• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • samejentan
    Solskensdag skrev 2022-02-07 18:27:34 följande:
    Hehe jag försökte salta kex men tyckte inte det funkade, har köpt äpplen, surt godis, gurka, saft och apelsiner, får se om något av det funkar haha men är nog bara att stå ut! 

ja jag är också lite rädd att ringa för tidigt och jinxe det, men tänkte det ändå var bra att höra vad de säger. Har även ett inbokat VUL om 3 veckor (i vecka 9), så räknar dagarna!

En annan fråga - de av er som ev också har haft mf (om det finns några, minns inte helt). Hur går oron för er? Jag känner mindre oro nu när jag är 2 veckor längre än sist, vilket såklart då i sin tur gör mig nervös att jag kommer bli ?för glad?? vet det är bra att bara glädja sig, men ja. Man är så rädd att bli ledsen :/ 
    Jag är i en jätte orolig period just nu eftersom jag är i de dagarna jag fick MF sist, 6+2 började jag blöda sist (men då hade symtom helt avstannat ca en vecka innan) är 6+0 nu. Men är verkligen så nervös, också eftersom jag har så svaga symtom och de har kommit och försvunnit, men har tidigt UL imorgon så jag hoppas så innerligt att man kan se något, även om det är tidigt. Jag vågar inte heller hoppas, så jag förstår din känsla, jag försöker glädjas dag för dag helt enkelt.  
  • samejentan
    Mangopassion skrev 2022-02-07 19:05:42 följande:
    Hej igen! Var på ett tidigt vaginalt ultraljud idag då jag haft ett missfall förra sommaren samt att jag hade en mindre "blödning" i ca 4 dagar strax efter att jag testat positivt gravtest denna graviditeten. 

Här är en bild på min lilla böna. Jag kan inte med ord beskriva känslan över att få se och höra det lilla tickande hjärtat. <3 Hela 4,7 mm lång ????
    Underbart! Grattis Vilken vecka är du i?  
  • Solskensdag

Kan inte citera, men som svar till Mangal

Hehe får helt säkert testa citronvatten också!

Ja jag bokade privat VUL, jag har haft mycket problem med svamp/BV och har därför ett besök hos gyn för att kolla status på det. Var där även v 5 där hon var så gullig att kolla med VUL också. Det var verkligen skönt, också för att hon var väldigt lugnande, så skulle rekommendera det! Annars är det ju oändligt till v 12

Å jag har också försökt att söka fram någon statistik men inte hittat :/ Haha har tyvärr inte några tips på hur man lugnar hjärnan, men läste nånstans i en tråd att man blir lika ledsen om man tror det värsta eller bästa, så man kan likaväl hoppas, och det tyckte jag var klokt! 

• Mangal
    samejentan skrev 2022-02-07 19:21:24 följande:
    Jag är i en jätte orolig period just nu eftersom jag är i de dagarna jag fick MF sist, 6+2 började jag blöda sist (men då hade symtom helt avstannat ca en vecka innan) är 6+0 nu. Men är verkligen så nervös, också eftersom jag har så svaga symtom och de har kommit och försvunnit, men har tidigt UL imorgon så jag hoppas så innerligt att man kan se något, även om det är tidigt. Jag vågar inte heller hoppas, så jag förstår din känsla, jag försöker glädjas dag för dag helt enkelt.  
    Vad jobbigt att gå runt och vara orolig. Förstår din känsla, har haft två st MF på raken. Jag har 3 barn sedan tidigare och har haft turen att aldrig få MF fram tills nu när vi försökte få bebis nr 4. Tredje gången gilt så får hoppas på en bebis nu. Vad har du för symptom? För att stilla oron lite så är det ju normalt att symtomen kommer och går i den tidiga graviditeten. Hoppas ditt VUL stillar oron lite :)
  • Solskensdag

Samejentan, å hoppas de kan lugna dig på det tidiga vul i morgon, vad bra du har det inbokad. Förstår verkligen nervositeten när det var denna vecka det inte gick sist. Du får berätta hur det går! Även om oddsen väl varken blir mindre eller större av att det var då det gick illa sist känns det ju psykologisk som en jätte milstolpe, så var det också för mig

• Mangal
    Solskensdag skrev 2022-02-07 19:35:53 följande:

Kan inte citera, men som svar till Mangal

Hehe får helt säkert testa citronvatten också!

Ja jag bokade privat VUL, jag har haft mycket problem med svamp/BV och har därför ett besök hos gyn för att kolla status på det. Var där även v 5 där hon var så gullig att kolla med VUL också. Det var verkligen skönt, också för att hon var väldigt lugnande, så skulle rekommendera det! Annars är det ju oändligt till v 12

Å jag har också försökt att söka fram någon statistik men inte hittat :/ Haha har tyvärr inte några tips på hur man lugnar hjärnan, men läste nånstans i en tråd att man blir lika ledsen om man tror det värsta eller bästa, så man kan likaväl hoppas, och det tyckte jag var klokt! 

Gör så, man får testa allt :)

Vad snällt att de kollade redan i v.5. Kunde man se ngt då? Mer än att det fanns en graviditet? 
    Tror nog att jag får boka in ett litet VUL. Hade varit skönt att ha en apparat hemma så man kan kolla lite när man vill haha!

Helt rätt faktiskt, man får väl försöka att tänka att man väntar barn och inte ett missfall. Lättare sagt än gjort dock ;)
    Från och med nu väntar jag alltså barn och INTE missfall. Nu fick jag det sagt :D
  • Go o gla

Förstår och delar oron om mf med er andra, fast nästan större är min oro för att det skall bli ngt annat ?fel?. Jag har (peppar peppar) bara ett mf i bagaget och fem friska barn, så hoppas självklart att denna graviditeten går vägen men också att vår knoddas håller sej frisk! 

Jag har bokat tid den 21/2 för tfn-besök hos familjeläkaren, det är han som därefter ger mej remiss till BM. Vågade inte be om en tidigare tid men kom på jag ev måste tidiglägga den då jag även kommer behöva kontroller hos endokrinen. Så behöver nog ta blodprov redan innan mitt första BM besök...

• samejentan
    Mangal skrev 2022-02-07 19:39:36 följande:
    Vad jobbigt att gå runt och vara orolig. Förstår din känsla, har haft två st MF på raken. Jag har 3 barn sedan tidigare och har haft turen att aldrig få MF fram tills nu när vi försökte få bebis nr 4. Tredje gången gilt så får hoppas på en bebis nu. Vad har du för symptom? För att stilla oron lite så är det ju normalt att symtomen kommer och går i den tidiga graviditeten. Hoppas ditt VUL stillar oron lite :)
    Håller tummarna för dig också, det kommer säkert att gå bra tror jag jag har haft lite svaga symtom, första veckan hade jag ömma bröst och bröstvårtor, trött och svullen, magen var kaos. Sen när jag klev in i 5+0 (förra veckan) försvann brösten och blev normal storlek, men var fortfarande sjukt trött och lite känsligare än vanligt, lite svagt ömma bröstvårtor. Igår kände jag knappt nånting och märkte att jag inte känner nått i bröstvårtorna längre, var lite trött som vanligt. Idag har jag mått illa hela dagen men jag vet inte om det är pga sovit dåligt och nervös inför imorgon. Tyckte jag kände pyttelite i brösten nu till kvällen men det kan va inbillning också, sjukt sug på apelsin helt plötsligt med. Så ja inte super starka symtom, för mig ska man ha världens ömma bröst och bröstvårtor för att det ska räknas som starka av någon anledning haha
  • samejentan
    Solskensdag skrev 2022-02-07 19:40:00 följande:

Samejentan, å hoppas de kan lugna dig på det tidiga vul i morgon, vad bra du har det inbokad. Förstår verkligen nervositeten när det var denna vecka det inte gick sist. Du får berätta hur det går! Även om oddsen väl varken blir mindre eller större av att det var då det gick illa sist känns det ju psykologisk som en jätte milstolpe, så var det också för mig

Ja det känns som att tar vi oss förbi denna veckan kanske jag faktiskt vågar börja hoppas, och jag hoppas så att de kan se nått imorgon även om jag är inställd på att det är för tidigt men hoppas kan man alltid. annars ska jag plågas en vecka till haha. 
  • mammamalin
    Go o gla skrev 2022-02-07 21:43:55 följande:

Förstår och delar oron om mf med er andra, fast nästan större är min oro för att det skall bli ngt annat ?fel?. Jag har (peppar peppar) bara ett mf i bagaget och fem friska barn, så hoppas självklart att denna graviditeten går vägen men också att vår knoddas håller sej frisk! 

Jag har bokat tid den 21/2 för tfn-besök hos familjeläkaren, det är han som därefter ger mej remiss till BM. Vågade inte be om en tidigare tid men kom på jag ev måste tidiglägga den då jag även kommer behöva kontroller hos endokrinen. Så behöver nog ta blodprov redan innan mitt första BM besök...

Jag ringde endokrinologin typ några dagar efter att jag plussat eftersom jag fick hypotyreos under min förra graviditet. Har redan hunnit ta två blodprov och är i vecka 6+0 idag ???? är det sköldkörteln du haft problem med eller nåt annat? 
Svar på tråden BF oktober 2022