ju sett intervjuer med vanligt folk i förorten som klagar över brottsligheten i förorten och alla skjutningar. Men de kritiserar bara polisen, att de gör för lite. Men vad kan polisen göra om varken överlevande offer eller vittnen säger något? Vad har föräldrarna gjort för att förhindra att sönerna blir kriminella? Det tänker jag på varje gång men aldrig ställer journalisten några sådana följdfrågor.

    Det är som "tuffingarna" som mobbar i skolan. De som inte mobbar är i majoritet men de står aldrig upp mot mobbarna.

    Det är svårt att rekrytera poliser och undra på det när vittnena tycks stå på de kriminellas sida och inte på polisens sida. Samma sak gäller lagstiftarna. När polisen lyckas få fast på en tonåring som kastar sten och bränner bilar så får de inte ens förhöra honom utan måste släppa honom samma dag. Samma sak om ett rånoffer anmäler till polisen  Den dag de ska förhöra honom igen har han redan hunnit hota och misshandla offret så att han tar tillbaka anmälan.

    Håller med dig i det mesta du skriver. Men att dom kriminella är i minoritet i orten innebär ju verkligen inte att dom är få eller ofarliga. Det är inga man vill bråka med. 
    Visst, det finns dom som håller med dom för dom tillhör samma grupp eller klan men för många är det också så att man helt enkelt är rädd. Jag är en av dom som vittnat och jag lever under hot, ständig skräck och osäkerhet. :/


    Sen håller jag helt med om att vi alla har ett ansvar och särskilt föräldrarna till kriminella. Sen att polis och övriga rättsväsendet är så jävla lama inför problemen gör det ju inte bättre. Att agera undfallande som man ofta gör mot gängen ses enbart som svaghet härute. I rättegången där jag vittnade härjade dom anklagade och deras polare i rättssalen, skrek och hotade och det accepterades. Jag kände ingen trygghet som vittne.



    Frågan är när ska svenska staten visa vem fan som bestämmer. För det är fan antingen eller. Jag vill se mycket mer poliser och som sätter hårt mot hårt.
    Och att det skulle behövas rent allmänt hårdare attityd och straff mot vålds- och sexbrott är för mig en självklarhet.


    Anonym (TS) skrev 2022-01-19 16:41:59 följande:

    Många vittnen är livrädda för att lämna uppgifter till polisen av väldigt goda skäl. På grund av flera uppmärksammade fall där vittnen har mördats av gärningsmännen, bland annat paret som knivmördades i Hallonbergen, har frågan om anonyma vittnen aktualiserats. Visst kan det finnas vittnen som själva är gängkriminella men de flesta är helt enkelt rädda. 

    De kriminella nätverken har ett enormt våldskapital i sina områden. Varje gång de misshandlar (eller dödar) en polis, attackerar annan blåljuspersonal och bränner bilar är signalen att det är de gängkriminella som styr området och våldet/hoten mot vittnen är ett budskap om vad som händer när man går emot dem. 


    Det är också ett budskap som pumpas ut genom gangsterrappen där texterna är av fulla av hat mot både polisen och ?golare? som ska misshandlas och dödas. Gangsterrapen fungerar ungefär som gängens PR-avdelning för att hypa våldskapitalet, avskräcka vittnen och underlätta rekrytering. 


    Jomen så där är det ju. Samhället måste sätta ner foten. NU! För allas vår skull.
    Anonym (TS) skrev 2022-01-19 18:19:36 följande:

    Exakt! Det är just den företeelsen som du beskriver så träffsäkert som triggar mig att svara, inte utan en viss fascination. 


    Det är ju till stor del den identitetspolitiska maktanalysen som har lett fram till dagens fördummande polariserade debattklimat där vissa grupper utmålas som ständiga offer, i det här fallet alla som bor i orten, och andra grupper som de eviga förtryckarna. De senare är alltid vita män.


    Det statiska synsättet på maktrelationer gör att det inte finns något utrymme för nyanser eller utveckling. Vi är alla låsta i våra positioner. Jag som vit etnisk svensk får inte kritisera ens uppenbart negativa företeelser i förorterna eftersom jag placeras högre i den identitetspolitiska makthierarkin. Om jag ändå dristar mig till att göra det måste jag vara sverigedemokrat eller till och med nazist. 


    Frågan om förnedringsrån är särskilt känslig för personer som gör den maktanalysen, eftersom det främst är etniskt svenska killar som utsätts av invandrarkillar för det brottet. Förtryckarna blir plötsligt offer och offren förövare = syntax error. 


    Det är också därför en del har svårt känna empati med etniskt svenska killar som blir rånade. De är faktiskt priviligierade ändå på grund av att de är svenska och vita. Att som jag konstatera att det är förnedrande för etniskt svenska killar att imitera gangsterkulturen som rånen ingår i blir då extremt provocerande eftersom rånarna tillhör en utsatt grupp och det är alltid mer synd om dem oavsett hur vidriga de är mot offren. 

    I den här maktanalysen finns inget utrymme för etniskt svenska killar som inte är privilegierade utan till exempel långtidsarbetslösa i en utdöende bruksort. De får höra av högavlönade kändisar, politiker och kulturarbetare inom vänstern att de inte har något att gnälla över (eftersom de faktiskt är vita och svenska). 

    Just den vänsterkategorin blev rätt chockad av Nooshis fantastiska förstamajtal förra året som bara handlade om klassisk vänsterpolitik i stället för identitetspolitiken som under lång tid hållit V i ett järngrepp.

    I den identitetspolitiska maktanalysen finns inte heller utrymme för personer som Flygrl i tråden eftersom hon inte antar offerrollen och ser ungdomar i orten som förutbestämda att bli kriminella. Skötsamma invandrare är levande bevis på att den identitetspolitiska analysen är förenklad och missvisande. Skötsamma invandrare som kritiserar olika företeelser bland andra invandrare möts ofta med kompakt tystnad även om det börjar vända nu. Om man vill ha ett konkret exempel på det kan man se Nisti Stêrks dokumentär på SVT om arvet efter Fadime. 


    Det spelar ingen roll hur många personer med invandrarbakgrund som sitter i riksdagen, innehar ministerposter, är framstående forskare, högt uppsatta chefer och framgångsrika affärsmän/kvinnor. I det identitetspolitiska narrativet är det fortfarande närmast   omöjligt att göra karriär som invandrare i Sverige eller ens inkluderas.

    Det är alltid lika ironiskt när kända personer med invandrarbakgrund, som delar den här maktanalysen, sitter i TV på bästa sändningstid eller skriver i Sveriges största tidningar om hur osynliga de är i det svenska samhället och hur svårt det är att bli inkluderad. Den där långtidsarbetslösa killen i den utdöende bruksorten skulle på sin höjd få en insändare publicerad i lokaltidningen. 


    Självklart finns det rasism och diskriminering i svenska samhället och det ska förstås belysas och bekämpas. Jag beskriver bara varför en del flippar fullständigt i tråden och det handlar mer om avsändaren (vilket alla personangrepp vittnar om) än innehållet. Att Flygrl och jag kan resonera sakligt och sansat om trådens ämne handlar om att ingen av oss köper den polariserande maktanalysen utan accepterar att verkligheten är mer komplicerad än så.


    Jag håller helt med och tycker själv det identitetspolitiska köret är otroligt tröttsamt och destruktivt. Det är ju samma grej som nazisterna kör med. Att man inte får ses som en unik individ utan som representant för en grupp. Män mot kvinnor, svarta mot vita, homosexuella mot heterosexuella osv. Polariserande och fördummande som du mycket riktigt påpekar och inget som kommer skapa förståelse eller gemenskap utan tvärtom ödelägga hela samhället om vi inte passar oss. :/

    Det här är också anledningen att jag vänder mig bort från BLM, Afrosvenskarnas riksförbund mfl. organisationer. Dom gör inte min tillvaro som svart enklare utan tvärtom svårare då dom dels förstärker fördomar och motsättningar mellan svarta och vita och dels inte låter mig va den individ jag är. 


    Jag vill inte ha fördelar pga min hudfärg utan enbart jämlikhet. Lika rättigheter och skyldigheter. Varken mer eller mindre. 

    Det är klart att svarta kan va förövare och rasister liksom vita kan va offer och dom som diskrimineras. En vit svensk kille som rånas och förnedras är självklart ett offer och killarna med invandrarbakgrund som utsätter honom för det förövare som också ska sättas dit för det. Och icke-vita journalister på SVT har självklart mycket mer makt än en vit svensk arbetslös i en bruksort.
    Att det ska va så jävla svårt.

Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
Logga in
Bli medlem